לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

סאבא הקדוש - טיולים לרחבי העולם

סנט סאבא – האבא של האומה הסרבית

לפי המקורות חי ופעל 1174-1236 או 1169-1236 הוא היה הבן הצעיר של המלך הסרבי הגדול הראשון, סטפן נמאניאה המוכתר, ובתור בחור צעיר שלט על אזורי הרצגובינה של היום במשך שנתיים 1190-1192, משהו קרה והוא החליט להיות נזיר, רק בן 18. ועזב להר אתוס שהתחיל להתפתח באותה תקופה.
הימים היו ימי מסע הצלב השלישי, ריצרד לב הארי, אירופה החלה להתעורר למיסטיקה והפילוסופיה. האימפריה הביזנטית נחלשה והחלה להתפורר.

בהר אתוס הוא צלל למעמקי המיסטיקה הנוצרית, ואימץ את השם סבאס. על שם אחד מאבות הנזירות במדבר יהודה במאה החמישית שהקים מנזרים רבים כשהידוע שביניהם הוא מר סבא, סבאס המקורי עסק בסוגיות תיאולוגיות ונתן פרשנות מיסטית לברית החדשה, פרשנות זו נשמרה במנזרים בהר אתוס ולימים קובצה בספר שנקרא פילוקליה. בנוסף על כך כתב תקנון למנזרים בכל רחבי העולם הביזנטי

סאבא הצעיר הצטרף למנזר הרוסי סנט פנטלמון, שם הודרך על ידי נזיר רוסי, לאחר מכן עבר למנזר האורתודוקסי vatopedi אביו ניסה לשכנע אותו לחזור לסרביה והוא ענה: "הגשמת כל מה ששליט נוצרי יכול לעשות, בוא להצטרף אלי כעת לחיות חיים נוצרים אמיתיים" וכך היה, סטפן נמניאה הצטרף לבנו ויחדיו בילו בהר במשך שלוש שנים. הם קיבלו מהקיסר הביזנטי את מנזר הילנדר ושפצו אותו. הוא נחנך מחדש ב1199. ושימש כאקדמיה הסרבית הראשונה. זמן לא רב לאחר מכן מת האב בהר אתוס ונקבר במקום.

 

כמו הקדוש שעל שמו הוא קרוי, סבאס כתב את התקנון לנזירים מתבודדים. ב2004, שנים עשר שנים לאחר בואו קיבל תואר ארכימנדריט – אחראי מנזרים. בשנה זו קונסטנטינופול נכבשה על ידי הצלבנים ממסע הצלב הרביעי, בוניפיס ממונטפראט (פיאמונטה באיטליה) הקים ממלכה שהבירה שלה סלוניקי ב1205 ושלט על המנזרים בהר אתוס (המלך הבולגרי קוליאן מנצח והורג אותו ב1207). סאבא לא מסתדר עם חילופי השלטון המוזרים.
בנוסף על כך בארצו שלו מצב העניינים לא כל כך טוב, שני האחים האחרים מתחילים במלחמת אזרחים ביניהם, האחד נעזר בהונגרים והשני בבולגרים. מורשת אבא נעזבת ונשכחת. סבאס מחליט לעשות מעשה. ב1206, ארבע עשר שנים לאחר שהגיע להר אתוס, הוא חוזר לסרביה עם עצמות אביו, וקובר אותם שנית במנזר סטודינקה המופלא. הוא משלים בין האחים ומזכיר להם מי הם ומה מטרתם. מביא שלום לארץ.

סאבא ממונה לאחראי על סטודינקה ומתחיל מסורת חינוכית של מוסר, חוכמה וידע נוצרי, אהבה וחסד, מלמד את החוקים והמסורות במיוחד את חוגי החצר. הוא כותב טיפיקון (תקנון) לסטודינקה המוכרת כסמכות עצמאית מהשלטון של הארכיבישופות באוכריד, השייכת לשליט של אפירוס. מקדש את אביו סטפן שנהיה לקדוש סימיון, ולמעשה מתחיל צעדים ראשונים של עצמאות מדינית ודתית.

 

ב1217 סאבא חוזר להר אתוס, ייתכן שכמחאה כנגד אחיו סטפן נמיניאה הפונה לרומא. וייתכן שכחלק מתוכנית גדולה להשגת עצמאות סרבית כללית. אחיו הוכר כמלך ב1204, אך בתקופה ההיא עצמאות ומלוכה לא היו שלמים מבלי כנסיה עצמאית, כל עוד הנוצרים באותה ארץ כפופים למרות הכנסייה האורתודוקסית בביזנטיון שהקיסר הביזנטי הוא ראשה. את ההכרה בעצמאות הדתית רצה סבאס להשיג בעזרת חזרתו להר. בסרביה כבר היו מספיק כמרים, עמדות, מנזרים, בכדי לעמוד בדרישות העצמאות הדתית.

 

ב1219 הוכרז סאבא על ידי הפטריארך הביזנטי מקונסטנטינופול עמנואל בניקאה, כראש הכנסייה הסרבית העצמאית, שלא כפופה ולא חייבת דיווח לאיש, ונמצאת באחדות עם הכנסיות האורתודוקסיות האחרות. זה היה ב15.8 יום עלייתה של מרים לשמים.

