לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

סמרקנד - טיולים לרחבי העולם

מדריך סמרקנד.

סמרקנד היא עיר עתיקה שנקראה סוגונדיה בימי אלכסנדר מוקדון. בתקופת הפשיטות של המוסלמים הגיע אליה שאחי זינדה, המלך החי, קוסם אבן עבאס, שלפי המסורת הוא דודנו של מוחמד. לפי המסורת הוא קטף את ראשו מעל גופו וירד אל המערה שבה הוא קבור על הגבעה של סמרקנד, הרבה מנכבדי העיר ביקשו להיקבר על ידו וכך היה במשך הדורות. זה נהפך למקום המקודש בעיר.

האיש שבנה את סמרקנד כמרכז העולם הוא השליט תימור לנג. הוא החל פרוייקטים של בנייה אדירים. חלק מהבנייה המרשימה נעשתה על ידי יחידות צבא שהתחרו ביניהם מי יעשה את העבודה באופן הטוב והמהיר ביותר. הבנייה בזמנו של תימור התחשבה באסטרולוגיה, היסודות הונחו בשעות מסוימות. הדוגמא הקלאסית לזה זה המצודה – ארק של בוכרה שביסודותיה יש שבעה עמודים המכוונים לשבע גרמי שמיים שונים.

במשך למעלה ממאתיים שנים היתה סמרקנד בירת האימפריה ומאוחר יותר, כשתמה השושלת התימורידית בסוף המאה ה-15 והאוזבקים השתלטו (שבטים טורקיים שירדו מהצפון והשתלטו על המרחב המרכז אסיאני), נשארה הבירה. עם עלית השושלת הבוכרית לשלטון על האוזבקים, שושלת שמוצאה טג'יקי פרסי, הם העבירו את הבירה לבוכרה והקימו את חאנת בוכרה, קרנה של בוכרה עלתה בראשית המאה ה- 18 וזו של סמרקנד ירדה, נוספו לכך רעידות אדמה הרסניות שהחריבו כליל את העיר ופגעו במבניה העתיקים. ב- 1750 יישב החאן של בוכרה, שסמרקנד הייתה בתחומו, אומנים רבים ובעלי מלאכה בעיר ושיקם אותה. יהודי העיר הגיעו אליה באותה התקופה.

 

אתרים בסמרקנד

כיכר רג'סטן

הכיכר המפורסמת ביותר במרכז אסיה, מצד אחד שלה יש את המדרסה של אולג בק, בכניסה כוכבים על הקיר, רמז לעיסוק של אולג בק באסטרונומיה. את הכיכר בנה אולג בק, והייתה ממול למדרסה חנקה וכן מסגד בדרום וחאן בצפון, אלא שהמסגד קרס. מאה שנה מאוחר יותר השליט יאנגטוס בחדור פירק את החנקה ובנה במקומה מדרסה נוספת שעליה אריות עם פרצוף שמש, המדרסה היא במידה רבה העתק, לפחות בחזית, של המדרסה של אולג בק, למרות שאסורים חיקויים בארכיטקטורה אסלאמית. במקום החאן הוא בנה מדרסה נוספת ובתוכה מסגד מוזהב.

בנייני כיכר רג'סטן:
מדרסה אולג בק – גובהה 35 מטר, מעל הכניסה יש כתובת בכתב כופי שבה כתוב: "הכניסה המרשימה הזו היא בגובה כפול מהשמיים ובמשקל ששובר את שדרת האדמה".

מדרסה שיר דור - בכניסה כתוב: "האקרובט המחשבתי המוכשר שמטפס על חבל הדימיון לעולם לא יגיע לגבהים של צריחיה האסורים". המדרסה נבנתה ב1619-1636. הרוחב 51 מטר, כמו המדרסה של אולג בק. יש הרבה עיטורים של צמחים וגם חיות. השם שיר דור משמעו נושא האריה.
מדרסה טילי קארי – רוחבה 75 מטר, נבנתה ב1646-1660. זה היה מסגד יום השישי שבא במקום ביבי חנום וקוקלדש שנעלמו, בפנים יש סלטקטיטים מוזהבים

 

ביבי חנום.

נבנתה על ידי תימור לנג כמסגד הגדול בעולם לכבוד אשתו האהובה הסינית, אלא שהוא גילה שהיא התנשקה עם הארכיטקט וזרק אותה למוות ממרומי הצריחים. 95 פילים הביאו שיש מהודו, לאחר ניצחון על דלהי, בה הרג תימור לנג 100.000 שבויים ועוד 100.000 תושבים. היה בה חצר מלבנית של 167 מטר על 109 מטר. הבניין בכניסה התנשא למעל 35 מטר, עם מינרטים של 50 מטר, קשת של 18 מטר בהיקף. בחצר היו 400 עמודי שיש נושאים 400 כיפות. בצד מזרח היה את המקדש הראשי שהתנשא לגובה 40 מטר. בשני הצדדים שני מסגדי משנה. תימור הביא לביבי חאנום את קוראן עותמאן - הקוראן הראשון בעולם. ממול למסגד מאוזוליאום של ביבי חנום. כנראה שהסיפור על האדריכל זה אגדה, מכיוון שהשם ביבי חנום פירושו האישה הבכירה, זאת אומרת המבוגרת....
נקודה מהותית בארכיטקטורה התימורידית זה העניין של המודולים. כל הארכיטקטורה מבוססת על מודולים, בנייה לפי התייחסות לנקודות נפח מסוימות, כשיחידת הבסיס נקראה גייז. הגייז זה בערך 73 סנטימטר. יחידות של 5X5  גייז שימשו כיחידת הנפח הבסיסית בבניית נפחים של בניינים. זה 365X365 סנטימטר. במסגד ביבי חנום, שהיה מסגד יום השישי של תימור לנג. ישנו דבר מעניין בהתייחסות לחלל. הנפח של החלל המרכזי במסגד שהולך לגובה, שווה לנפח של החללים של המסגדים הצדדיים בקומפלקס.

