הצהרת נגישות

נגישות אתרים
תרבויות עולמי פועלת בכדי שאתר האינטרנט יהיה נגיש ושוויוני לכולם
לצורך כך הנגשנו את האתר לאוכלוסיות הבאות
- מוגבלי ראייה כולל עוורי צבעים, לקויות ראיה ועוד
- מוגבלים מוטורית בידיים , כאלו שקשה להם עם העכבר והמקלדת
- אנשים עם קשיים מסוגים שונים כגון: קריאה, למידה, הבנה, ועוד
• אנשים עם קשיים נוספים, מכל גווני הקשת: קשיי קריאה, קשיי הבנה, לקויי למידה ועוד.
באתר אנו משתמשים ברכיב עזר להנגשת אתרים על פי תקן ישראלי 5568 ברמת נגישות AA כמוגדר ב: W3C's Web Content Accessibility Guidelines 2.0

דגשים בנגישות
ישנם מספר חלקים – סעיפים חשובים שמבטיחים הגדרת האתר כנגיש לקהל המוגבל. ואלו הם
•התאמה לקורא מסך   •ניווט מקלדת   •חסימת הבהובים   •מונוכרום   •ניגודיות כהה   •ניגודיות בהירה   •הגדלת גופן   •הקטנת גופן   •גופן קריא   •סמן גדול לבן   •סמן גדול שחור   •הגדלה   •הדגשת קישורים   •הדגשת כותרות   •תיאור לתמונות  

הסתייגות
יחד עם זאת נסייג ונאמר שמפני שהאתר שלנו כולל מערכות הזנת תוכן שונות שפועלות לפי שיטת WYSIWYG ייתכן שחלקים בדפי התוכן לא יצליחו להיות מונגשים בצורה כוללת, וייתכן שתצטרך התערבות בקוד האתר נוספת. במידה וגילתם מצב כזה, אנא צרו קשר בכדי שנוכל לטפל בכך באופן המהיר ביותר.
כמו כן במקרים מסויימים האתר שלנו מציג תוכן שבא מאתרים אחרים, שחלקם טרם הונגשו ואין לנו אפשרות לאחריות על צד ג', אך נשמח לקבל הערות ולהפנות את תשומת לב הגורמים הקשורים בכך.

פניות
כל שאלה, הבהרה, הצעה ופניה באופן כללי שקשור לאתר אנא שלחו לדואר אלקטרוני ל
support@nagishnow.com
סגור
לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

נצרות ארמנית - טיולים לרחבי העולם

אגדת הנצרות הארמנית:

 ישנה אגדה על מלך ארמני בשם אבגד שהיה מלך אדסה והיה בקשר ישיר עם ישו שכתוצאה ממנו קיבל עליו את הנצרות. מקורה של האגדה כנראה מאוחר, אך אין ספק שהנצרות הגיע לארמניה מוקדם מאד מסוריה.
לפי אגדה אחרת מי שהתחיל את הנצרות בארמניה היו ברתולמו ותאודוסוס, שליחיו של ישו, זאת אומרת שהכנסייה הארמנית היא אפוסטולית. תאודוסוס אף נחשב לקבור בארמניה. מקורה של האגדה כנראה מאוחר.
בכל מקרה, בשנת 301 הופכת ארמניה לארץ הראשונה המאמצת את הנצרות כדת רשמית וזאת תודות לגרגורי המאיר.
 
זהו העם הראשון שהתנצר בעולם. עוד לפני הקיסר קונסטנטינוס ניצר גרגורי המאיר את ארמניה, שבגלל ריחוקה ובידודה התפתחה בה נצרות מיוחדת הממשיכה, במידת מה, מסורת דת זרתוסתרא של הממלכה הקדומה –  מכאן הדגש על האור במקום על האש.
ארמניה הייתה במשך רוב ההיסטוריה מחוץ למעגל ההשפעה של הביזנטים, וכך התפתחה בה נצרות לאומית ייחודית, ואפילו זרמים גנוסטים שנקראו פאולינים. במאה ה9 החלה פריחה תרבותית שנמשכה בתקופת מסעי הצלב, עת הוקמה ממלכת ארמניה הקטנה בקיליקיה ונוצרו יחסים טובים עם הצלבנים. עם הכיבוש העותומאני הם קיבלו מעמד בכורה כאחראים לכל העדות המונופיזיטיות בארץ, ובנוסף לכך וועידת הכנסייה הלאומית בסיס הכירה בירושלים כפטריארכיה עצמאית. הארמנים היוו משקל נגד לאורתודוקסים באימפריה העותומאנית. מסיבה זו התפתחו אתרים ארמנים רבים ואף רובע שלם בירושלים. במלחמת העולם הראשונה עברו הארמנים שואה ופליטים רבים הגיעו לארץ. עם פירוק ברית המועצות הם זכו לעצמאות לאחר אלף שנות כיבוש  יש כיום כשמונה מיליון נוצרים ארמנים בעולם, חלקם בארמניה עצמה, ורובם בפזורה.

