הצהרת נגישות

נגישות אתרים
תרבויות עולמי פועלת בכדי שאתר האינטרנט יהיה נגיש ושוויוני לכולם
לצורך כך הנגשנו את האתר לאוכלוסיות הבאות
- מוגבלי ראייה כולל עוורי צבעים, לקויות ראיה ועוד
- מוגבלים מוטורית בידיים , כאלו שקשה להם עם העכבר והמקלדת
- אנשים עם קשיים מסוגים שונים כגון: קריאה, למידה, הבנה, ועוד
• אנשים עם קשיים נוספים, מכל גווני הקשת: קשיי קריאה, קשיי הבנה, לקויי למידה ועוד.
באתר אנו משתמשים ברכיב עזר להנגשת אתרים על פי תקן ישראלי 5568 ברמת נגישות AA כמוגדר ב: W3C's Web Content Accessibility Guidelines 2.0

דגשים בנגישות
ישנם מספר חלקים – סעיפים חשובים שמבטיחים הגדרת האתר כנגיש לקהל המוגבל. ואלו הם
•התאמה לקורא מסך   •ניווט מקלדת   •חסימת הבהובים   •מונוכרום   •ניגודיות כהה   •ניגודיות בהירה   •הגדלת גופן   •הקטנת גופן   •גופן קריא   •סמן גדול לבן   •סמן גדול שחור   •הגדלה   •הדגשת קישורים   •הדגשת כותרות   •תיאור לתמונות  

הסתייגות
יחד עם זאת נסייג ונאמר שמפני שהאתר שלנו כולל מערכות הזנת תוכן שונות שפועלות לפי שיטת WYSIWYG ייתכן שחלקים בדפי התוכן לא יצליחו להיות מונגשים בצורה כוללת, וייתכן שתצטרך התערבות בקוד האתר נוספת. במידה וגילתם מצב כזה, אנא צרו קשר בכדי שנוכל לטפל בכך באופן המהיר ביותר.
כמו כן במקרים מסויימים האתר שלנו מציג תוכן שבא מאתרים אחרים, שחלקם טרם הונגשו ואין לנו אפשרות לאחריות על צד ג', אך נשמח לקבל הערות ולהפנות את תשומת לב הגורמים הקשורים בכך.

פניות
כל שאלה, הבהרה, הצעה ופניה באופן כללי שקשור לאתר אנא שלחו לדואר אלקטרוני ל
support@nagishnow.com
סגור
לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

מסדר היאסוויה - טיולים לרחבי העולם

היווסדותו של מסדר סופי - יאסווי והדרווישים הקלנדרים

 העיר טורקיסטן שבקזחסטן היוותה לאורך הדורות מרכז חשוב של השבטים והתרבות הטורקית המקורית, כאן חי ופעל האדם החשוב ביותר ביצירת השירה הטורקית ודרך רוחנית מקורית המשלבת את הפגאניות עם האסלאם, מדובר בקדוש הגדול של מרכז אסיה, אחמד יסאווי, שלו יש מאוזולאום עצום ומרשים המשמש אתר עלייה לרגל, והופך את טורקיסטן לעיר קדושה. הוא ייסד את המסדר המוסלמי מיסטי טורקי הראשון בעולם – היאסוויה, במסגרתו פעלו הדרווישים הקלנדרים, שלח תלמידים לכל רחבי העולם הטורקי, והביא לביסוס והתפשטות האסלום שלהם. ענפים של תורתו מצאו בית במסדר הבקטשי בתורכיה, שהיה לימים בעל תפקיד מכריע באימפריה העותומאנית
אפשר להקביל את השפעתו של יסאווי בהתפתחות השירה והשפה הטורקית לזו של רודקי בהתפתחות השפה והשירה הפרסית. קברו של רודקי בטג'יקיסטן והטג'יקים רואים בו את שקספיר שלהם, המשורר הלאומי, קברו של יסאווי בקזחסטן והקזחים רואים בו את המשורר הלאומי שלהם.
 
אחמד יסאווי היה תלמידו של חמדני, היה מנהיג קהילת בוכרה אחרי חמדני, עזב לטורקיסטן לחיות חיי נזיר, מת ב1166 ונקבר ביאסה, אמיר תימור עושה זיארה ובונה את הקבר ב1397, בונה שם מקום כינוס של שלוש מאות מטר מרובע מתחת לכיפה של שלושים ושישה מטר, מחבר עצמו בכך עם הפטרון של השבטים.
שייח' חמדני 1049-1140 נחשב לקוטב של דורו, היו לו ארבעה תלמידים לפי מסורת סופית של ארבע חליפות, שניים מהם הם יאסווי וקג'דוון.
 
