לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

נצרות אורתודוקסית - טיולים לרחבי העולם

הזרם האורתודוקסי

כשהתחילה הנצרות להתפשט בעולם, לא היה לה מבנה היררכי מסודר, וכל קבוצת מאמינים יצרה את הנהגתה שלה. הנצרות הייתה פלורליסטית ודמוקרטית, כשהמכנה המשותף בין אנשיה הוא אמונה, רוחניות וערבות הדדית. ואז לפתע קרה הבלתי יאומן: האימפריה הרומית כולה, זו שרדפה את הנוצרים במשך מאות שנים, הפכה להיות נוצרית ובראשה הקיסר. המאורע המכונן היה חזיון שהופיע לפני הקיסר קונסטנטינוס שגרם לו להיהפך לנוצרי, או לפחות לאהוד את הדת הנוצרית. זה קרה בשנת 310 ולאחר מכן החל תהליך שארך כ70 שנה שבסופו הנצרות הפכה לדת הרישמית של האימפריה בתקופה הקיסר תיאודוסיוס (380 לספירה).
כשהרומאים הפכו להיות נוצרים הם החליטו שהמבנה הארגוני של הכנסיה יישאר דמוקרטי, בעוד שהתאולוגיה והאמונה יהפכו להיות דוגמטים. האימפריה חולקה ל4 מחוזות שבראש כל אחד מהם פטריארך המנהיג קהילה עצמאית. בתחילה היו 4 פטריארכים ששלטו על 4 אזורים: ואלו הם: רומא, קונסטנטינופול אלכסנדריה ואנטיוכיה. במאה ה5 נוספה פרטריארכיה נוספת – הלא היא ירושלים, מפני חשיבותה. הוחלט שכל הפטאריארכים יהיו שווים, ואת העולם הנוצרי ינהיג הקיסר בחסד האל, שיפסוק גם בעניינים תיאולוגים ויכנס וועידות כנסיה. אלא שעם הזמן נפל החלק המערבי של האימפריה בידי הברברים והשלטון הקיסרי התפורר, את החלל שנוצר מילאה הכנסייה בהנהגת הפטריארך של רומא, שהחליט בהזדמנות זו שמעמדו הוא מעל האחרים והוא זה שממלא את תפקיד הקיסר עלי אדמות, נציגו של אלוהים, שלא יכול לטעות. וכך נוצרה הקתוליות, כסטייה מדרך הנצרות המקורית.
הכנסיות ששמרו על המבנה הארגוני המקורי קראו לעצמם אורתודוכסיות – שומרות הדרך הישרה, במשך מאות שנים לאחר רומא הם חסו תחת הגנתו של הקיסר הביזנטי, ממשיכם של קיסרי רומא, ששלט על מזרח הים התיכון, וגם לאחר נפילת האימפריה הביזנטית הם לא סטו מדרכן.  במאות שלאחר מכן התנצרו עמים ואזורים נוספים שיצרו פטריארכיות נוספות. ראשונים היו הגיאורגים והבולגרים, מייד אחריהם הרוסים והסרבים, וכיום יש 15 פרטריארכיות עצמאיות המונהגות על ידי 15 פרטריארכים שונים, כשכולם שומרים על הדרך המסורתית של עצמאות ארגונית ודמוקרטיה בין כולן בקבלת החלטות הנוגעות לכלל הכנסייה. מפני אופי הנצרות האורתודוקסית הרבה פעמים פטריארכיה דתית היא גם יישות לאומית וקשורה למוסדות ולהיסטוריה של מדינה.


הפטריארכיות המקוריות:

הפטריארכיה של קונסטנטינופול – המרכז שלה נמצא ברובע פנר איסטנבול במיקום נסתר לא רחוק מהבוספורוס, הצניעות מסתירה עבר מפואר. זאת הייתה הפטריארכיה החזקה והמשפיעה בעולם במשך מאות שנים, קשורה קשר בל יינתק עם הקיסרים הביזנטים ששלטו מכאן על העולם כולו. עם ירידתה של קונטנטינופול והכיבוש שלה על ידי העותומאניים ירד קרנה של פטריארכיה זו שנהייתה בת חסות של הסולטאנים. אלא שעדיין היה לה תפקיד מרכזי כאחראית על הנוצרים הרבים ברחבי האימפריה. לאחר נפילת העותומאנים, חילופי האוכלוסיה בין יוון ותורכיה, וכינונה של פטריארכיה יוונית עצמאית, לא נותרו הרבה נוצרים בתחום שליטתה.
אלא שמעבר לתפקיד האזורי לפטריארכיה זו תפקיד נוסף שהוא בחלקו ייצוגי, היא ראש לכל הפטריארכיות האורתודוקסיות האחרות, מי שבראשה הוא כעין נשיא (ללא הרבה סמכויות) של כל הנוצרים האורתודוקסים ברחבי העולם, ממשיכו של אנדרו הקדוש - בכיר השליחים, הנחשב לפטריארך אקונומי (המקבל סמכותו ישירות מהשליחים)
ישנם חלקים ביוון (כמו הר אתוס), וברחבי העולם שמסיבות היסטוריות נמצאים תחת השלטון של פטריארך קונסטנטינופול עד היום, במיוחד בעולם המערבי, ולו בלבד שמורה הזכות לקרוא לכינוסים של כל ראשי הכנסייה האורתודוקסית. הפטריארכיה היא אקונמנית
ecumen – ז"א שואפת לאחדות רוחניות של כל העולם הנוצרי.
כ5 מיליון מאמינים נמצאים תחת אחריות ישירה של פטריארכיה זו במקומות שונים בעולם, החל מסקנדינביה וכלה בארצות הברית. וגם חלקים מיוון.

