לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

משוררים בקטשים

משוררים בקטשים ידועים.

משוררי טורקיה - יונוס אמרה.

בכפר הקטן הנקרא סארי קוי מצפון לסיברי היסר, חי איכר בשם יונוס. יום אחד היבול לא הצליח בשל בצורת. בשומעו שהאגי בקטשי עוזר לעניים הלך יונוס לטקה של הקדוש בהביאו סל פירות מתנה. אחרי שביקר כמה ימים הוא ביקש לעזוב, בקטש שאל אותו מה ירצה לקחת אתו, חיטה או השראה (נשימה – נפס בתורכית) של הקדוש?  יונוס בחר בחיטה. בקטשי הציעה שבשביל כל פרי יינתנו שני נפס (השראה). יונוס עדיין בחר בחיטה והמשיך לבחור בה גם כשעשר נפס הוצעו. לבסוף, ניתנה לו החיטה והוא הלך.

לאחר שעבר את הגבעה הראשונה שמחוץ לכפר הוא החל להתחרט. הוא הלא יכל לקבל את ה"נפסים", ההדרכה לתוך המסדר המיסטי, משהוא שלא יעלם עם הזמן כמו החיטה. הוא חזר, לכן, ובהורידו את שק החיטה הוא ביקש הדרכה במקום זה.

בקטש ענה שזה מאוחר מדי מפני שהמפתח לחניכה שלו נשלח כבר לאחר, לאחד – טפדוק אמרה, ולכן יונוס נשלח לאותו טפדוק ושירת אותו נאמנה כחוטב עצים. כה נאמן הוא היה שמעולם לא הגיע מקל עקום או רטוב לבית.

אחרי 40 שנה של שירות, בזמן פגישה טקסית, בקטש פנה ליונוס וציווה עליו לשיר, מפני שמסע החזרה שלו הושלם. יונוס, להפתעת כולם, פתח את פיו ויצאו ממנו שירים נהדרים של אהבה והערצה לאל, כאלו שכמותם עוד לא נשמעו. מאז לא הפסיק לשיר ונהפך, עד היום, למשורר הלאומי של תורכיה, זה שמחזיק בשירתו את המהות התורכית.

 

שיר של יונוס אמרה:

אם הייתי מספר לך על ארץ של אהבה,

חבר, האם היית הולך בעקבותיי ובא?

בארץ זו ישנן גפנים

מהן מייצרים יין מוות –

אין כוס שיכולה להחזיק בו.

האם היית בולע זאת כתרופה?

 

האנשים שם חייבים לסבול.

האם היית מגיש את המשקה המתוק ביותר לאחרים

ולוקח את המשקה המר בעצמך?

 

אין שם ירחים או שמשות.

דבר אינו נע וזע.

האם תכניע את תוכניותיך

ותשכח מפיתויים?

 

כאן אנו עשויים ממים, אדמה, אש ואוויר.

יונוס, אמור לנו, האם מזה אתה עשוי?

 

יונוס אמרה. משאיר להם את גן העדן.

 

העיניים שלי נועדו לראות אותך.

הידיים שלי נועדו להגיע אליך.

היום הקדשתי את חיי בדרכך –

מחר אמצא אותך.

 

היום שמתי את חיי בדרך שלך,

אז מחר אתה תדע האם אני שווה או לא,

אל תיתן לי את גן העדן כפרס על אמונתי –

אין לי שום רצון להגיע לשם.

 

המקום שאתה קורא גן העדן

שאליו כל מאמין טוב שואף

הוא רק בית של נשים יפות לחכם –

אין לי שום רצון לחבק אותם.

 

נתת לי בן ובת

קיבלתי ממך הרבה  תענוגות.

גם להם אין לי שום תשוקה –

התשוקה היחידה שלי היא אליך.

 

תן כל זאת למאמינים האורתודוקסים –

הם אלו שרוצים את הטובות שלך

אין לי גם שום רצון בבית או נכסים –

הרצון היחיד שלי הוא בך

 

יונוס מתגעגע אליך מאד

הראה לו שגם אתה מתגעגע אליו

 

אם דרכך אינה לענות

הראה מעט חסד כדי שיוכל להגיע אליך.

 

תנועת מחאה עממית - פיר סולטן עבדל:

 

פיר סולטאן עבדל מייצג את הצד בתנועת האלווי הנלחם על צדק סוציאלי. הוא היה לוחם פוליטי כנגד ניצול ועוול וניסה לתקן דברים בחברה האנטולית. חי במאה ה16. הוא היה מיסטיקן, משורר ומורד, נחשב לאביהם של זמרי העם הטורקים והמשורר של כל המהפכנים ושואפי השינוי בתורכיה ב500 שנה האחרונות.

פיר סולטאן עבדל הוביל מהפכה אלווית בעידודם של הספאווים באיראן – בנו של שהא האתי – שהא תהמסבש ששלט באיראן באותה תקופה. המהפכה דוכאה על ידי העותמאנים ביד חזקה ופיר סולטאן עבדל הפסיד בשדה הקרב ונכלא, כשסירב לוותר על אמונותיו נתלה. פסלו נמצא בהאגי בקטשי על הגבעה.