יסאווי התייחס לשיריו כאל התגלויות שמימיות וקרא להם "הספר השני" בהמשך לספר הראשון הוא הקוראן. מייחסים לחרוזים שלו כוח ריפוי והם מושמעים בזיכר ריפוי. הוא כתב אנתולוגיה על מחשבות חכמות שבה הוא מפרט את חזון העולם שלו. חוקים רוחניים של השתפרות רוחנית בכדי לגלות את הניצוץ האלוהי בתוכנו. הוא התחיל את המסורת של השירה המיסטית התורכית וגם את התפישה של חבר –"דוסט".
מדבריו: "מי שלא נותן ליבו לחבר הוא לא סופי."
 
השירים של יסאווי לווה במוזיקה שהפכה להיות חשובה בפולחן ולבסוף בעלת קיום עצמאי. הם הושרו במסגרת טקסים ומפגשים שנקראו זיכר, בהם תורגלו תרגולות מיסטיות של קריאה בשם האל, כניסה לטראנס, והתחברות לעולם העל חושי. קיומם של אחוות המקיימות מפגשים של מוזיקה, שירה וטראנס הפכה להיות הסממן של האסלאם בעולם הטורקי.
יסאווי מקים את ה"טריקה" (משמעות השם היא דרך), מסדר סופי טורקי ראשון בעולם. סוג זה של אסלאם קל לעיכול על ידי ההמונים שאינם יודעים לקרוא ומאמינים עדיין במסורות הפגאניות. האחוות מתפשטות כאש בשדה קוצים, ולעיתים קרובות נתמכות על ידי השליטים. יסאווי לומד אמנם את התורה המיסטית האסלאמית מפי שייח' בשם חמדני מהמסורת של אנשי האשם – המלאמתיה, אך הוא מעביר אותה לשפה ודרך שקלה לפשוטי העם לקלוט. הוא עצמו נהפך למעין דמות אב, מודל חיקוי, במיוחד לאחר שבסוף ימיו הוא פורש להתבודדות בחדר תת קרקעי. הוא מת ב-1166 ונקבר ביאסה – טורקיסטן בקזחסטן של היום, אמיר תימור בונה שם קבר מפואר ב-1399.
 
במשך חייו הוא חי כנזיר, מאפייני המסדר שייסד הם: לבוש תורכי, שירה תורכית, שיתוף נשים בטקסים, קורבן חיות.
בין תלמידיו של יאסווי: אבא של זנגי אתא הקבור בסמרקנד - חקים אתא, לוקמן פרנדאי (שהעביר את הידע להאגי בקטש) ויונוס אמרה (המשורר התורכי הלאומי).
עיטורים: על הקברים הקדושים יש עיטורים גיאומטריים שהם בעצם סוג של כתיבה ערבית, כתיבת קסם, שמגינה על הבניין, ונותנת לו כוחות מיתיים. הכתובות הם כלי נשק רוחני נגד הרוע, והם מאפשרות הגנה אוקולטית, עזרה בריכוז המחשבה ועידוד התנהגות נעלה.
 
בחיווה יש קומפלקס של דרווישים קלנדרים בשם שהא קלנדר בובו.

 

 
זיכר המשור:
 
יסאווי מציג סוג חדש של תרגול רוחני שנקרא "זיכר המשור" שמזכיר טקסים פגאניים ומסורות של ריפוי שאמני. הנביא זכריה התחבא בעץ מרודפיו ואלו חתכו את העץ לשניים. אפשר לשמוע את הניסור ואת זעקות הנביא בטכניקות של נשימה וקולות יוגיים. הקצב מותאם לקצב פעימות הלב. הטקס מתמשך שעתיים, בליווי חרוזים של יאסווי.
 
הדרווישים הקלנדרים הם חסידיו של אחמד יאסווי ההולכים בדרכו. התנועה דגלה בקיבוץ נדבות ואופיינה באי הקפדה על קיום המצוות. הדרווישים הקלנדרים דמו מאד לקדושים ההינדים; הם לבשו גלימה אחת לכל החיים, לכל אחד היה מקל נדודים וקערה לאוכל, בעזרתה קיבלו את ארוחותיהם על ידי חיזור על הפתחים וקיבוץ נדבות. הם נפוצו מאד במרכז אסיה, הודו, והופיעו גם בדמשק ובאנטוליה. את חייהם הקדישו לקשר עם האל ולהתבוננות פנימית.
 
כותב גלאל א דין רומי:
"ישנם סופים פראים נודדים, המכונים קלנדרים, שתמיד מלאים שמחת חיים.
זו שערורייה איך הם אוהבים וצוחקים על כל מעשה קטן.
אנשים הולכים עליהם רכיל, וזה עושה אותם מיומנים בערמומיותם,
אבל בעצם היאבקות אלוהים עצומה מתחוללת בתוך נוודים אלה,
שיטפון של אור שמש השיכורה מכל הדבר הזה."

 

 

מאמרים בנושא הסופים - לחצו לקישור
רשימת
תפוצה
לקבלת מידע נוסף אודות טיולים חדשים ישירות
לתיבת האימייל שלכם, הרשמו למועדון הלקוחות שלנו