הצהרת נגישות

נגישות אתרים
תרבויות עולמי פועלת בכדי שאתר האינטרנט יהיה נגיש ושוויוני לכולם
לצורך כך הנגשנו את האתר לאוכלוסיות הבאות
- מוגבלי ראייה כולל עוורי צבעים, לקויות ראיה ועוד
- מוגבלים מוטורית בידיים , כאלו שקשה להם עם העכבר והמקלדת
- אנשים עם קשיים מסוגים שונים כגון: קריאה, למידה, הבנה, ועוד
• אנשים עם קשיים נוספים, מכל גווני הקשת: קשיי קריאה, קשיי הבנה, לקויי למידה ועוד.
באתר אנו משתמשים ברכיב עזר להנגשת אתרים על פי תקן ישראלי 5568 ברמת נגישות AA כמוגדר ב: W3C's Web Content Accessibility Guidelines 2.0

דגשים בנגישות
ישנם מספר חלקים – סעיפים חשובים שמבטיחים הגדרת האתר כנגיש לקהל המוגבל. ואלו הם
•התאמה לקורא מסך   •ניווט מקלדת   •חסימת הבהובים   •מונוכרום   •ניגודיות כהה   •ניגודיות בהירה   •הגדלת גופן   •הקטנת גופן   •גופן קריא   •סמן גדול לבן   •סמן גדול שחור   •הגדלה   •הדגשת קישורים   •הדגשת כותרות   •תיאור לתמונות  

הסתייגות
יחד עם זאת נסייג ונאמר שמפני שהאתר שלנו כולל מערכות הזנת תוכן שונות שפועלות לפי שיטת WYSIWYG ייתכן שחלקים בדפי התוכן לא יצליחו להיות מונגשים בצורה כוללת, וייתכן שתצטרך התערבות בקוד האתר נוספת. במידה וגילתם מצב כזה, אנא צרו קשר בכדי שנוכל לטפל בכך באופן המהיר ביותר.
כמו כן במקרים מסויימים האתר שלנו מציג תוכן שבא מאתרים אחרים, שחלקם טרם הונגשו ואין לנו אפשרות לאחריות על צד ג', אך נשמח לקבל הערות ולהפנות את תשומת לב הגורמים הקשורים בכך.

פניות
כל שאלה, הבהרה, הצעה ופניה באופן כללי שקשור לאתר אנא שלחו לדואר אלקטרוני ל
support@nagishnow.com
סגור
לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

יוון הקלאסית - טיולים לרחבי העולם

הסוד של היוונים העתיקים

הילד היווני גדל בבית עד גיל שש, זה היה תקופת הזהב, כל מבוקשו ניתן לו, צעצועים, משחקים, טיפול וטיפוח צמוד, הוא קיבל מנות רבות של אהבה מבני הבית וחינוכו הופקד בידי אימו והנשים. היוונים היו הראשונים שהשתמשו במשחקים, נדנדות, עפיפונים, כדורים, חישוקים. שלוש שנים הראשונות מטרתם הייתה נוחות וביטחון, שלוש השנים הבאות היו בידור, ספורט ושעשועים.

מגיל שש עד גיל שמונה עשרה ילדי יוון קיבלו חינוך קפדני על ידי הפדגוג, ההורים, האומנות והאומנים, במטרה לעשות אותם אנשים טובים יותר הם חונכו למשמעת, לתכונות הטובות. הלכו לבתי ספר פרטיים בהשגחת עבדים, לעיתים ברחוב, הם למדו קריאה, כתיבה, אריתמטיקה, שירה ומוזיקה. מאזנים בין המעשי לאומנותי, כמו גם ספורט ולחימה.

הפדגוגים התפתחו לקבוצה בפני עצמה, שהיוותה את סוד כוחה של אתונה. הם היו אנשים עצמאים שפיתחו תורות משל עצמם לגבי חינוך ואופי האדם. הם נאלצו להתמודד מצד אחד עם הילדים והצורך להביא אותם להישגים, ומצד שני מול ההורים והחברה, מכיוון שהיו עצמאיים היו צריכים לרכוש את אמונם ולהרוויח את כספם, ויחד עם זאת שמרו על רוח החקירה והחוכמה ומהחוגים שלהם התפתחו הסופיסטים (המילה סופיסט היא תואר כמו פרופסור), הזרם הפילוסופי העיקרי בתקופה הקלאסית. התנאים הקשים שבהם פעלו והצורך לעצב את עולמם בכוחותיהם שלהם הקשיחו אותם, עיצבו ובנו אישיות של מחנך לא רק לילדים, אלא לחברה כולה

העולם האתונאי היה עולם של גברים, הנשים נשארו בבית. נמנעו מפילוסופיה ולימוד. כל בית היה מעין מפעל בזעיר אנפין בו יוצרו מוצרים והתקיימה כלכלת משק בהנהגת אם הבית.

