לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

סלוניקי - טיולים לרחבי העולם

היסטוריה סלוניקי

סלוניקי נוסדה בשנת 315 על ידי הגנרל קסנדרוס, בנו של אנטיפטרוס, ונקראה על שם אשתו, תסלוניקי, שהייתה הבת של פיליפוס (כלומר אחות אלכסנדר) השם מורכב משני מילים תסליה – אזור בצפון יוון וניקי – ניצחון. פיליפוס נתן את השם לבתו בעקבות הניצחון על התסלים. בעקבות מותו של אלכסנדר התחילו מלחמות ירושה באימפריה. בסופם השתלט קסנדרוס על אזורי מקדוניה ויוון, הוא ביקש לייסד בירה חדשה, במקום פלה ההיסטורית, ובחר בסלוניקי הנמצאת במיקום מצוין של הנמל הטוב ביותר בבלקן.

העיר פרחה ושגשגה, והפכה לבירת העולם היווני. במאה השנייה לספירה כובשים הרומאים את מקדוניה והופכים את סלוניקי לבירת המחוז מקדוניה, ששולט בתחילה גם ביוון. במקביל לכך נסללת הדרך הצבאית המחברת את רומא עם המזרח שנקראת ויא אגנטיה והיא עוברת בסלוניקי ופיליפי הסמוכה. התקופה הרומאית היא תקופת פריחה, בזמן אוגוסטוס מוכרת סלוניקי כעיר עצמאית והופכת למרכז תרבות ומסחר, מסיבה זו מגיע אליה השליח פאולוס ומייסד בה את הקהילה הנוצרית הראשונה באירופה. פאולוס שולח שתי אגרות לקהילת סלוניקי ומנחה אותם בחיי טוהר ואמונה מסביר את הדוקטרינה הנוצרית וביאתו המחודשת של ישו

לשיא התפתחותה בתקופה הקלאסית מגיעה סלוניקי בזמן הקיסר גלריוס, מי שהיה בן טיפוחיו של דיוקלטיאנוס ויד ימינו, נועד לרשת אותו, והיה חלק מהרביעיה ששלטה באימפריה. גלריוס הופך את סלוניקי לבירתו ומקום מושבו, הוא בונה בנייני ציבור נהדרים שחלקם נשאר עד היום ( הרוטנדה והפורום), את ארמונו וגם מקים קשת ניצחון מרשימה לכבוד נצחונו על הפרסים (ססנים) ב298 לספירה, ניצחון שנתפש על ידו כחסד אלוהי.

בזמן זה קורה אירוע נוסף שמשפיע על חיי העיר לעתיד, שבתחילה נראה כשולי. חייל בשם דימטריוס, בן למשפחה סנטורית מכובדת מסלוניקי שנולד ב270 מוצא להורג על אמונתו ב306 משופד על חנית. יש לו עוזר בשם נסטור שנרצח גם כן. דמטריוס הקדוש נהיה הפטרון של העיר ומתערב באופן מופלא בקורותיה העתידיות, מגן ומציל אותה מהתקפות הסלאבים במאה ה7. התקפות האווארים במאה ה6, והתקפות הגותים במאות 4-5 לספירה. האטריבוט שלו הוא לוחם על סוס עם זקן המקביל לסנט גורג, אלא שבעוד שלגורג אין זקן, הרי שלדימטרי יש זקן שחור, בעוד שגורג הורג דרקון, הרי שדימיטרי הורג גלדיאטור בשם לינוס, הוא לא הרג אותו ישירות אלא בעזרת התפילות שלו ושל תלמידו נסטור. הספר הראשון עליו נכתב במאה ה7, אז גם נתגלו לראשונה שרידים של גופתו שזוהו בזכות המור שיצא מהעצמות ולכן הוא נקרא גם "מוציא המור

 

 

קונסטנטינוס בונה את נמל סלוניקי מחדש במאה ה4 לספירה והופך אותה לעיר השנייה בחשיבותה באימפריה הביזנטית, יוסטניאנוס השני משחרר אותה אחת לתמיד מפחד פלישות הברברים, מנצח את הסלאבים. בתקופת האימפריה הביזנטית האמצעית מאות 7-11 לספירה. שטח האימפריה מצטמצם לאזורים דוברי יוונית, סלוניקי היא מרכז תרבות, מסחר, לימוד ודת, שנייה רק לקונסטנטינופול. השליחים את הסלאבים – קיריל ומתודיוס באים ממנה. במאה ה9 מוקמים מנזרים ראשונים בהר אתוס, הרבה מנזירי מצרים ומסורת הגנוסטיקה שהם שמרו מוצאים מפלט בהר הנידח והיפה. ב904 העיר נבזזת על ידי ערבים אך מתאוששת וחוזרת לגדולתה.

