לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

מרקיון - טיולים לרחבי העולם

מרקיון מסינופ 85-160

בן של בישוף פונטוס, למד את הכפירה מקרדו הסימוני ברומא. גורש מרומא והמשיך ללמד באסיה הקטנה. מקדם התפישה הדואלית של אל עליון טהור ואל תחתון רע, זה אפשר לו ליישב את הסתירות שמצא בין הברית הישנה לחדשה. הוא ממשיך בזה מסורת אנטולית של מונטנוס.
מקריון כתב את "אנטי תזות" מעמת את הדמירוג של התנ"ך עם האב האלוהי והרחום של הברית החדשה.

הוא האמין בדוקטיזם של ישו (אין לו קיום פיזי אלא רק אשליה).

הוא הראשון שהציג קאנון נוצרי של 11 ספרים. והם: הספר של לוקס מצונזר, ועשרה אגרות של פאולוס בהם ראה את מעביר התורה האמיתי. כל השאר לא קיים, כולל סיפורים על ילדותו ולידתו של ישו. הדבר הציב אתגר לנצרות שנענה בחיבור הקאנון הרשמי.

 

 

למרקיונים הייתה בשורה משל עצמם שהם טענו שנכתבה על ידי פאולוס, לא מצאו אותה.

מרקיון גילה עניין מוגבל בקוסמולוגיה ובמיתוס, הוא היה מבקר נמרץ של היהדות ושורשיה היהודיים של הנצרות: אלוהי הברית הישנה הוא השטן, אל קנא ואכזר שתובע קורבנות דמים, הוא האשם במצב הרע של העולם.

מרקיון כפר בברית הישנה, והאמין רק בברית החדשה ובישו שהם אנטיתזה ליהדות. ספרי הברית החדשה סולפו ברוח יהודית והנציג האוטנטי ביותר של הנצרות הוא פאולוס.

 

הוא  היה מארגן טוב ותנועתו צברה פופולאריות החל מהמאה ה-2 אך התפוגגה במאה ה-4 (מירצ'ה איליאדה)

 

מרקיון
סיכומים מהספר 
gnosis, kurt rudolph

לא ברור הקשר שלו עם הגנוסטיות, אך אבות הכנסייה כורכים אותם יחדיו. הוא ייסד כנסייה עצמאית באסיה הקטנה, מה שלא נעשה לפניו. הופיע ברומא בשנת140 ושם פיתח את תורתו תחת השפעת הסורי הגנוסטי קרדו cerdo. זה טען שהאלוהים הנוצרי מנוגד לזה היהודי. מרקיון ניסה להשיג הכרה כנסייתית בדעותיו בסינוד ברומא, אך נדחה. מת כנראה ב160.

 

מצא ניגוד בין אלוהי החוק לאלוהי הישועה – אמונה שנקרא "אלוהים מוזר". 

 

לפי מרקיון אין דמיון בין אלוהים לאדם, הגאולה היא מעשה חסד בלתי נתפש. אין בנפש אדם אור מלכתחילה, אלא רק מתנה לאחר הגאולה, אין היבט מיתולוגי של נפילה ותקומה. אין אזכור של ספר בראשית ודמויות מהתנ"ך בפרשנות אחרת. הוא נסמך לחלוטין על הגאולה והמשיחיות של פאולוס.

גופו של ישו היה רק אשליה – דקוטיזם. הוא ירד לשאול להציל את הנשמות, אלו שניצלו הם המצרים, קין, אנשי סדום והגויים, כל הרעים בתנ"ך, בעוד שהטובים נשארו בשאול.

דגל באסקטיזם, הדרשה על ההר היא המסר המרכזי של ישו.

 

התורה והכנסייה שלו התפשטו בכל העולם ויש אומרים שהם נטמעו במניכאים. קיום כנסייה עצמאית היה המודל להקמת הכנסיות הכופרות כגון המניכאית לאחר מכן. והייתה לו יכולת ארגונית

 

מרקיון rethinking gnosticisn, Williams, Michael Allen

טרטוליאן מקרתגו כותב נגדו ומשם רוב המידע. כינור עם חוט אחד – אלוהים האב וישו הם לא יהוה. בספרו "אנטיתזות" מראה את הניגוד בין שניהם. בברית הישנה ישנו אלוהים אכזר, טיפש, גזען, רע, קנאי. אין בבני אדם זרע אלוהי שהגיע מהטוב, אלא הם יצורי האל התחתון, ורק חסד לא מוסבר הביא לכך שהאל העליון, האב, ירצה אותם אצלו.

לישו אין קשר למשיח היהודי, הוא לא נולד ממרי, אלא ירד לאדמה בדמות אדם, גופו לא היה מבשר, לא קשור לביוב של הרחם. הוא בא לגלות את בשורת החסד, להראות לבני אדם איך נשמותיהם יכולות להינצל ממות.

האמונה בצלב של ישוע היא הדרך לישועה. לאחר המוות ישו ירד לשאול והטיף לנשמות. החוטאים האמינו בו, אבל הצדיקים חשדו בו ונשארו במצבם. מי שמקבל את הבשורה נשמתו נושעת.

סקס והולדה משרתים את אלוהי העולם ולכן צריך להימנע מהם,. רק אלו שלא נשואים עוברים טבילה.

 

אפלס apelles

היה תלמיד שלו שעבר לרומא ופיתח שיטה עצמאית. הנשמות היו קיימות לפני ההיסטוריה עם האלוהים הטוב. הדמירוג הוא מלאך אש נופל שהוא אלוהי היהודים. כתב ספרים ששרדו syllogisms המוכיח את כזב התנ"ך. והתגלויות של נביא בשם פילומנה.

 

מאמרים על הגנוסטיות - לחצו לקריאה

היסטוריה גנוסטית

ספרות גנוסטית

מיתולוגיה גנוסטית

סקירה כללית

בתי ספר גנוסטיים

המאמצים

המניכאים

הפאוליקנים

המסיליאנים

הקתרים בצרפת

הבוגומילים 

 

הרשמו לרשימת התפוצה שלנו