לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

סימנים ללא נראה - טיולים לרחבי העולם

השליט שנהיה לתלמיד

עם מותו של אביו תפש רומי את מקומו כראש המוסלמים בקוניה. רומי היה מקובל על השליטים הסלג'וקים ונחשב לסמכות רוחנית, אך התרחק מפוליטיקה, וכך אמר: "הגרוע שבמלומדים הוא זה המקבל עזרה מאמירים, שרווחתו והצלתו תלויים בהם ונובעים מפחד מהם."

עמדתו זו לא מנעה משליטיה של קוניה לבוא והיוועץ עמו, במיוחד האמיר פרוון, שנהיה תלמיד קרוב שלו. יום אחד הוא הגיע לקבל את עצתו ושמע את הדברים הבאים:

"עשו אותך רועה ואתה מתנהג כמו זאב, עשו אותך מגן בעוד אתה מתנהג כמו גנב ופועל לפי מילותיו של השטן..."

בשומעו זאת החל פרוון לבכות ולצעוק ולהתחרט על מעשיו.

לאחר זמן יצא אליו רומי ואמר לו שאלוהים סלח לו.

 

יום אחד שאל פרוון לעצתו של רומי, וזה ענה לו כך:

"שמעתי שלמדת את הקוראן בעל פה."

"כן" ענה פרוון.

"למדת את המסורת עם שייח' סדרדין, הלא?"

"כן" ענה פרוון.

"מכיוון שאינך פועל על פי מילותיו של אלוהים ונביאו, איך תוכל לפעול על פי מילותיי?"

שאל רומי ולא הסכים לתת לשליט את עצתו וברכתו.

 

כשנפגשנו עם ה"מוארת" - אישה שנחשבת לאור של מוולנה בקוניה, היא נתנה לנו את העצה הבאה: אם אינכם יודעים כיצד לנהוג, התייעצו קודם כול עם עצמכם, נסו לברר בתוככם מהי הדרך הנכונה. אם אינכם מצליחים לעשות זאת, פנו אל החברים שלכם. לפעמים אדם אחר מאיר לנו דבר שאיננו יכולים לראות בעצמנו. אם גם הם לא עוזרים לכם, פנו אל הספרים הקדושים, אל ה'מסנאווי' או הקוראן. לפי המסורת הסופית, המקום שבו תפתח את הספר ייתן לך את התשובה. בנוסף לכך, קריאה בספרים מרוממת אותנו ומביאה אותנו למצב יותר נקי רוחנית, מקשרת אותנו לאור הנסתר. רק אם כל הניסיונות הללו לא עובדים והתשובה מעורפלת ורחוקה, לא מתבהרת כמו יום אביב לאחר הגשם, רק אז יש לפנות למורה הרוחני, לשייח', ולבקש את עצתו.

רומי לא יכול היה לקבל את האמיר פרוון בתחילה, מכיוון שפרוון לא עשה את הצעדים אשר מהווים תנאי לפנייה למורה. הוא אולי קרא את הספרים הנכונים, אבל לא הבין אותם. הוא לא חיפש את המקום בתוך עצמו שיגיד לו מה נכון ומה לא נכון, ובוודאי שלא התייעץ עם אחרים ולכן, המוצא הקל ביותר עבורו היה לבוא לדבר עם רומי בכדי שיאשר בדיעבד את מעשיו, על כן רומי דחה אותו. רומי הרחיק את פרוון ממנו מכיוון שהיה אש שורפת. כשפרוון נמצא מספיק רחוק האש הפכה לאור. בצורה זו הפך רומי, בניגוד לרצונו, ליועצם ומדריכם של סולטאנים ואמירים.

 

פרוון הכיר בסמכותו הרוחנית של רומי וקיבל את עצותיו, אך לא העריך את התלמידים האחרים, וראה עצמו נעלה עליהם. הוא אמר: "רומי הוא מלך רוחני, אין עוד מורה כמוהו. אלא שתלמידיו הם אנשים רעים ולא חשובים."

רומי כתב בתגובה: "אם תלמידיי היו אנשים טובים, הייתי צריך להיות תלמידם והם היו מלמדים אותי. קיבלתי אותם כתלמידי כדי לעשות אותם טובים יותר בפעולה ובאופי." מתכוון בזה לפרוון עצמו.

 

סימנים של הלא נראה

השיעורים שנתן רומי לקבוצת התלמידים הקרובה אליו הועלו על הכתב בעזרתו של השליט פרוון וקובצו בספר שנקרא "סימנים של הלא נראה". זהו ספר שיחות של רומי עם תלמידיו, בהן הוא מלמד אותם את סודות הדרך המיסטית והעולמות הלא נראים. חלק משיחות אלו מתייחס לפרוון עצמו. זהו ספר הפרוזה היחיד של רומי המוסיף תרומה ייחודית לספרי השירה הנכבדים שלו ול'מסנאווי'. בכך תרם פרוון תרומה ייחודית לעולם, מתוקף היותו שליט קוניה לא נותר דבר פרט לספר זה.

 

להלן הפתיחה של ספר ה"סימנים של הלא נראה":

"הנביא (השלום איתו) אמר: "הגרוע שבמלומדים הוא אדם שמבקר נסיכים, אך הטוב שבנסיכים הוא נסיך שמבקר מלומדים. שמח הנסיך בפתח דלתו של אדם עני. ארור העני שנמצא בפתח ביתו של הנסיך."

