לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

מצרית התלמית - טיולים לרחבי העולם

מצרים התלמית 332-30 לפנה"ס

מצרים התלמית הייתה ממלכה גדולה ששלטה על מצרים, לוב, דרום טורקיה, חלקים מיוון והים האגאי, וארץ ישראל. היא הייתה אחת משלוש הממלכות ההלניות שנוצרו כתוצאה מהתפרקות האימפריה של אלכסנדר מוקדון, הממלכה נוצרה על ידי תלמי השני שהיה אחד האנשים המקורבים אליו ביותר, אחד הדיאדוכים – יורשים. הייחוד שלה הוא אימוץ התרבות המצרית. השושלת התקיימה במשך 300 שנה עד לזמנה של קליאופטרה, ולזכותה נזקפים רבים מהמקדשים של מצרים שנבנו או שופצו על ידה, כמו גם הספרייה הגדולה של אלכסנדריה, מרכז הידע של העולם העתיק

 

גואל העולם

אלכסנדר מוקדון היה קדוש נערץ על ידי השושלת התלמית (תלמי הראשון), המסע למזרח נחשב למסע חיפוש אחר ידע ובאר הנעורים, חיי נצח. התרבות היוונית נתפשה כתרבות עליונה שמכוונת אל מידות הטוב. נוגעת בעולם הצורות שהם מקור כל הדברים. קשורה אל הנואוס (שכל) או הלוגוס.

נקודת המפנה בהתפתחות ההיסטוריה הרוחנית של העולם היה עם הקמת השושלת התלמית ובירתה אלכסנדריה שבמצרים, היה זה זמן חיבור בין הפילוסופיה, הגדולה, היוונית לבין הרגש הדתי ומדע המאגיה המצרי. שעקבותיו נשארו עד היום. במצרים התפתחה הפרשנות האלגורית לתורה, התפתחו מדעי האזוטריקה המערביים, כפי שהם מופיעים בקורפוס הרמטיקה, וגם כנראה שתפישת המשיח – סויטור היווני מצרי.

דמותו של גואל עולם soter, או מורה עולם, דמות גדולה מהחיים שתושיע את המין האנושי, אך קודם כל במובן רוחני, תדריך ותאיר, ואולי לאחר מכן במובן פיזי. הייתה כנראה דמות כזו, ארכיטיפ כזה לפני בואו של ישו. וזה מה שמתלבש על כל הכתבים הגנוסטיים, הרועה כפי שמופיע בפומנדרס  (הספר הראשון של ההרמטיקה), מעין אלכסנדר מוקדון מודרני.

דמות המורה – גואל התחברה עם דמות האדם השלם, המואר, שהחלה להתפתח או המשיכה להתפתח בתקופה זו, אדם שעלה במדרגות, בהיכלות, והגיע לשמיים, להארה, כדוגמא חנוך, או זרתוסטרא, ואולי גם הפרעונים המצריים. מלכי השושלת התלמית ותלמי בראשם קראו לעצמם soter  כלומר מושיעים וזיהו עצמם עם אלים, הם נועדו להביא את הלוגוס – נואוס למין האנושי, ופעולה ראשונה לצורך כך היא הקמת הספריה, מקור הידע, באלכסנדריה, שהייתה כנראה התחילה במקדש של המוזות.

 

תלמי הראשון

תלמי הראשון 332-283 לפנה"ס . לפי השמועה תלמי היה בנו של פיליפוס, אחיו למחצה של אלכסנדר, הוא הושאר במצרים לאחר כיבושה כמושל. הוא השתתף במסע לסיווה, ובכיבושים בפרס. נשא לאישה את ברניקי הראשונה שנחשבה לקדושה והולידה לו את תלמי השני פילדלפוס (אוהב אחותו).

 

תלמי השני

תלמי השני 283-246 לפנה"ס היה מקביל לשלמה, אדם עשיר, אוהב נשים, שאהב ידע וחוכמה יותר מכל, ביקש לתרגם את התנ"ך, וכתוצאה מכך יש לנו את תרגום השבעים, וייתכן ואף תרגם ספרות מדתות אחרות וכך יש לנו את ההרמטיקה. הוא אסף ידע מכל העולם, וייתכן וכלי בידיו היו השיירות של הנבטים שהחלו עושות את דרכם בתקופה זו בכל העולם.
הוא היה נשוי לאחותו ארסינואי, נישואי אחים ואחיות הקובלו לנישואי הרה וזאוס, הוא החל פולחן שלו ושל אחותו כאלים בעודו בחייו, וזה משקף את התפישה של האדם אל, שהתחילה להתפשט בתקופה הזו. הוא אימץ את הדת המצרית, וגם את מערכת האדמינסטרציה וגביית המיסים, ארצו הייתה העשירה בעולם. הוא הקים את עכו – פתולמי, את רבת עמון – פילדלפיה, הוא טיפח את שקע פיום, והוביל מפעלים הנדסיים וארכיטקטונים אדירים. הוא הפך את אלכסנדר לאל ושינה את מקום קברו.