 

פיר סולטאן עבדל. הלא אמרתי לך?

 

הו אוהב יקר, המבחנים והאתגרים בדרך –

לא יכולת לעמוד בהם

הלא אמרתי לך?

 

המזון של כניעה מרצון בדרך

לא יכולת לעכל אותו

הלא אמרתי לך?

 

אלו המסרבים למחיר הכירה

עיניהם מוצפות דם במאמץ וייאוש,

נשימת הגילוי נמצאת במהרה באוויר –

לא יכולת לשמוע

הלא אמרתי לך?

 

הבה ונצוף בלב הדרך

הבה ונוותר על הכול למען עלי באמונה

הראש שלך אל גיליוטינת האמת –

לא יכולת להניח אותו

הלא אמרתי לך?

 

הו פיר סולטאן, עלי הוא מלכנו ואדוננו,

הדרכים הרבות שלנו נגמרות באלוהים

12 האימאמים מגנים עלינו בדרך זו.

לא יכולת ללכת בה

הלא אמרתי לך?

 

 

פזלולהא ונסימי:

אדם שהכריז על עצמו כאלוהי בשנת 1398 בפרס. הוא לימד שיטה קבליסטית של אמונה במספרים והיחס שלהם לאותיות, שהם האלמנטים האולטימטיביים של ה"מילה", שהיא המניפסטציה העליונה של האלוהים עצמו. הוא התחיל דוקטרינה שנקראת הורופיזם שנפוצה בין הבקטישים. טימור לנג ציווה על הריגתו של פזלולהא, אחד מתלמידיו של פזלולהא היה המשורר נסימי שהמשיך להפיץ את תורתו.

 

נסימי.

לא הרבה ידוע על חייו. הוא נולד כנראה בכפר נסים ליד בגדד והוצא להורג באלפו ב1404 על ידי כך שפשטו את עורו מעליו בעודו חי! הוא מבטא בשיריו את התורה ההוריפית שאלוהים מופיע בתוואי הפנים של האדם.

 

נסימי. אז מה בכך?

 

אני עצמי לבשתי את מעיל האשמה,

שברתי את בקבוק הכבוד והמעלות על אבן

אז מה בכך?

 

לפעמים אני עולה מעלה ורואה את היקום מלמעלה.

לפעמים אני יורד לאדמה ומאבד עצמי באהבה

אז מה בכך?

 

לפעמים אני לומד על משמעות החיים בספרים הקדושים.

לפעמים אני הולך לפאב ומשתכר.

אז מה בכך?

 

לפעמים אני יורד לגן לקטוף פרחים לאהובתי.

גידלתי את הפרחים הללו ואספתי אותם.

אז מה בכך?

 

היין של האהבה הוא חטא, כך חושב האורתודוקסי –

החטא הוא שלי. אני ממלא את הכוס ושותה.

אז מה בכך?

 

החסודים משתחווים למחרב במסגד.

אני משתטח על מפתן דלת אהובתי, לוחץ את פני קרוב.

אז מה בכך?

 

האויב שלי אומר שלאהוב יופי זה חטא.

אני אוהב את אהובתי ולכן מוכן לשלם את המחיר בשמחה.

אז מה בכך?

 

הם שואלים את נסימי,

איך אתה ואהובתך מסתדרים?

בין אם אנחנו מסתדרים או לא, זאת האהובה שלי.

אז מה בכך?

 

נסימי. היא השיבה: לא.

 

אהובתי יפת העיניים רק התעוררה משנתה.

האם את שיכורה? שאלתי.

היא השיבה: לא.

 

ידי הקרם שלה קושטו בשלל צבעים.

האם יש חגיגה? שאלתי

היא השיבה: לא.

 

שאלתי: למה את מחייכת?

זה המבע שלי היא אמרה.

שאלתי האם אלו הגבות שלך?

זה העניים שלי היא אמרה.

אמרתי: האם הירח זה עתה זרח?

זה הפרצוף שלי, היא אמרה.

תני לי את פרצופך כדי שאוכל לנשק אותו, אמרתי.

היא השיבה: לא.

 

אמרתי: יש אור.

במבטי, היא אמרה.

אמרתי: החטאים שלי רבים.

בליבי, היא אמרה.

אמרתי, זה אור ירח.

בחיקי, היא אמרה.

תני לי לראות, אמרתי

היא השיבה: לא.

 

אמרתי, זה ארץ מולדתך?

זה המחוז שלי, היא אמרה.

אמרתי, האם זה זמיר?

זה הוורד. היא אמרה.

אמרתי , נסימי הוא המלך.

הוא העבד שלי, היא אמרה.

האם תמכרי אותו? שאלתי.

לא, לא. היא אמרה.

 

הרשמו לרשימת התפוצה שלנו