 

 

 

התפתחות הנצרות הארמנית

 
גרגורי שלח שליחים לכל רחבי הממלכה להפיץ את בשורת הנצרות ובכדי לרכוש את לב האוכלוסייה מינה את משפחות האצולה המקומיות לתפקידי מפתח בכנסייה, תפקידים שעברו בירושה במשפחה, את תפקיד הקתוליקון מילאה משפחתו שלו. את ימיו האחרונים בילה גרגורי המאיר בהתבודדות. הוא מת ב331. לאחר מותו נעצרה התקדמות הכנסייה בארמניה, כמו כן הרומאים השתלטו על המדינה. אלא שעם קבלת הנצרות כדת רשמית של האימפריה הרומית החלה תמיכה מסיבית של הנצרות הביזנטית בנצרות הארמנית.
בסיליוס הגדול ניסה להביא את הנצרות הארמנית תחת חסותו, הוא מינה שושלת קתוליקנים חדשה מטעמו וסייר לרוחב ואורך הארץ, מנסה לכוון את הנצרות הארמנית לפסים של הנצרות היוונית. דבר זה הביא לתגובת נגד מצד הארמנים ובעיקר מצד המלוכה. המלך ביטל את משרת הקתוליקון ויצא נגדו, מינה קתוליקון משלו כנגדו ואותו כאחראי עליו, ואף חזר אל הפגאניזם. בכך נקבע שגורלה של הנצרות בארמניה יהיה נפרד מהנצרות הביזנטית. לאחר מכן היו כמה מלחמות בין הפרסים לביזנטיים שבהם נקבע שארבע חמישיות משטחה של ארמניה יהיו בשליטה פרסית. הפרסים החלו לרדוף את הנצרות מצד אחד ולעודד כל מיני כפירות מהצד השני. הארמנים הנוצרים נמלטו להרים ושמרו על אמונתם בחירוף שיניים, הרדיפות רק חיזקו אותם. איש השעה היה יצחק הגדול – הקתוליקון של תקופתו, הוא מיסד וייצב את הנצרות הארמנית, חיזק את הלימוד, ואף היה לו חלק ביצירת שפה ארמנית ואלף בית ארמני חדש.
האדם האחר החשוב לאותה תקופה שהיה לו חלק המכריע בהמצאת הכתב הארמני הוא סט מסרופ, בשנת 404 הוא יצר את האלף בית הארמני בן 36 האותיות, כל אות הקבילה לצליל, חלק מהאותיות הוא לקח מיוונית וחלק מסורית – ארמית. הוא נעזר בקליגרף בשם רופינוס שנתן צורה גרפית יפה לאותיות. לאחר מכן נעשתה עבודת תרגום אדירה של יצירות יווניות, דתיות ואחרות, וכן של שפות אחרות, לארמנית. ספר היסטוריה של ארמניה נכתב וכן שיחות של גרגורי המאיר ומגוון ספרים במגוון נושאים, מרפואה ועד מתמטיקה.
המצאת הכתב הארמני הופכת את הארמנים בזמן קצר מעם בור לעם משכיל, המאמץ הנלווה אל המצאת הכתב הופך את הארמנים לעם אוהב ספר. בעזרת מאמץ לאומי מכוון מתווסף לאופי הלאומי תו שלא היה בו קודם. כשם שהארמנים מאמצים את הנצרות כאיש אחד, כך גם הם עוברים להיות אוהבי ספר כאיש אחד, ותכונה זו נשארת בהם עד היום.
מעניין לציין שלאחר המצאת הכתב הארמני עובר מסרופ לגיאורגיה וממציא את הכתב הגיאורגי. זה היה מעין פרס לעמים השונים שהתנצרו.
 
במאה החמישית מאמצים הארמנים את האמונה המונופיזיטית, אך בגרסה משל עצמם. הם ממשיכים לפתח את דתם העצמאית, למרות שבמשך המאה החמישית, השישית ותחילת השביעית ממשיכים הניסיונות של השליטים ואנשי הדת הביזנטיים להחזיר את הארמנים לחיק האמונה האורתודוכסית. חלק מניסיונות אלו אף כוללים הכתבה של בעלי המשרות השונים וניסיון לכופף את ידם. ניסיונות אלו הצליחו על פני השטח לזמן קצר, במיוחד בזמנו של הרקליוס, אבל לא החזיקו מעמד לאורך זמן. בשנת 641 כובשים את ארמניה הערבים והנצרות הארמנית המונופיזיטית מתקבעת ומתחזקת ומתנתקת סופית מזו של ביזנטיון.



 

השכלה בתרבות הארמנית

כבר בתקופה הקלאסית ארמנים רבים הלכו ללמוד באתונה, אנטיוכיה, אלכסנדריה, ומרכזי ידע נוספים של העולם העתיק. עם הווסדות מוסדות הלימוד באדסה וניסביס במאה ה4 לספירה פנו רבים לשם. לאחר המצאת הכתב הארמני בתחילת המאה ה5 שלח מסרופ תלמידים להביא עותקים של ספרים לארמניה בכדי לתרגמם, הוא ייסד מספר בתי ספר, כשהחשוב שבהם הוא במקום מושב הקתוליקון – ווגרשפט. מהלך הפיכת הארמנים לנוצרים לווה בהפיכתם מעם של חקלאים ולוחמים לעם משכיל, עם ספר. מרכז ההשכלה החשוב ביותר בימי הביניים היה הסמינר של siunik. הרבה מהארמנים פנו למדעים המדויקים ובמיוחד למתמטיקה, שהייתה לעזר רב בפיתוח האדריכלות.
 

השפה הארמנית

השפה הארמנית היא שפה נפרדת, ענף של השפות ההודו אירופאיות. הכתב הומצא בתחילת המאה החמישית על ידי אדם בשם מסרופ שנעזר בקליגרף בשם רופינוס. הוא המציא כתב בן 36 אותיות המתאים פונטים לצלילי השפה ולו צורה גרפית יפה. חלק מהאותיות הוא לקח מיוונית וחלק מסורית – ארמית. מעיין לציין שמסרופ המציא כתב גם לגיאורגים ולאלבנים הקווקזים.

 

מאמרים על ארמניה - לחצו לקישור
אתרים ארמניה
נצרות ארמנית באתר טיולים בארץ
רשימת
תפוצה
לקבלת מידע נוסף אודות טיולים חדשים ישירות
לתיבת האימייל שלכם, הרשמו למועדון הלקוחות שלנו