הצהרת נגישות

נגישות אתרים
תרבויות עולמי פועלת בכדי שאתר האינטרנט יהיה נגיש ושוויוני לכולם
לצורך כך הנגשנו את האתר לאוכלוסיות הבאות
- מוגבלי ראייה כולל עוורי צבעים, לקויות ראיה ועוד
- מוגבלים מוטורית בידיים , כאלו שקשה להם עם העכבר והמקלדת
- אנשים עם קשיים מסוגים שונים כגון: קריאה, למידה, הבנה, ועוד
• אנשים עם קשיים נוספים, מכל גווני הקשת: קשיי קריאה, קשיי הבנה, לקויי למידה ועוד.
באתר אנו משתמשים ברכיב עזר להנגשת אתרים על פי תקן ישראלי 5568 ברמת נגישות AA כמוגדר ב: W3C's Web Content Accessibility Guidelines 2.0

דגשים בנגישות
ישנם מספר חלקים – סעיפים חשובים שמבטיחים הגדרת האתר כנגיש לקהל המוגבל. ואלו הם
•התאמה לקורא מסך   •ניווט מקלדת   •חסימת הבהובים   •מונוכרום   •ניגודיות כהה   •ניגודיות בהירה   •הגדלת גופן   •הקטנת גופן   •גופן קריא   •סמן גדול לבן   •סמן גדול שחור   •הגדלה   •הדגשת קישורים   •הדגשת כותרות   •תיאור לתמונות  

הסתייגות
יחד עם זאת נסייג ונאמר שמפני שהאתר שלנו כולל מערכות הזנת תוכן שונות שפועלות לפי שיטת WYSIWYG ייתכן שחלקים בדפי התוכן לא יצליחו להיות מונגשים בצורה כוללת, וייתכן שתצטרך התערבות בקוד האתר נוספת. במידה וגילתם מצב כזה, אנא צרו קשר בכדי שנוכל לטפל בכך באופן המהיר ביותר.
כמו כן במקרים מסויימים האתר שלנו מציג תוכן שבא מאתרים אחרים, שחלקם טרם הונגשו ואין לנו אפשרות לאחריות על צד ג', אך נשמח לקבל הערות ולהפנות את תשומת לב הגורמים הקשורים בכך.

פניות
כל שאלה, הבהרה, הצעה ופניה באופן כללי שקשור לאתר אנא שלחו לדואר אלקטרוני ל
support@nagishnow.com
סגור
לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

טקס זיכר - טיולים לרחבי העולם

‘זיכר’ – להיזכר באל

"אלו שמאמינים ובליבם נמצא סיפוק בזיכרון האלוהים,  בלי ספק בזיכרון של אלוהים הלב מוצא סיפוק". קוראן, סורה 13.

 אחת לשבוע, ביום חמישי בערב בדרך כלל , נפגשים הסופים בזוואיות (מרכזים סופים) ובמקומות המפגש שלהם, לבצע את הטקס המרכזי, הלא הוא ה’זיכר’, ההזכרות בשמו של האל. הסופים מאמינים שכל הידע, כל האמת, קיימים בתוכנו פנימה, אנחנו רק צריכים להיזכר בזה.

סיפור סופי מספר על בית גדול שבעל הבית עזבו ובו משרתים רבים. בעל הבית השאיר הוראות מפורטות למשרתים איך עליהם לנהוג, אך עם חלוף השנים שכחו המשרתים, לאט לאט, את ההוראות הללו. מצבו של הבית הלך והתדרדר. הדור החדש של משרתים שכח אף שהיה פעם בעל בית. הם שכחו, למשל, שצריך לשלם את חשבונות החשמל, והתפלאו על המכתבים וההתראות שהיו מגיעים אליהם מפעם לפעם. כתוצאה מכך נותק זרם החשמל לבית. הם שכחו לעדור את הגינה, לצבוע את הגדרות, לתקן את הגג ולעשות את כל המלאכות שלשמם נועדו. כתוצאה מכך גדלו קוצים בגינה, הגדרות החלו להתפורר והגג דלף. למשרתים נראה היה שזה המצב הטבעי של הדברים והם לא טרחו לשאול את עצמם מדוע זה כך. אספקה המשיכה להגיע לבית, איש לא ידע מאין, והמשרתים לא שאלו דבר ורק הסתפקו בכך שכל שבוע היה מגיעה עגלה עם מצרכים. השנים חלפו ובקרב המשרתים שגרו בבית נשאר רק זיכרון עמום ואגדות שעברו מאב לבן על ימים טובים יותר שהיו…

הסיפור הוא כמובן אנלוגיה למצבנו. הבית שבו אנו מתגוררים מתפורר בגלל ששכחנו את בעל הבית. שכחנו את ההוראות שהשאיר לנו, ואת תפקידנו. תפקידו הראשוני של הסופי הוא לעורר את הזיכרון בבעל הבית, באלוהים. זה נעשה בעזרת טקס ההיזכרות, ה’זיכר’.

זאת ועוד: האדם יוצא לדרך הסופית מסיבות שונות. אצל האחד זו תחושת ריקנות מחייו שלו עד כה, אצל האחר חרטה על דבר שעשה, או מפגש עם מצב או אדם כלשהו.

הדחף הראשוני איננו מספיק לשמר את האינרציה של התנועה בדרך, שהיא דרך קשה ותלולה, כפי שהגדיר זאת פעם אחד מהשייח'ים, ולכן צריך אחת לכמה זמן, לעורר מחדש את הדחף הראשוני הזה. וזה נעשה בעזרת ה’זיכר’.