האתונאים היו אנשים יצרניים ושקדנים, היו להם בתי מלאכה זעירים שבהם הועסקו כמה עבדים בדרך כלל שעבדו ביחד עם האדונים, זאת לא הייתה בושה לעבוד. הם עסקו במסחר, יוון מעולם לא ייצרה את מכל מזונה בעצמה ונזקקה לתבואה ומוצרים אחרים מבחוץ, זה הביא להתפתחות מסחר ער עם מושבות וארצות אחרות. אם יש משהו שהאתונאים שנאו זה עבודה מונוטונית. הם אהבו יוזמה, שינוי,  ולעצור כשהם משועממים או עייפים, לעבור מעבודה למועצת העיר ולסימפוזיום, וחזרה, ומשם לבית. זה היה עולם בתוך עצמו בו עברו בקלות מדבר לדבר.

היוונים נהגו להיפגש לאחר יום עבודה באגורה או למשתים, שבהם היה תמיד בידור, בין אם נמוך של רקדניות ואוכל, ובין אם גבוה של פילוסופיה.

 


יוון הארכאית וקלאסית.
 
המילה ארכאי משמעה תקופת האבות והיא מציינת את תחילתה של תרבות יוון שאנו מכירים, הופעה של ההיסטוריה המוכרת, הספרות והאמנות, הפיסול וצורת המדינה. יוון יוצאת מהחשיכה במאה ה8 לפנה"ס, לפתע יש לנו תרבות יוונית מדהימה, ערי פוליס, מקדשים, התפתחויות בפילוסופיה, אומנות. התקדמות בסחר, שירה וספרות. הסיודוס והומרוס מסמלים את תחילתו של עידן זה. ישנו תהליך של קולוניזציה, ונוצרות ערים במרחב האגאי. היוונים מקימים מעל אלף ערים  בכל המרחב הים תיכוני, מאמצים את הכתב הפיניקי הדומה לעברית, מפתחים מסחר, זה מתחיל דווקא בערים בצד האסיאתי – מילטוס, אך מגיע לשיא במאה ה5 לפנה"ס באתונה – התקופה הקלאסית, ומתבטא בניצחון היוונים על הפרסים

למשך זמן קצר זורח אורה של יוון, ובעיקר אתונה, על העולם כולו ומהווה מודל ומופת לתרבות המערבית במשך דורות רבים אחר כך. לרגע חולף אחד האנושות מצליחה להסיר מעליה את כבלי הדת והאמונות התפלות ולטפח את המדעים, יחסי החברה, בשילוב עם אמנות ושירה. יוון הקלאסית מעמידה את האדם במרכז ומטפחת את כישורי החשיבה, משחק, אמנות ויצירה שלו. האדם מגיע לאיזון המתבטא ביצירות מופת בכל התחומים. אלא שהפוליטיקה והדמגוגיה מדרדרים את יוון למלחמת אזרחים הרסנית המביאה בסופו של דבר לקלקול האידיאל המשותף.
התקופה הקלאסית מתחילה בעלייתה של אתונה, ממשיכה במלחמות הפלופונסיות ומסתיימת עם השתלטותו של פיליפוס ממוקדון על יוון כולה במאה ה4 לפנה"ס ויצירת הסינתזה החדשה של התרבות ההלנית. למעשה הסיום הרשמי שלה הוא עם מותו של אלכסנדר מוקדון. זה הזמן של הרודטוס, הטרגדיות והקומדיות האתונאיות, אפלטון, סוקרטס, אריסטו
 
