הצהרת נגישות

נגישות אתרים
תרבויות עולמי פועלת בכדי שאתר האינטרנט יהיה נגיש ושוויוני לכולם
לצורך כך הנגשנו את האתר לאוכלוסיות הבאות
- מוגבלי ראייה כולל עוורי צבעים, לקויות ראיה ועוד
- מוגבלים מוטורית בידיים , כאלו שקשה להם עם העכבר והמקלדת
- אנשים עם קשיים מסוגים שונים כגון: קריאה, למידה, הבנה, ועוד
• אנשים עם קשיים נוספים, מכל גווני הקשת: קשיי קריאה, קשיי הבנה, לקויי למידה ועוד.
באתר אנו משתמשים ברכיב עזר להנגשת אתרים על פי תקן ישראלי 5568 ברמת נגישות AA כמוגדר ב: W3C's Web Content Accessibility Guidelines 2.0

דגשים בנגישות
ישנם מספר חלקים – סעיפים חשובים שמבטיחים הגדרת האתר כנגיש לקהל המוגבל. ואלו הם
•התאמה לקורא מסך   •ניווט מקלדת   •חסימת הבהובים   •מונוכרום   •ניגודיות כהה   •ניגודיות בהירה   •הגדלת גופן   •הקטנת גופן   •גופן קריא   •סמן גדול לבן   •סמן גדול שחור   •הגדלה   •הדגשת קישורים   •הדגשת כותרות   •תיאור לתמונות  

הסתייגות
יחד עם זאת נסייג ונאמר שמפני שהאתר שלנו כולל מערכות הזנת תוכן שונות שפועלות לפי שיטת WYSIWYG ייתכן שחלקים בדפי התוכן לא יצליחו להיות מונגשים בצורה כוללת, וייתכן שתצטרך התערבות בקוד האתר נוספת. במידה וגילתם מצב כזה, אנא צרו קשר בכדי שנוכל לטפל בכך באופן המהיר ביותר.
כמו כן במקרים מסויימים האתר שלנו מציג תוכן שבא מאתרים אחרים, שחלקם טרם הונגשו ואין לנו אפשרות לאחריות על צד ג', אך נשמח לקבל הערות ולהפנות את תשומת לב הגורמים הקשורים בכך.

פניות
כל שאלה, הבהרה, הצעה ופניה באופן כללי שקשור לאתר אנא שלחו לדואר אלקטרוני ל
support@nagishnow.com
סגור
לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

נשיות מקודשת - טיולים לרחבי העולם

נשיות מקודשת
 

מאפייני תרבות האלה

תכונתה העיקרית של האלוהות הנשית הוא הקשר לאנרגיות של כדור הארץ, בתקופות קדומות ידעו אנשים להרגיש אנרגיה זו ולהתייחס אליה, והדרך שבה התייחסו היתה  באמצעות בנייה של מעגלי אבנים והתקנת אבנים עומדות במקומות מסוימים. אם כדור הארץ הוא יצור חי, כפי שמלמדת אותנו הדוגמה של האלה הקדומה היוונית גאיה, הרי שבגופה, כמו בזה של כל יצור חי זה, עוברים מרידיאנים, קווי אנרגיה, וכפי שבאקופונקטורה מדקרים במקומות מסוימים כדי לשחרר חסימות ולהעצים את הזרימה, כך ה'דיקור' את האדמה נעשה בעזרת אבנים עומדות. ואכן, במקומות קדושים ברחבי האי הבריטי אחד המוטיבים החשובים ביותר היה זה של האבנים העומדות.

המעגל הנו כלי של הוספה, איזון, חיבור, אך גם קדושה. המעגל מקבע דברים, מאפשר לעקוף אותם, מצד אחד, ולהיות מקום של תמורה, מהצד השני, מקום שבו נכנסת אנרגיה מחוץ לכדור הארץ לתוך הכדור, מקום שבו אנרגיה משתנה ומתווספת. לכן בנו הקדמונים מעגלי אבנים שכוונו אל נקודות מסוימות בשמים ומקומות בולטים על פני האדמה. המעגל הוא נקבי, מכיל,  מעבד, רחמי ואילו האבן העומדת היא זכרית, משנה, חודרת, משחררת.

