הצהרת נגישות

נגישות אתרים
תרבויות עולמי פועלת בכדי שאתר האינטרנט יהיה נגיש ושוויוני לכולם
לצורך כך הנגשנו את האתר לאוכלוסיות הבאות
- מוגבלי ראייה כולל עוורי צבעים, לקויות ראיה ועוד
- מוגבלים מוטורית בידיים , כאלו שקשה להם עם העכבר והמקלדת
- אנשים עם קשיים מסוגים שונים כגון: קריאה, למידה, הבנה, ועוד
• אנשים עם קשיים נוספים, מכל גווני הקשת: קשיי קריאה, קשיי הבנה, לקויי למידה ועוד.
באתר אנו משתמשים ברכיב עזר להנגשת אתרים על פי תקן ישראלי 5568 ברמת נגישות AA כמוגדר ב: W3C's Web Content Accessibility Guidelines 2.0

דגשים בנגישות
ישנם מספר חלקים – סעיפים חשובים שמבטיחים הגדרת האתר כנגיש לקהל המוגבל. ואלו הם
•התאמה לקורא מסך   •ניווט מקלדת   •חסימת הבהובים   •מונוכרום   •ניגודיות כהה   •ניגודיות בהירה   •הגדלת גופן   •הקטנת גופן   •גופן קריא   •סמן גדול לבן   •סמן גדול שחור   •הגדלה   •הדגשת קישורים   •הדגשת כותרות   •תיאור לתמונות  

הסתייגות
יחד עם זאת נסייג ונאמר שמפני שהאתר שלנו כולל מערכות הזנת תוכן שונות שפועלות לפי שיטת WYSIWYG ייתכן שחלקים בדפי התוכן לא יצליחו להיות מונגשים בצורה כוללת, וייתכן שתצטרך התערבות בקוד האתר נוספת. במידה וגילתם מצב כזה, אנא צרו קשר בכדי שנוכל לטפל בכך באופן המהיר ביותר.
כמו כן במקרים מסויימים האתר שלנו מציג תוכן שבא מאתרים אחרים, שחלקם טרם הונגשו ואין לנו אפשרות לאחריות על צד ג', אך נשמח לקבל הערות ולהפנות את תשומת לב הגורמים הקשורים בכך.

פניות
כל שאלה, הבהרה, הצעה ופניה באופן כללי שקשור לאתר אנא שלחו לדואר אלקטרוני ל
support@nagishnow.com
סגור
לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

סמרקנד - טיולים לרחבי העולם

מדריך סמרקנד.

סמרקנד היא עיר עתיקה שנקראה סוגונדיה בימי אלכסנדר מוקדון. בתקופת הפשיטות של המוסלמים הגיע אליה שאחי זינדה, המלך החי, קוסם אבן עבאס, שלפי המסורת הוא דודנו של מוחמד. לפי המסורת הוא קטף את ראשו מעל גופו וירד אל המערה שבה הוא קבור על הגבעה של סמרקנד, הרבה מנכבדי העיר ביקשו להיקבר על ידו וכך היה במשך הדורות. זה נהפך למקום המקודש בעיר.

האיש שבנה את סמרקנד כמרכז העולם הוא השליט תימור לנג. הוא החל פרוייקטים של בנייה אדירים. חלק מהבנייה המרשימה נעשתה על ידי יחידות צבא שהתחרו ביניהם מי יעשה את העבודה באופן הטוב והמהיר ביותר. הבנייה בזמנו של תימור התחשבה באסטרולוגיה, היסודות הונחו בשעות מסוימות. הדוגמא הקלאסית לזה זה המצודה – ארק של בוכרה שביסודותיה יש שבעה עמודים המכוונים לשבע גרמי שמיים שונים.

