לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

טקה בקטשית - טיולים לרחבי העולם

מבנה כללי של מרכז – טקה בקטישית:

הבניין ממוקם לרוב בקצה של עיר או כפר, ולעיתים גם בנקודה מבודדת המורמת מעל סביבותיה. מיקום זה משרת שתי מטרות: מחבר את השוכנים ליופי של הטבע שנוצר על ידי האלוהים ועוזר לשמור על סודיות שהיא מעמודי התווך של המסדר, מזכיר קצת את המיקום של חילוות של דרוזים.

הטקות שונות זו מזו, אך בכלליות מורכבים מארבעה חלקים:

ראשית יש את בית ההארחה – מיהמן אווי, שבו יש מקום לאורחים ללון.

שנית יש את המטבח – אם אווי, שיש לו קשר לטקסיות ובדרך כלל יש בו סיר בממדי ענק שנחשב לקדוש. בסירים אלו משתמשים לבישול באירועים מיוחדים בלבד כמו מוהרם והשנה החדשה.

שלישית יש את המאפיה – אקמק אווי, שזה לא רק המקום שבו נאפה לחם, אלא משמש גם לאזור של הנשים.

רביעית, יש את חדר האסיפות – מיידן אווי, שהוא החשוב מכל, מכיוון שבו מתקיימים הטקסים הרשמיים של המסדר. האולם נקרא גם: המקום של אלו שהשיגו, המקום של הארבעים, המקום של עבודת האלוהים.

 

תיאור המיידן אווי:

מרובע בצורת או מלבני, בדרך כלל 10 על 7 מטר. בקצה אחד, בדרך כלל בצד, יש את דלת הכניסה עם המפתן שלה – אסיק, שמעליו כולם פסעים בכניסתם. בצד הנגדי יש במה קטנה שמורכבת משלוש מדרגות, המחזיקה 12 או יותר נרות. הבמה – כיסא נקראת "כסאו של מוחמד, או המקום של הנרות. בין הנרות או לפניהם יש בדרך כלל נר גבוה שראשו מעוצב כמו הטק – הכובע הבקטשי, עם 4 חלקים בתחתיתו המסמלים את 4 השערים לדת, 12 שריגים הנמשכים מהמרכז החוצה, המסמלים את 12 האימאמים, כפתור במרכז המסמל את המציאות האמיתית והאחדותית – מוחמד עלי. הנר נקרא – קנון קירגי, הנר של החוק.

בצד שמאל של הבמה יש עור כבש הנקרא – העמדה של הבבה או המורשיט. נקראת גם העמדה של חורסן, מסמלת את הקדוש האגי בקטשי.

 

מסביב לחדר עורות כבשים נוספים המסמלים עמדות נוספות:

  • העמדה של הרהבר – המדריך, תפקידו בטקס שני לזה של הבבה. ע בבה.
  • העמדה של הטבח, מסמלת את סאיט עלי סולטן ונקראת אסקי פוסטו.
  • העמדה של הרושם או המנהל, המסמלת את קיגוסוז סולטן ונקראת נקיפ פוסטו.
  • העמדה של האופה, מסמלת את בלים סולטן ונקראת אטמקסי פוסטו.
  • העמדה של המטאטא מסמלת את קמבר עלי ונקראת אטקי פסטו.
  • העמדה של שומר המיידן מסמלת את סארי איסמעיל ונקראת מידסי פוסטו.
  • העמדה של שומר הקבר מסמלת את קרה דונלו קן בבה ונקראת טורבדר פוסטו.
  • העמדה של שומר התאים מסמלת את סהקולו הקים סולטן ונקראת קילרקי פוסטו.
  • העמדה של עושה הקפה מסמלת שאת שאה סזלי סולטן ונקראת קהוסי פסטו.
  • העמדה של זה ההורג את הקורבן מסמלת את אברהם ונקראת קורבנסי פוסטו.
  • העמדה של שומר הנעליים מסמלת את עבדל מוסה סולטן ונקראת איקסי פוסטו.
  • העמדה של שומר בית ההארחה מסמלת את הנביא היזיר ונקראת מיהמנדר פוסטו.

 

במקביל ל12 העמדות יש באייניסם 12 משימות שרות, המסורת אומרת שעלי, בחונכו את ילדיו, התחיל את משימות השירות הללו, והם כדלהלן:

  • מטאטא
  • חלק, ספר
  • אחד שמנגן ושר
  • אחד שמסדר את השולחן
  • אחד שמוזג מים מן הכד
  • נושא הגביע
  • משרת
  • שומר
  • אחד שמוכן לכל שרות
  • מדליק הנר
  • שומר הדלת.

באמצע אחד הצדדים הארוכים של החדר יש אח שנקרא – אוקק או פטמה אוקגי, מקום האש של פטמה.

12 העמדות של בעלי התפקידים מיוצגים על ידי 12 עורות כבשים, לעיתים יש עור כבשה נוסף ועליו כובע בקטשי שחור, המקום נקרא עור הכבשה של החסר.

לפעמים יש לפני כסא מוחמד אבן מלבנית שנקראת אבן המיידן ועליה לפעמים אבן מעוגלת הנקראת האבן של הסיפוק – קנאת טסי.

המקום במרכז המיידן נגרא דארי מנסור, או בקיצור – דר. עמוד התלייה של מנסור אל חלג. לעמוד במקום הזה מסמל את ההקרבה של החיים למען עיקרון, לזכרו של זה שאמר: אני המציאות.

 

הרשמו לרשימת התפוצה שלנו