בעבר שלטו בעולם בכלל ובאנגליה בפרט חברות מטריאליות, מבוססות חקלאות זעירה, שבהם לאישה היה תפקיד חשוב יותר מזה של הגבר. בחברות אלו  נתפשה האלוהות כישות נקבית: אישה-אלה-אם. דבר זה בא לידי ביטוי בפסלונים ובחפצי הפולחן שנמצאו במקומות שונים ושתוארכו כאלו שנוצרו עד 2000 בערך לפני הספירה, כלומר עד לפני 4000 שנה. אלא שאז קרה משהוא ששינה את הכול. למעשה, זה היה כפי הנראה השינוי הגדול ביותר בהיסטוריה האנושית, שהביא אותנו אל המצב בו אנו מצויים כיום.

פלישת שבטים הודו אירופאים

מה שקרה הוא ששבטים זרים פלשו לעולם העתיק משטחי השממה שמסביבו. לאירופה פלשו השבטים ההודו-אירופאים מערבות אסיה, הם גם פלשו לתורכיה, פרס והודו. שבטים אלו היו שבטי מלחמה, נוודות וגידול צאן, אלוהיהם וערכיהם היו אלוהי גבר. האלוהים מופיע בדמות גיבור לוחם ולא עוד בדמות האם הגדולה. שבטים אלו החליפו את תרבות העולם הישנה, המטריאלית בתרבות חדשה, פטריארכלית. השבטים כובשים הודו-אירופאים שהם למעשה יוצריהם ומכונניהם של תרבויות עולמנו כיום.

תיאוריה מעניינת של מריה גימבוטס, מציעה לראות קשר אפשרי ומעניין בין התרבות שלנו, בין הכיבוש הגברי ובין מושג התל. גימבוטס טוענת בתיאוריה אותה היא מכנה ההיפותזה הקורגנית (קורגה – רוגם. תל עפר מעל קבר בטורקית), כי הגברים-לוחמים-נוודים הכובשים דיברו שפה פרוטו-הודו-אירופית, כלומר הודו-אירופית קדומה, וחלק מכיבושם היה השתלטות שפתית על הארצות אותם כבשו מהים השחור במערב לים הכספי במזרח ועד נהרות הוולגה והדנייפר ואף חלקים ממזרח אירופה. בסופו של דבר הפכה שפתם לשפת האם הדומיננטית באזורים אלה. תוך ארבעה גלי הכיבוש העיקריים נכחדו שפת האלה ונוספות שהיו שגורות בפי תושבי האזור. משפת הכובשים נגזרו רוב השפות השגורות כיום בעולם: מהקלטיות הגרמניות וביניהן האנגלית, הגרמנית והיידיש, מההינדו איראנית האיראניות והסלאביות ומהאיטאליות הלטינית, הספרדית, והאיטלקית.
 אלא שלא הכל היה רע. ההודו אירופאים הביאו אתם תפישות מחשבתיות ודתיות מתקדמות, אולי מושפעים ממורים שהגיעו מאטלנטיס.




מספר תכונות אפיינו את ההודו-אירופאים. ראשית, ההיסטוריה שלהם נתפשה כמעגלית, בניגוד לשמיים שאצלם ההיסטוריה נתפשה כקו ליניארי, ישר ומתמשך. תפישה זו שמקורה בדתות הודו המאמינות בגלגולים, באה לידי ביטוי אצל הקלטים באמונה במטמורפוזות – יכולות שינוי הצורה. בנוסף לכך האמינו ההודים במאבק קדום בין טוב לרע, ובכך שהעולם הזה הוא אשליה, מסך המסתיר  עולם אחר, שהוא האמיתי. התרבות ההודו-אירופאית הייתה במידה מסוימת תרבות של מאגיה, אך בשונה מהמאגיה המצרית, הייתה יותר קרובה לטבע. ההודו אירופאים הביאו תפישה דתית חדשה המבוססת על מחזורית החיים ושאיפה לחיי נצח, ופיתחו סביבה מיתולוגיות ושפה.

