לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

סופיות בהיסטוריה

הסופים והופעתם בהיסטוריה של מרכז אסיה

באימפריה של הסמנידים

בזמן הסמנידים, שושלת פרסית ששלטה במרכז אסיה במאות 8 ו9  האיסלאם נהיה קשור לשלטון, המסורת הסופית חדרה במאות 9 ו10 בד בבד עם השתרשות השלטון. המרכז הסופי הראשון התפתח בתרמז ובלח', שם נפגשה ההשפעה של סופיזם עם בודהיזם ומניכיזם, האישים הבולטים בתחילת התנועה הם שייח' חקים אל תרמזי ואבו סעיד איבן אבול הייר, שלימדו בתרמז, בלח ומרוו. הם היו קרובים ברוחם לכת הקרמטים האיסמעלית בשיאה, שפעלה בגלוי במרכז אסיה

 

בממלכה של הגזנים.

מוחמד גזנוי שלט על חורסן וגזנה ברשות החליף מבגדד, בירתו הייתה נישפור בחורסן. בחצרו פעלו משוררים סופים. בתחילת המאה ה11 חורסן עוברת מהסמינידים לגזנים, חיים בה גם אל סולמי, אל קושיירי, וגם משוררים כמו עאטר וחיאם, שהשפיע על אל ראזלי, ובתורו השפיע, דרך אחיו, על חמדני.

 

בממלכות הסלג'וקים.

קרגרי בג וטוגרול בג יצרו את האימפריה הסלגוקית בשנים 1038 – 1063 הם קיבלו ברכה והשראה משייח אבו סעיד ונלחמו במוחמד גזנוי. הם נצחו את הגזנויידים כבשו את נישפור, הם נפטרו מהשיעים הבווהידים מבגדד וזכו לברכתו של החליף  כסולטאני המזרח והמערב. הבן של טוגרול, אלפ ארסלן כבש את איראן, עיראק, הקווקז וחלקים מאסיה הקטנה, והכי חשוב ניצח את הביזנטיים בקרב מכריע. לבנו מליק זהא היה ווזיר בשם ניזאם אל מולק שהיה גם ווזיר של אלפ ארסלן, הוא יצר מוסד מדינה חדש - המדינה היא ערך עליון, ערך המדינה הצודקת נלמד במדרסות שממומנו על ידי המדינה ויצרו פקידים עבורה. ניזאם היה קשור לאל ראזלי ועלה לקברו של אבו סעיד. הוא יצר מדרסה ניזמיה בבגדד ושם לימד אל ראזלי. אל ראזלי יוצר סופיזם מלומד במקום פולחן השייחים הקדושים.
הבן של אל מליק היה סולטן סנדגר ששלט ב1138 עד 1157 בזמנו היה את שייח יוסף חמדני שמת ב1140 השליט הקים לכבודו מאוזוליאום גדול, הוא שלט על מרכז אסיה וחורסן בלבד.

 

הסופים בממלכה של הקרחנידים

השבטים האיסלאמים הטורקים במערב טורקיסטן יצרו ברית שהשתלטה על הארץ במקביל לגזנווידים ששלטו מאפגניסטן. הבירה של הקרחנידים הייתה בסמרקנד. הם העדיפו שייחים סופים על פני עולמה אסלאמית. הם בנו את המגדל של פוי קולון בבוכרה. בזמן הזה התפשטה הכת של הקדושים במרכז אסיה, בסמרקנד זה היה איבן עבאס, לידו נבנתה המדרסה של טומגצ חאן, שאביו היה נזיר נוצרי. ארסלן חאן בנה את פוי קולון בהשפעת מורו שייח' נמד פוש, (לובש שמלת הצמר). הוא היה בהתנגשות עם העולמה שהרגו את בנו.

 

בממלכת חורזם.

בתחילת המאה ה-12 נוצרה המדינה של חורזם שהא. הם השתלטו במקום הקרחנידים והסלגוקים, חורזמש טקש כבש את בוכרה בתחילת המאה ה-13, חורזמש מוחמד כבש את סמרקנד וגמר עם הקרחנידים, בתחילת המאה ה-13 לימד בבירת החורזמשים, אורגנץ, המורה נגים אל דין קורבו, מייסד מסדר הקורבניה. הוא היה מורה אישי של נשות ואמהות השליטים. בזמן הפלישה המונגולית נהרג נגים א דין קורבו.

 

התנועה הסופית בזמן פלישות המונגולים.

בזמן הפלישה המונגולית מי שהחזיק את האסלאם בקרב האוכלוסיה היו המסדרים הסופיים, הם גם יכלו להסביר את הסיטואציה ולתת נחמה לאנשים. הקבר של הקדוש נהיה סמל של אסלאם במקום המסגדים שנהרסו. את המלכים המונגולים אסלמו השייחים, במיוחד ממסדר היאסוויה והקורבנייה. לתוך האסלאם נכנסו אלמנטים פאגאניים. רק במאה ה16 מחליפה הנקשבנדיה את היאסוויה בין הנוודים.

 

הסופים בממלכות התימורידים.

המורה הרוחני הראשון של אמיר תימור היה שמס א דין קולייל מהמסדר השרוורדי, שמת לפני שתימור עלה לגדולה. תימור בנה מאוזוליאום לכבודו בקאש ומאוזוליאום נוסף לשייח נור א דין בסיר על החומה של המצודה בסמרקנד, בכדי שיגן על סמרקנד. בסוף המאה ה-14 בנו מאוזוליאומים גם למורה של בסיר – שייח זאין א דין קאי אריפני בטשקנט. כל השייחים היו מטריקת השרוורדיה, תימור בנה גם מאוזוליאום חנקה לאחמד יאסווי ביאסה. תימור טען שהכוח שלו נובע מהקדושים הללו, הוא בנה את החנקה של ביבי חנום בסמרקנד, חנקה של טומן אגה ומוחמד שולטן בסמרקנד.

 

דג'מי ונבואי

דג'י 1414-1492 היה משורר יוצא דופן, הוא היה נקשבנדי. למד אצל אל הרר, וגם במדרסה של אולג בק. עבר להראט וירש את משרתו של אל קשגרי כראש הנקשבנדי שם. הוא כתב שירים כמו: שלשלת הזהב, סלמן ואבסל, מתנת האצילים, ספר החוכמה של אלכסנדר וגן האביב, וכן ביוגרפיות של סופים מפורסמים.

נבואי היה תלמידו של דג'י, הוא היה וזיר בחצרו של השליט אמיר חוסיין בהראט שהיה גם הוא משורר. הוא כתב את: שפת הציפורים, אהוב הללבות, פניה לאלוהים. כתב בשפה הטורקית ולכן נחשב לשקספיר של האוזבקעןף בספרו שפת הציפורים יש פרק על בהאדין נקשבנד.

 

הרשמו לרשימת התפוצה שלנו