לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

 סיפורה של הקהילה היהודית באתיופיה הוא סיפור מופלא. ישנה מחלוקת במחקר לגבי מקור קהילה ייחודית זו, יש הטוענים שהם פליטים שהגיעו מישראל החל מבית ראשון, כפי שטוענים האתיופים, אך יש גם הטוענים שאלו יהודים שהגיעו ממצרים, תימן, בתקופות מאוחרות יותר ואף נוצרים שהתגיירו, כך או כך יש לנו עדויות היסטוריות על קיום קהילה יהודית החל מימי הביניים, ואין דבר שיסתור את אפשרות קיומה של קהילה זו בתקופות קדומות יותר.

היהודים התרכזו באזור אגם טאנה, הרי סימיאן וניהלו במשך מאות שנים מאבק מר וקשה לשמירת עצמאותם ואורחות חייהם אל מול הגורם הדומיננטי הנוצרי. יהדות אתיופיה שומרת על חוקים ומסורות מימי המקרא ששונו במקומות אחרים בעולם היהודי. דגש חשוב אצלם הוא עניין הטהרה ולכן הם נהגו להפריד עצמם מהסביבה. בגלל היותם נחותים בעיניי הנוצרים הם עסקו באופן מסורתי במלאכות שנחשבו "בזויות" כגון נפחות וקדרות ונודעו כבעלי מלאכה מעולים. מבחינה חומרית לא היה מצבם שונה מזה של שכניהם האתיופים, אך מבחינת אמונה וחיי חברה הם היו שונים.

יהדות אתיופיה שמרה גם על התייחסות לספרים החיצוניים כגון ספר חנוך והתפתח אצלה מאפיין מיוחד של נזירות, אולי בהשפעת הנצרות. במאה ה19 הם התגלו מחדש על ידי העולם היהודי ובתום סאגה ארוכה הוכרו כיהודים והועלו ארצה.

ליהודים האתיופים מסורת חגים ייחודית משלהם – סינד, הנהגת קהילה וקדושים.

 

קראו את המאמרים הבאים - לחצו לקישור

ארון הברית

גילוי היהודים

חיי היהודים

השפעות יהודיות

ממלכה יהודית

 

יהודים באתיופיה

מקורם של היהודים באתיופיה לא ברור. מה שברור הוא שהנצרות שנוסדה באתיופיה הייתה בעלת סממנים יהודים, מילה ביום השמיני, שמירת השבת וכשרות. ייתכן והסיבה לכך היא שהייתה קהילה יהודית באתיופיה קודם, כך לפחות לפי המסורת אך אין לכך סימוכין מדעיים. היהדות הגיעה לאתיופיה או בימי שלמה, או לאחר בית שני, ממצרים או תימן, או על ידי השבטים האבודים ובמיוחד שבט דן.

מקורות אגדתיים ליהדות אתיופיה הם אלדד הדני, בנימין מטודלה וכן מכתבי יוחנן הכומר השליט על ממלכה אגדית נוצרית מעבר לארצות האסלאם שבארצו יש גם יהודים, אגדה שנפוצה בימי הביניים. האזכור הראשון של יהודים הוא מימי השושלת הסולומונית – 1270. המלך הגדול עמדה ציון נלחם בהם וכך גם דאוית, איצחאק, המלחמות גרמו לנישול היהודים מאדמתם, השם פלאשי פירושו נווד, וכך הם נעשו לנגרים, אורגים (גברים), קדרים (נשים) ונפחים.

יש האומרים שהיהודים היו נוצרים שאימצו מסיבה זו או אחרת את היהדות. הם הושפעו לטובה מהמפגש עם העולם הנוצרי, טיפחו את מוסד נזירות, כומר נוצרי שהצטרף אליהם לימד אותם מזמורים ומוזיקה. שמו הנזיר קוזמוס והוא שהעתיק ליהודים את האורית – תורה. הוא נחשב לנביא והתחיל את תנועת הנזירות היהודית שהייתה לעמוד התווך של החברה היהודית. קוזמוס גם הוביל את היהודים למלחמה אפית שהסתיימה בתבוסה ואסון אל מול דאווית. היהודים אמצו ספרים נוספים מהנוצרים כגון ספר המלאכים וספרות חיצונית. במאה ה15 החלו דיני הטהרה היהודיים. בקיצור: המאה ה15 -16 היו תקופות שבהם נוצרה הוויה יהודית לאחר תבוסה צבאית. היהודים נהיים קהילות של אמנים או אריסים, בעלי מאפייני בידוד של טהרה, ועם מסורת חזקה של ספרות דתית יהודית, תפילה ומוסד נזירות. הספרות הדתית הגיעה כנראה ממקורות נוצריים, או מוסלמים במקרה הנדיר. היהודים היוו אלטרנטיבה לדתיות הנוצרית בהדגישם את הטרנסנדנטי והתורה.