במאות 10-11 סלוניקי היא מעוז ביזנטי כנגד הדומיננטיות הבולגרית. בזיל השני עושה אותה למרכזו. בתקופה זו מתחילות החגיגות לכבוד סנט דימיטריוס כל אוקטובר.

ב1185 סלוניקי נכבשת ונשדדת על ידי הנורמנים. מסע הצלב הרביעי ב1204 מסתיים בכיבוש קונסטנטינופול וייסוד ממלכה לטינית שבירתה סלוניקי. שלטון הדיכוי נמשך עשרים שנה ואז העיר משוחררת על ידי שליט אפירוס, אחד משלושה האזורים שנשארו בשלטון הביזנטים. ב1224 סלוניקי מצטרפת לממלכה הביזנטית היוונית ולאחר שחרור ביזנטיון על ידי השושלת הפלאולוגית מאיזניק היא מצטרפת לאימפריה הביזנטית המתחדשת 1271. מתחיל תקופה של פריחה תרבותית, דתית ואמנותית מחודשת – הרנסנס הפלאולוגי.

המאה ה14 ידועה כתקופת תור הזהב של סלוניקי. בתחילת המאה שלטה מלכה בשם אירינה בעיר. היא הדפה ניסיונות של הקטלנים לכבוש אותה. העיר זכתה לעצמאות שלטונית. אמנים, פילוסופים, תיאולוגים, מדענים, מוזיקאים, התיישבו בעיר. המרכז בהר אתוס התפתח גם כן והפך לירושלים של העולם האורתודוקסי, מקום הרוחניות. בתי ספר למוזיקה, ארכיטקטורה, מוזאיקה, לכל הבלקן הוקמו בעיר.

אחד המאפיינים של סלוניקי בתקופה זו הייתה המחלוקת של ההיסכייה. התנועה ההיסיכיית הונהגה על ידי ג'ורג' פלמס, שלימים נהיה גם מטרופוליטן העיר, הוא נקבר בקתדראלה העירונית ב1359 שקרויה על שמו. קדוש גדול שפנה אל הרגש והמיסטיקה, חידש ופיתח את מסורת התיאוזיס הנוצרית. סיעתו זכתה במלחמת האזרחים באימפריה הביזנטית המתכווצת. ומורשתו נשארה לנצח. לעומתו התייצב המלומד וולרם, שהגיע מאיטליה וטען בזכות הרציונליות המערבית valraam.

סלוניקי הפכה לגרורה עותומאנית כבר ב1387. ב1423 העביר השליט את השלטון לוונציה מתוך תקווה שהיא תוכל להתנגד לעותומאניים. ב1430 נפלה סלוניקי בידי העותומאניים. חלק מהכנסיות הפכו למסגדים, אבל לאחר תקופת קושי קצרה העיר חזרה למסלולה והפכה להיות מרכז חיים חשוב. היהודים הגיעו בסוף המאה ה15. במאות ה16 וה17 סלוניקי פורחת והיא מרכז הסנג'ק – מחוז. הנוצרים תופשים בה תפקיד משני, אך שומרים על מקומותיהם וכנסיותיהם ההיסטוריות.

המאה ה18 היא תקופה קשה באימפריה וכך גם בסלוניקי. אך דברים משתנים במאה ה19. סלוניקי משתתפת במרד היווני של 1820. אך נשארת בתחומי האימפריה. במהלך המרד טובחים המוסלמים המקומיים בנוצרים, אחרים עברו עינויים במגדל הלבן. ב1871 נבנית רכבת המחברת את סלוניקי עם סקופיה, וב1888 הקו מתחבר ליוגוסלביה. שכונות חדשות נבנות בעיר ובנייני ציבור. בסוף המאה מגיעה האוכלוסייה ל130.000 איש, יותר מחצי מהם יהודים.

