הצהרת נגישות

נגישות אתרים
תרבויות עולמי פועלת בכדי שאתר האינטרנט יהיה נגיש ושוויוני לכולם
לצורך כך הנגשנו את האתר לאוכלוסיות הבאות
- מוגבלי ראייה כולל עוורי צבעים, לקויות ראיה ועוד
- מוגבלים מוטורית בידיים , כאלו שקשה להם עם העכבר והמקלדת
- אנשים עם קשיים מסוגים שונים כגון: קריאה, למידה, הבנה, ועוד
• אנשים עם קשיים נוספים, מכל גווני הקשת: קשיי קריאה, קשיי הבנה, לקויי למידה ועוד.
באתר אנו משתמשים ברכיב עזר להנגשת אתרים על פי תקן ישראלי 5568 ברמת נגישות AA כמוגדר ב: W3C's Web Content Accessibility Guidelines 2.0

דגשים בנגישות
ישנם מספר חלקים – סעיפים חשובים שמבטיחים הגדרת האתר כנגיש לקהל המוגבל. ואלו הם
•התאמה לקורא מסך   •ניווט מקלדת   •חסימת הבהובים   •מונוכרום   •ניגודיות כהה   •ניגודיות בהירה   •הגדלת גופן   •הקטנת גופן   •גופן קריא   •סמן גדול לבן   •סמן גדול שחור   •הגדלה   •הדגשת קישורים   •הדגשת כותרות   •תיאור לתמונות  

הסתייגות
יחד עם זאת נסייג ונאמר שמפני שהאתר שלנו כולל מערכות הזנת תוכן שונות שפועלות לפי שיטת WYSIWYG ייתכן שחלקים בדפי התוכן לא יצליחו להיות מונגשים בצורה כוללת, וייתכן שתצטרך התערבות בקוד האתר נוספת. במידה וגילתם מצב כזה, אנא צרו קשר בכדי שנוכל לטפל בכך באופן המהיר ביותר.
כמו כן במקרים מסויימים האתר שלנו מציג תוכן שבא מאתרים אחרים, שחלקם טרם הונגשו ואין לנו אפשרות לאחריות על צד ג', אך נשמח לקבל הערות ולהפנות את תשומת לב הגורמים הקשורים בכך.

פניות
כל שאלה, הבהרה, הצעה ופניה באופן כללי שקשור לאתר אנא שלחו לדואר אלקטרוני ל
support@nagishnow.com
סגור
לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

מיתולוגיה יוונית - טיולים לרחבי העולם

מה אומרת המיתולוגיה?
 
עד כה עברנו בקצרה על תולדות יוון כפי שמתארים אותה ההיסטוריונים והחוקרים, אבל מה אומרים היוונים עצמם? מה אומרת המיתולוגיה?
הסיודוס הוא הכותב היווני הראשון, בן זמנו של הומרוס מהמאה ה8 לפנה"ס, הוא כתב ספר בשם "מעשים וימים", בו מסופר על תולדות המין האנושי, וגרסתו קצת אחרת
לפי הסיודוס ההיסטוריה מורכבת מחמישה שלבים הנקראים "דורות" ומאופיינים על ידי מתכות.
בהתחלה היה תקופת ודור זהב שהיה חזק ומוצלח, אנשים חיו חיי אושר לתקופה ארוכה ועשו רק טוב בעולם אבל חשבו שהם טובים יותר ואז זאוס הוריד אותם והתחיל את דור הכסף, שגם להם היו חיים טובים ונעלים, אך אצלם מופיע הרוע, הדור השלישי הוא דור הברונזה שהביא להרס וחורבן, את התוצאות תיקן הדור הבא הקשור לגיבורים, אלא שכיום אנחנו בדור החמישי שנקרא דור הברזל, החי חיים קצרים מלאי סבל.
 