מתקופת היצירה הדתית ועד המאה ה17 מהווים היהודים תחרות לתרבות הנוצרית של הארץ, ונלחמים עם הקיסרים. ימי גונדור היו לא פשוטים ליהודים. המצב הקשה של הארץ הקשה גם עליהם והקרבה של גונדור לאזורם תבעה את מחירה. מלחמות המשיכו בין השליטים לביניהם, האוטונומיה שלהם חוסלה. אך יחד עם זאת הם המשיכו להיות ביחסים טובים עם בני הארץ

התקופה הקשה ביותר הייתה תקופת השופטים, בהעדר מלוכה ושלטון מרכזי חזק מקור הפרנסה נפגע, הם נרדפו והייתה אף תקופה שבה הם איבדו את דתם למשך 40 שנה. הופעת המיסיון הפרוטסנטני באמצע המאה ה19 גרמה לחלק קטן להתנצר, אך מהצד השני הביאה לידיעת היהודים על קיום יהודים גם מחוץ לאתיופיה וכן ספרי קודש. השיא הגיע בזמן הרעב הגדול של שנת 1988-1992 חצי מהקהילה הושמדה, חיי הכפר התפרקו, והרבה התנצרו, ניסיונות שונים שנעשו קודם לכן לצעוד לישראל הסתיימו באסון.

ב1867 מגלה את העדה יהודי בשם יוסף הלוי שכותב על אודותיהם ליהודי אירופה ומספר להם על קיום קהילות יהודיות אחרות ברחבי העולם. קשר זה נותק אך מחודש על ידי אחד מתלמידיו ב1904 בשם יעקב פייטלוביץ היוצר קשר עם יהדות אתיופיה בשליחות יהדות העולם. מתחיל קשר בין יהודי אתיופיה ויהודי העולם שעוזר להם לגבש את זהותם ולהתאים עצמם לזמן החדש. הוא מקים בית ספר לנערים יהודים בו לומדים גם עברית וציונות..

בזמנו של היילה סלסי לא מרשים ליהודים לעלות לארץ, אך פסק הלכה של הרב עובדיה קובע ב1973 שהם יהודים מצאצאי שבט דן. כך או כך לאחר המהפכה והמלחמות של צפון אתיופיה בורחים רבים מהם בשנות ה80 לסודן ומשם במטוסים לישראל במבצע משה, עם נפילת השלטון של מנגיסטו ב1991 מוטסים קרוב לחמש עשרה אלף מאדיס אבבה בה הם מרוכזים לישראל במבצע שלמה.

 



מסלול בצפון אתיופיה

בנינו מסלול מיוחד המתרכז באזור ההרים של צפון אתיופיה ולא מנסה להספיק הכול בטיול אחד. אתיופיה היא ארץ גדולה - פי 55 מישראל, וקשה להתנייד בה. אנו חשובים שאפשר להוציא טיולים ל10-11 יום במחיר הרבה יותר טוב מזה הקיים בשוק, שיתרכזו בחלק זה או אחר של ארץ נפלאה זו, ולאחר שנים אפשר לצאת שוב לחלק אחר.

היהודים ישבו בהרי סימיאן

בגלל הגובה של הרמה האתיופית מזג האוויר הוא נהדר כל השנה. ארץ יפה זו עם הרים נישאים ונהרות אדירים, ידעה תרבויות משגשגות עוד מהזמן העתיק והתפתח בה סוג של נצרות ויהדות מיוחדת. זאת ארץ של שירה וריקוד, תשוקה וקדושה. עולם בפני עצמו שאין שני לו, חוויה תרבותית וחושית המעשירה את המשתתף. חוץ מעניין האוכל - אתיופיה היא ארץ נפלאה לטיול

מסתרי ארון הברית

המסלול בצפון אתיופיה עוקב אחר מסתרי ארון הברית. האתיופים מאמינים שארון הברית האמיתי נמצא באקסום, אלא שבדרכו לשם הוא עבר תחנות נוספות. בטיול שלנו אנו עוקבים אחר מסעו של הארון ומשמעותו לעם האתיופי. הארון מסמל את השכינה, האם הגדולה, את המוסר והאור האלוהי. לכל אחד יש ארון ברית משלו. במהלך הטיול נחשפים למוזיקה המקומית, הריקוד, השבטים, במיוחד לטבע.
הרשמו לרשימת התפוצה שלנו