סלוניקי שוחררה משלטון הטורקים ב21.10.1912 יום דמיטרוס הקדוש. איך לא?

 

 

אתרים בסלוניקי

אתרים רומאים

האגורה והפורום

מרכז העיר שנבנה מהמאה ה1 לספירה ועד לרביעית, יש שם תיאטרון קטן, שרידי דרכים, עמודים, ופסיפסים.

קשת גלריוס והרוטנדה

חלק ממתחם שבנה גלריוס בסוף המאה ה3. קשת הניצחון היא לכבוד הניצחון על הססנים ב299 עליה תבליטי שיש המתארים ניצחון זה. הרוטנדה הייתה מקדש פאגאני שבנה, הוא היה מאמין הדוק ביופיטר. השמש שמאחורי השמש. קונסטנטינוס הפך את הרוטנדה לכנסייה המוקדשת לגיאורגיוס ויש שם פסיפסים עתיקים חשובים ובלעדיים. המוסלמים הפכו את המקום למסגד וזה חזר להיות כנסיה לאחר 1912.

בקשת גלריוס יש ארבע שורות של תבליטים, בעליונה מלחמות פרשים, מתחת מלחמות בין פרסים ורומאים, למטה גלריוס ודיוקלטיאנוס מבצעים פעולות פולחניות, ובשורה התחתונה אלות ניצחון ושלל.

הארמון הרומי וההיפודרום

נמצאים מדרום לקשת גלריוס, שרידים לא מרשימים במיוחד, חלק ממה שהוא בנה. במתחם נמצא מבנה מתומן גדול שלא ברור למה שימש. נמצאה קשת ועליה גלריוס, דמות העיר סלוניקי בתור אישה, דיוניסוס ופאן.

 

כנסיות סלוניקי

התקופה הקדומה 

לכנסיות סלוניקי קרה נס. בזמן התקופה העותומאנית הם הפכו למסגדים, והנה עם השחרור שופצו וחזרו לתפקידם המקורי ככנסיות, ובינתיים נתגלו הפסיפסים והציורים הקדומים. במקביל להקמת הכנסיות הביזנטיות בקונסטנטינופול הוקמו גם כנסיות ענק מפוארות בסלוניקי, כיום הם הגדולות והעתיקות ביותר בעולם האורתודוקסי. שלושת הגדולים הם להלן:

כנסיית הקדוש דמיטריוס

המבנה הנוכחי נבנה במאה ה5, נשרף ושוקם במאה ה7 , נשרף ושוקם שוב בתחילת המאה ה20. זוהי הכנסייה הקדושה ביותר בסלוניקי, ואתר עלייה לרגל במשך הדורות. שם נמצאים שרידי גופתו של הקדוש המקומי. הקבר הוציא מתוכו שמן מקודש במשך דורות, בעל תכונות ריפוי, לאחר שמלך איליריה נרפא ב415 הוא תרם כסף לבניית הכנסייה. זה היה בית מרחץ רומי שבו הוחזק דימיטריוס במעצר והוצא להורג, גופתו הושלכה לבאר. בתוך הבניין רצועות של פסיפסים מהמאה ה7-8 וכן מבנה משושה עם כסף וזהב שהוא הקבר הסמלי של דמטריוס

כנסיית אהרופייטוס

במרכז העיר, הכנסייה הוקדשה בתחילה לאם האלוהים ונבנתה במאה ה5, כחלק מהמאמץ כנגד הכפירה הנסטוריאנית. הייתה בה תמונה של מרים שלא נעשתה בידי אנוש וזה משמעות השם. בשלב כלשהו בזמן הכיבוש העותומעני התחילו לקרוא לכנסייה בשם סנט פרווסקווי. עם השחרור מהעותמאנים הכנסייה חזרה לתפקד והתגלו פסיפסים עתיקים

כנסיית האגיה סופיה

נבנתה במקביל לאיה סופיה באיסטנבול בתחילת המאה ה6 זמנו של יוסטניאנוס, ויש אלמנטים מקבלים. , אלא שיש אומרים שהיא נבנתה במאה השמינית לאחר המחלוקת האיקונוקלאסטית.  והפכה לקתדראלה ב1205 על ידי הלטינים, מיוחדת בפסיפסים שבה, שילוב של בזיליקה עם צלב יווני וכיפה עגולה בקוטר 10 מטר. 