במשך למעלה ממאתיים שנים היתה סמרקנד בירת האימפריה ומאוחר יותר, כשתמה השושלת התימורידית בסוף המאה ה-15 והאוזבקים השתלטו (שבטים טורקיים שירדו מהצפון והשתלטו על המרחב המרכז אסיאני), נשארה הבירה. עם עלית השושלת הבוכרית לשלטון על האוזבקים, שושלת שמוצאה טג'יקי פרסי, הם העבירו את הבירה לבוכרה והקימו את חאנת בוכרה, קרנה של בוכרה עלתה בראשית המאה ה- 18 וזו של סמרקנד ירדה, נוספו לכך רעידות אדמה הרסניות שהחריבו כליל את העיר ופגעו במבניה העתיקים. ב- 1750 יישב החאן של בוכרה, שסמרקנד הייתה בתחומו, אומנים רבים ובעלי מלאכה בעיר ושיקם אותה. יהודי העיר הגיעו אליה באותה התקופה.

 

 

אתרים בסמרקנד

 

קברו של אמיר תימור

 
תימור קבור במקום שנקרא "גור אמיר" אותו בנה כקבר לנכדו האהוב מוחמד סולטאן שמת ב-1404. תימור השקיע במקום את כל האהבה שיש לסבא לנכדיו. בקירות גור אמיר השתמשו האומנים בפפייר-משי, טכניקת נייר מוקשה. רק בשלושה מקומות בסמרקנד השתמשו אדריכלים ובנאים בטכניקה הזאת, כאן, במסגד ביבי חנום ובמסגד הטליה קירי שבכיכר רג'סטאן. שנה לאחר מכן מת תימור ונקבר ליד הנכד, גם שני בניו: שאח רוח - מלך הרוח ומיראנשאח נקברו לידו. וכן נכדו האסטרונום אולג בג. תימור קבור מתחת למצבה מאבן נפריט שחורה ובוהקת. התקרה מצופה ב-2.5 קילוגרם זהב.
האמונה המקומית טוענת כי מי שיפגע או יפריע למנוחת הקבר תבוא עליו רעה גדולה. הרעה הראשונה קרתה לנדיר שאח השליט הפרסי שנשא את אבן הנפריט הקשה לפרס, שם היא נשברה לשניים, ומאז רדף אותו מזלו הרע, עד שהחזיר את האבן למקומה. בפעם השנייה הייתה ב- 21.6.1941 עת פתח האנתרופולוג הרוסי מיכאל גרסימוב את הקבר על מנת לשחזר את פניהם של טימור ואולג בג, יום לאחר מכן פלשו הגרמנים לרוסיה (מבצע ברברוסה).
 
המאוזוליאום גור אמיר בנוי בהתייחסות לרוחות השמיים: הכניסה היא מצפון, עוברים דרך שער מעוטר ונכנסים לרחבה מלבנית. ממזרח לרחבה ישנה מדרסה ממערב לרחבה "חנקה" (מרכז של סופים), מדרום לה המאוזוליאום עצמו. המדרסה מסמלת את הידע הארצי של השריעה, המסומל על ידי זריחת השמש ממזרח. החנקה מסמלת את הידע הרוחני של העולם שמעבר, המסומל על ידי שקיעת השמש במערב, והמאוזוליאום מסמל את השמש עצמה, הלא הוא השליט.
חלוקה זו של היקום לעולם פיזי שההתייחסות אליו היא דרך השריעה, ועולם רוחני שההתייחסות אליו היא דרך התסווף, המיסטיקה המוסלמית, אופיינית לתקופה התימורידית.
הסידור המרובע חיוני בארכיטקטורה המוסלמית, הוא מסמל את ארבע נהרות גן העדן, ומופיע בכל הגנים ובבניינים, מסיבה זו המאוזוליאום בגור אמיר בנוי בצורת צלב.
 