הברטונים היו עם הודו-אירופאי שלפי הסברה הרווחת היגר לאנגליה לפני כ-4000 שנה. אלא שיש כאלו האומרים שהם המשך של האוכלוסייה המקומית. בין כך או כך הם נחשבים לאחד מהעמים הקלטים שהופיעו לאחר תרבויות גדולות ועלומות שבנו את השרידים המגליתיים המרשימים. במילים אחרות תרבות אם קדומה שאיננו יודעים עליה הרבה בנתה מבני אבן ענקים בכל רחבי האי לפני חמשת אלפים שנה. כאלף שנה מאוחר יותר הגיעו או נוצרו בכל רחבי אירופה עמים הודו-אירופאים קלטיים והענף שלהם בבריטניה נקרא בריטונים.


אלות קדומות

פולחן האלה האם הקדום הטביע חותם מובהק במיתולוגיה הקלטית. במיתולוגיה זו, הריבונות קשורה לאלות. המלך נישא לממלכתו בטקס שבו הוא מקבל נסך מידי כלתו – הריבונות. ריבונות עשויה להופיע כזקנה בלה ומכוערת, סמל לממלכה שוממת ועקובה מדם. אבל אם נושק לה הטוען בצדק למלכות, היא נהפכת לנערה יפהפייה המגלה את עצמה כאלה. (הנמשל: אם השליט אוהב את ממלכתו ואת אנשיו, הוא יכול להפוך אותה לגן עדן).
 

בריגיט-בריגיד Brigit

היא הייתה האלה של בריטניה, ואליה קשור האי של אוולון. לכבודה נערכים שמונה טקסי אש בשנה, שהם החגים הקלטיים, ולה מוקדש גלגל החיים, היא נמצאת בתוכו.
אלת הירח, השמש והאש, אלת המעיינות והבארות, אם היסודות, האישה השמימית של הנפש. מרי של הגאלים, השם בריגיט דומה לbride כלה. 
בתו של הדגדה, מקבילה למינרווה הרומאית, אחראית לאמנויות ולאומנויות. השם לקוח מהשור בריג – נעלה. היא הייתה אלת הריבונות, בקיאה בשירה ובחוכמת הנסתר. היו לה שני אחיות שקרויות בריגיד גם כן הקשורות לאמנות הריפוי ולאומנויות. קשורה להזנה: פרותיה הניבו ים של חלב, מלאי המזון שלה היה בלתי נדלה, יום חגה הוא ה1 בפברואר – חג אימבולק הקשור לראשית חליבתן של רחלות. בריגיד הקדושה מגוננת על העדרים, שומרת המשפחה ומשגיחה על הלידה. פולחנה המשיך בנצרות וזוהה עם בריגיד הקדושה מקלידר. נחשבה לאמו המאמצת של ישו
 

קרדווין cerridwen

אלת השינוי, התחדשות, כניעה, אדונית הקדרה. הקדרה נשמרת על ידי תשע עלמות, שומרות האמת והצדק. המילה awen  פירושה השראה.
לקרדווין כוח לשנות צורה ולהפוך לחיה. היא מכירה את סוד האבנים, הצמחים, יש תשעה צמחי מרפא המשמשים למרקחות, משחות, וכו. ישנם תשעה עצים הקשורים אליה. היא מלווה את הנשמות, מרפאה אותם. היא יודעת להקשיב, לנבא, לתקשר.
 
