הצהרת נגישות

נגישות אתרים
תרבויות עולמי פועלת בכדי שאתר האינטרנט יהיה נגיש ושוויוני לכולם
לצורך כך הנגשנו את האתר לאוכלוסיות הבאות
- מוגבלי ראייה כולל עוורי צבעים, לקויות ראיה ועוד
- מוגבלים מוטורית בידיים , כאלו שקשה להם עם העכבר והמקלדת
- אנשים עם קשיים מסוגים שונים כגון: קריאה, למידה, הבנה, ועוד
• אנשים עם קשיים נוספים, מכל גווני הקשת: קשיי קריאה, קשיי הבנה, לקויי למידה ועוד.
באתר אנו משתמשים ברכיב עזר להנגשת אתרים על פי תקן ישראלי 5568 ברמת נגישות AA כמוגדר ב: W3C's Web Content Accessibility Guidelines 2.0

דגשים בנגישות
ישנם מספר חלקים – סעיפים חשובים שמבטיחים הגדרת האתר כנגיש לקהל המוגבל. ואלו הם
•התאמה לקורא מסך   •ניווט מקלדת   •חסימת הבהובים   •מונוכרום   •ניגודיות כהה   •ניגודיות בהירה   •הגדלת גופן   •הקטנת גופן   •גופן קריא   •סמן גדול לבן   •סמן גדול שחור   •הגדלה   •הדגשת קישורים   •הדגשת כותרות   •תיאור לתמונות  

הסתייגות
יחד עם זאת נסייג ונאמר שמפני שהאתר שלנו כולל מערכות הזנת תוכן שונות שפועלות לפי שיטת WYSIWYG ייתכן שחלקים בדפי התוכן לא יצליחו להיות מונגשים בצורה כוללת, וייתכן שתצטרך התערבות בקוד האתר נוספת. במידה וגילתם מצב כזה, אנא צרו קשר בכדי שנוכל לטפל בכך באופן המהיר ביותר.
כמו כן במקרים מסויימים האתר שלנו מציג תוכן שבא מאתרים אחרים, שחלקם טרם הונגשו ואין לנו אפשרות לאחריות על צד ג', אך נשמח לקבל הערות ולהפנות את תשומת לב הגורמים הקשורים בכך.

פניות
כל שאלה, הבהרה, הצעה ופניה באופן כללי שקשור לאתר אנא שלחו לדואר אלקטרוני ל
support@nagishnow.com
סגור
לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

סופים מרכז אסיה - טיולים לרחבי העולם

בתי ספר עתיקים של רוחניות

מרכז אסיה היא מקום של בתי ספר עתיקים שהעבירו ידע אזוטרי בין דתות ותרבויות. הבודהיזם עבר דרך כאן בדרכו מהודו לסין, ההלניזם נטע כאן בית והגיע מכאן להודו, זרתוסתרא פעל כאן ולאחרונה הגיעו לאזורים אלו מחפשי דרך מהמערב כדוגמאת גורדייף. הסופיות - זרם מיסטי באיסלאם, התפתח באזור חורסן ואימצה מסורות של ידע עתיק מהדתות שקדמו לה. בדפים שלפניכם תוכלו לקרוא על המסורת המיסטית של הסופים במרכז אסיה, ומעט גם על המסורות שעליהם היא נשענת. 
 

התפתחות המיסטיקה הסופית

 
המאה התשיעית לספירה הייתה זמן התגבשות התורה שבעל פה המוסלמית לכדי הלכה הנוגעת לכל תחומי החיים, אלא שבמקביל לכך הופיעה גם המיסטיקה המוסלמית, תנועה עממית אדירה וסוחפת שנקראה לימים "סופים". הסופיות המתחילה למעשה ממוחמד, אבי האסלאם.
בקוראן נרמז פעמים רבות שיש רובד נוסף של הבנה שלא כולם יבינו. הקוראן אומר, למשל, שפריחת הפרחים, הכוכבים שבשמיים, העורקים שבסלע, הם אך סימן למאמינים. ב"בשורת הפרה" נאמר, למשל, ש"אללה מטעה במשליו רבים ומדריך בהם רבים". פירושו של דבר הוא, שמעבר לכתוב, ישנה תורת סוד, אותה יוכלו להבין רק מעטים.
יש שטענו שמוחמד גילה רק את מה שאפשר לספר באופן גלוי בקוראן, אלא שבנוסף לכך הייתה תורת הסוד שאותה העביר לקומץ מובחר של אנשים הקרובים אליו. יתרה מזאת, אותה השראה אלוהית שנחה עליו, עברה בדרך של הסמכה ממורה לתלמיד.
מסדרים סופיים שונים מתייחסים למקור ממנו באה ההסמכה - ה'בראכה'. המסדר הנקשבנדי במרכז אסיה, מתייחס לאבו בכר - חברו הקרוב של מוחמד. רוב המסדרים האחרים מתייחסים לעלי.
 