 

שהאי זינדה.

האזור העתיק והקדוש של סמרקנד, שם קבור בן דודו של הנביא שהגיע לאוזבקיסטן בלי ראש. אולוג בק בנה את פורטל הכניסה, האולמות המובילים לתוך האולם מעץ הם מהמאה ה-19. לאחר המדרגות נמצא המאוזוליאום של קאזי זדה מהמאה ה-15 המאופיין בכיפות הכפולות והוא הגדול במתחם. לפי האגדה זה מקום קברו של מורו של אולוג בק לאסטרונומיה. בהמשך המדרגות משמאל קברה של שאדי מולק אקא, אחייניתו של תימור: על הפתח כתוב "כאן הקבר של יהלום יקר שאבד". מעל חלל הפנים כוכב מתומן המחלק את הכיפה ל-8. כל חלק נקוב על ידי מדליון, דמעה המחביאה שמש ושש כוכבים.
אחותו של תימור קבורה במאוזוליאום במתחם ובו הופעה ראשונה של קרמיקה ולבנים מזוגגות. גם גנרלים וארכיטקטים של תימור קבורים במקום ואפילו אשתו הצעירה, על קברה כתוב "הקבר הוא דלת וכל אחד נכנס לתוכה", בפנים כיפה כחולה וכוכבים.
בסוף הרחוב מאוזוליאום של אחמד חודג'ה, השני בעתיקותו במתחם ודוגמא לשאר. בצד ימין דלת מהמאה ה-15 עם זהב, כסף ושנהב, אך בפנים חלקים מהמאה ה-11, מינארט שהמזכיר את זה של הסמינידים, אלו החלקים העתיקים ביותר של סמרקנד, מסדרון מוליך לקברו של קוסם איבן עבאס שנבנה שוב במאה ה-14 על בסיס יסודות מהמאה ה-11, מתחת לקבר חדרי התבודדות - צ'ילהנה. על הקבר כתוב "אלו שנהרגו למען הדרך של אללה בל ייחשבו מתים".

 

גור אמיר.

תימור בנה את הקבר לנכדו האהוב מוחמד סולטאן שמת ב-1404 והשקיע במקום את כל האהבה שיש לסבא לנכדיו. בקירות גור אמיר השתמשו האומנים בפפייר-משי, טכניקת נייר מוקשה. רק בשלושה מקומות בסמרקנד השתמשו אדריכלים ובנאים בטכניקה הזאת, כאן, במסגד ביבי חנום ובמסגד הטליה קירי שבכיכר רגיסטאן. שנה לאחר מכן מת תימור ונקבר ליד הנכד, גם שני בניו: שאח רוח - מלך הרוח ומיראנשאח נקברו לידו. וכן נכדו האסטרונום אולג בג. תימור קבור מתחת למצבה מאבן נפריט שחורה ובוהקת. התקרה מצופה ב-2.5 קילוגרם זהב.
האמונה המקומית טוענת כי מי שיפגע או יפריע למנוחת הקבר תבוא עליו רעה גדולה. הרעה הראשונה קרתה לנדיר שאח השליט הפרסי שנשא את אבן הנפריט הקשה לפרס, שם היא נשברה לשניים, ומאז רדף אותו מזלו הרע, עד שהחזיר את האבן למקומה. בפעם השנייה הייתה ב- 21.6.1941 עת פתח האנתרופולוג הרוסי מיכאל גרסימוב את הקבר על מנת לשחזר את פניהם של טימור ואולג בג, יום לאחר מכן פלשו הגרמנים לרוסיה (מבצע ברברוסה).

המאוזוליאום גור אמיר בנוי בהתייחסות לרוחות השמיים: הכניסה היא מצפון, עוברים דרך שער מעוטר ונכנסים לרחבה מלבנית. ממזרח לרחבה ישנה מדרסה ממערב לרחבה "חנקה" (מרכז של סופים), מדרום לה המאוזוליאום עצמו. המדרסה מסמלת את הידע הארצי של השריעה, המסומל על ידי זריחת השמש ממזרח. החנקה מסמלת את הידע הרוחני של העולם שמעבר, המסומל על ידי שקיעת השמש במערב, והמאוזוליאום מסמל את השמש עצמה, הלא הוא השליט.
חלוקה זו של היקום לעולם פיזי שההתייחסות אליו היא דרך השריעה, ועולם רוחני שההתייחסות אליו היא דרך התסווף, המיסטיקה המוסלמית, אופיינית לתקופה התימורידית.
הסידור המרובע חיוני בארכיטקטורה המוסלמית, הוא מסמל את 4 נהרות גן העדן, ומופיע בכל הגנים ובבניינים, מסיבה זו המאוזוליאום בגור אמיר בנוי בצורת צלב.