אולי החשובה באלות מן המיתולוגיה הקלטית. שמה מורכב מן המילה קרד, שמשמעותה בשפה האירית ובשפה הוולשית 'אמנויות ההשראה' (קרדו – אמן בספרדית), ובעיקר אמנות השירה – שהייתה הצורה הרוחנית המפותחת ביותר בימי קדם ושילבה נבואה ותבונת הלב יחד עם יכולת אפית עילאית; ומן המילה וון שמשמעותה – לבן, קלוש או קדוש.
לפי כתבי טליאסין - Taliesin הבארד האגדי, שפירוש שמו 'מצח זוהר', ושכתביו מהווים מקור עיקרי לאגדות המיתולוגיה הוולשית - נובע כוחה של קרידוון מנסיבות טרגיות בחייה.
קרידוון היתה קוסמת שהתגוררה על שפת אגם באלה (הנקרא בוולשית לין תֶגידLlyn Tegid ) באזור פנלין (וויילס) יחד עם בעלה הענק Tegid Foel שפירוש שמו 'טקיטוס הקירח', כפי הנראה שימשו שני בני הזוג יחד כ'משגיחי האגם'. הבעל שימש אלוהות זכרית של האגם. קרידוון הייתה 'גבירת האגם'. לזוג נולדו שני ילדים: בת יפהפייה ומוצלחת בשם קרירווי, ובן בשם מורפרן, אשר כונה אפאגדו ('אפלה גמורה') שהיה מכוער וטיפש, והחריד את כל רואיו בעורו הכהה ובמבטו מעורר החלחלה.

למרות ידיעותיה וכישוריה הנרחבים בצמחי מרפא ובקסמים, התקשתה קרידוון ברקיחת שיקוי אשר יהפוך את בנה חכם ויפה. לאחר ניסיונות רבים הגיעה סוף סוף אל הנוסחה המיוחלת – מרתחת אותה היה צריך לבשל ולבחוש במשך שנה ויום ובהשגחה רציפה, ממנה היה אמור להתקבל תכשיר הפלאים.
על המלאכה הופקד משרת צעיר של קרידוון ובעלה - נער בשם גוויון באך. לפי האגדה, רק שלוש הטיפות הראשונות של השיקוי היו יעילות. השאר - רעילות ביותר. בשלב מסוים החל גוויון להשתעמם במשימתו ודעתו הוסחה. הוא התרשל בבחישה, ונתז רותח בן שלוש טיפות נחת על אצבעו. גוויון הכאוב מיהר להכניס את אצבעו שנכוותה אל תוך פיו, ומיד נעשה חכם ויפה, ובעל יכולת שינוי צורה.
מבועת מהשלכותיו של מעשהו ברח גוויון מזעמה של קרידוון והפך את עצמו לארנב, אבל קרידוון רדפה אחריו ושינתה את צורתה לכלב. גוויון רץ כחץ לנהר, קפץ למים ושינה את דמותו לדג אך קרידוון שינתה את דמותה ללוטרה והמשיכה לדלוק אחריו במהירות גם במים. גוויון השתנה לציפור והמריא לשמים, אך קרידוון הפכה לנץ והמשיכה לרדוף אחריו. לבסוף, גוויון הפך את עצמו לגרגר תירס בתחתית ערימת גרגרים, שם חשב שלא יימצא. תכניתו לא צלחה. קרידוון הפכה את עצמה לתרנגולת - ובלעה אותו.

כשחזרה לדמותה הרגילה הבינה קרידוון שהיא בהריון ושגוויון הוא העובר המתפתח בבטנה. היא החליטה להרוג אותו, אך כאשר נולד יופיו וחן תנועותיו מנעו מבעדה לבצע את תכניתה המקורית ולכן הכניסה את התינוק לתוך שק גדול מעור והשליכה אותו לים, לגורלו. השק נתפס במלכודת הסלמון השנתית, והוצג בפני הנסיך אלפין, שנודע אז בכינויו 'הנסיך חסר המזל'. מרגע שהוצא מהשק והונף על גבי אוכפו של הנסיך החל התינוק לדבר ואז לדקלם, ולאחר מכן לשורר על גדולתו של הנסיך ועל האופן בו יביס את אויביו. לא זו אף זו, שהתינוק המשיך בדברי נבואה ותחזיות. גורלו של הנסיך אלפין השתנה בו ברגע, וטליאסין הפך למשורר הלאומי שעורר בקלטים השראה רבה בצאתם לקרבות מול הפולשים הסקסונים. בין השאר וכמשורר-בארד בכיר הנחיל לעם הקלטי ומאוחר יותר גם לעם הוולשי גם את סיפורה זה של קרידוון, גבירתו-הורתו.
 
