הצהרת נגישות

נגישות אתרים
תרבויות עולמי פועלת בכדי שאתר האינטרנט יהיה נגיש ושוויוני לכולם
לצורך כך הנגשנו את האתר לאוכלוסיות הבאות
- מוגבלי ראייה כולל עוורי צבעים, לקויות ראיה ועוד
- מוגבלים מוטורית בידיים , כאלו שקשה להם עם העכבר והמקלדת
- אנשים עם קשיים מסוגים שונים כגון: קריאה, למידה, הבנה, ועוד
• אנשים עם קשיים נוספים, מכל גווני הקשת: קשיי קריאה, קשיי הבנה, לקויי למידה ועוד.
באתר אנו משתמשים ברכיב עזר להנגשת אתרים על פי תקן ישראלי 5568 ברמת נגישות AA כמוגדר ב: W3C's Web Content Accessibility Guidelines 2.0

דגשים בנגישות
ישנם מספר חלקים – סעיפים חשובים שמבטיחים הגדרת האתר כנגיש לקהל המוגבל. ואלו הם
•התאמה לקורא מסך   •ניווט מקלדת   •חסימת הבהובים   •מונוכרום   •ניגודיות כהה   •ניגודיות בהירה   •הגדלת גופן   •הקטנת גופן   •גופן קריא   •סמן גדול לבן   •סמן גדול שחור   •הגדלה   •הדגשת קישורים   •הדגשת כותרות   •תיאור לתמונות  

הסתייגות
יחד עם זאת נסייג ונאמר שמפני שהאתר שלנו כולל מערכות הזנת תוכן שונות שפועלות לפי שיטת WYSIWYG ייתכן שחלקים בדפי התוכן לא יצליחו להיות מונגשים בצורה כוללת, וייתכן שתצטרך התערבות בקוד האתר נוספת. במידה וגילתם מצב כזה, אנא צרו קשר בכדי שנוכל לטפל בכך באופן המהיר ביותר.
כמו כן במקרים מסויימים האתר שלנו מציג תוכן שבא מאתרים אחרים, שחלקם טרם הונגשו ואין לנו אפשרות לאחריות על צד ג', אך נשמח לקבל הערות ולהפנות את תשומת לב הגורמים הקשורים בכך.

פניות
כל שאלה, הבהרה, הצעה ופניה באופן כללי שקשור לאתר אנא שלחו לדואר אלקטרוני ל
support@nagishnow.com
סגור
לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

סופיות בהיסטוריה - טיולים לרחבי העולם

הסופים והופעתם בהיסטוריה של מרכז אסיה

באימפריה של הסמנידים

בזמן הסמנידים, שושלת פרסית ששלטה במרכז אסיה במאות 8 ו9  האיסלאם נהיה קשור לשלטון, המסורת הסופית חדרה במאות 9 ו10 בד בבד עם השתרשות השלטון. המרכז הסופי הראשון התפתח בתרמז ובלח', שם נפגשה ההשפעה של סופיזם עם בודהיזם ומניכיזם, האישים הבולטים בתחילת התנועה הם שייח' חקים אל תרמזי ואבו סעיד איבן אבול הייר, שלימדו בתרמז, בלח ומרוו. הם היו קרובים ברוחם לכת הקרמטים האיסמעלית בשיאה, שפעלה בגלוי במרכז אסיה

 

בממלכה של הגזנים.

מוחמד גזנוי שלט על חורסן וגזנה ברשות החליף מבגדד, בירתו הייתה נישפור בחורסן. בחצרו פעלו משוררים סופים. בתחילת המאה ה11 חורסן עוברת מהסמינידים לגזנים, חיים בה גם אל סולמי, אל קושיירי, וגם משוררים כמו עאטר וחיאם, שהשפיע על אל ראזלי, ובתורו השפיע, דרך אחיו, על חמדני.

 

 

הסופים בממלכות הסלג'וקים.

קרגרי בג וטוגרול בג יצרו את האימפריה הסלגוקית בשנים 1038 – 1063 הם קיבלו ברכה והשראה משייח אבו סעיד ונלחמו במוחמד גזנוי. הם נצחו את הגזנויידים כבשו את נישפור, הם נפטרו מהשיעים הבווהידים מבגדד וזכו לברכתו של החליף  כסולטאני המזרח והמערב. הבן של טוגרול, אלפ ארסלן כבש את איראן, עיראק, הקווקז וחלקים מאסיה הקטנה, והכי חשוב ניצח את הביזנטיים בקרב מכריע. לבנו מליק זהא היה ווזיר בשם ניזאם אל מולק שהיה גם ווזיר של אלפ ארסלן, הוא יצר מוסד מדינה חדש - המדינה היא ערך עליון, ערך המדינה הצודקת נלמד במדרסות שממומנו על ידי המדינה ויצרו פקידים עבורה. ניזאם היה קשור לאל ראזלי ועלה לקברו של אבו סעיד. הוא יצר מדרסה ניזמיה בבגדד ושם לימד אל ראזלי. אל ראזלי יוצר סופיזם מלומד במקום פולחן השייחים הקדושים.
הבן של אל מליק היה סולטן סנדגר ששלט ב1138 עד 1157 בזמנו היה את שייח יוסף חמדני שמת ב1140 השליט הקים לכבודו מאוזוליאום גדול, הוא שלט על מרכז אסיה וחורסן בלבד.