אלכסנדר מוקדון הוא תלמיד פרטי של אריסטו ורואה עצמו כיווני, בן לשושלת מלוכה שהגיעה מהפלפונס ולכן רשאית להשתתף במשחקים האולימפיים. הוא מייצא את התרבות היוונית לעולם כולו, וממזג אותה עם מרכיבים מהמזרח ויוצר את הסינקרטיזם ההלני. מהודו ועד מצרים, מאוזבקיסטן ועד עיראק, נוצרות ממלכות יווניות הלניות, תרבות שהיא שילוב של מזרח ומערב המבוססת על ערי פוליס ובהם חבר אזרחי עצמאי. בישראל זהו זמן המכבים והמתייוונים. סיומה של תקופה זו הוא עם כיבוש המזרח התיכון על ידי רומא ובמיוחד נצחונו של אוקטבינוס באקטיום, ביטול הממלכה התלמית במצרים המביא לזניחת הרעיונות ההלניים.

 

היסטוריה יוון הקלאסית

479 לפנה"ס, קרב סלמיס, היוונים מנצחים את הפרסים ויוון נכנסת לתקופה חדשה, זמן של ביטחון, בנייה, התפשטות ויוזמה.

תור הזהב של אתונה היה זמנו של פריקלס ששלט במשך שלושים שנה. 460-429 לפנה"ס, בזמנו הוקמו רוב המבנים על האקרופוליס כולל הפרתנון, ואתונה הגיעה לשיא כוחה, לרוע המזל האתונאים שיכורי כוח הפכו לאימפריה שרצתה לספח ולהשתלט על עוד ועוד שטחים וערים, הם זנחו את עקרונות המוסר והצדק והביא להתעוררות כוחות חזקים נגדם ובראשם ספרטה הבלתי מנוצחת.
פריקלס עודד את הספרות והאמנות והפך את אתונה למרכז תרבותי וחינוכי. הוא עודד את הדמוקרטיה, שוויון ההזדמנויות והשירות לטובת הציבור כקנה מידה להערכתו של אדם.
התחבר עם פילוסופים כגון אנכסגורס, פרותגורס.  
בערים השונות של יוון התעורר מאבק בין סיעות דמוקרטיות לאוליגרכיות או מונרכיות, פריקלס ואתונה עם הזמן החלו להיות מזוהים ולתמוך בסיעות הדמוקרטיות, בעוד שהספרטנים בלא דמוקרטים. החל מאבק המזכיר כיום את המאבק בין ארצות הברית למדינות טוטליטריות על השלטון בעולם.

פריקלס הקים את הברית הדלית אתית במטרה להמשיך ולהילחם בפרסים ולשחרר את ערי יוון בצד המזרחי של הים האגאי, אך עם הזמן הוא הפך אותה לאימפריה אתונאית והשתלט על האחרים בדרך של כפיית שיטה מוניטרית אחידה, שיטת שלטון ונאמנות לאתונה.
חברו הטוב של פריקלס היה הפסל פידאס שהיה אחראי על מפעלי הבנייה באקרופוליס.


 

 

אתונה וספרטה

בתחילת המאה ה6 לפני הספירה, נולדה אתונה כפי שאנו מכירים אותה, סולון היה מייסד אתונה החדשה והמחוקק שלה, הוא יצר ממשלה בהתאם לרוח הזמן, ונתן לאנשים הפשוטים חלק בה, זאת הייתה הדמוקרטיה הראשונה בעולם. הרעיון של זכויות האזרחים צבר כוח אל מול הסדר הישן הנחלש, אלא שעם הזמן המדינה קטנה נשלטה על ידי אריסטוקרטיה חקלאית, ככל שהמסחר התגבר האריסטוקרטיה נהייתה יותר עשירה ויותר מסחרית. סולון היה טוב מכדי לרצות כוח בשביל עצמו. הוא הבין (כמו תוקידס) שבכוח יש רוע המביא לחמדנות שאין לה גבול. "אנשים מונעים על ידי חמדנות לרכוש עושר בדרכים לא ראויות" הוא כתב. "ומי שיש לו הכי הרבה עושר תמיד רוצה כפול". המסקנה: "אנשים עם כוח הורסים את העיר".