השייך של אמיר תימור היה שמס א דין קולאל מהמסדר השרוורדי, שהייתה לו באותו הזמן השפעה רבה באוזבקיסטן, מסיבה זו נבחר המיקום של גור אמיר ליד רוחבד, חדר הרוח, קברו של שייח קולאל, למעשה תימור ביקש להיקבר לרגלי השייח שלו. בעבר היה במקום קופלקס אדיר של קברי שייח'ים ואנשים קדושים שהסובייטים מחקו, זה היה האתר המקודש של המסדר השרוורדי. בהמשך של הקו "גור אמיר" ורוחבד היה בעבר מאוזוליאום לכבוד שייח' נור א דין בסיר, שמת ב-1246. הוא היה עיוור בילדותו ונרפא עם הצטרפותו לדרך הסופית, עבר לסמרקנד, לימד שם לאחר הפלישה המונגולית, חי ליד מעיין. בזמן תימור הוא היה דמות נערצת, עצמותיו הובאו למצודה, ועל החומות נבנה המאוזוליאום. קבר אמיר תימור הוא על הציר המחבר מקום זה ורוחבד (המאוזוליאום של קולאל). המאוזוליאום של נור א דין פורק על ידי הסובייטים.
 

מסגד ביבי חנום.

 
נבנה על ידי תימור לנג כמסגד הגדול בעולם לכבוד אשתו האהובה הסינית, אלא שהוא גילה שהיא התנשקה עם הארכיטקט וזרק אותה למוות ממרומי הצריחים. 95 פילים הביאו שיש מהודו, לאחר ניצחון על דלהי, בה הרג תימור לנג מאה אלף שבויים ועוד מאה אלף תושבים. היה בה חצר מלבנית של מאה שישים ושבע מטר על מאה ותשע מטר. הבניין בכניסה התנשא למעל שלושים וחמישה מטר, עם מינרטים של חמישים מטר, קשת של שמונה עשר מטר בהיקף. בחצר היו ארבע מאות עמודי שיש נושאים ארבע מאות כיפות. בצד מזרח היה את המקדש הראשי שהתנשא לגובה ארבעים מטר. בשני הצדדים שני מסגדי משנה. תימור הביא לביבי חאנום את קוראן עותמאן - הקוראן הראשון בעולם. ממול למסגד מאוזוליאום של ביבי חנום. כנראה שהסיפור על האדריכל זה אגדה, מכיוון שהשם ביבי חנום פירושו האישה הבכירה, זאת אומרת המבוגרת....
נקודה מהותית בארכיטקטורה התימורידית זה העניין של המודולים. כל הארכיטקטורה מבוססת על מודולים, בנייה לפי התייחסות לנקודות נפח מסוימות, כשיחידת הבסיס נקראה גייז. הגייז זה בערך שבעים ושלושה סנטימטר. יחידות של 5X5  גייז שימשו כיחידת הנפח הבסיסית בבניית נפחים של בניינים. זה 365X365 סנטימטר. במסגד ביבי חנום, שהיה מסגד יום השישי של תימור לנג. ישנו דבר מעניין בהתייחסות לחלל. הנפח של החלל המרכזי במסגד שהולך לגובה, שווה לנפח של החללים של המסגדים הצדדיים בקומפלקס.
 

 

כיכר רג'סטן

הכיכר המפורסמת ביותר במרכז אסיה, מצד אחד שלה יש את המדרסה של אולג בק, בכניסה כוכבים על הקיר, רמז לעיסוק של אולג בק באסטרונומיה. את הכיכר בנה אולג בק, והייתה ממול למדרסה חנקה וכן מסגד בדרום וחאן בצפון, אלא שהמסגד קרס. מאה שנה מאוחר יותר השליט יאנגטוס בחדור פירק את החנקה ובנה במקומה מדרסה נוספת שעליה אריות עם פרצוף שמש, המדרסה היא במידה רבה העתק, לפחות בחזית, של המדרסה של אולג בק, למרות שאסורים חיקויים בארכיטקטורה אסלאמית. במקום החאן הוא בנה מדרסה נוספת ובתוכה מסגד מוזהב.
אחד משלושת הבניינים המהווים את הכיכר נקרא חנקת אולג בק, ומשמו ניכר עליו שהיה מרכז של סופים, ולא מדרסה כפי שמסבירים מדריכי התיירות. "מדרסה" הוא מוסד לימודי, כגון אוניברסיטה, בו למדו את חוקי הדת ואת המדעים החילוניים, ואילו "חנקה" הוא מרכז של מיסטיקנים סופים, ששימש ללימוד המדעים והדת אבל גם לטקסים הייחודים המשמשים גשר להתחברות עם האל. חנקת אולג בק הייתה מרכז של סופים, דבר המעיד על חשיבות התנועה הסופית בעבר.
 
