לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

מצרית התלמית - טיולים לרחבי העולם

מצרים התלמית 332-30 לפנה"ס

מצרים התלמית הייתה ממלכה גדולה ששלטה על מצרים, לוב, דרום טורקיה, חלקים מיוון והים האגאי, וארץ ישראל. היא הייתה אחת משלוש הממלכות ההלניות שנוצרו כתוצאה מהתפרקות האימפריה של אלכסנדר מוקדון, הממלכה נוצרה על ידי תלמי השני שהיה אחד האנשים המקורבים אליו ביותר, אחד הדיאדוכים – יורשים. הייחוד שלה הוא אימוץ התרבות המצרית. השושלת התקיימה במשך 300 שנה עד לזמנה של קליאופטרה, ולזכותה נזקפים רבים מהמקדשים של מצרים שנבנו או שופצו על ידה, כמו גם הספרייה הגדולה של אלכסנדריה, מרכז הידע של העולם העתיק

 

גואל העולם

אלכסנדר מוקדון היה קדוש נערץ על ידי השושלת התלמית (תלמי הראשון), המסע למזרח נחשב למסע חיפוש אחר ידע ובאר הנעורים, חיי נצח. התרבות היוונית נתפשה כתרבות עליונה שמכוונת אל מידות הטוב. נוגעת בעולם הצורות שהם מקור כל הדברים. קשורה אל הנואוס (שכל) או הלוגוס.

נקודת המפנה בהתפתחות ההיסטוריה הרוחנית של העולם היה עם הקמת השושלת התלמית ובירתה אלכסנדריה שבמצרים, היה זה זמן חיבור בין הפילוסופיה, הגדולה, היוונית לבין הרגש הדתי ומדע המאגיה המצרי. שעקבותיו נשארו עד היום. במצרים התפתחה הפרשנות האלגורית לתורה, התפתחו מדעי האזוטריקה המערביים, כפי שהם מופיעים בקורפוס הרמטיקה, וגם כנראה שתפישת המשיח – סויטור היווני מצרי.

דמותו של גואל עולם soter, או מורה עולם, דמות גדולה מהחיים שתושיע את המין האנושי, אך קודם כל במובן רוחני, תדריך ותאיר, ואולי לאחר מכן במובן פיזי. הייתה כנראה דמות כזו, ארכיטיפ כזה לפני בואו של ישו. וזה מה שמתלבש על כל הכתבים הגנוסטיים, הרועה כפי שמופיע בפומנדרס  (הספר הראשון של ההרמטיקה), מעין אלכסנדר מוקדון מודרני.

דמות המורה – גואל התחברה עם דמות האדם השלם, המואר, שהחלה להתפתח או המשיכה להתפתח בתקופה זו, אדם שעלה במדרגות, בהיכלות, והגיע לשמיים, להארה, כדוגמא חנוך, או זרתוסטרא, ואולי גם הפרעונים המצריים. מלכי השושלת התלמית ותלמי בראשם קראו לעצמם soter  כלומר מושיעים וזיהו עצמם עם אלים, הם נועדו להביא את הלוגוס – נואוס למין האנושי, ופעולה ראשונה לצורך כך היא הקמת הספריה, מקור הידע, באלכסנדריה, שהייתה כנראה התחילה במקדש של המוזות.

 

בית תלמי הקים, כאמור, את עכו, כתחנת מעבר בדרך הבשמים מהודו לים התיכון, הוא עודד את המסחר וראה בארץ ישראל גשר, באותה תקופה התחילו להשתמש בשיירות הנבטים. והם מופיעים בכתובות של סופרים יוונים. ליהודים ניתנה אוטונומיה, זכויות שלטונות במחוז יהודה שהוכר בנפרד, ורשות לחיות לפי חוקי אבות, הכהן הגדול ומועצת הזקנים היו השליטים בפועל. אתנוס – יחידה גיאוגרפית ומדינית, היהודים שלטו גם על האחרים. בזמן שלטון בית תלמי החלו להיכתב הספרים החיצוניים, כגון ספר היובלים וחנוך, משלי בן סירא ועוד, לקראת סוף התקופה החל תהליך חתימת התנ"ך. זה מתאים לחשיבות שלו בזמן תלמי השלישי – תרגום השבעים.

 

סראפיס.