 

הסופים בממלכה של הקרחנידים

השבטים האיסלאמים הטורקים במערב טורקיסטן יצרו ברית שהשתלטה על הארץ במקביל לגזנווידים ששלטו מאפגניסטן. הבירה של הקרחנידים הייתה בסמרקנד. הם העדיפו שייחים סופים על פני עולמה אסלאמית. הם בנו את המגדל של פוי קולון בבוכרה. בזמן הזה התפשטה הכת של הקדושים במרכז אסיה, בסמרקנד זה היה איבן עבאס, לידו נבנתה המדרסה של טומגצ חאן, שאביו היה נזיר נוצרי. ארסלן חאן בנה את פוי קולון בהשפעת מורו שייח' נמד פוש, (לובש שמלת הצמר). הוא היה בהתנגשות עם העולמה שהרגו את בנו.

 

הסופים בממלכת חורזם.

בתחילת המאה ה-12 נוצרה המדינה של חורזם שהא. הם השתלטו במקום הקרחנידים והסלגוקים, חורזמש טקש כבש את בוכרה בתחילת המאה ה-13, חורזמש מוחמד כבש את סמרקנד וגמר עם הקרחנידים, בתחילת המאה ה-13 לימד בבירת החורזמשים, אורגנץ, המורה נגים אל דין קורבו, מייסד מסדר הקורבניה. הוא היה מורה אישי של נשות ואמהות השליטים. בזמן הפלישה המונגולית נהרג נגים א דין קורבו.

 

 

התנועה הסופית בזמן פלישות המונגולים.

בזמן הפלישה המונגולית מי שהחזיק את האסלאם בקרב האוכלוסיה היו המסדרים הסופיים, הם גם יכלו להסביר את הסיטואציה ולתת נחמה לאנשים. הקבר של הקדוש נהיה סמל של אסלאם במקום המסגדים שנהרסו. את המלכים המונגולים אסלמו השייחים, במיוחד ממסדר היאסוויה והקורבנייה. לתוך האסלאם נכנסו אלמנטים פאגאניים. רק במאה ה16 מחליפה הנקשבנדיה את היאסוויה בין הנוודים.

 

הסופים בממלכות התימורידים.

המורה הרוחני הראשון של אמיר תימור היה שמס א דין קולייל מהמסדר השרוורדי, שמת לפני שתימור עלה לגדולה. תימור בנה מאוזוליאום לכבודו בקאש ומאוזוליאום נוסף לשייח נור א דין בסיר על החומה של המצודה בסמרקנד, בכדי שיגן על סמרקנד. בסוף המאה ה-14 בנו מאוזוליאומים גם למורה של בסיר – שייח זאין א דין קאי אריפני בטשקנט. כל השייחים היו מטריקת השרוורדיה, תימור בנה גם מאוזוליאום חנקה לאחמד יאסווי ביאסה. תימור טען שהכוח שלו נובע מהקדושים הללו, הוא בנה את החנקה של ביבי חנום בסמרקנד, חנקה של טומן אגה ומוחמד שולטן בסמרקנד.

 

המשוררים האוזבקים דג'מי ונבואי

דג'י 1414-1492 היה משורר יוצא דופן, הוא היה נקשבנדי. למד אצל אל הרר, וגם במדרסה של אולג בק. עבר להראט וירש את משרתו של אל קשגרי כראש הנקשבנדי שם. הוא כתב שירים כמו: שלשלת הזהב, סלמן ואבסל, מתנת האצילים, ספר החוכמה של אלכסנדר וגן האביב, וכן ביוגרפיות של סופים מפורסמים.

נבואי היה תלמידו של דג'י, הוא היה וזיר בחצרו של השליט אמיר חוסיין בהראט שהיה גם הוא משורר. הוא כתב את: שפת הציפורים, אהוב הללבות, פניה לאלוהים. כתב בשפה הטורקית ולכן נחשב לשקספיר של האוזבקעןף בספרו שפת הציפורים יש פרק על בהאדין נקשבנד.

 

 

 

מאמרים בנושא הסופים במרכז אסיה - לחצו לקישור

סופיות מוקדמת

המסדרים השונים

סופים במרכז אסיה היסטוריה

קבזה - תורתו של מוראט יאגן מאבחזיה שבקווקז

המסדר הנקשבנדי

שייח נקשבנד - המייסד של המסדר הנקשבנדי במאה ה14

שבעה המאסטרים של מרכז אסיה - כפי שהם מופיעים במסורת המסדר הנקשבנדי

מסדר הקורבנייה - שלו פרשנות מעניינת לנושא הצבעים

גורדייף והסופים - מייסד בית ספר אזוטרי במאה ה20 שרבים בארץ הולכים בעקבותיו

מסדר היאסוויה - שממנו התפתחה מסורת הדרווישים הנודדים, הוא שימר את האסלאם במרכז אסיה בזמן הפלישה המונגולית וממשיך את המסורות השאמאניות בתוך האסלאם

מסדר שרוורדי - מילא תפקיד פוליטי בעולם המוסלמי מזמן החליפות ועד תימור לנג

אדריכלות מקודשת - מה מאחורי מבני המדרסות והמסגדים

אסלאם באוזבקיסטן

 

בהמשך ללימוד הסופיזם כפי שמופיע באתר זה. קראו את המאמרים הבאים:

סדרת מאמרים על הדרווישים מחוללים בטורקיה - לחצו כאן

סדרת מאמרים על גלאל א דין רומי - לחצו כאן

סדרת מאמרים על הסופים באתר תרבויות עולמי ישראל - לחצו כאן

סדרת מאמרים על הסופים בעולם - לחצו לקישור

סדרת מאמרים על המסדר הבקטשי בקפדוקיה - לחצו כאן

רשימת
תפוצה
לקבלת מידע נוסף אודות טיולים חדשים ישירות
לתיבת האימייל שלכם, הרשמו למועדון הלקוחות שלנו