המלחמות עם פרס והניצחונות המדהימים של סלמיס ומרתון יצרו תחושה של התעלות, זו הייתה תקופה שבה הרוח האנושית ניצחה וחופש היה באוויר, חופש של דיבור ומחשבה, ושמחה. הקוד המוסרי של אתונה התבטא במחזה "המתפללים" של איופרידיס. משלחת מארגוס פונה לשליטי אתונה בבקשה לעזרה במילים הבאות: "ראו את דברי האלוהים, ודעו שאתם מחויבים לעזור לאלו שקופחו, מחייבים להגביל ולהרוס את כל אתו שהורסים את החוק. מה מחזיק בין ארץ לארץ מלבד זאת, שכל אחד מכבד את החוקים הגדולים של הצדק." אלא שרוח זו של חופש ומחויבות מוסרית התחלפה במהרה ברוח אחרת עם הפיכתה של אתונה לאימפריה והעושר והכוח שנלוו לכך.


אתונה קשורה ל"יונים" תור הזהב שלה היה בזמנו של פריקלס ששלט במשך שלושים שנה. 460-429 לפנה"ס, אז הוקמו רוב המבנים על האקרופוליס כולל הפרתנון, ואתונה הגיעה לשיא כוחה, מה כבר לא נאמר על המקום הזה. ועד שלא תבקרו לא תאמינו. העתיקות המרשימות ביותר ביוון נמצאות על גבעה בלב העיר החדשה של אתונה. המקדש של אתנה – פרתנון ומקדשים נוספים נותנים מושג לגבי גדולתה של העיר בתקופה הקלאסית. מוזיאון חדש שנפתח משלים את ההתפעלות. חברו הטוב של פריקלס היה הפסל פידיאס שהיה אחראי על מפעלי הבנייה.
 
פריקלס האתונאי עודד את הספרות והאמנות והפך את עירו למרכז תרבותי וחינוכי. הוא עודד את הדמוקרטיה, שוויון ההזדמנויות והשירות לטובת הציבור כקנה מידה להערכתו של אדם. התחבר עם פילוסופים כגון אנכסגורס, פרותגורס. 
בערים השונות של יוון התעורר מאבק בין סיעות דמוקרטיות לאוליגרכיות או מונרכיות, פריקלס ואתונה עם הזמן החלו להיות מזוהים ולתמוך בסיעות הדמוקרטיות, בעוד שהספרטנים בלא דמוקרטים. החל מאבק המזכיר כיום את המאבק בין ארצות הברית למדינות טוטליטריות על השלטון בעולם.
באתונה היו שלוש מוסדות שלטון: הפקידות ונושאי התפקידים – הארכונטים (בתחילה היו שלוש ארכונטים), מועצת הזקנים – ראשי בתי האב, ואספת העם – אספה של כל בעלי זכות הבחירה.
 
פריקלס הקים את הברית הדלית אתית במטרה להמשיך ולהילחם בפרסים ולשחרר את ערי יוון בצד המזרחי של הים האגאי, אך עם הזמן הוא הפך אותה לאימפריה אתונאית והשתלט על האחרים בדרך של כפיית שיטה מוניטרית אחידה, שיטת שלטון ונאמנות לאתונה. לרוע המזל האתונאים שכורי כוח הפכו לאימפריה שרצתה לספח ולהשתלט על עוד ועוד שטחים וערים, הם זנחו את עקרונות המוסר והצדק והביא להתעוררות כוחות חזקים נגדם ובראשם ספרטה הבלתי מנוצחת
 
עם פלישת הדורים ליוון לפני שלושת אלפים שנה נבנית ספרטה כפוליס מרכזי בדרום הפלופונס ומופיעה כבר באיליאדה כעירו של מנלוס, בעלה של הלנה מטרויה. העיר נמצאת בלב מישור פורה במחוז לאקוניה, נשלטת על ידי נופו הדרמטי של הר טאיגטוס, המתנשא לגובה 2400 מטר. זאת הייתה ממלכתה של ארטמיס.

אתונה הייתה דמוקרטיה, ספרטה הייתה תיאוקרטיה ששמרה את מבנה הדו מלכי של יוון העתיקה. כותב פלוטרך: "בספרטה חיי האזרחים היו קבועים. באופן כללי, לא היה להם רצון או יכולת לנהל חיים פרטיים. הם היו כמו קהילת דבורים, צמודים למנהיג ובאקסטאזה של התלהבות של אמביציה לא אישית ששייכת כולה לארצם."
הספרטנים היו הלוחמים הטובים ביותר ביוון, הם נשלטו על ידי אצולה צבאית שמתחתיה האיכרים המנוצלים (הלוטים), והיו שמרנים בתפישתם.
כיום יש שם עיר חדשה וניתן לראות חלק משרידי ספרטה הישנה. מוזיאון, קבר ליאונידס, האקרופוליס הישן. העתיקות לא מרשימות כמו אתונה מכיוון שכוחם של הספרטנים היה ביכולת הלחימה שלהם, המשמעת והארגון החברתי, והם היו "לאקונים" אם אפשר לומר, בבניינים.
 