במאה ה3 לפני הספירה השליט היווני של מצרים תלמי הראשון מנסה ליצר דת חדשה שהיא שילוב של הלניות עם הדת המצרית. הוא יוצר את הכת של סראפיס האל אפיס מתחבר עם אוסיריס ומכאן סראפיס, ומזוהה עם יופיטר. סראפיס הוא אל הרפואה וקשור לפולחן המתים.

תלמי רצה לזהות את סראפיס עם דמות אדם, הוא הביא פסל מיוחד לאלכסנדריה שזוהה על ידי 2 "מומחים" כהתגלמות המלאה של סראפיס, בעוד שהשור הוא רק הקה של אוסיריס הרי שהפסל הוא התגלמות אוסיריס סראפיס עצמו. האנשים שזיהו את הפסל היו המלומד המצרי מנטו ואחד ממשפחת אאומולפידאה, שהיו המשפחה שממנה תמיד נבחרו המורים והמדריכים של המיסטריות של אלואסיס.

 

הספרייה של אלכסנדריה

הספרייה הגדולה של אלכסנדריה נוסדה על ידי תלמי השני, או תלמי הראשון וכנראה שבשילוב של שניהם והמשיכה להתפתח כדי להפוך למקור הידע החשוב ביותר של העולם העתיקה המלכים התלמיים הביאו מלומדים מכל רחבי העולם היווני והחליטו לתרגם את יצירות הדת של מצרים, היהדות (תרגום השבעים) ואחרים ליוונית בכדי שיוכלו להתייחס אליהם וגם ללמוד את דת הארץ, במסגרת זו תורגם כביכול הקורפוס הרמטיקה. חמישה המלכים התלמיים הראשונים תמכו בהעשרת וגדילת הספרייה, כל אחד תורם את תרומתו הייחודית בתחום התמחותו.

הספרן הראשי הראשון היה דמטריוס מפלרום, היסטוריון, איש אשכולות , מושל אתונה. היה תלמידו של אריסטו. הספרן השני היה אפולוניוס מרודוס, מי שכתב את מסע הארגונאוטים. הספרן השלישי היה ארטותנס מקריניה תלמידו של זנון מקיטיה, מייסד הסטואה, הוא הראשון שמדד את היקף כדור הארץ

לא ברור כיצד הספרייה נעלמה או הושמדה, האם על ידי הכיבוש הערבי כפי שהאגדה מספרת, או על ידי קנאים נוצריים בסוף המאה ה4 לספריה, או אולי באחת המלחמות הרבות באזור במשך הדורות. כך או כך היא אבדה מהעולם ואיננה.

 

השפעה על הנבטים

המלך הנבטי הגדול האחרון, רבאל, נקרא סוטר, מושיע עמו. המילה סוטר יוחסה לאלים, לגיבורים מיתולוגים, למושיעי העם, הוא החל לשלוט בדיוק בזמן חורבן בית שני, ושלט במשך שלושים ושש שנה. לפניו שלטה אימו, מלכה בשם שקילט, היא הייתה נשואה לאחיה מליכוס השני, ושניהם היו בנים של ארטס הרביעי, המלך הנבטי הגדול ביותר, המנהג של נישואי אחים ואחיות אומץ על ידי הנבטים מהשושלת התלמית, וכך כנראה שגם השם סוטר. השפה היוונית אומצה ככתב, ויש להניח שגם אמנות יוון והפילוסופיה שלהם, כולל אהבת הידע. ומכאן התיאוריה שהחזנה בכניסה לפטרה הייתה ספריה כמו באלכסנדריה.

 

המלכים התלמים.

לפניכם סיכום על המלכים השונים של השושלת התלמית. מהקמת על ידי תלמי הראשון - המושיע ועד לסופה בימי קליאופטרה המפורסמת

 

תלמי ה1, המושיע, 323 – 285,

הוא היה מחבריו הקרובים של אלכסנדר, מפקדי צבאו, שומר ראשו, נישא על ידי אלכסנדר לנסיכה פרסיה כשיא של החיבור בין היוונים לפרסים. הוא זה שהציע את חלוקת האימפריה לאחר מות אלכסנדר. היה דיפלומט מוכשר, עסק בימי חייו במלחמות עם הגנרלים האחרים על רודוס, קפריסין, לוב. בחלק מהם, במיוחד בשנותיו האחרונות, הפסיד, ניצח בקרב מכריע בעזה ב312, הבטיח את שלטונו בסוף חייו בעזרת בריתות ודיפלומטיה ונישואים. בשנת 290 הוא הופך את אשתו ברניקי למלכה ולשולטת אחריו, בשנת 285 ממונה בנה ליורש העצר.