לפי "מעשים וימים" זאוס הביא מבול על האנושות בגלל חטאיה בתקופת הברונזה, דיוקליון, בנו של פרומתיאוס, שרד על ידי בניית תיבה, הוא ואשתו נצלו (מזכיר את נוח). הנבואה אמרה להם לזרוק עצמות של אימא מאחורי גבם כדי ליצור מחדש את המין האנושי, הם הבינו שהאימא זה האדמה – גאיה, והעצמות זה האבנים. הם זרקו מאחורי גבם אבנים וכך נוצר המין האנושי החדש. הסיפור מופיע גם במטמורפוזות של אוביד (הרומאי). זאת הייתה התחלה של דור הגיבורים.
 
הסיודוס חיבר גם את תיאוגניה (גנאלוגיה של האלים), סיפור הולדת האלים והעולם, והמשכו שהוא קטלוג הנשים, המונה את הנשים הגדולות שקיימו יחסים עם האלים ושמהזיווג הזה נולדו הגיבורים ומייסדי העמים והארצות. אין לנו את הטקסט במלואו. רק חלקים שרובם נמצאו במצרים. הוא נכתב במאה ה7 לפני הספירה, זה המקור הראשון להרבה מסיפורי המיתולוגיה המפורסמים כמו הסיפור של אריאדנה – הבת של מינוס. ועוד
 
בן זמנו של הסיודוס - הומרוס הוא הכותב היווני המפורסם ביותר, משורר עיוור שלא יודעים היכן נולד, כנראה באחת מערי אסיה הקטנה, אולי בכיוס. הוא חיבר את האליאדה והאודיסאה שהם המיתוס המכונן של תרבות יוון. האיליאדה היא סיפור אפי של מלחמות היוונים בטרויאנים ובעלי בריתם, המשקף את השינויים שקורים בעקבות הפלישות של הדורים וחילופי התרבויות בסוף האלף השני לפנה"ס, כשם שהבהגוודגיתה ההודי ואפוס המהאבהארטה, משקפים פלישה וכיבוש דומה של ההודו אירופאים בהודו.
האליאדה היא אפיזודה המתרחשת במשך כמה שבועות בסוף מלחמת טרויה העוסקת בזעמו של אכילס, בשנה האחרונה של המלחמה. העלילה מסתיימת עם מותו של הקטור נסיך טרויה והלווייתו, ולא מוזכר בה מקרה סוס העץ, מותו של אכילס, וכל מה שקרה לפני השנה העשירית למלחמה. כל הדברים הללו נזכרים במקורות אחרים.
 
האודיסאה מספרת את סיפורו של אודיסוס, אחד הגיבורים היוונים במלחמה, הוא הגה את תחבולת סוס העץ, רב תחבולות וערום, לאחר המלחמה חוזר בשייט לביתו באיתקה, אך בדרך הולך לאיבוד ולוקח לו עשר שנים נוספות לחזור הביתה, במהלכם הוא חודר למרחב מיתי עם קיקלופים ונימפות. הספר מספר גם מה קורה בבית שלו בזמן הזה. אשתו ובנו.
 
בראשית בתחילת המאה ה8 טרם היה כתב ביוון, היצירות חוברו בעל פה, העלילות שמתוארות בהם הן מסוף התקופה המיקנית - 1200 לפני הספירה, לפני ארבע מאות שנה. חשבו שזה סיפור דמיוני, עד שהגיע שלימן וגילה את שרידי טרויה, הוא חפר גם במיקני, קנוסוס. מגלה דברים מדהימים התואמים לתיאורים הנמצאים בתוך הכתבים ההומרים.
 
בנוסף לשני ספרים ידועים אלו הומרוס כתב חיבור ארוך שנקרא ההיסטוריה הקדושה, בו יומן מסע אל האי אוטופיה. פירוש המילה הוא המקום הטוב ביותר וגם מקום שלא קיים, למילה אוטופיה שתי משמעויות. במסע זה לומד הומרוס שאורנוס, אל השמיים היווני, היה המלך הראשון בשושלת של מלכים היסטוריים. מקור הדת והמיתוס במלכים ולוחמים קדומים.
 