בספרו 'האלה הלבנה', קושר רוברט גרייבס בין קרדיוון לאלה הלבנה, כייצוגה המרכזי. המילה קרדו מתארת בספרדית עתיקה חזיר, שהוא אחד משלושת פניה המובהקים של האלה המשולשת: חזירה, סוסה ועז.
שמה של קרידוון מקושר גם עם המילה 'קרדו' – ציר הדלת ומכאן שגם לשמה של קרדיאה, אלת הציר המרכזי שהייתה קובעת את כיוון ארבע רוחות השמיים העיקריות. למעשה, קרידוון הורתה לשתי הענקיות מניה ופניה, המסובבות את גרוטה - אבן הריחיים האימתנית של התבל – להיכן להפנות את כוחן.
לדברי גרייבס, הלטיניים גם עבדו לאלה הלבנה בדמות קרדיאה – אלת הציר המחבר בין הדלת והמשקוף, שבכוחה היה להרחיק את 'שד חדר הילדים' משמיד העוללים שהיה לעתים היא עצמה, ו'לפתוח את הסגור ולסגור את הפתוח'. חשיבותו המרכזית של הציר ושל השנה הרומית העתיקה השתמרו עד היום בשם התואר הלאטיני קארדינאליס - עיקרי.
 
אלה לבנה זו, גילמה את שלוש אלות הטבע הראשיות – אלת האדמה האחראית על עונות השנה, הצמחים, ההרים והמים, מלכת השמיים השמש הירח והכוכבים ואלת השאול האחראית על בטן האדמה והמשקעים, החכמה הנבואה והמשפט, ושממנה בוקעים כל החיים עלי אדמות.
דמותה המשולשת מייצגת את שלוש תקופות המעגל: לידה, חיים ומוות ומופיעה בשלושה צבעים בהתאמה – לבן לאלה הבתולה, אדום לאלת האהבה, המלחמה והאימהות, ושחור לאלה הזקנה של המוות והחכמה, כאשר הלבן, כולל בתוכו את האדום והשחור, ומכאן ההתייחסות הראשית אליה כאל אלה לבנה. מעגל זה מיוצג כפי הנראה בסמלי האלה המרכזיים: שלושת סמלי הירח: המתמלא, המלא, והמתחסר, המחוברים זה לזה.
ב'רומאנס של טליאסין' תוארה קרידוון כדמות בלתי משובבת בעליל: זקנה צרחנית כהה וצולעת מכוסה אפר, זריזה, גדולת פה, ושעל עינה השמאלית מכסה תבלול. לפי מאפייניה אלו נראה שקרידוון מייצגת בעיקר את דמות האלה הזקנה של החכמה והמוות.

 

קרידוון כיום

מקומה המרכזי של קרידוון בין האלות הקלטיות החשובות, נשמר ללא ספק, לפחות מאז תחילת ייצוגה ע"י טליאסין במאה השישית ועד זמננו. דמותה, המקושרת באופן בלעדי עם הקדירה – כלי התמורות המרכזי המצוי בכל בית כמו גם בבית המכשפה, חולשת על המרכזיות שבתכונות השינוי, אותן מבקש היחיד להשיג בפנותו אל הרוח.
בתרבות הוויקה, ובתרבות הניאו-פאגאנית, כמו גם בתרבות הדרואידית בת זמננו, המערבת מסורות עתיקות וחדשות, וכן בין תפקידים זכריים ונקביים מסורתיים (נשים מכשפות, גברים דרואידים, מרלין גברי), נתפסת קרידוון כאלה המייצגת חוכמה וטרנספורמציה, צמחי מרפא וטבע, שירה, כשפים, השראה, מוות תחיה והתחדשות ומשמשת מושא לפניותיהם של הזקוקים למזור ולעזרתה בתחומים הללו.

קראו את המאמרים הבאים בנושאי תרבות האלה - לחצו לקישור
ווינצ'ה - אחד המקומות שבהם גימבוטאס חפרה
פגאגניות ותרבות אלה בישראל
תרבות האלה באנגליה
כישוף ודת המכשפות

אירופה הישנה
תרבות האלה

 
 
רשימת
תפוצה
לקבלת מידע נוסף אודות טיולים חדשים ישירות
לתיבת האימייל שלכם, הרשמו למועדון הלקוחות שלנו