ה’זיכר’ עוזר לנו בחיי היומיום, הוא מרפא אותנו ונותן לנו לרגע אחד בלבד תחושה של משמעות ושייכות, שנשארת איתנו זמן רב לאחר מכן.

 

דרכים שונות לעשות את הזיכר

ישנם דרכים רבות לעשות את ה’זיכר’. ניתן לקרוא את השם ‘אללה’ בהטעמה מיוחדת, שבה יש כוחות מיסטיים או  על ידי משפטים ומילים אחרות. משפט מפתח הוא המשפט: "אין אלוהים מבלעדי אללה – לה איללה איללה לה", שהוא כעין מנטרה סופית, וגם, כמובן, השהדא – העדות המוסלמית.

ה’זיכר’ יכול להיות מלווה בתנועות, גוף, ראש, או צעדים. לפעמים ה’זיכר’ מלווה בנשימות, או במדיטציה. ישנם סוגי ‘זיכר’ שקטים, כמו במדיטציה, שבהם צריך לדמיין גם תמונות ולהתרכז בחלקים מסוימים בגוף, וישנם רועשים המתקיימים בקבוצה. למעשה לכל מסדר כמעט יש את דרך ‘הזיכר’ המיוחדת שלו שהיא גם אחד מסימני ההיכר שלו.

 

 

מעבר לטקס עצמו, כל מהותה של הסופיות היא ‘זיכר’ –הזכרות בלתי פוסקת באללה. 

הדרך הסופית נועדה לעורר את זיכרון האחדות עם אלוהים, את הגעגוע  הביתה ואת האהבה לאלוהים. התעוררות זו נעשית בדרכים רבות, אם על ידי שירה, תפילה, ריקוד, משל, ואם על ידי עולם החושים: מראות יפים, ריחות נעימים וכו' (ומכאן נובעת חשיבותם של הגנים הסופיים המטופחים).

כל אלו, מעוררים מחדש את הזיכרון של ההרמוניה השמימית של גן העדן. האהבה והרצון לחזור ולהיות חלק מהאל. הם למעשה המניע הנסתר בחיי אדם, או לפחות בחיי חלק מהאנושות, אלו שנועדו מלכתחילה להיות סופים.

האהבה והרצון להתאחד עם האלוהים, הם מטבעם חובקי עולם וחוצי גבולות. אם בסופו של דבר הכל הוא אחד, לא משנה מה היא הדרך ומה היא נקודת המוצא הצרה של האחד. כאן בשורתה של הסופיות כדרך דתית של איסלאם אמיתי, מהותי ופנימי, השונה מהמוכר לנו כאיסלאם של החברה, האיסלאם הפוליטי ההלכתי המוכר. כאן בשורתה של הסופיות חורגת ממסגרתו הצרה של האיסלאם ונוגעת לכל אדם, באשר הוא אדם.

 

עשיית זיכר – לפי אל ראזלי (מלומד סופי חשוב מהמאה ה-11)

"תן ללבך להיות במצב שהקיום או אי-קיום של כל דבר יהיה זהה. זאת אומרת  שלא תהיה דיכוטומיה של חיובי ושלילי. ואז שב לבד במקום שקט, חופשי מכל עיסוק, ויהיה זה העיסוק בקוראן, מחשבה על משמעותו, דאגה בקשר לחוקים הדתיים, או מה שקראת בספרים, אל תיתן לשום דבר, פרט לאלוהים להיכנס לתשומת לבך, לאחר שתשב במצב כזה החל לבטא בלשונך – 'אללה, אללה', בשומרך מחשבתך על זה.

עשה זאת בהמשכיות וללא הפרעה, אתה תגיע לנקודה שבה תנועת הלשון תפסק, וזה יראה כאילו המילה רק זורמת ממנה ספונטנית. המשך בדרך זו עד שכל עקבות תנועת לשון ייעלמו בעוד הלב רושם את המחשבה או הרעיון של המילה.

המשך עם הקריאה. יגיע זמן שבו המילה תעזוב את הלב לחלוטין ורק המהות הממשית  או המציאות של השם תישאר, כובלת עצמה באופן לא ניתן להתרה ללב.

עד לנקודה זו הדבר תלוי ברצונך המודע. מכאן והלאה, הברכה השמימית וההארה שיבואו אינן קשורות לרצון מודע או לבחירה. מה שעשית עד כה, זוהי פתיחת דלת, הפיכת עצמך פתוח למה שאלוהים ינשום עלייך, כשם שנשם על הנביאים והקדושים.

אם תעשה את מה שלהלן אתה יכול להיות בטוח שאור האמת יזרח עלייך ועל לבך. בתחילה בהססנות, כריצודים של אור, זה ילך ויבוא, לעיתים זה יישאר לזמן קצר, לעיתים זה יישאר לזמן ארוך".

 

 

בהמשך ללימוד הסופיזם כפי שהוא מופיע באתר זה. קראו את סדרות המאמרים הבאים - לחצו לקישור:

דרווישים מחוללים בטורקיה סדרת מאמרים

גלאל א דין רומי - סדרת מאמרים

מאמרים על הסופים בישראל

מאמרים על הסופים בעולם

 

מאמרים על הסופים הבקטשים בטורקיה

 

לחצו לקריאת המאמרים הבאים

דול נון המצרי

אבו בכר

איבן ערבי

אל רזאלי

אנשי האשם

איברהים איבן אדהם

איסמעליה

סופים בישראל

 

הרשמו לרשימת התפוצה שלנו