לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

מילאנו - טיולים לרחבי העולם

מילאנו

קתדראלת מילאנו

הקתדראלה נמצאת במרכז העיר מילאנו, שבימי הביניים הייתה העיר הגדולה בעולם. זאת אחת מהקתדראלות הגותיות הגדולות והחשובות ביותר, שנייה בגודלה רק לזו שבסיביליה בספרד. חגיגה של פיסול ואמנות. יצירת מופת מורכבת שנבנתה על פני דורות במאמץ משותף ובחדווה של כל תושבי העיר. הקתדראלה נועדה כפרס לאנשים הפשוטים על ידי גאן גלאצו ויסקונטי בסוף המאה ה-14 ואכן במהותה היא כזאת. בניית הקתדראלה נמשכה על פני מאות שנים והיו מעורבים בה כל המי ומי, החל מאומני העיר לדורותיהם, המשך באדריכלים צרפתיים, אנשי רנסנס בולטים וכלה בנפוליון. היא יכולה להכיל מעל 40.000 איש!

הקתדראלה היא דוגמא קלאסית לאדריכלות הגותית המאוחרת שבה יש השפעה צרפתית יותר מאשר איטלקית. הסגנון ה'גותי' בא לידי ביטוי באווריריות שלה, בגובה, בתמוכות הדואות, בעושר הפיסולי והאמנות ובחלונות הגדולים. למרות גודלה העצום היא נראית כמו חללית רגע לפני ההמראה, מעל הגג, בו ניתן לטייל, מתנשאים מספר רב של צריחונים ובראש הגבוה מביניהם פסל המדונה.

אולם האורך הענק הוא בעל הקשתות הצולבות הגבוהות בעולם – 48 מטר. מצדדיו ארבע אולמות אורך נוספים, שניים מכל צד. ארבעים עמודי ענק תומכים בקמרונות הגבוהים. הקתדראלה בנויה בצורת צלב שבמרכזו כיפה מתומנת ומעליה מתנשא צריח המתנשא לגובה עצום של 108 מטר. המבנה הכללי שלה מורכב מאד ומבטא תפישות קוסמולוגיות ותיאולוגיות נוצריות המצריכות ספר נפרד. היא כמו ספר באבן ומסיבה זו אומצה הן על ידי הבונים החופשיים והן על ידי בכירי האומנים ואנשי הדת באיטליה במשך הדורות. למרות שנבנתה במשך מאות שנים יש לה תוכנית אב סדורה והתפתחות אורגנית שבה החלקים השונים מתייחסים אחד לשני.

בתוך הקתדראלה מספר רב של סרקופגים, מזבחות, מונומנטים שהוקמו בה במהלך הדורות וכל אחד מהם הוא סיפור ויצירת אומנות בפני עצמו, יחד עם זאת אחד הדברים המדהימים ביותר הוא אלפי הפסלים משיש המקשטים כל פינה בפנים ובחוץ הבניין.

 

מילאנו - Milano
מאמר מאת דוקטור אדר ירום

בירת צפון איטליה והעיר השנייה בגודלה. מרכז של תעשייה ואופנה.

היסטוריונים מזהים את שורשי העיר עם הקלטים, אשר הגיעו מצפון אירופה אל המגף האיטלקי במאה החמישית לפני הספירה. במאות השנים הראשונות של התפשטות הנצרות שימשה העיר כבירת "האימפריה הרומית הקדושה". כאשר העיר נכבשה על ידי הויזיגוטים, הועבר מקום מושב הקיסר לרוונה (Ravenna). במאה השישית לספירה נכבשה העיר על ידי הלומברדים, אשר בנוכחותם הגדירו את שם חבל הארץ: לומברדיה. במאה ה-12 הייתה מילאנו העיר הגדולה בעולם -200.000 איש, היחידה בעלת אוכלוסייה עירונית משמעותית. אוכלוסייה זו הצליחה לנצח את צבאו של קיסר רומי הקדושה- ברברוסה

