לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

נצרות קלטית - טיולים לרחבי העולם

נצרות קלטית - סיפורו של סנט פטריק

הקלטים עסקו בקורבנות אדם, כשהגיעה לאירלנד הנצרות החליפה ההקרבה העצמית של ישוע את הקורבנות הללו.

 

האיש שהביא את הנצרות לאירלנד הינו סנט פטריק, עליו ישנו מאמר נפרד. 90 שנה לאחר פטריק קם איש גדול אחר לנצרות הקלטית: סנט קולומבוס, שהתחיל באירלנד, אך לאחר שעזב אותה הפיץ את הנצרות בסקוטלנד ממרכזו שבאי איונה.

 

הנוצרים הקלטים שימרו חלק מהמסורות הקלטיות: למשל ב1 בפברואר נחגג חג הפריון והזוגיות – אימבולק. ביום זה יכלו זוגות להיפרד בלא גירושין, המשמעות של זה הייתה שהנישואין היו מוסד שחודש מדי שנה. מנהג זה נשאר עד המאה ה12.

חג קלטי נוסף שעבר לימינו היה חג הלווין – חג כל הקדושים – ביום האחרון של אוקטובר. חג זה סימל את תחילתו של החורף וזמן שבו שדים, רוחות, וכל מיני יצורי עולם תחתון לא חברותיים עלו לפני השטח והורשו להפחיד את החיים.

חג נוסף הוא חג האביב הנקרא בלנטיין, חג בו היו מדליקים מדורות, מקימים מוטות מאי, פוצחים בריקודים, ולעיתים אף משתתפים באורגיות פרועות.

 

 

הנזירים הקלטים

ישו הקריב את עצמו למען האנושות, והנזירים הקלטים חיפשו דרך להקריב את עצמם גם כן, ההקרבה הפיזית נקראה ההקרבה האדומה, ולכך לא היו, למרבה המזל, הרבה הזדמנויות באירלנד של אותה תקופה, ולכן התפתחה, מה שנקרא, ההקרבה הירוקה – קדושים ירוקים. אנשים שפרשו את היער והקריבו עצמם לעבודת אלוהים, נזירים מתבודדים. יותר מאוחר התפתח מה שנקרא ההקרבה הלבנה – אנשים שעזבו את ארצם והלכו לארצות אחרות להפיץ את הנצרות שם. התפתחה באירלנד תנועה של נזירות, אך בגלל אופייה של הארץ ואופיים של האנשים, זה נהפך מהר מאד לנזירות קבוצתית. הוקמו כפרים, נקודות יישוב שבהם חיו הנזירים בקהילה. זה היה המרכזים הכמו עירוניים הראשונים באירלנד. במרכזים כאלו יכלו להיות כמה מנזרים, אחד של נשים ואחד של גברים. ובכלל , לאישה בנזירות הקלטית ובנצרות הקלטית היה תפקיד חשוב כמעט כמו הגבר, אישה יכלה להיות ראש של מנזר משותף של נשים וגברים ולנהל גברים, כמו שעשתה הקדושה האירית המפורסמת מכולם – סנט בריגיט. ( שאת חגה חוגגים ב1 בפברואר – חגה של האלה בריגיט הקדומה, אלת האהבה והפריון – שנקראה גם "אימבולק")

המרכזים שהקימו הנזירים בכל רחבי אירלנד נהיו, מהר מאד, למרכז למסחר, לחקלאות, ומה שחשוב יותר מכל: מרכזי למידה וידע. בן שאר הדברים שהביא פטריק לאירלנד היה את ידיעת הקרוא וכתוב ואהבת המילה הכתובה, והאירים נשבו בקסם. הם התייחסו למילים באהבה, ויותר מכך לאותיות, שנתפשו, כל אחת, כיישות נפרדת. לאותיות היה גם ערך אסתטי, ציורי, ולא רק ערך לשוני, ודבר זה בא לידי ביטוי בספרים הקלטים החדשים, שהיו גם העתקות של הספרות הקלאסית הרומאית והיוונית.