לפי בית הספר האורפי הספרים של הומרוס הם אלגוריים, אודיסוס, לדוגמא, מסמל מודעות מתעוררת של האדם המחפש לאחר שנים רבות של התמודדות עם העולם – המיוצג על ידי הטרויאנים, מטרתו של אודיסוס למצוא ידע על עצמו ולחזור לאשתו הנאמנה פנלופה המייצגת את האופי הגבוה והרוחניות. לצורך כך הוא צריך לצאת למסע של עשר שנים ובו מכשולים רבים, בעוד פנלופה אורגת על הנול שלה תוואים ומבוכים.

 

 

המילה מיתוס באה מהמילה "דיבור" ביוונית.

 התזה של הרודוטוס הוא שהפרקטיקות הדתיות הגיעו ממצרים.
"האגדות הגדולות. שסיפרו אותן הסיודוס והומרוס, ושאר המשוררים, הרי שהללו חיברו אגדות שקר וסיפרו ומספרים אותן לבני האדם."  אפלטון, פוליטיאה 2.378
"וכי נשרה, אפוא, סתם כך, שהילדים ישמעו אגדות כפי שתזדמנה.. ויקלטו בנשמותיהם דעות שעל פי רוב תהיינה מנוגדות לאותן דעות, שלפי אמונתנו, צריכות להיות דעותיהם לכשיתבגרו."  מתוך הפוליטאה של אפלטון.
עד המאה ה8 אין כתב ביוון, היה כתב קדום שנעלם, הומרס והסיודוס מחברים את היצירות הראשונות ומייסדים את מה שאנחנו מכירים על הדת והמיתולוגיה, הסיודוס כותב את התיאוגוניה ובו סיפור הבריאה, חיבור נוסף נקרא מעשים וימים ובו הרבה סיפורי מיתולוגיה כגון תיבת פנדורה. הומרוס כותב את האיליאדה והאודיסיה, על מלחמת טרויה ומסעות אודיסוס. טוענים שהומרוס קדם להסיודוס בכמה עשרות שנים. בנוסף לכך בסוף התקופה הארכאית מתחברים ההמנונים ההומרים, 33 המנונים לאלים השונים שמיוחסים להומרוס אך לא נכתבו על ידו, כל הדברים הללו יחד יוצרים את הקורפוס המיתי ומקור המידע הדתי הראשון שיש לנו. היוונים היו אנשים דתיים, היה הבדל בין המיתולוגיה לבין הפולחן, למשל הרה נראית רע מאד במיתולוגיה, וטוב מאד בפולחן.

הומרוס, כותב חיבור ארוך שנקרא ההיסטוריה הקדושה, בו יומן מסע אל האי אוטופיה. פירוש המילה הוא המקום הטוב ביותר וגם מקום שלא קיים, למילה אוטופיה 2 משמעויות. במסע זה לומד הומרוס שאורנוס, אל השמיים היווני, היה המלך הראשון בשושלת של מלכים היסטוריים. מקור הדת והמיתוס במלכים ולוחמים קדומים.

מיתוס מפורסם שמופיע אצל הסיודוס נקרא מיתוס הדורות, בהתחלה היה דור זהב שהיה חזק ומוצלח אבל חשבו שהם טובים יותר ואז זאוס הוריד אותם והתחיל את דור הכסף. כיום אנחנו דור הברזל שחי חיים קצרים מלאי סבל וזה אנחנו, באמצע היה את דור הגיבורים. שהוא נורא חשוב, אי אפשר לדבר על מיתולוגית ביוון בלי הגיבורים.

 

הפילוסופים היוונים מוסיפים למיתוס מימד אלגורי:

"לא הרה, לא אתנה ולא זאוס הינם הדברים, אשר אלה המקדישים להם מקדשים וקירות, מחשיבים אותם להיות. אלא הם גילום של הטבע ושל האלמנטים. אגממנון הוא אוויר, אכילס הוא השמש, הלנה האדמה, פראיס האוויר, והקטור הוא הירח. בקרב האלים דמנט היא הכבד, דיוניסוס הטחול ואפולו כיס המרה."  מטרודורוס למפדקוס, מאה 5 לפנה"ס.