 

רוחבד

השייך של אמיר תימור היה שמס א דין קולאל מהמסדר השרוורדי, שהייתה לו באותו הזמן השפעה רבה באוזבקיסטן, הוא קבור ברוחבד, חדר הרוח, ליד קברו של תימור, וזאת הסיבה שגור אמיר נבנה היכן שנבנה: הוא באוריינטציה לרוחבד. בעבר היה במקום קופלקס אדיר של קברי שייח'ים ואנשים קדושים שהסובייטים מחקו, זה היה האתר המקודש של המסדר השרוורדי.

השייח'ים השרוורדים של סמרקנד:
שייח' נור א דין בסיר, מת ב-1246. היה עיוור בילדותו ונרפא עם הצטרפותו לדרך הסופית, עבר לסמרקנד, לימד שם לאחר הפלישה המונגולית, חי ליד מעיין. בזמן תימור הוא היה דמות נערצת, עצמותיו הובאו למצודה, ועל החומות נבנה מאוזוליאום לכבודו ליד רוחבד, יש קשר בין המאוזוליאום שלו לזה של רוחבד ולקבר אמיר תימור - הם על אותו ציר. המאוזוליאום של נור א דין פורק על ידי הסובייטים. 

 

מסגד וחנקה חודגה אבדי דרון.
כשביקרנו באחת הפעמים בסמרקנד התארחנו בחנקה של חודגה אבדי דרון מהמאה ה-15. הסולטאן הסלג'וקי סנגר בנה כאן מאוזוליאום לשופט אבדל אל מזדין מהמאה ה-9. אולוג בק שיפץ במאה ה-15. יש שם חנקה, מסגד ומדרסה מסביב לבריכה יפה עם עצים. ליד יש את החומה העתיקה.

 

מסגד וחנקה אל הרר.
הדמות הדתית החשובה של סמרקנד במאה ה-15 זה חודג'ה אל הרר, שהטיף להתערבות פעילה בפוליטיקה, היה ראש המסדר הנקשבנדי, ולמעשה שלט במדינה. מקום קברו הפך לאתר עלייה לרגל וכיום יש בו חנקה, מדרסה ומסגד. ראו מאמר נפרד.

 

מצפה הכוכבים של אולג בק

נגלה על ידי הרוסי וייטקין ויש שם כיום מוזיאון את שרידי קשת הסקסטנט הגדול בעולם בזמנו.

 

מוזיאון אפרוסיאב להיסטוריה

אפרוסיאב היה שם המלך האגדי של טוראן, לפי פירדוסי בספרו שהא נמה הוא היה בוגדני אך אמיץ וחכם. בתוך המוזיאון שרידים מהתרבות של הסוגודונים שאותם כבש אלכסנדר מוקדון. סמרקנד הייתה בירתם, בנוסף לכך שרידים מתקופת ההלניזם, השלטון הפרסי, האסלאם ועוד. ליד המוזיאון חפירות ארכיאולוגיות פעילות. 

 

קבר דניאל.

על גדות נהר הסיאב, גופת הנביא דניאל הובאה מפרס על ידי תימור. הגופה שלו מתארכת כל שנה, ולכן כיום הקבר כבר באורך 18 מטר, כשיגיע לגודל מסוים יקום לתחייה. 

 

 

מאמרים - לחצו לקישור
יוון במרכז אסיה  

היסטוריה אוזבקיסטן 

תימור לנג 

סמרקנד 

שאחריזאבס 

טשקנט 

בוכרה 

ליד בוכרה 

חיווה

 

אסלאם באוזבקיסטן - לחצו לקישור:

אימאם בוכרי 

שייח' אל הרר 

דרוויש סמרקנדי 

נקשבנדיה ואוזבקיסטן 

מדרסות בחיווה

מאמרים נוספים על מיסטיקה סופית במרכז אסיה

 

מאמרים בנושא יהדות אוזבקיסטן מאת ד"ר זאב לוין - לחצו לקישור

היסטוריה של היהודים במרכז אסיה

יהדות בוכרה במאות 19-20

יהודי אוזבקיסטן בתקופה הקומוניסטית 

  

הצעות לטיולים באוזבקיסטן והסביבה - לחצו לקישור
הצעה לטיול טגיקיסטן ואוזבקיסטן
הצעה לטיול קיריגסטן ואוזבקיסטן

אוזבקיסטן בחג הנוורוז - אביב 

אוזבקיסטן לקבוצות סגורות

אוזבקיסטן לנוסע העצמאי

 

 

טיול קרוב - לחצו לקישור
אוזבקיסטן ותורכמינסטן 8-19.9

 

הרשמו לרשימת התפוצה שלנו