הוא הראשון שמכניס מטבעות למצרים, הוא גם מייסד במפיס את כת סרפיס שהיא ערבוב של אמונות מצריות ויווניות, הוא מחדש את המקדשים של פרעה שנהרסו על ידי הפרסים, וקונה את המצרים דרך מתנות לכוהנים ולמקדשים. הוא היה סופר, וכתב היסטוריה של מסעות אלכסנדר, אחרי מותו הוא הופך לאל על ידי המצרים.

 

לפי השמועה תלמי היה בנו של פיליפוס, אחיו למחצה של אלכסנדר, הוא הושאר במצרים לאחר כיבושה כמושל. הוא השתתף במסע לסיווה, ובכיבושים בפרס. נשא לאישה את ברניקי הראשונה שנחשבה לקדושה והולידה לו את תלמי השני פילדלפוס (אוהב אחותו).

 

תלמי השני – פילדלפוס 285-246.

תלמי השני 283-246 לפנה"ס היה מקביל לשלמה, אדם עשיר, אוהב נשים, שאהב ידע וחוכמה יותר מכל, ביקש לתרגם את התנ"ך, וכתוצאה מכך יש לנו את תרגום השבעים, וייתכן ואף תרגם ספרות מדתות אחרות וכך יש לנו את ההרמטיקה. הוא אסף ידע מכל העולם, וייתכן וכלי בידיו היו השיירות של הנבטים שהחלו עושות את דרכם בתקופה זו בכל העולם.
הוא היה נשוי לאחותו ארסינואי, נישואי אחים ואחיות הוקבלו לנישואי הרה וזאוס, הוא החל פולחן שלו ושל אחותו כאלים בעודו בחייו, וזה משקף את התפישה של האדם אל, שהתחילה להתפשט בתקופה הזו. הוא אימץ את הדת המצרית, וגם את מערכת האדמיניסטרציה וגביית המיסים, ארצו הייתה העשירה בעולם. הוא הקים את עכו – פתולמי, את רבת עמון – פילדלפיה, הוא טיפח את שקע פיום, והוביל מפעלים הנדסיים וארכיטקטוניים אדירים. הוא הפך את אלכסנדר לאל ושינה את מקום קברו.

כל הדברים הללו קרו בזמן שביהודה הייתה כנסת ישראל, עם ישראל היה תחת השלטון הפרסי ולא הרבה ידוע על קורותיו, כמאה שנה לפני המכבים ומאה שנה לאחר שיבת ציון.

 

היה שליט חשוב מאד מבחינת הנבטים, נלחם באנטיוכוס ה1 של הסלווקים, בזמנו התרבות פרחה ומשוררים יוונים כמו תאוקריטוס וקלימקוס חיו בחצרו. הוא שלח משלחות לכל רחבי העולם בחיפוש אחר חוכמה, במסורת המסע של אלכסנדר למזרח בחיפוש אחר נעורי נצח... או המסע של דיוניסוס למזרח ביחד עם פאן, כפי שנתפש בתקופה זו. הוא המשיך בהפיכת אלכסנדריה למרכז מדע ואומנות. הוא התלמי הראשון שנשא את אחותו, מסורת של הפרעונים שנחגגה במצרים בהישג. הוא הרחיב את שליטתו לסוריה, אתיופיה, תורכיה הים האגאי, והשפיע גם על ערב, שלח שליחים לרומא ולהודו. הוא היה בן ברית לספרטה ואתונה, אך נכשל במלחמה נגד המקדונים ביחד אתם.

הכלכלה אורגנה על ידי הממשלה, ההמונים שימשו כוח עבודה זול ולא היה צריך עבדים, הוא הכריז עליו ועל אשתו כאלים אחים, ועודד את פולחן השליט. למלכה ארסינואה הייתה השפעה גדולה על הממלכה במיוחד בענייני חוץ, כשהיא מתה ב269 , תלמי השני ייסד כת מדינה לכבודה והטביע מטבעות עם דמותה.