כל הדברים הללו קרו בזמן שביהודה הייתה כנסת ישראל, עם ישראל היה תחת השלטון הפרסי ולא הרבה ידוע על קורותיו, כמאה שנה לפני המכבים ומאה שנה לאחר שיבת ציון.

בית תלמי הקים, כאמור, את עכו, כתחנת מעבר בדרך הבשמים מהודו לים התיכון, הוא עודד את המסחר וראה בארץ ישראל גשר, באותה תקופה התחילו להשתמש בשיירות הנבטים. והם מופיעים בכתובות של סופרים יוונים. ליהודים ניתנה אוטונומיה, זכויות שלטונות במחוז יהודה שהוכר בנפרד, ורשות לחיות לפי חוקי אבות, הכהן הגדול ומועצת הזקנים היו השליטים בפועל. אתנוס – יחידה גיאוגרפית ומדינית, היהודים שלטו גם על האחרים. בזמן שלטון בית תלמי החלו להיכתב הספרים החיצוניים, כגון ספר היובלים וחנוך, משלי בן סירא ועוד, לקראת סוף התקופה החל תהליך חתימת התנ"ך. זה מתאים לחשיבות שלו בזמן תלמי השלישי – תרגום השבעים.

 

סראפיס.

במאה ה3 לפני הספירה השליט היווני של מצרים תלמי הראשון מנסה ליצר דת חדשה שהיא שילוב של הלניות עם הדת המצרית. הוא יוצר את הכת של סראפיס האל אפיס מתחבר עם אוסיריס ומכאן סראפיס, ומזוהה עם יופיטר. סראפיס הוא אל הרפואה וקשור לפולחן המתים.

תלמי רצה לזהות את סראפיס עם דמות אדם, הוא הביא פסל מיוחד לאלכסנדריה שזוהה על ידי 2 "מומחים" כהתגלמות המלאה של סראפיס, בעוד שהשור הוא רק הקה של אוסיריס הרי שהפסל הוא התגלמות אוסיריס סראפיס עצמו. האנשים שזיהו את הפסל היו המלומד המצרי מנטו ואחד ממשפחת אאומולפידאה, שהיו המשפחה שממנה תמיד נבחרו המורים והמדריכים של המיסטריות של אלואסיס.

 

הספרייה של אלכסנדריה

הספרייה הגדולה של אלכסנדריה נוסדה על ידי תלמי השני, או תלמי הראשון וכנראה שבשילוב של שניהם והמשיכה להתפתח כדי להפוך למקור הידע החשוב ביותר של העולם העתיקה המלכים התלמיים הביאו מלומדים מכל רחבי העולם היווני והחליטו לתרגם את יצירות הדת של מצרים, היהדות (תרגום השבעים) ואחרים ליוונית בכדי שיוכלו להתייחס אליהם וגם ללמוד את דת הארץ, במסגרת זו תורגם כביכול הקורפוס הרמטיקה. חמישה המלכים התלמיים הראשונים תמכו בהעשרת וגדילת הספרייה, כל אחד תורם את תרומתו הייחודית בתחום התמחותו.

הספרן הראשי הראשון היה דמטריוס מפלרום, היסטוריון, איש אשכולות , מושל אתונה. היה תלמידו של אריסטו. הספרן השני היה אפולוניוס מרודוס, מי שכתב את מסע הארגונאוטים. הספרן השלישי היה ארטותנס מקריניה תלמידו של זנון מקיטיה, מייסד הסטואה, הוא הראשון שמדד את היקף כדור הארץ

לא ברור כיצד הספרייה נעלמה או הושמדה, האם על ידי הכיבוש הערבי כפי שהאגדה מספרת, או על ידי קנאים נוצריים בסוף המאה ה4 לספריה, או אולי באחת המלחמות הרבות באזור במשך הדורות. כך או כך היא אבדה מהעולם ואיננה.

 

השפעה על הנבטים

המלך הנבטי הגדול האחרון, רבאל, נקרא סוטר, מושיע עמו. המילה סוטר יוחסה לאלים, לגיבורים מיתולוגים, למושיעי העם, הוא החל לשלוט בדיוק בזמן חורבן בית שני, ושלט במשך שלושים ושש שנה. לפניו שלטה אימו, מלכה בשם שקילט, היא הייתה נשואה לאחיה מליכוס השני, ושניהם היו בנים של ארטס הרביעי, המלך הנבטי הגדול ביותר, המנהג של נישואי אחים ואחיות אומץ על ידי הנבטים מהשושלת התלמית, וכך כנראה שגם השם סוטר. השפה היוונית אומצה ככתב, ויש להניח שגם אמנות יוון והפילוסופיה שלהם, כולל אהבת הידע. ומכאן התיאוריה שהחזנה בכניסה לפטרה הייתה ספריה כמו באלכסנדריה.

 

לקריאת מאמרים על הנבטים - לחצו כאן

 

לקריאת מאמר על עכו - פתולמאיס - לחצו כאן

 

 

 

 

הרשמו לרשימת התפוצה שלנו