לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

סיינה - טיולים לרחבי העולם

הקתדראלה ורצפת השיש בסיינה

קתדראלה זו היא אחת מהקתדראלות הגותיות החשובות באיטליה ומייצגת את הסגנון הגותי המקודם. היא נבנתה במאה ה-13 בזמן שסיינה הייתה רפובליקה והתחרתה בפירנצה על הבכורה בטוסקנה ובאיטליה. אלא שחלקים רבים בתוכה נבנו בתקופות מאוחרות יותר והם מייצגים את פסגת אמנות הרנסנס ובמיוחד רצפת השיש, שנחשבת לאחת מיצירות האמנות החשובות של תקופה זו.

הרצפה נבתנה על פי תוכנית אב במשך עשרות שנים, החל מהמאה ה-15, והיא מגלה את סודות ואמונות תקופת הרנסנס. באיטליה למדו אז את מדעי הנסתר בצורה של קבלה, טארות, אסטרולוגיה ואלכימיה. כל המדעים הללו נכללו בכותרת של "הרמטיקה" – תורתו של הרמס טרימסגטוס. ואכן, בכניסה  לקתדראלה מקביל את פני הבאים 'הרמס טרימגיסטוס' - הרמס המשולש בחוכמה, דמות אגדתית שחיה במצרים לפני אלפיים שנה.

בידו האחת מחזיק הרמס מגילה שאותה הוא נותן לכמה אנשים ובה נכתב: "קבלו אותיות וחוקים, הו מצרים", בידו השנייה מגילה מעט יותר ארוכה הנשענת על שני ספינקסים שבה נאמר שראשית חוכמה היא לדעת את מעשיו של אלוהים בעולם, והראשון שביניהם הוא יצירת האור שהתגלם בצורת הבן. "אלוהים, היוצר של כל הדברים, ברא אלוהים נראה שני ועשה אותו ראשון ואחד בלבד, שבו הוא היה מרוצה, אהב אותו כבנו שנקרא המילה הקדושה".

 

קתדראלות ימי הביניים בנויות בצורת צלב המורכב מהחלקים הבאים: אולם אורך בכניסה הנקרא – ספינה (nave), משני צדדיו יש לעיתים אולמות צדדיים הנקראים ספינות צד – "aisles". שני אולמות רוחב החוצים את אולם האורך נקראים טרנספט (transept)  והמשך הקתדראלה הפונה מזרחה שבו מזבח הקודש מחולק לבית המקהלה (choir) והאפסיס (apsis).
הרמס מופיע בתוך תמונה בגודל כמה מטר בכניסה לקתדראלה שהיא עצומה בגודל, ובמיוחד אולם האורך שלה. המוטיב המרכזי בציורים שבאולם האורך – הספינה, הוא ציורי הנביאות של העולם העתיק שנקראו הסיביליות. לפי האמונה הנוצרית היו עשרה כאלו והם ניבאו את בואו של ישוע לעולם שיביא לגאולת המין האנושי. עשר הסביליות המופיעות על רצפת האולם מיוצגות בהתאם לאפיונים הספציפיים שלהן והמסורות שנקשרו אליהן.

 

הסביליות החלו להופיע באמנות הנוצרית ותפשו מקום של כבוד בימי הביניים והרנסנס, כמקבילות הנשיות של נביאי התנ"ך. אם ליהודים היה את הנביאים, הרי שלאומות העולם היה את הנביאות – הסביליות. אלו גם אלו ניבאו את בואו של ישוע. נצנוצי האמת הופיעו גם בקרב העם היהודי וגם בקרב אומות העולם, וכך הכנסייה יכלה לאמץ לחיקה גם את היהדות וגם את הפילוסופיה של העולם הקלאסי ולטעון שהיא הממשיכה האמיתית של שניהם.
בפי כל אחת מעשר הסביליות המופיעות על רצפת הקתדראלה בסיינה חלק אחד מהבשורה על התגלות בן האלוהים בעולם, אותו "אלוהים נראה שני" שעליו מדבר הרמס טרימגיסטוס. אומרת הסביליה (האורקאל – פיתיה) של דלפי - "דע את אלוהיך, שהוא הבן של אלוהים". כפאראפרזה למוטו של אפולו (שבמקדשו היא שירתה) – "דע את עצמך".

הסיבליות מופיעות ביצירתו של מיכאל אנגלו – הקפלה הסיסטינית ברומא, ביצירותיהם של שאר אמני הרנסנס – רפאל, בכנסיות המוקדשות להופעת מרים ברחבי איטליה, במקום קברו של פרנצ'יסקוס הקדוש באסיזי, ובמקומות רבים אחרים. אלא שרוב המקומות הן נבלעות בשלל הציורים והעיטורים האחרים. בקתדראלה של סיינה, לעומת זאת, אי אפשר להתעלם מנוכחותן, הן מהוות את חלק הארי מציורי הרצפה, ולכל אחת מהן מאפיין ייחודי ודברים להגיד. מפתיע להיכנס לקתדראלה נוצרית אדירה ולראות בכל מקום דמויות של נשים פאגאניות שהיו חלק מהותי מהעולם העתיק. ייתכן וזה קשור לשאיפה של אנשי הרנסנס לחזור לערכי העולם הקלאסי. אך ייתכן ויש כאן סמליות שהיא מעבר לכך הקשורה לעיסוק של אמני הקתדראלה בתורת הנסתר כפי שהיא מבוטאת באימוץ דמותו של הרמס טרימגיסטוס

 

בקתדרלאת סיינה פסלים ויצירות אמנות מרשימות, בהם פסלים של דונטלו, ברניני ואמני רנסנס רבים נוספים. מומלץ לבקר בחדר הספרייה ובו מחזור ציורי קיר לכבודות של האפיפיור פיוס השני – בן העיר מהמאה ה-15.

 

הרשמו לרשימת התפוצה שלנו