לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

מארי משמפיין - טיולים לרחבי העולם

חצרה של מרי משמפיין

לאליאנור הייתה בת נוספת בשם אליקס שנישאה לthibaut of blois והיא גם המשיכה את עבודת אימא. מרי הייתה מtroyes  וזה מופיע בשם של כריסטאן דה טרוי

בסיפור לנסלוט כריסטיאן אומר שהרוזנת מרי משפיין נתנה לו את הנושא ואת דרך הטיפול בו. הסיפור נוגע באהבה החצרונית.

הסיפור של אליאנור ומרי משמפיין מזכיר את הסיפור של איזבל ועתליה, נשים חזקות הממשיכות מסורת לא מקובלת ונרדפות על ידי העולם הגברי

מרי משמפיין הייתה הפטרונית של אנדריאס וכריסטיאן דה טרוי, שניהם. ידעה לטינית והייתה לה ספרייה משלה, הייתה בקשר טוב עם אחיה למחצה ריצרד לב ארי. אישה משכילה שקרובה לחוגי הכנסייה. הייתה דוכסית שמפיין וכנגד פיליפ מלך צרפת אך הסתדרה אתו. בשנים 1179-1181 בעלה היה במסע צלב ומת מייד לאחר שחזר, היא נשארה לבדה. היא יצאה למסע צלב בעצמה, ונהיית הדוכסית שמפיין, מתה ב1198 לאחר שפרשה למנזר.

 

תוצר חצרה של מרי משמפיין

בחצרה של מרי משמפיין היה את Pierre de Celle אחד המיסטיקנים הבולטים של המאה ה12. וכן את Maitre Nicolas de Clairvaux מיסטיקן בולט אחר שקשור למנזר קלרוו.

ב1192 אדם בשם Evrat החל לתרגם עבור מרי משמפיין את ספר בראשית. Moses Gaster טען שזה היה בהשפעה של כתבים סלבונים של הבוגומילים שהגיעו באותה תקופה לצרפת.

אנשים אחרים כתבו גם הם בחצרה של מרי משמפיין שהבולט שביניהם הוא כריסטיאן דה טרוי. שמציין בספרו לנסלוט במפורש שהוא נכתב עבור הרוזנת. פסיכולוגים מודרניים כגון יונג ואחרים ראו בכתבים אלו משמעויות פסיכולוגיות עמוקות. מסע של האני להגשמה והגעה את החלקים הגבוהים.

יצירה נוספת היא על ידי אדם בשם Eructavit שהתייחס למשמעויות והפרשנויות של מזמור מ"ד בתהילים (לפי התרגום הלטיני של הוולגטה – החלוקה לפרקים שונה מהעברית). פרק זה מדבר על הנישואים של המלך – אלוהים והנערה. זה מתקשר לאהבה הארצית והחיפוש אחר יופי. מזמור זה וכן הפרק הראשון של בראשית היו חלק מעולם ההתייחסויות התנ"כי של המיסטיקנים בתוך הכנסייה ומחוצה לה. 

 

ב1165 תומס בקט מצא מקלט ברימס – חצרה על מרי משמפיין, עם חברו פייר דה סלה, ושם נשלחו אליו שאלות על ידי הנרי הליברל - בעלה. הוא הופתע מהעניין של הנרי בפילוסופיה ולימוד. השאלות היו (לפי גון מסלסברי)
1. מה אתה מאמין הם מספר הספרים בברית החדשה והישנה
2. מי כתב אותן
3. מה זה הטבלה של השמש שנראית בחול על ידי הפילוסוף אפולוניוס המוזכרת על ידי גרום במכתבו על כתבי הקודש לכוהן פאולינוס
4. מה הם הקנטוס
cantos
שוורגיל והומר מזכירים באותו מכתב?
5. מה המקור והמשמעות של האמרה המצוטטת: "הדברים הללו שלא קיים הם יותר דמויי אלוהים מאלו הקיים".

השאלה החמישית נובעת כנראה מכתביו של (עמ 574) של john the scot – eriugena. אדם שחי במאה ה9 באירלנד ידע יוונית והיה אחרון הפילוסופים הקלאסיים נאופלטוניים הגדולים, הושפע מתורתו של פסיידו דיונוסוס. נדקר למוות על ידי תלמידיו בעטים! קשור לרנסנס הקרולינגי, ידע יוונית. בסוף חיוו הוזמן לאוקספורד על ידי אלפרד הגדול ונהיה מורה במלמסבורי. האוכריסט הוא רק סמלי. כל היצורים משקפים תכונות של אלוהים ואליו חוזרים.

