לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

מסע בעקבות הסופים

הסופים הם הזרם המיסטי באיסלאם, כמו קבלה או חסידות ביהדות. ההיפך הגמור מהקיצוניות הסלפית, או ממעשי הזוועה של דעאש. הסופים דוגלים באהבה וסבלנות כדרך חיים, יש להם פרקטיקות של מוזיקה, ריקוד, שירה, נשימות ומדיטציות, והם מאורגנים במסדרים. התנועה החלה כבר בסוף המאה ה8 לספירה, בהנהגת אישים כגון רבעא אל אדוויה – משוררת האהבה, הגיעה לעמדת השפעה מרכזית בימי הביניים במרכזים כגון ספרד, מצרים, וגם בארץ ישראל. ולאחרונה, עם התפתחות תנועת העידן החדש, יש לה עדנה מחודשת, הבאה לידי ביטוי בפסטיבל שמאורגן כאן בארץ

בישראל יש כמה עשרות אלפי חסידים מוסלמים השייכים לתנועה הזאת, כשהם מחולקים לכמה מסדרים עיקריים והרבה תתי זרמים. כמעט בכל עיר ערבית ראשית תמצאו את המסדרים הסופים, כשלרוב הם נחבאים אל הכלים ולא מוכרים לקהל הרחב. ערים מרכזיות לסופים הם בראש ובראשונה ירושלים ולאחריה, עכו, נצרת, רמלה, בקעה אל ערבייה, אום אל פחם, ועוד. בכתבה שלפניכם נסקור אתרים שונים שבהם ניתן לבקר.

 

מרביעה אל אדוויה ועד פטימה יאשרוטי – נשים קדושות

לפני 1200 שנה הסתובבה בירושלים אישה קדושה, בידה האחת לפיד של אש, בשנייה דלי מים. כשנשאלה לאן פניה? ענתה: אני הולכת לשרוף את גן העדן בעזרת הלפיד, ולכבות את אש הגיהינום עם דלי המים שבידי, כדי ששני המסכים הללו לא יסתירו את אלוהים למאמינים. ובהמשך לכך כתבה שירה נפלא ובה היא טוענת כלפי אלוהים: "אינני רוצה את גן העדן שלך, וגם לא מפחדת מגיהנום, אני רוצה לאהוב אותך בגלל מי שאתה ומי שאני, יש בליבי שתי אהבות: אחת באה ממני וחוזרת אלי, אחת באה ממך וחוזרת אליך, אני רוצה גם את זו וגם את זו". הרחוב הראשי של הר הזיתים קרוי על שמה, ומתחת למסגד העלייה לשמיים של ישו נמצא מקום ציון קברה.
מקאם רבעה אל אדוויה בירושלים הוא מקום עלייה לרגל לסופים ואתר ביקור מרתק, המסורת היהודית מייחסת את אותו מקום קבר לחולדה הנביאה, ואילו הנוצרית לנזירה בשם פלגיה

בירושלים יש הרבה מאד מקומות הקשורים לסופים, אך בגלל המצב הפוליטי הרגיש חלקם סגורים לביקורים, בעבר היו הרבה יותר מרכזים של סופים, ומעניין לטייל בעיר לאתרים היסטוריים כגון החנקה (שם של מרכז סופי – כמו מנזר) של סלאח א דין הנמצאת רחוב החנקה ליד כנסיית הקבר.
אתרים היסטוריים נוספים הקשורים לסופים נמצאים ברמלה, שהייתה בירת הארץ בתקופת המוסלמים ובה לפי רוב המקורות הופיעה התנועה הסופית לראשונה.