תחת הנהגתו התפתחה אסטרונומיה וגיאוגרפיה של העולם

 

תלמי השלישי – השופע, 246-221.

תקופתו היא תקופת השיא של התלמים, הצי המצרי שולט בים האגאי. יצא במסע מלחמה שהגיע עד מסופוטמיה, ושלט לאחר מכן על אנטיוכיה, אפסוס, קיליקיה. במצרים הוא המשיך בפיתוח של אל פיום, וסידר מחדש את לוח השנה בוחר כ311 כתחילת העידן התלמי, מאז הכירו באורך האמיתי של השנה, יום נוסף נוסף כל 4 שנים, הקים מקדש באדפו.

 

תלמי הרביעי – אוהב אביו 221 – 205

שליט חלש שבזמנו איבד את סוריה לסלווקים, שיכור ונתון לשליטת חבר מרעיו.

 

תלמי החמישי –210-181

בזמנו איבדה מצרים את נחלותיה בחול.

 

תלמי 6 אוהב אימו 186-145

בזמנו הסלווקים פולשים למצרים אך מושגים אחורה על ידי התערבות רומאית. זה היה אנטיוכוס הרביעי שניצח את המצרים ופלש למצרים, אותו רשע של המכבים. זו תקופה של תככים בחצר התלמית שלמעשה מי שקובע מי ישלוט זה הרומאים.

 

תלמי ה7 145- 116.

אכזר ועריץ, אך גם תורם למוסדות הדתיים

 

תלמי ה10 107-88

שלט תחת הדרכתה של אמו קלאופטרה 3. ביחד עם אחיו תלמי ה9.

 

תלמי ה12 בהפסקות מ80 עד 51,

למעשה שליט בובה של הרומאים.

ידוע כנאו דיוניסוס, או כנגן החליל, קרא לעצמו תאו פילופתור פילדלפוס נאו דיוניסוס. אוהב אחיו החכם האלוהים דיוניסוס החדש. הוא אביה של קליאופטרה 7 הידועה. שהייתה נשואה ליוליוס קיסר. הגיע לרומא במטרה לשחד את חברי הקונגרס והסנאט לתמוך בו והיה מעורב,לכן, בפוליטיקה הרומאית כאיש עשיר בעל נחלות במזרח.

 

תלמי ה13 – תאוס פילופטור – אלוהים אוהב אביו. 55-47

שלט ביחד עם קליאופטרה ה7 הידועה. נהרג בקרב נגד יוליוס קיסר.

 

קליאופטרה 7 69-30 אחרונת המלכים התלמיים – 51-30

הייתה בת 17 כשנהייתה אהובתו של יוליוס קיסר. עברה לרומא וחיה כפילגשו של קיסר, הולידה לו ילד שנהיה תלמי ה15, אחרי הרצחו חזרה למצרים, בשנת 41 נקראה לטרסוס על ידי מרק אנטוני שהתאהב בה. הם חיו שם זמן מה, בשנת 40 אנטוני הוכרח לחזור לרומא שם נשא לאישה את אוקטוויה, אחותו של אוקטווין – אוגוסטוס, לאחר עזיבתו הולידה קליאופטרה תאומים. בשנת 36 נשלח אנטוני למזרח כנגד הפרתים, הוא קרא לקליאופטרה להצטרף אליו, הם נישאו ב34 באנטיוכיה וילד נוסף נולד, לאחר הניצחון על הפרתים הוא עבר לאלכסנדריה , בשנת 32 הכריז אוגוסטוס מלחמה על צמד האוהבים ואנטוני גרש את אוקטוויה. בקרב אקטיום הצי של אנטוני וקליאופטרה נוצח והם ברחו לאלכסנדריה, לאחר מכן העבירו סירות מעמק הנילוס לים האדום בכדי לארגן בריחה להודו. הנבטים הוזעקו והרסו צי זה, קליאופטרה ואנטוני נכנסו לייאוש עמוק, אנטוני שקיבל דיווח שקרי על מותה של קליאופטרה התאבד, וגם קליאופטרה בעקבותיו, בנם, קיסריון, הוצא להורג על ידי אוגוסטוס.

 

לקריאת מאמרים על הנבטים - לחצו כאן

 

לקריאת מאמר על עכו - פתולמאיס - לחצו כאן

 

 

 

 

הרשמו לרשימת התפוצה שלנו