לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

סופיות מוקדמת

סופיות מוקדמת

הושפעה על ידי מספר דמויות אגדתיות:
חסן בסרי היה בהתכתבות עם חליף עומאר השני האומאווי, שנחשב לחליף צדיק ושלט בשנים 717-720. בין תלמידותיו הייתה רבעא אל אדוויה. שמתה ב801. 
החליף השיעי השישי – געפר צדיק, מת 765, הוא גיבש את הרעיונות המיסטיים. מופיע כדמות חשובה אצל הדרווישים הקלנדרים והבקטשים, חילק את הדרגות להבנה של הקוראן ל-4 רמות: רגיל, אזוטרי, חסד הקשור לקדושים ומציאות לנביאים. 
בין מייסדי בית ספר החורסני של הסופיות היה איברהים איבן אדהם, ממשפחת מלכים מבלח, היורש של שקיק אל בלחי, נתן את הרעיונות הראשונים על שלבי התפישה המיסטית ועל אהבה טהורה לאל.
מרוו הייתה מרכז נוסף של התפתחות הסופיות. שם היו אנשים כמו עבדאלה איוב אל מובראק ובישר איבן אל חנף, הידוע בשם אל האפי - היחף. בסוף המאה ה-8 תחילת המאה ה-9

 

מורים מהמאה ה-9

תחילת השלטון העבאסי היה זמן של לימוד, תרגום העבודות הפילוסופיות של היוונים, תחילת המדע והתיאולוגיה האורתודוקסית האסלאמית, תחילת התיאוריה הסופית. המורים הבולטים הם מוחשבי מבסרה - מת 837. הוא דיבר על מאבק בתכונות השליליות ומשמעת והתבוננות פסיכולוגית. דול נון ממצרים - מת ב874. הוא עשה חיבור בין הסופיות לבין החוכמה המצרית של ההרמטיזם ודיבר על ידע שמושג בדרך אחרת. ביסטמי - מת 874, הוא הראשון שהגיע לכיליון, היה מעין חכם זן סופי שניקה עצמו מעצמו. 

גונאיד, מת 910 הוא המשקל נגד לביסטמי, הטראנס הוא רק חלק בדרך, לאחר מכן בא פיכחון, כשאדם רואה עצמו תמיד בנוכחות האל. צריך לשמור את הדרך נסתרת, גונאיד מתחיל להשתמש באנלוגיה של אור לבטא רעיונות אלוהיים

אל חלג' לימד בחורסן במשך 5 שנים, ולאחר מכן עשה מסעות עם חסידיו להודו, טורקיסטן, ובגדד, שם הוא טען שאלוהים נמצא בו, חסידיו ראו בו מעין משיח. הוא הוצא להורג ב922.
בחורסן היה זה חכים אל תרמזי, הוא דיבר על עניין הקדושה, ופיתח את כת הקדושים.

 

חכים אל תירמיזי.

האבא של תרמז, נחשב חכם ופילוסוף. כתב 80 ספרים. אשתו שותפה לדרכו ודעותיו, התחיל את הסופיזם בבלח. התחיל את התיאוריה על הקוטב של הזמן והקדושים שסביבו: שלושה או שבעה או 300 או 4000. לכל אחד מהקדושים משימה ייחודית הקשורה לסדר העולמי. הקדושה תלויה ברמת הטוהר והידע של הקדוש, כל אחד יכול להיהפך לקדוש. נקשבנד מייחס לתרמזי כוח מיוחד לרכז את המחשבה לכיוון רוחם של מורים גדולים.   

 

בית ספר חורסן מלמתיה.

אנשי האשם - זרם פילוסופי בסופיות שהתפתח בחורסן במאה ה10 -11. התחיל כמחאה נגד חסידות מזויפת וגאווה של הסגפנים, זה היה כשחורסן עברה מהסמנידים לגזנווידים, על ידי שייח'ים כגון: אבו סעיד, אל קושיירי וא סולמי. וגם משוררים כמו עומאר קיים, סינאי, עטאר. בית ספר השפיע על אל ראזלי. אחיו של אל ראזלי היה מורה של יוסוף חמדני שממנו יצאו היאסוויה והקגדווניה.

 

אבו סעיד איבן אבול קהר.

968 – 1049. היה קשור לגזנה בירת האימפריה הגזדוונית. הוא נפגש עם איבן סינא: איבן סינא אמר: "מה שאני יודע הוא רואה". ואבו סעיד אמר: "מה שאני רואה הוא יודע". הוא עשה שיחות עם תלמידיו שנרשמו בצורת חרוזים. המייסדים של המדינה הסלגוקית – טוגרול בג וצגרי בג באו לבקש את ברכתו. גם לאחר מותו באו ניזאם אל מולק ואל ארסלן לבקר את קברו.

 

פולחן קדושים

לכל עיר היה את הקדוש שלה

בוכרה: המאוזוליאום של שייח סאיף א דין בהרזי.

קש – מאוזוליאום של שמס א דין קולל, נור א סין בסיר, בורקן א דין סגרדגי.

טשקנט – סאין א דין בבה, זנגי אתא.

סמרקנד – שהאי זינדה, אפרסיאב, דניאל.

 

שייח' יוסוף אל חמדני

גם הקדגוויה וגם היאסוויה מתייחסים אליו, נולד בחמדן באיראן. למד בבגדד אצל אל ראזלי, הגיע לבוכרה סמרקנד מרוו והראט ובנה במרוו חנקה, היה הקוטב של הזמן, לימד בסמרקנד ארבעה תלמידים, ביניהם יאסווי וקדגוון.

 

הרשמו לרשימת התפוצה שלנו