האבות הראשונים - לחצו למאמרים
בזיל הקדוש
גרגורי מניסה
גרוגורי מניזיאן
גון כירזוסטמוס

ממשיכי הדרך ומפתחי מסורת ההיסיכייה - לחצו לקריאת מאמרים
הפטריארך פוטיוס – מאה 9 לספירה
גרגורי פלמס – מאה 14 לספירה

 

הפטריארכיה של אלכסנדריה ואפריקה – היא אחראית על כל צפון אפריקה ובעבר היה לה תפקיד חשוב, כיום אין הרבה אנשים תחת תחום שיפוטה, במצרים רוב הנוצרים המקומיים הם קופטים. פטריארך האלכסנדריה נחשב לממשיכו של סנט מרק, כיום יש גידול מסוים באוכלוסיה האורתודוקסית של צפון אפריקה והיא מונה מעל 300.000 איש

סנט קלמנט ומרקוס הקדוש - לחצו למאמר
אנתוניוס מייסד תנועת הנזירות - לחצו למאמר

 

הפטריארכיה של אנטיוכיה והמזרח – ממשיכת דרכם של פאולוס ופטרוס, עם הכיבוש העותומאני עברה לדמשק. היא שולטת על עיראק, סוריה, חלקים מתורכיה, איראן, חצי האי ערב, ולבנון. אוסטרליה, אוקיאנה וחלקים מצפון אמריקה. טוענת להיותה הכנסייה העתיקה בעולם, יש כמליון בסוריה וקרוב לחצי מליון בלבנון. לכנסיה זו יש מסורות רוחניות ייחודיות שנובעים מהתרבות ההלנית. היא הכתה שורשים בדרום תורכיה (קיליקיה) ואזורי סוריה והלבנון. הופיעו בה גם השפעות פאוליניות גנוסטיות במאה ה-6, ובאופן כללי סיפורה של הנצרות הסורית הוא סיפור מרתק ולא מוכר. במאה ה-5 וה6 חל פירוד בין רוב האוכלוסיה הסורית הנוצרית דוברת הארמית שפנו לכיוון עצמאי, לבין היסודות ההלנים בחברה שנשארו נאמנים לשלטון בביזנטיון. לכנסייה זו 2 מיליון מאמינים.

לחצו למאמרים הבאים
נזירות המדבר הסורית
שמעון של העמוד
יוחנן של דמשק

 

הפטריארכיה של ירושלים – שולטת על אזורי ישראל וירדן, מרכזה ברובע הנוצרי בעיר העתיקה ותחת חסותה כ120.000 נוצרים מקומים, רובם דוברי ערבית, הפטריארך הוא ממשיך דרכו של יעקוב הקדוש – אחיו של ישו וראש הקהילה הנוצרית העתיקה בירושלים. הוא עומד בראש אחוות הקבר הקדוש שסימנה הוא הטפוס – האותיות הראשונות של המילים שומרי הקבר. חברי האחווה נבחרים בשל היכולת שלהם להתמיד בתפילה מנטלית בלתי פוסקת ותחינות אל האל. מי שייסד את האחווה הוא הילריון הקדוש, הנזיר הישראלי הראשון, בזמן קונסטנטינוס.