לפני 120 שנה נולדה בעכו אישה שנחשבה לאחת הנשים המלומדות והקדושות בעולם המוסלמי במאה ה20! פטימה יאשרוטי הייתה הבת של ראש מסדר סופי שנוסד בעכו באמצע המאה ה19. לימים היא נהייתה היסטוריונית המסדר ונושאת האור הרוחני שלו. עד שנות ה80 היא כתבה ופרסמה עשרות ספרים ומאמרים ושימשה מדריכה רוחנית לרבים. בימים אלו ממש מוקם מרכז גדול ומפואר של המסדר השאזלי – אליו הייתה שייכה, בלב העיר העתיקה של עכו, בצמוד למצודה. על פני שטח של 5 דונם מוקמים אולמות מפוארים ברוח אל המברה בספרד. ובעתיד יהיו במקום גם תעלות מים וגנים כדוגמאת הגנים הבהאים. המרכז הסופי בעכו הוא ללא ספק אחד המקומות המרשימים בארץ ושווה ביקור, אלא שהאתר כיום עדיין בבנייה ומצריך תיאום מראש!
יותר פרטים  ב
www.akkosufi.co.il

 

אתרים נוספים

בתרשיחא שבגליל המערבי ישנו מרכז נוסף הקשור למסדר השאזלי, הבית הראשון של מייסד המסדר שכרגע עובר שיפוצים. בבית זה נכתבו עקרונות המסדר וגובשה דרך החיים המיוחדת, שסבבה סביב חיי עמל משותפים, כעין קיבוץ, ותרגולות רוחניות של התבוננות ופיתוח מעלות ותכונות אישיות. בלב הבניין המרשים מטבח ובו בנייה מבוץ ייחודית מסוגה בארץ. ניתן לבקר במקום בתיאום מראש

נצרת היא כיום העיר הערבית הגדולה בארץ. בפרבריה מתגוררת משפחה סופית מוזיקאלית המקבלת אורחים ולה גם עסק של קייטרינג, כך שאפשר לשלב הנאה עם רוחניות. למשפחת מנאסרה 10 ילדים ש8 מהם מנגנים בכלים שונים. אבי המשפחה – שייח ראסן מנאסה, פעיל בפורומים של דיאלוג בין תרבותי ובין דתי, ומפליא בשירה סופית, ביחד עם ילדיו. סב המשפחה שייח  עבד סלאם מנאסרה הוא ראש המסדר הקאדרי של השלום. ניתן לבקר את המשפחה בתיאום מראש ולהינות מהכנסת האורחים שלהם 0549247794

בכפר סכנין שבגליל התחתון, ישנה שלוחה נוספת של המסדר הקאדרי בהנהגת השייח אבו פלסטין. לקבוצה מסגד משלה בחלק המזרחי של הכפר הבולט בצבעוניותו, מדי יום חמישי בערב נערך במקום טקס זיכר מרשים, במסגרתו שרים החסידים, מתנועעים וחוזרים על מנטרות לצלילי תוף קצבי. בדרך כלל השייח מרשה השתתפות בטקסים בתיאום מראש, ומקבל בברכה ביקורים במקום
גם באום אל פחם ישנם מרכזים של סופים הנמצאים בראש הר אלכסנדר המתנשא מעל העיר, אלא שלמיטב ידיעת כותב כתבה זו הם סגורים בזמן הזה בפני ביקורים.

הנוסעים בכביש 6 מבחינים במבנה עגול עם חלונות ספירליים בלב העיר בקעה אל גרבייה. המבנה הוא חלק ממכללה איסלמאית הקשורה למסדר סופי הנקרא חלוותיה. זו מכללה איסלאמית עצמאית שאיננה קשורה לתנועה האיסלמאית וקיבלה הכרה מהמדינה. במקום יש מסגד מיוחד עם כיפה יפהפייה במיוחד במבט מבפנים, המגלה שלל צבעים המבטאים באופן סמלי את תפישת עולמות הנסתר בסופיות. מדי פעם יש פעילות פתוחה לקהל במקום, כגון סמינרים בין דתיים. ובתיאום מראש אפשר לארגן ביקור

לסיכום: האתר המרשים ביותר לביקור בארץ מבחינת הסופים הוא ללא ספק המרכז שהולך ונבנה כיום בעכו. לצורך החוויה של מפגש עם אנשים ניתן לפנות למשפחת מנאסרה בנצרת או לשייח אבו פלסטין בסכנין, ובמחניה היסטורית גיאוגרפית יש הרבה מה לראות וללמוד בהקשר לסופים, ובראש ובראשונה בירושלים

הרשמו לרשימת התפוצה שלנו