לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

יוחנן מדמשק - טיולים לרחבי העולם

יוחנן של דמשק

הוא נולד וגדל בדמשק ב676. וגדל תחת השלטון של חליפות אומייה. אביו היה עוזר אישי של חליף דמשק, איש בעל השפעה וכסף, ששכר את המורים הטובים ביותר לחינוך בנו. הוא שחרר עציר איטלקי בשם קוסמס מהשבי המוסלמי והפך אותו למורה האישי של יוחנן, אותו קוסמס היה איש משכיל וגם נזיר קתולי, יוחנן למד אסטרונומיה, מתמטיקה, גיאומטריה, לימודים קלאסיים, והוכיח עצמו כתלמיד מצטיין, הוא ידע ערבית ויוונית, יש אומרים שאף שירת לזמן קצר בחצר החליף.
הימים היו ימי שינוי בביזנטיון, שספגה זה עתה מפלה קשה מהערבים, ותקופה של התגבשות הדת החדשה. יוחנן שהיה בעל עט, כישרון ונאום וכתיבה, וידע רב, נהיה לשופר של הנוצרים באותה תקופה. ראשית דבר הוא כתב ביקורת קשה על הקוראן, אלא שנושא זה לא תפש תשומת לב רבה. הקיסר הביזנטי לאו השלישי החליט לאסור על שימוש באיקונות בפולחן הנוצרי. הוא חשב שמפלות הנוצרים נבעו כתוצאה מעבודת אלילים זו ולהפתעת כולם, מרגע שאסר על השימוש באיקונות אכן הנוצרים התחילו לנצח בשדה הקרב ולעצור את התקדמות הערבים לכיוון קונטנטינופול. ליאו פתח במלחמת דת כנגד הערצת האיקונות, שנמשכה לסירוגין במשך 120 שנה, קרע את האימפריה הביזנטית מבפנים ורדף את המתנגדים לו. מי שהעז להתייצב למולו היה יוחנן, שנעזר בעובדה שהוא היה תחת שלטונו של החליף הערבי. הוא כתב ספרים בעד הערצת האיקונות וכנגד המתנגדים לפולחן זה בשפה פשוטה בהירה וקולחת שהייתה מובנת לכל, גם לפשוטי העם.
ספריו הציתו אש של מרד ברחבי האימפריה וסיפקו לתומכי האיקונות תחמושת קריטית בוועידות הכנסייה ובדיונים ההלכתיים. יוחנן היה תיאולוג מבריק ואיש דת אדוק שכתב שירים ותפילות שהתקבלו על ידי כל. כולל הכנסייה הקתולית. הטיעונים שלו היו מבוססים  והמוניטין הוסיף להם.

 

הקיסר אמר אומר להיפטר מעושה צרות זה, ובעזרת שוחד והאשמות שווא שיכנע את החליף האומאיי לאסור את יוחנן ולקטוע את ידו הימנית, אותה יד שציירה את האיקונות. יוחנן אסף את היד הקטועה, התפלל לפי איקון של מריה, שם את הגדם במקום, והנה למרבה הפלא היד התחברה לה מחדש. כאות תודה לאיקון הוא הוסיף לו יד מכסף, ומאז אותו אייקון קדוש נודע בשם "שלושת הידיים". ניתן כיום למצוא כמעט בכל כנסייה אורתודוקסית העתק שלו. הסיפור בא להראות שמה שמצייר את האיקונות זה לא יד אנושית, אלא יד אלוהית שפועלת דרך בני אדם.

האגדה מספרת שלאחר האירוע הזה יוחנן עזב את דמשק והפך להיות נזיר במנזר מר סבא שבמדבר יהודה. האמת היא כנראה אחרת, שהאירוע הזה בכלל לא אירע ומה שקרה הוא בשנת 706 החליף אל וואליד הראשון הגביר את האיסלאמיזאציה בחליפות העותומאנית ואנשי החצר הנוצרים, כולל אביו של יוחנן, נאלצו לעזוב את תפקידם וכנראה שבתקופה הזו יוחנן עבר למדבר יהודה, כשחלק מהפולמוס שלו כנגד האיקונות מתנהל ממדבר יהודה.

 

יוחנן נחשב לאחרון אבות המדבר הגדולים, הוא מת ונקבר במנזר מר סבא שבמדבר יהודה. בשנת 749 השירים והתפילות שכתב משמשים עד היום בכנסיה האורתודוקסית ואפילו בכנסיה הלותרנית (בפסחא), לאחר מותו הוכר כד"ר של הכנסיה.

 

הרשמו לרשימת התפוצה שלנו