אוסיוס דויד – כנסייה קטנה בעיר העליונה בה פסיפס חשוב מהמאה ה6, הייתה פעם חלק ממנזר

 


תור הזהב של סלוניקי

בכנסיות של היום ניתן למצוא עדות לתקופת תור הזהב של סלוניקי והרנסנס הפלאולוגי במאה ה14, להלן רשימת האתרים העיקריים
church of st Catherine
church of the holy apostles
church of st nikolas orphanos
church of the prophet elias
church of st panteleimon
church of taxiarhes
chapel of transfiguration of the savior
vlatades monastery


הנביא אליהו – כנסייה שנבנתה במאה ה14 כקתוליקון של מנזר, דומה למנזרים בהר אתוס. במקום שבו הייתה טירת השליט, הפכה למסגד וחזרה להיות כנסייה.

כנסיית פנטליאון – לראשונה בית ספר המקדוני של ארכיטקטורה נוצר. תופי כיפה מורמים, שילוב של לבנים. 4 עמודים ו4 קשתות. הייתה כנסיית מנזר

כנסיית ניקולאס היתום (אורפנוס) – יש בה כמה מהציורים היפים ביותר מהרנסנס הפלאולוגי, מסודרים כמערך שלם. חלק מהעיר העליונה.

כנסיית השליחים וכנסיית סנט קתרינה – שייכים לבית הספר המקדוני. סידור לבנים מיוחד, כיפה נשענת על 4 קשתות חבית. סנט קתרינה הפכה למסגד

מרי של הנפחים (מריה הלקאון) – בלב העיר, נבנתה במאה ה11, מייצגת את בית ספר אדריכלי של קונסטנטינופול שקדם לבית הספר המקדוני. הכנסייה נבנתה היכן שהיה מקדש להפיסטוס – אל הנפחים. זהו אזור הנפחים, באתר יש אולמות נפחים תת קרקעיים ששם לימד סנט דימטרי את התושבים, גם כנסייה זו עברה את שלב המסגד.

 

אתרים יהודיים בסלוניקי

מספחת אלאטיני – הווילה שלהם, מבנה נאו קלאסי מרשים, בית החרושת לקמח, מבנה הבנק

בית החולים של הירש

בית מתנות לאביונים, המאכלס כיום את תלמוד תורה הגדול – המוסד החינוכי המרכזי של הקהילה היהודית, וכיום בית ספר יסודי.

בית הכנסת מונסטריוטס – קשור ליוצאי מונסטיר, העתיק והיפה שקיים כיום. נוסד בתרומתה של אידה ארואסטי ממונסטיר ב1925

בית הכנסת יד לזיכרון, ידוע כבית כנסת השוק, בתוך בניין משמים, שם נמצא משרד הקהילה. הבניין המקורי נהרס ברעידת אדמה ב1979 והבניין הקיים נבנה ב1984

המוזיאון היהודי של סלוניקי – בניין יהודי ששרד את השריפה, בפנים תערוכת צילומים, שרידי מצבות

 מצבת זיכרון לשואה – לזכר 50.000 יהודי סלוניקי שנספו בשואה, מעוצבת בצורת מנורה ונמצאת בכיכר החירות.

 

מאמרים נוספים על יוון

היסטוריה עתיקה של יוון

מיתולוגיה יוונית

הדרך היוונית

אלי יוון

מקדשי יוון

דת יוון

מיתולוגיה יוונית

תיאטרון יווני

המיסטריות

אורפיזם ודיוניסיה

הפיתייה בדלפי

 

מידע על מקומות/אזורים ביוון - לחצו לקישור

תרקיה היוונית

מקדוניה היוונית

אפירוס

מרכז יוון

פלפונס

סלוניקי

 

הרשמו לרשימת התפוצה שלנו