כבר מתחילת דרכו, היו לאסלאם, שתי פנים. פן אחד הוא החיפוש הדתי הפנימי. התמקדות באלוהים ובחיי העולם הבא. חיפוש אחר אמת והארה, ועקב כך התנתקות, גלויה או נסתרת, מהעולם הזה. זהו פן שמרכזו דת פנימית ואישית, המרוכזת בעולם הרוח ובעולם הבא, ולא בעולם הזה. הפן השני של האסלאם הוא פן חברתי, פוליטי ומדיני.
בחייו של מוחמד היו שני שלבים שמייצגים את שני הפנים הללו: בשלב הראשון, בתקופת מכה, הוא הקדיש את רוב חייו לחיפוש האמת הפנימית. הוא התבודד בהר ערפאת, התפלל, צם, ניסה דברים שונים, עד שנגלה לו המלאך גבריאל. הבשורה שהוא העביר הייתה שעל האדם לתקן את דרכיו בציפייה ליום הדין המתקרב ובא. למוחמד היה אז מעט חסידים, ולא היה לו תפקיד חברתי חשוב מעבר להטפה לתיקון. הפן הראשון של האסלאם, לכן, הוא החיפוש אחר האמת והתכוננות ליום הדין שמודגש בתקופה זו.
 
השלב השני החל לאחר שגורש מוחמד ממכה ועבר למדינה, שם נהיה לראש הקהילה המוסלמית הגדלה והולכת, ואף לראש הפדרציה של השבטים של נווה המדבר של מדינה. כאן מתחיל תפקידו של מוחמד בתור מנהיג חברתי, פוליטי וצבאי שנדרש להתייחס למגוון נושאים חברתיים החל מחיי המשפחה ועד להתנהגות בקרב. הפן השני של האסלאם, לכן, הוא הצד החברתי פוליטי, מדיני, ואכן, המוסלמים, בראשותו של מוחמד, כבשו עד מהרה את כל חצי האי ערב. וכבר עשר שנים לאחר מותו, כבשו יורשיו אימפריה אדירה שהשתרעה מהאוקיינוס האטלנטי ועד הודו. במשך כל הזמן המתח בין שתי הפנים  השונות של האסלאם נשאר כשהיה.
 
היו אנשים בקרב העדה המוסלמית שלא התעניינו בכיבושי האסלאם, בבניית מסגדים המפוארים, או במוסדות הדת והחוק שנוצרו. מה שהיה חשוב להם, היה להתקרב לאלוהים, למצוא את האמת, להתכונן ליום הדין ולהגיע להארה. אנשים אלו נטו לפרוש מהפעילות החברתית התוססת שהתנהלה באימפריה באותה תקופה, מה גם שהמוסלמים, עם כיבושיהם, נעשו עד מהרה, כדרכו של עולם,  עשירים ומושחתים מאד.
אותם אנשים מחפשי דרך שאלו את עצמם, ובצדק, האם החליף המושחת והשמן אכן הוא נציגו של אלוהים עלי אדמות? (במיוחד כשהחליפים לא השתייכו לשושלתו של הנביא). האם המסגדים המפוארים והראוותניים הם האסלאם?
 
אנשים אלו היו הסופים הראשונים. הם הסתמכו על מקורות ורמזים בחד'ית ובקוראן וטענו שבנוסף למה שכתוב בקוראן, הייתה גם תורת סוד שמוחמד העביר לחוג מצומצם.
הם שאבו את השראתם מהמסורות המיסטיות שפגשו בארצות שאותם כבשו המוסלמים. מסורות הנזירות הנוצרית, בתי הספר הגנוסטיים לידע סודי, מסורת הזרתוסטרא, ההינדואיזם והבודהיזם, יהדות, ועוד. (יש אומרים שבתי ספר אזוטריים עתיקים שונים, המשיכו להתקיים בעולם המוסלמי, תחת המסווה או הכסות של האסלאם.)