 

 

 

מיתוס יווני ופסיכולוגיה

לפי ניתוחים פסיכו אנליטיים. המיתולוגיות הם ספר עזר להבנת הרבדים שלא מודעים בנפש האדם. האמיתות הגדולות של המבנה הנפשי כתובות בתוך המיתולוגיות. אפשר להשתמש בגורמים פסיכולוגים על מנת לבאר את נפש האדם
אדוניס על פי הקריאה של יונג הוא ארכיטיפ הילד הנצחי, לעולם לא מצליח להתבגר, כרוך כל הזמן בדברים של לידה ומוות. מעין פיטר פן, הוא כל הזמן חוזר את הרחם, הוויה כמו רחמית. אין בה אוטונומיה של הפרט, תמיד תחת חסותה של אם גדולה, אימא שלו, אפרודיטה, פרספונה. תשוקתו הגדולה לחזור ולהיבלע באימו. הוא לא מצליח להשתחרר מהנשים הגדולות של חייו, התשוקה שלו היא להיות עובר, סיפור חייו הוא לידה השתחררות ונסיגה. דגם פסיכולוגי של הילד הנצחי שרוצה להיבלע באם הגדולה. מיתוס של השתוקקות, לחזור אל האם. מקום ללא סכנה שבו מישהו אחר אחראי עליך בכל המובנים.

 

מיתוסים יווניים ומיסטיקה

לפי רודולף שטיינר (Andrew welburn - mysteries) הרי שהמיתוסים הם תוצר לוואי של טקסי המיסטריות בעולם העתיק, והם מתארים עולם דימויים בנוצר אצל מי שמשתתף בתהליכים רוחניים אלו.
החיפוש אחר גיזת הזהב, הוא חיפוש הרוחני באדם, שניתן להשיג אותו רק בעזרת פעולות קסם (מדיאה)
הסיפור על פרספונה מגלה את הקשר בין האדמה לאדם, דמטר היא המקור של מודעות אנושית והיא מנסה להפוך בני אדם לאלים, להעניק להם חיי נצח, אך ללא הועיל. בסיפור על דמטר ופרספונה היא מחופשת למטפלת זקנה המשגיחה על בנו של המלך, משקה אותו באמברוזיה ושמה אותו מדי לילה באש הקדושה, אלא שאמו מגלה זאת ונחרדת, דמטר נאלצת להפסיק את מעשיה, לגלות את עצמה לבני האדם, המלך מקים מקדש לכבודה באלאוסיס
(mylonas, g. Eleusis and the Eleusinian mysteries)
הסיפור על פרומתיאוס מייצג את כוח הרצון של האדם, הכבול לסלע ונשר אוכל את כבדו, התקווה שלו היא שהרקולס, תוצר של מיזוג בין כוח אלוהי - מודעות זאוס, וגוף אנושי פיזי, יבו אלהציל אותו, החוכמה האנושית תשחרר את הענק שבתוכנו
האודיסאה היא מסע בעולם של דימויים, שבו הגיבור צריך להתבגר ולגדול תחילה, לפני שיוכל לחזור הבייתה. אודיסוס מחפש את המודעות העמוקה של הכוחות האלוהיים בנפשו, הקיקלופ, לדוגמא, מייצג כוח פיזי שצריך להתגבר עליו, הסירנות תשוקות, וכו'.



 

קראו מאמרים הקשורים לנושא זה - לחצו לקישור
מיתולוגיה כללי
איליאדה ואודיסה
פרומתיאוס
רשימת
תפוצה
לקבלת מידע נוסף אודות טיולים חדשים ישירות
לתיבת האימייל שלכם, הרשמו למועדון הלקוחות שלנו