ליקורגוס מייסד ספרטה מקבל את השראתו מהפיתיה בדלפי, שאומרת לו כך: "ישנן שתי דרכים, רחוקות מאוד זו מזו: האחת מובילה אל הבית המכובד של החירות, השנייה אל הבית של העבדות, ממנה עלבני התמותה להתרחק, אל הדרך הראשונה ניתן להגיע באמצעות גבריות והסכמה ברוכה, הובל אם כן את אנשיך לדרך זו. אל הדרך השנייה מגיעים על ידי ריב מלא שנאה והרס פחדני, וכן עליך להימנע ממנה בכל מחיר."

החידושים של סוקרטס ואפלטון

סוקרטס העביר את הדגש ממחויבות אל הציבור ובניית החברה, פעולה חברתית בונה, אל שמיעה למצפון האישי, חיים מוסריים ודגש על חקירה וחיפוש האמת בכל דבר. אתונה של פריקלס חיפשה את הנוסחה החברתית המתאימה ופועלותיו של היחיד נועדו לטובת החברה. אצל סוקרטס הדגש היה על הישמעות לקול המוסרי הפנימי, עד כדי כך שהוא היווה איום על הסדר הישן והוצא להורג בעוון השחתת הנוער. כשזה קרה תלמידו הטוב אפלטון, שהיה נוכח בשיחה האחרונה, היה בן 30. הזעזוע של האירוע גרם לו לשנות את חייו, במקום לרדוף אחר קריירה ציבורית הוא החליט להקדיש את חייו ללימוד האמת וחקירה, ולהנציח את מורשתו של מורהו המת.

סוקרטס מחזיר לדיון הציבורי נושאים כמו הנפש והישארותה לאחר המוות, הוא מאמין בגמול בעולם הבא. לא דתי במובן הרגיל, אלא גובל במיסטיקה

אפלטון יצא למסע ברחבי העולם משנת 399 לפנה"ס עד שנת 385, במסגרתו היה כנראה במצרים ועבר שם חניכה, וייתכן שגם במקומות נוספים. כשחזר הקים את האקדמיה באתונה. הוא כתב דיאלוגים רבים שבהם הגיבור – סוקרטס מוביל את השיחה אל מחוזות המחקר והאמת. התפישה שפיתח היא שעל החברה להיות מונהגת על ידי מלכים פילוסופים שיוכשרו לתפקידם עד גיל 35 (מופיע בספר הרפובליקה) החכמים המעטים צריכים להנהיג את האומה.

אפלטון מושפע מתיאוריות של פיתגורס ומנסה להסביר את המציאות כשיקוף של מציאות אחרת אידיאית בעלת עקרונות וחוקים פשוטים וברורים, אותם ניתן להבין רק דרך השתקפויות שלהם (משל המערה). הוא ממשיך ומעמיק את ההתעסקות של מורהו סוקרטס בנושאים כגון הנשמה, מוות, נצח.
 

 

מאמרים על היסטוריה עתיקה ביוון - לחצו לקישור
היסטוריה עתיקה
כרתים והמינואים
יוון המיקינית
אטלנטיס ויוון
הרודטוס
אסיה הקטנה
הפוליס היווני
הפלנקה היוונית
יוון הקלאסית
שקיעת יוון
התקופה ההלנית

 

מאמרים על תרבות יוון - לחצו לקישור

סדרת מאמרים אלי יוון
סדרת מאמרים דת יוון
סדרת מאמרים מיסטריות ביוון
סדרת מאמרים היסטוריה יוון
סדרת מאמרים מיתולוגיה יוונית
מסע הגיבור
תיאטרון יווני
פילוסופיה יוונית
הדרך היוונית

רשימת
תפוצה
לקבלת מידע נוסף אודות טיולים חדשים ישירות
לתיבת האימייל שלכם, הרשמו למועדון הלקוחות שלנו