לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

נחשיים - טיולים לרחבי העולם

הנחשיים


פרופסור peuch  טוען שהגנוסטיות התחילה בסוריה כשיטות שונות הקשורות לophites (נחש) וכולם תחת הכותרת "חניכים של האם" בשל התפקיד החשוב לאלוהות הנשית.
הנחשיים (אופיטים) העריצו את הנחש כמייצג חוכמה יוצרת, וזה נחש הנחושת שהרים משה.

הנחשיים מתוארים בצורה מפורטת על ידי היפוליטוס מרומא 170-235, שהוא בעצם המקור העיקרי עליהם, אבל ייתכן שזה בסך הכל הגדרה דמיונית שלו, כדי שתשמש נקודת התייחסות לכפירה, ולא באמת הייתה תנועה נפרדת כזו. פסידו טרטוליאן נשען כנראה על הספר של היפוליטוס וכך גם המקורות האחרים, אך הם מוזכרים על ידי קלמנט, אוריגן ואריאנוס.

הטקסטים מנאג חמאדי שבהם מוזכר הנחש, וייתכן והיו קשורים לאופיטים הם "המציאות של הארכונים", "מקור העולם" וה"סוד של יוחנן".

 

היפוליטוס מביא קטעים נרחבים מתוך הכתבים של האופיטים - נחשיים :

הם טוענים להמשכיות מיעקב אחיו של ישו, ובנוסף לכך יש גרסה שהיו נחשיים עברים עוד לפני הנצרות. הם הכירו בבשורה לפי המצרים והבשורה על פי תומא. השתמשו בבשורה של המצרים, דיאגרמה וספרים גנוסטיים אחרים, יעקב העביר את התלמוד למרים המגדלית שהיא דמות מרכזית בהעברת התורה.

הם שאבו מהמסורת ההלנית והמזרחית פאגאנית. האודיסאה לפי פרשנות מיסטית של hermes of cyllene. היא חלק מהמילה. הם לקחו מהמסתורין של האם הגדולה מאלואסיס, מהפריגים (אב היקום דומה לגרעין שקד), קודם כל צריך חניכה לתוך המסתורין הקטנים, אלו של התחדשות גופנית, ואז למסתורין הגדולים. (זה קשור לכבירים). אלו שערי השמים הנפתחים לשלמים. (ישו מלמד את המסתורין הקטנים במשך 13-14 שנה בהר הזיתים, ואז עולה לשמיים ויורד לבוש במחלצות אור ללמד את המסתורין הגדולים)
הייתה להם פרשנות אנתרופולוגית – המוח מקביל לעדן, מה שמסביבו השמים, הראש לגן העדן.

באפוקליפסה של יוחנן נאמר: החוכמה עשתה את השיער, האינטליגנציה את העור, אלוהים את העצמות, האצילות את הדם, אדוני את העצבים, קנאות את העור ומחשבה את מוח העצם.

 

הנחשיים טיפחו את דמות הרועה הטוב, מקושט בשקדים, שסימלו את אב היקום של הפריגים.

שתי אנרגיות בשם הנחש והצלב מונעים מעבר מהעולמות הנמוכים לעולמות הגבוהים.  

 

האם ייתכן שפולחן האם הגדולה נמשך בצורה שצורת כת הנחשיים הגנוסטית?


לפי פסאדו טרטוליאן (נשען על היפוליטוס) האופיטים מעדיפים את הנחש על ישו. חווה האמינה בו כבן אלוהים. ישו ניסה לחקות אותו ולכן הורם כמו הנחש של משה. הנחש לימד את הידע לבני אדם. זה היה נחש הנחושת בתנ"ך.

וולנטינוס האמין שישו וכרייסט היו שני ישויות נפרדות שאוחדו זמנית, לפני הצליבה הכרייסט עזב את גופו של ישו. ואין לו למעשה גוף פיזי. ולכן אין תחייה פיזית, אלא רוחני.

 

איראנוס מזהה לעיתים אותם עם השתאיים.

 

לפי איראנוס בקוסמולוגיה האופיטית יש סדרה של האצלות

ביטוס – עומק

אדם ראשון – אב של הכל

אנואיה – הבן של אדם והאדם השני

רוח הקודש – האישה הראשונה

מים

חושך

תהום

תוהו

 

היופי של רוח הקודש גרם לאדם הראשון והשני לאהוב אותה ונוצר אדם שלישי הלא הוא הכרייסט

הזיווג גרם להתגברות האור ומטיפה של אור בצד שמאל של רוח הקודש נוצרה סופיה (ישו בימין עלה למעלה ויצר את השילוש)

הופעת סופיה הביאה לתזוזה במים וסופיה לבשה גוף, נלכדה בחומר, אך הצליחה להיחלץ ממנו למצב ביניים מעל הרקיעים. אלא שבנה אילדבאות ברא את העולם הפיזי ונוצרו שבע ארכונים. יחדיו הם יצרו בן שהוא נאוס (אינטלקט) – בצורת נחש שממנו באים הרוח והנפש, אך גם רשע. והוא - אילדבאות קרא אני האלוהים היחיד וכאן בא כל המיתוס הגנוסטי המקובל שמקורותיו מזרחיים.

האור הוא סמל לטוב.לעיתים סופיה מזוהה עם הנחש.

 

אוריגן מתאר את הדיאגרמה האופיטית. המעגל החצוני נקרא לוויתן, ובתוכו עשרה מעגלים פנימיים בצבעים שונים, בתוכם יש את השמות והצורות של שבע שדים.

הייתה להם "בשורה לפי המצרי" והם השתמשו בבשורה של תומא. הם השתמשו במיתוסים הלנים ומזרחיים פאגאניים, תרגום מיסטי של האודיסאה, המסתוריות של האם הגדולה, של אלואוסיס, ושל הפריגים,

 

לחצו לקריאת סיכומים על הזרמים והספרות השתאית - אופיטית

מורים

סימון מאגוס

קרפוקרטס

בסילידיס

זרמים

הזרם השתאי

הזרם האופיטי - נחשי

הקיינים

ספרים

ספרות שתאית

הסוד של יוחנן

שלושה הסטלות של שת

הבשורה למצרים

שלוש צורות של מחשבה

חוכמה אמונה

זוסטריאנוס ואלוגונס

 

מאמרים על הגנוסטיות כללי - לחצו לקריאה

היסטוריה גנוסטית

ספרות גנוסטית

מיתולוגיה גנוסטית

סקירה כללית

בתי ספר גנוסטיים

המאמצים

המניכאים

הפאוליקנים

המסיליאנים

הקתרים בצרפת

הבוגומילים 

 

מקורות

Kurt Rudolph, gnosis - the nature and history of an ancient religion

 The secret books of the Egyptian gnostics – jean doresse

הרשמו לרשימת התפוצה שלנו