אבטימיוס ואאודיקיה - לחצו למאמר


מקרים מיוחדים

הפטריארכיה של קפריסין – היא קיבלה עצמאות מאנטיוכיה כבר במאה ה5. נחשבת לממשיכת דרכו של בר נבא (שותפו של פאולוס) שהגיע לסלמיס ונקבר שם. הראש של הכנסייה באמצע המאה ה20 – מקריוס, נהיה השליט של קפריסין מזמן העצמאות 1960 ועד מותו ב1977 והוביל קו עצמאי מיוון. חברים בה 700.000 איש

 

הר סיני – בראש כנסייה עצמאית של כמאה נזירים עומד ארכיבישוף, וזאת בשל חשיבותו של המנזר שנוסד בהר סיני במאה ה-6, כאן התפתחו המסורות הרוחניות והאמנותיות החשובות של העולם האורתודוקסי, ויש אומרים שגם ציור האיקונות. המנזר מתפקד באופן רציף במשך יותר מ1400 ואי אפשר להגזים בחשיבותו.

 

פטריארכיות חדשות

הפטריארכיות של הסלאבים  - לחצו למאמר נפרד

 

הפטריארכיה הרומנית – כיום היא השנייה בגודלה לאחר זו של רוסיה וקשורים אליה קרוב ל20 מיליון איש, ברובם ברומניה. בניגוד לכנסיות האורתודוקסיות האחרות שפת הקודש שלה היא לטינית. הרומנים טוענים למוצא מהעם הדקי הקדום שחי באזור בתקופת הרומאים ואימץ את תרבותם ושפתם. הפטריארכיה במתכונתה הנוכחית נוסדה רק עם היווצרות רומניה באמצע המאה ה19 כתוצאה מאיחוד מולדביה עם וולכיה. חלק מההתעוררות הלאומית התבטא ביצירת פטריארכיה עצמאית חדשה. אלא שהנצרות ברומניה הרבה יותר קדומה ואורגנה לפי מחוזות כפופים לקונסטנטינופול עד לאותו הזמן. במאה ה19 וה20 התפתחה רומניה התעניינות רב בנצרות המיסטית וכתבי הפילוקליה, בהשפעת dumitru staniloae. הוא הביא גם את סיפורו של המטרופוליטן dosoftel מהמאה ה17 שהיה בירושלים והביא את הדפוס והשירה המודרנית לרומניה.
דמות נוספת החשובה בנצרות הרומנית העכשווית היא האב
cleopa ilie שהיה גדול המיסטיקנים של המאה ה20.

 

הפטריארכיה של יוון עם הקמתה של יוון והשתחררותה מהשלטון העותומאני בתחילת המאה ה19 התעורר הצורך להפריד בין הנוצרים שזכו זה עתה לחירות, לבין הנוצרים האחרים באימפריה העותומאנית שנשארו תחת החסות של פטריארכית קונסטנטינופול, שהייתה תחת השפעת התורכים. חלוקה זו התקבלה והופיע בצורת הקמת פטריארכיה עצמאית המונהגת על ידי ארכיבישוף אתונה בתמיכת מהממשלה. מאז ועד היום, כמרים מקבלים משכורת ממשלתית ותקציבים. תחום השפעתה של הפטריארכיה של יוון היה בתחילה גבולות המדינה המצומצמת ועם כיבוש צפון יוון מידי התורכים ב1912, נוספו מחוזות נוספים, אלא שיש להם מעמד שונה המשתף את פטריארך קונסטנטינופול באחריות עליהם. חלקים מיוון כגון הר אתוס, כרתים והדודקדנס, נשארו תחת שליטה ישירה של פטריארך קונסטנטינופול. לפטריארכיה של יוון ישנם קשרים מיוחדים עם זו של קונסטנטינופול והיא אחראית על 17 מיליון מאמינים ביוון ורחבי העולם. בארץ יש להם 3 מנזרים: חקל דמא, חריטון וגרסימוס, מכיוון שהכמרים מקבלים משכורת מממשלת יוון, ניתן למצוא על המנזרים דגלי יוון.

 

הפטריארכיה המקדונית – כחלק מחיפוש הזהות וגילוי האתוס הלאומי של המקדונים הכריזה קבוצה של אנשי דת מקדונים על עצמאות מהפטריארכיה הסרבית בשנת 1967, הכרזה זו קיבלה משנה תוקף בעקבות עצמאות מקדוניה ב1991. אלא שהיא עדיין לא הוכרה על ידי שאר הפטריארכיות עקב התנגדות הסרבים. לכנסייה זו 2 מיליון מאמינים

 

הפטריארכיה האלבנית – כ20% מאוכלוסיית אלבניה הם נוצרים אורתודוקסים, בעלי שפה והיסטוריה מיוחדת משל עצמם, האלבנים הם אחד העמים העתיקים והמבודדים באירופה. בתחילת המאה ה20 זכו לעצמאות לאומית וגם נוצרית. הוקמה פטריארכיה וראשיה היו מהמובילים את המאבק הלאומי. כיום יש כ700.000 מאמינים

הרשמו לרשימת התפוצה שלנו