סאבא חזר להר אתוס וארגן את העניינים שם, לאחר מכן שהה כמה חודשים בסלוניקי וחזר לסרביה, שם ארגן מחדש את הכנסייה. בתור פטריארך עצמאי הוא יכל למנות לבישופים את מי שירצה בלי לקבל אישור מאף אחד, והוא גייס דור צעיר, נאמן ומוכשר של אנשי דת סרביים מקוריים שישמרו על תורת הנצרות הסרבית ויקדמו אותה בל רחבי הממלכה. הוא ייסד מנזרים, בישופויות, ובאותו הזמן כתב את קובץ החוקים הראשון של סרביה. הארכיבישופות נקבעה במנזר זיקה.

הפעולה של סאבא עצרה את התפשטות ההשפעה הקתולית והבוגומילית, האורתודוקסיה ניצחה. היא יצרה אצל הסרבים תודעה לאומית, וגיבשה את רעיון המדינה הנוצרית הסרבית בהנהגת השושלת הקדושה של נמניאה. פעולתו הביאה לתחילתה של השכלה ועיגון המוסר והערכים.

 

ב1229 סאבא יוצא במסע לארץ ישראל. אחיו כבר לא בשלטון ובמקומו עולה בנו רדוסלב. בזמן זה ירושלים נשלטת על ידי הצלבנים ברובה, לאחר מסע הצלב החמישי של פרדריך השני. הוא נותן מתנות למקומות הקדושים ורוכש גם מקומות עבור הכנסייה הסרבית בירושלים, מבקר במנזר מר סבאס ומקבל במתנה את מקלו של סבאס המקורי, ואיקון קדוש של אם האלוהים עם שלוש הידיים, שצויר על ידי יוחנן מדמשק לאחר החלמתו הפלאית (חתכו לו יד והיא צמחה מחדש). ואייקון נוסף של מריה מניקה (זה מראה על הקשר שלו להערצת מרים שמתפתחת בזמן הזה). הוא מבקר בסלוניקי, הר אתוס, ביזנטיון וחוזר לסרביה, שם הוא מסתובב ברחבי הארץ במשך ארבע שנים ללמד את סודות הדת, תיאולוגיה, את החוקים, וחיי נזירות.

 

בשנת 1234 המלך רדוסלב מוחלף על ידי אחיו וולדיסלב, סאבא יוצא למסע נוסף לישראל. לא לפני שממנה יורש לכס הפטריארכיה ועובר בברינדיזי. הוא קונה מנזרים בעכו וירושלים, שם שוהה ביחד עם חברו הפטריארך אתנסיוס, מבקר באלכסנדריה, אתרים קדושים במצרים, חוזר לירושלים, נוסע לארמניה ואנטיוכיה, ממשיך לקונסטנטינופול ומשם לבירת הבולגרים טרנובו. חברו הוא המלך איוון אסן, סבאס מת בטרנובו, המלך וולדיסלב בעצמו בא לשם לבקש את שרידיו שמועברים למנזר מלישבה בסרביה. הוא נקבר בכנסיית ארבעים הקדושים (גם בטרנובו נקבר בכנסיה עם אותו שם), מקום שם יש את הציור של המלאך הלבן, מונה ליזה של סרביה.

 

סאבא נחשב לאבי האומה הסרבית ויש אגדות רבות סביבו, בכדי לשבור את רוח האומה העותומאניים החליטו לשרוף את השרידים בגבעה ליד בלגרד במאה ה16, במקום השריפה הוקמה לימים כנסייה וכיום יש שם את הכנסייה האורתודוקסית הגדולה בעולם המפארת שמי בלגרד.
בפג'ה שבקוסובו הוא תכנן והתחיל בבניה של מקום הפטריארכיה, כשהבניין מבטא באדריכלות המקודשת שבו את מבנה היקום והחוקים השולטים בכל, תיאולוגיה וקוסמולוגיה. וקיים עד היום.

ארבע אותיות הs על הדגל הסרבי הם סיסמתו של סאבא: "רק האחדות תציל את הסרבים" Samo sloga Srbina spasava

 

אנו מזמינים אתכם לגלות את יופייה ועושרה של סרביה

קראו את המאמרים הבאים - לחצו לקישור

היסטוריה סרביה

חופש ועריצות סרבים

הסלאבים

סרביה המוקדמת

סרביה הרומאית

אתרים במזרח סרביה

אתרים במערב סרביה

אתרים במרכז סרביה

בלגרד

מנזרי סרביה

סאבא הקדוש - האבא של הסרבים

 

הצעות לטיולים - לחצו לפרטים

טיול מוזיקאלי לפסטיבל חצוצרות הגדול בעולם

טיול המגלה את מסתרי הדנובה

 טיול לקבוצות סגורות סרביה

טרק סרביה

טיול ג'יפים סרביה

סוף שבוע בהרים

 

 

הרשמו לרשימת התפוצה שלנו