 

האירים תמיד הוקסמו גם ממספרים, והמספר הקדוש החדש של הנצרות היה 12. 12 השליחים שמסביב לישו. המנזרים גדלו ובכל פעם שהם גדלו מעבר ליכולת תפישתם, שלחו האירים קבוצה של 12 נזירים לייסד מנזר חדש במקום חדש. כך הם ניצרו את כל סקוטלנד וצפון אנגליה, ולאחר מכן שלחו שליחים וייסדו מנזרים בכל רחבי אירופה. הם הביאו את הנצרות לאירופה הברברית והפראית של אותה תקופה, ויחד עם הנצרות הם הביאו איתם את ההשכלה ואת יכולת הקריאה ואת הספרים שנעלמו מאירופה.

מנזר בתקופה הקלטית היה מורכב מבקתות לנזירים, כנסיה, בנייני שירות, מגדל גדול לתצפית והגנה וגדר. אחד מהעיסוקים החביבים על הנזירים היה העתקת ספרים. בזכות הנזירות הקלטית נשמרה הספרות הקלטית שמלפני הנצרות שהועלתה בפעם הראשונה על הכתב. מוסד ה"ברדים" המדקלמים, מסדר המדקלמים, נשמר עד לסוף ימי הביניים, אלא שקיבל צורה חדשה.

 

 

 

האופי של האירים

האירים כיבדו מאד את השונה. האמרה שלהם הייתה "השוני הוא המצב של כולם".

"שוני הוא המצב של כל מקום".

האירים כיבדו מאד את האדם כשלעצמו ולא את מוצאו. האמרה שלהם הייתה: "אדם הוא טוב יותר מאשר מוצאו".

לאירים הייתה נקודת מבט שונה על סדר מאשר לרומאים: אומר קולומבסה: "לאהבה אן שום קשר לסדר".

האירים פיתחו סוג של ווידוי שהוא אישי. עד לתקופתם הווידוי בכנסיה היה ווידוי פומבי שכרך בחובו קלון ועונש פומבי. וכן יכל להעשות רק פעם אחת.

הווידוי האירי היה אישי, אינטימי, והוא זה שנתקבל בכנסייה עד ימינו, אדם מתוודה לאדם אחר בסודיות, ויכול לעשות זאת כמה שיחפוץ.

אצל האירים היה חיפוש אחר "חבר נפש" שאליו יוכלו להתוודות. האמרה שלהם הייתה: "אדם ללא חבר נפש הוא כמו גוף ללא ראש". אמרה זו הם לקחו מהדרואידים.

 

פרק מפואר בנצרות הקלטית או יותר נכון האירית היה שמירת המסורת הקלאסית והעתקת כתבי הפילוסופים והחכמים היוונים והרומאים במנזרים החל מהמאה 7-8 לספירה, בזמן הרנסנס הקרולינגי היו אלו הנזירים האירים שהתבסס במרכזי הלימוד החדשים מביאים איתם את הפילוסופיה והידע שאבד. ישנו ספר שמתאר איך האירים הצילו את תרבות המערב
 How the Irish Saved Civilization, Thomas Cahill

 

במאה ה12 פולש הנרי השני לאירלנד מתוך רצון להחיל את שלטון הכנסייה הקתולית ולהיפטר אחת ולתמיד מהכנסייה האירית הכופרת כביכול, שבה לנשים מעמד שוויוני, והיא שומרת על חלק ממסורות הפאגאניות.

 

מאמרים על הנצרות האירית - לחצו לקריאה

סנט פטריק

נצרות קלטית אירית

 

מאמרים על סקוטלנד - לחצו לקריאה

אדינבורו

פינדהורן 

אתרים בסקוטלנד 

סנט קולומבה - האיש שניצר את הסקוטים

 סקוטלנד כללי

 

 


 

הרשמו לרשימת התפוצה שלנו