אנשים הבינו אמרה זו על פניה כמתכוונת לכך שאין זה יאה למלומד לבקר נסיך, פן יהיה למלומד גרוע. אך אין משמעות משפט זה כך. המשמעות האמיתית היא שהגרוע שבמלומדים הוא זה המקבל תמיכה מנסיכים, ולכן צריך לחשוש לפרנסתו. מטרתו הראשית של אדם כזה בחיפוש אחר ידע היא לחלות פני הנסיך בכדי שזה יעניק לו מתנות, ייתן לו משרות רשמיות ויכבד אותו. ולכן, הוא עושה את הדברים למען הנסיך, משפר את עצמו ולומד למען הנסיך. כשהוא נהיה מלומד, הוא לומד נימוסים מתאימים לנסיך בכדי לא להרגיז אותו ולעורר את חמתו. וכך, לאט לאט, הוא מתנהג כפי שהנסיך רוצה. ולכן, בין אם יהיה זה הנסיך שמבקר את המלומד או המלומד שמבקר את הנסיך, מלומד כזה חייב להתנהג כאורח, בעוד שהנסיך מתנהג כמארח.

מהצד השני, כשמלומד לוקח על עצמו את לבוש הלמידה לא למען נסיך אלא בראש ובראשונה למען אלוהים, וכאשר ההתנהגות שלו ומעשיו הם בנתיב היושר, כפי שהנטייה הטבעית שלו צריכה להיות. אזי הוא כמו דג שיכול לחיות רק במים. מלומד כזה נשלט בצורה כה חזקה על ידי הגיון, שבתקופת חייו כל האנשים ניצבים בפליאה אל מול נוכחותו ומוארים על ידי קרינתו, בין אם הם מודעים לכך או לא.

אם מלומד כגון זה הולך לנסיך, הרי שהוא מתנהג כמארח והנסיך כאורח. הנסיך יקבל עזרה ויהפך להיות תלוי במלומד. המלומד עצמאי מהנסיך, הוא מאיר כמו השמש, שמטרתה היחידה היא לתת ולהעניק.

השמש הופכת אבנים רגילות לרובי וקורנליין, הרי אדמה – למכרות של נחושת, זהב, כסף ועופרת. השמש הופכת את האדמה ירוקה ורעננה ומייצרת סוגים שונים של פירות על העצים. התפקיד היחיד שלה הוא לתת ולהעניק, היא לא לוקחת דבר לעצמה. כמו שאומר המשפט הערבי: "למדנו לתת, לא לקחת". מלומדים כאלו הם מארחים בכל מצב והנסיכים הם האורחים שלהם..."

 

הנסיכה תמרה

הסולטאנים הסלג'וקים היו נוהגים לשאת נשים נוצריות, ביזנטיות או ארמניות. אשתו של אחד הסולטאנים הייתה הנסיכה הביזנטית איסדין קיקווס, שנקראה גם הנסיכה תמרה. היא הייתה תלמידה נאמנה של רומי ואהבה אותו כאב וכשבעלה מת היא נישאה לאמיר פרוון, שהיה האיש החזק בממלכה ולמעשה שלט בה.

תמרה כל כך אהבה את רומי, עד שלא יכלה לשאת יום אחד של פירוד ממנו. והנה החיים חייבו אותה לנסוע מחוץ לקוניה למסע של כמה שבועות. חוששת שלא תוכל לשאת את הפרידה, היא ביקשה מצייר מפורסם לצייר את פרצופו של רומי בכדי שתוכל לקחת את התמונה איתה. הצייר הגיע לביתו של רומי והתכונן להתחיל לצייר.

"אם תוכל לצייר את פרצופי זה יהיה הישג גדול." אמר רומי.

הצייר הביט על רומי והחל לצייר. לאחר שהרים את עיניו מהדף גילה להפתעתו שפרצופו של רומי השתנה. כך קרה פעם אחר פעם. הוא צייר תמונה אחר תמונה, אך בכל פעם פרצופו של רומי השתנה לנגד עיניו המשתאות. לאחר שניסה לצייר יותר מעשרים תמונות שונות, שבר הצייר את מכחולו, צועק ובוכה השתחווה לפני רומי.

או אז אמר רומי את החרוזים הבאים:

"אבוי אני כה חסר צבע וצורה,

איך יכול אני לראות את עצמי כמו שאני.

אתם אומרים לי לגלות את סודותיי,

אך היכן הם המקום והחלל שבהם אני נמצא?

כיצד יכולה נפשי להירגע?

כשאני שוכן ברוח כה ניידת,

גם הים שלי טבע בתוך עצמי.

משונה להגיד איזה מין ים חסר גבולות אני."

 

הצייר עזב את ביתו של רומי מואר בהשראתו ועשרים הציורים הלא גמורים נלקחו לנסיכה תמרה. ומאז, בכל פעם שרצתה להיזכר בפניו, די היה שהוציאה אחד מהציורים הלא גמורים ורומי הופיע לפניה (אחד מציורים אלו שרד עד היום והוא נמצא בחדר התצוגה ב"כעבה של הלב"). הנסיכה תמרה היא זו אשר בנתה את הכיפה הירוקה הממוקמת מעל קברו של רומי.

הרשמו לרשימת התפוצה שלנו