ההתייחסויות הללו מראים על קיום המסורת המיסטית הנוצרית בחצרה של מרי משמפיין, והמשך הנאו פלטוניזם ואף התייחסות לתנועות נוצריות פורשות כגון הבוגומילים והקתרים הקשורים אליהם שהיו נפוצים בדרום צרפת

 

האדם שכתביו נזכרים בהקשר הצרפתי הוא פסיידו דיוניסוס pseudo Dionysius the areopagite מלומד סורי מהמאה ה6. כתב את corpus dionysiacum . זיהה עצמו עם דמות המופיע במעשי השליחים עם פאולוס - דיוניסוס הארופגית. כתביו הגיעו לסיינט דניס בצרפת, והוא זוהה עם דניס, הבישוף של פריס והקדוש שלה. אבלרד עסק בו. השפיע על מייסטר אקהרט. יוחנן מדמשק. גרגורי מפלמס, תורתו מפתחת את מושג התאוסיס, חזרה אל האל.

במילים אחרות סנט דני בצרפת, מקום התפתחות המחשבה הגותית והמיסטיקה הנוצרית, אך גם ההשכלה והפילוסופיה, זוהה עם דמויות מהעבר הקשורות לנאופלטוניזם והרצון להתאחד עם האל – מיסטיקה.

שוגר suger האבוט של סנט דני, אדם שתרם יותר מכל להתפתחות האדריכלות הגותית, הכיר באופן אישי את אליאנור מאקווטינה ואין ספק שהשפיע עליה, וגם על החצר בשמפיין, התעמק כתביו של דיוניסוס אולי מתוך מחשבה שהוא קבור במקום ומזוהה עם סנט דני פטרונה של פריז. הוא מפתח את התפישה של תיאולוגיה מיסטית, היררכיה שמימית, מיסטיקה סמלית. שמות אלוהיים. אפשר להגיע לאלוהים דרך השלילה שלו. ולא החיוב. שתיקה, חושך ואי ידיעה.
זאת קרקע פוריה להתפתחות אגדות הגביע הקדושה ואידיאל האהבה.

 

John F. Benton מתאר את חצרה של מרי משמפיין וטוען שיש סתירה בין התכונות החסודות של מרי, והעובדה שאין ביקורת עליה מצד בני זמנה על העלה על נש של אידיאלי האהבה החצרונית לגבירה הנשואה, הסתירה הזאת נפתרת אם הסיפור של האהבה הוא אלגוריה, סמל למשהו אחר.

לפי בנטון אין עדות למגע בין דרום וצפון צרפת בחצר, ומרי לא ביקרה באקווטינה. ואין גם עדות שחצרה של מרי היה מרכז לאהבת חצר באופן חברתי או ספרותי. המחבר חושב שהייתה כוונה אחרת בסיפורים, מוסרית או אירונית. הכתבים נכתבו לקהל מלומד שהיה אמון על מעשה האלגוריה והפרשנות. רוב הסופרים לא היו בחצר, אבל הכירו את יצירות אחד של השני.

מדובר על חוג עלית חברתי, דתי, תרבותי ורוחני, שהיה אמון על ספרות המיסטיקה של הנצרות המוקדמת, הספרות הקלאסית, ואולי גם תנועות כופרות, מעין חבורה שהעשירה והעצימה אחד את השני, שבמסגרת הפעילות האינטלקטואלית שלה התפתחו סוגים שונים של כתיבה כגון האהבה החצרונית, סיפורי הגביע הקדוש, הפרשנות הנוצרית אלגורית, ושכולם נובעים מרקע מחשבתי אמוני משותף.

מקור האידיאל של האהבה החצרונית וספרו של אנדריאס הוא בחוג זה, ולא קשור לחצרה של אליאנור מאקוויטיניה שבדרום. אין עדות על קשר בין אנדריאס לחצר באקווטינה, אך יש עדות על איש דת בשם אנדריאס שהיה בחצר של מרי משמפיין בשנים 1182-1186
כריסטיאן דה טרוי החל את מסורת הרומנסה האבירית, חצרה של מרי היה מוקר של חידוש והמצאה, ואפילו התרגום של קטעים דתיים ופרשניים לצרפתית היה חדש.

 

כריסטין דה טרוי

הוא הראשון שמזכיר את הגביע הקדוש, בסיפור פרסיבל והגביע הקדוש שנכתב ב1181-1190
פון הפנבך הושפע ממנו. הוא כתב 4 מחזורי סיפורים נוספים ביניהם על לנסלוט (הראשון שמזכיר אותו). יש בו השפעה קלאסית, במיוחד של אויבדיוס וזה נראה בסיפור ייוס, האביר והאריה, הוא מזכיר אותו.

הוא נחשב למתחיל הנובלה הרומנטית. סיפור שיש בו התחלה, אמצע, שיא וסוף

הרשמו לרשימת התפוצה שלנו