לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

מסדר הקורבנייה - טיולים לרחבי העולם

 מסדר הקורבניה

המסדר של הקורבניה התחיל על ידי נג'ים א דין קורבו שנהרג בקוניה אורגץ על ידי הפולשים המונגולים. הוא חונך בסופיות במצרים ובמזרח התיכון, מורו היה רוזביקן מיצרי שהיה חניך של אבו נגיב שרוורדי (הדוד). חזר לקוניה אורגנץ וייסד שם קהילה ב1185, דבק במתינות של גונאיד. שייח' קורבו נחשב לדמות הדתית החשובה ביותר במדינה של חורזם וחינך את נשות השליטים. הוא כתב ספר "כללי התנהגות" ובו עקרונות הקורבנייה:

 

 

עקרונות המסדר הסופי של הקורבניה

1. חרטה על התנהגות לא נאותה.
2. סירוב לעושר ארצי.
3. אהבת אלוהים.
4. סיפוק עם מה שיש.
5. חיזוק הרוח.
6. עשיית זיכר.
7. לזכור את האל.
8. הפטרות מתשוקות גופניות
9. שמירת הנפש מצביעות
10. נכונות לפגוש את האל.

 

משמעות הצבעים לפי הסופים

במסדר הקורבנייה מתייחסים לסימבוליות של צבעים, וגם מדווחים לשייח על חלומות שמסמלים את המצב הרוחני של האדם. ישנם שבעה צבעים המקבילים לשבעה מצבים בדרך. התקדמות בנפש מתבטאת במעבר מצבע אחד לשני. זה מתחיל מלבן המסמל כניסה לדרך. להלן הצבעים - שלבים:

1. לבן - אסלאם, זה סמל של שלמות וכניסה לעולם הלימוד הסופי.
2. צהוב - אמונה ומצפון, מבטא את האהבה לאל כהתחלה של חיים בשם האל.
3. כחול כהה - חסד שמימי. מסמל נאמנות לחיים החדשים, נדיבות והתחמקות מדברים שאסורים על ידי אלוהים.
4. כחול - בטחון אמיתיות
5. ירוק - שקט יציבות ואמונה טוטלית. מסמל מעבר לאמונה אמיתית באל
6. אדום - ידע אינטואיטיבי. תחילה של הפרדה של רוח מגוף וטיפוח הנפש והתעוררות לעולם הרוחני
7. שחור - הערצה ואהבה אמיתית לאל. גישה למטרה – הדלת לעולם האלוהי והשגת נוכחות.

חוסר צבע זה חיבור שלם, התמזגות. 

 

 

אל בוחרזי
תלמידו הקרוב של שייח קורבו היה אל בוחרזי שהגיע לבוכרה. בוחרזי הקים את חנקה בבוכרה, אסלם את החאן של אורדת הזהב – ברקה. והיה לראש המדרסה של מסעודיה, המדרסה הראשונה שהמונגולים הקימו. כשמת נקבר בבוכרה והוקם מאוזוליאום לכבודו, לא רחוק ממנו נקבר החאן המונגולי. הנכד שלו הקים כנראה את בניין החנקה הנוכחי במאה ה14. הנוסע איבן בטוטה ביקר אותו. החנקה שופצה על ידי תימור

תלמידו של בוחרזי היה בדר א דין פירדוסי אסמרקנד שהמשיך את הטריקה בסמרקנד, זאת הייתה טריקה עצמאית מכלל הקורבו. והיא נקראה פירדוסיה. ענף זה נהיה פופולארי בהודו. יש ענף נוסף של הקורבניה בחורסן בשם קורבניה רוחייה

 

שלוחות של המסדר


תלמיד נוסף בדרך היה רוחן שימנני. הוא התנגד לתפישה של איבן ערבי שהעולם הזה הוא האצלה של העולם הרוחני, וראה בעולם זה רק ראי, אשליה. הוא עודד טראנס, טכניקות חדשות של זיכר, טכניקות של מדיטציה, תקשורים עם המתים, הוא כתב ספר המפרש את בוחרזי ואת השיטה שלו של סימנים מיסטיים וצבעים. ממנו יצאו הרוחייה קורבניה.

חלק מהענפים של הקור בנייה נרדפו על ידי אמיר תימור והתימורידים. ענף של הקורבניה הפופולארי עד היום הוא הנימטוהלי שהוא ענף שיעי ויש לו שלוחות במערב.

 

 

מאמרים בנושא הסופים במרכז אסיה - לחצו לקישור

סופיות מוקדמת

המסדרים השונים

סופים במרכז אסיה היסטוריה

קבזה - תורתו של מוראט יאגן מאבחזיה שבקווקז

המסדר הנקשבנדי

שייח נקשבנד - המייסד של המסדר הנקשבנדי במאה ה14

שבעה המאסטרים של מרכז אסיה - כפי שהם מופיעים במסורת המסדר הנקשבנדי

מסדר הקורבנייה - שלו פרשנות מעניינת לנושא הצבעים

גורדייף והסופים - מייסד בית ספר אזוטרי במאה ה20 שרבים בארץ הולכים בעקבותיו

מסדר היאסוויה - שממנו התפתחה מסורת הדרווישים הנודדים, הוא שימר את האסלאם במרכז אסיה בזמן הפלישה המונגולית וממשיך את המסורות השאמאניות בתוך האסלאם

מסדר שרוורדי - מילא תפקיד פוליטי בעולם המוסלמי מזמן החליפות ועד תימור לנג

אדריכלות מקודשת - מה מאחורי מבני המדרסות והמסגדים

אסלאם באוזבקיסטן

 

בהמשך ללימוד הסופיזם כפי שמופיע באתר זה. קראו את המאמרים הבאים:

סדרת מאמרים על הדרווישים מחוללים בטורקיה - לחצו כאן

סדרת מאמרים על גלאל א דין רומי - לחצו כאן

סדרת מאמרים על הסופים באתר תרבויות עולמי ישראל - לחצו כאן

סדרת מאמרים על הסופים בעולם - לחצו לקישור

 

סדרת מאמרים על המסדר הבקטשי בקפדוקיה - לחצו כאן


הרשמו לרשימת התפוצה שלנו