 

הופעת התנועה הסופית

 
הסופים הראשונים, אם כן, היו בודדים שבחרו ללכת בדרך של חיפוש פנימי אחר האמת. זו הייתה תנועה לא מאורגנת, שקיבלה משנה כוח מתוקף ההסתאבות והשחיתות של החברה המוסלמית של האימפריה. עם הזמן החלו בודדים אלו להתגבש סביב מקומות, מורים או שיטות, אך בעיקר סביב מקומות לינה, אכסניות בצדי הדרכים שנקראו 'חנקות'.
מרכזים ראשונים של הסופים החלו להופיע החל מן המאה השמינית לספירה, באי עבאדאן שבמפרץ הפרסי (793) סביב קדוש בשם אבן זליד, וגם בדמשק (767) ברמלה (800 ) באלכסנדריה, חורסן, צפון אפריקה ובגבול עם האימפריה הביזנטית.
 
מסורות היסטוריות שונות טוענות שהסופיות התחילה למעשה בארץ ישראל: ראסן מנסארה אומר כי הראשון שנקרא בשם "סופי", היה אבו האשם הזהאב - הסגפן, שקראו לו גם אבו האשם הסופי. לפי מה שמסופר, הוא בנה את ה'חנקה' - המרכז הראשון של הסופים ברמלה, שהייתה אז הבירה המוסלמית של ארץ ישראל.
רוב המקורות הערביים תומכים בגרסה זו, אך הרבה מעבר לכך אינם יודעים לספר. ידוע שרמלה הוקמה בידי השלטון הערבי הקדום של בית אומיה והייתה המרכז השלטוני המוסלמי של ישראל. אמנם כבר מתחילתה היה קיים בה מסגד בשם "המסגד הלבן", המרמז לנו על קשר לסופים (לבן הינו צבע הקשור לטוהר), אך אין ממצאים ארכיאולוגיים נוספים שיאשרו זאת.
 
עם התבססות האימפריה העבאסית בבגדד, הלך והתחדד המתח בין התנועה הסופית, הפורשת מהחברה, ובין  השליטים ומוסדות הדת הרשמיים. התנועה הסופית קיבלה במאות התשיעית והעשירית אופי יותר אקסטטי, של התלהבות ושכרון חושים. כמו כן, התחילו להתפתח בתי ספר ותורה כתובה, בעיקר סביב בגדד והזרם הבגדדי של הסופיות, בראשות אנשים כמו גונאיד ואחרים.
 
הסופיות התפתחה בשני זרמים עיקריים: זרם אחד יותר "רגוע", הלא הוא הזרם הבגדדי של גונאיד, ששם דגש על קיום המצוות ועל לימוד הדרגתי, וזרם אחד "פרוע" יותר, בראשות אנשים כמו בסטמי, אל חלאג’, ואחרים, ששם את הדגש על האיחוד המיסטי. בזרם זה התפתח מושג ה'שאטחת' - שפירושו דברי אלוהים חיים. סופים שהגיעו למצב של התאחדות עם אלוהים קראו קריאות כמו: "עבדוני. מה נעלה אנוכי", "אני האלוהים" ועוד.
אבל היה גם זרם שלישי שהתפתח במרכז אסיה, מושפע כנראה מהדתות שהיו באזור: הבודהיזם, הינדואיזם והזרתוסתרא, וזהו זרם המלאמתיה


מאמרים בנושא הסופים - לחצו לקישור
קבזה - תורתו של מוראט יאגן מאבחזיה שבקווקז
זרם המלאמתיה - אנשי האשם
שייח נקשבנד - המייסד של המסדר הנקשבנדי במאה ה14
שבעה המאסטרים של מרכז אסיה - כפי שהם מופיעים במסורת המסדר הנקשבנדי
מסדר הקורבנייה - שלו פרשנות מעניינת לנושא הצבעים
גורדייף והסופים - מייסד בית ספר אזוטרי במאה ה20 שרבים בארץ הולכים בעקבותיו
מסדר היאסוויה - שממנו התפתחה מסורת הדרווישים הנודדים
מסדר שרוורדי - מילא תפקיד פוליטי בעולם המוסלמי מזמן החליפות ועד תימור לנג
אדריכלות מקודשת מוסלמית - מה מאחורי מבני המדרסות והמסגדים
עומאר חיאם
 
מאמרים בנושאים אחרים
 

 

רשימת
תפוצה
לקבלת מידע נוסף אודות טיולים חדשים ישירות
לתיבת האימייל שלכם, הרשמו למועדון הלקוחות שלנו