למילאנו חשיבות רבה בלימוד ובהיכרות עם ההיסטוריה של האמנות והתרבות של הרנסנס. שתי השושלות החשובות של העיר הן אלו של ויסקונטי (Visconti) ושל ספורצה (Sforza). הפוליטיקה של ערי הרנסנס נלמדת לרוב על רקע מעקב אחר אופני בניית הכוח וביסוס השלטון, המשלבים הפעלת עוצמה צבאית והזרמת ממון רב באמצעות מסחר ותעשיה. מושג ה"סיניוריה" (Signoria) מבטא עיקרון זה. בהקשר זה מעניין לציין את החלפת השלטון באמצע המאה החמש עשרה, בין דוכסות בית משפחת ויסקונטי: לאחר שפיליפו מריה ויסקונטי מת בשנת 1447 ללא יורש בו זכר; לבין פרנצ'סקו הראשון ספורצה אשר כבש את העיר מספר שנים מאוחר יותר (ממשיך דרכו היה בנו, גאליאצו מריה ספורצה) [Galeazo Maria Sforza]. שמות אלו הם בבחינת "מושגי יסוד" לסוגיות בתרבות, בפוליטיקה ובאמנות במילאנו.

 

השליט החילוני כפטרון האמנויות:

במילאנו מפורסמת הפטרונות של לודוביקו ספורצה אל מול ליאונרדו דה וינצ'י, אשר תכנן עבורו מספר פרויקטים באדריכלות צבאית ובתחום מכונות המלחמה; וכן תכנן עבורו את פסל הפרש. מרבית הפרויקטים לא יצאו אל הפועל, אך מספר רישומים שלהם תורמים רבות לאפשרות המוצבת בפנינו להבין מהי האסתטיקה של האמנות במרחב הציבורי. יצירתו המפורסמת ביותר של ליאונרדו דה ווינצי – הסעודה האחרונה, מוצגת במילאנו

 

נקודות ציון אדריכליות בעיר:

היצירה המפורסמת ביותר: הקתדרלה הגותית (המושפעת באופן טבעי מאדריכלות גותית צרפתית); הקתדרלה היא הרביעית בגודלה בעולם. נמצאת במרכז העיר, עבודת מופת אמנותית שנוצרה על פני מאות שנים. שירה באבן של אלפי פסלים, צורות, עיטורים. זאת אחת מיצירות האדריכלות המרשימות ביותר בעולם. ניתן להסתובב בקתדראלה וסביבה במשך שעות מבלי להפסיק להתפעם, ואל תחמיצו את העלייה לגג, גם אם זה עולה מעט כסף.

המבצר של ויסקונטי, אשר הורחב ושופץ על ידי בית ספורצה, ומוכר בכינוי "קסטלו ספורצסקו" (Castello Sforzesco). את מגדל הכינה הראשי למבצר תכנן האדריכל המלומד אנטוניו אברלינו, המוכר בכינוי "פילרטה" (Antonio Averlino, Filarete). על התרומה של פילרטה לתיאוריה של אדריכלות בכלל - ולאסתטיקה של אדריכלות צבאית בפרט (ובפועל גם של אדריכלות מגדלים) אנו נדבר במהלך סיורינו בערי טוסקנה השונות.

קומפלקס הפאסאג'ים, מרכז קניות המורכב מכלול אדריכלי המשקף את האדריכלות הרומנטית (פעם נוספת בהשראת האדריכלות הצרפתית), עם חיפוי (תקרות) של זכוכית ומוטות פלדה. זהו קומפלקס המשקף את חשיבות מילאנו לכלכה המודרנית, עם זיקה וקירבה גאוגרפית לערי אירופה.

בית האופרה "לה סקאלה" (La Scalla), אשר הושק בשנת 1778, נבנה על שרידי כנסייה (Santa Maria della Scala), בסגנון ניאו קלאסי, המחדד את הזיקה בין צורה לבין תוכן, כאשר האופרה חשבת ל"יצירת האמנות הכוללת": מוסיקה וריקוד, תיאטרון, אדריכלות וציור. לפני המצאת החשמל הואר המבנה במנורות שמן, כשבו נפגשה אצולת העיר.

 

הרשמו לרשימת התפוצה שלנו