זאת ועוד, הקישוטים המעטרים מבנה זה ואת המבנים האחרים בכיכר אינם סתם לבנים מזוגגות המסודרות בצורות גיאומטריות על צריחים, כיפות וקירות. אם מתבוננים בהם מקרוב רואים שהצורות הן בעצם כתב ערבי מרובע קדום, הקרוי כתב כופי, והקישוטים הם למעשה חזרה על מילים, נוסחאות ומנטרות, המשמשות בתרגולות המיסטיות שנקראות זיכר. הקישוטים-המילים משמשים להגנה אנרגטית על הבניינים ולהזכרה של שמות האל.
 
באופן כללי, העיטור בבניינים בא לבטא את המציאות והחוקיות האלוהית בעולם. הקישוטים הגיאומטריים ומדע ה"אורנמטיקה", שהגיע באוזבקיסטן לשיאו, בא להראות איך הצורות בעולם נובעות מהאחד, מבטאות את האחד וחוזרות אל האחד. זו תפישה מיסטית שמופיעה גם במקומות אחרים באסלאם. באדריכלות המבנים המפוארים יש התייחסות לפרופורציות, חללים, מודולים וגיאומטריה, שבאה לבטא את האחד ואת החוקיות שלפיה הוא מופיע בעולם.
 
העיסוק של המסדרים הסופים בימי הביניים היה בניסיון להגיע אל התבנית המושלמת באדריכלות, אמנות, כתיבה, שירה, נגינה וריקוד. תבנית שתבטא את הסדר האלוהי שלפי העולם עובד. המסדר החשוב ביותר באוזבקיסטן הוא המסדר הנקשבנדי. משמעות השם "נקשבנד" בווריאציה מסוימת היא "התבנית", וזה מבטא את השאיפה של חברי מסדר זה להגיע לתבנית המושלמת באמנות ובאדריכלות. אנשי המסדר הנקשבנדי הם אלו שעמדו מאחורי בניית חלק גדול מהבניינים המופלאים בבוכרה, סמרקנד וטשקנט.
 
בנייני כיכר רג'סטן:
מדרסה אולג בק – גובהה שלושים וחמישה מטר, מעל הכניסה יש כתובת בכתב כופי שבה כתוב: "הכניסה המרשימה הזו היא בגובה כפול מהשמיים ובמשקל ששובר את שדרת האדמה".
מדרסה שיר דור - בכניסה כתוב: "האקרובט המחשבתי המוכשר שמטפס על חבל הדמיון לעולם לא יגיע לגבהים של צריחיה האסורים".
המדרסה נבנתה ב1619-1636. הרוחב חמישים ואחת מטר, כמו המדרסה של אולג בק. יש הרבה עיטורים של צמחים וגם חיות. השם שיר דור משמעו נושא האריה.
מדרסה טילי קארי – רוחבה שבעים וחמישה מטר, נבנתה ב1646-1660. זה היה מסגד יום השישי שבא במקום ביבי חנום וקוקלדש שנעלמו, בפנים יש סטלקטיטים מוזהבים

 


שהאי זינדה.
 
האזור העתיק והקדוש של סמרקנד, שם קבור בן דודו של הנביא שהגיע לאוזבקיסטן בלי ראש. אולוג בק בנה את פורטל הכניסה, האולמות המובילים לתוך האולם מעץ הם מהמאה ה-19. לאחר המדרגות נמצא המאוזוליאום של קאזי זדה מהמאה ה-15 המאופיין בכיפות הכפולות והוא הגדול במתחם. לפי האגדה זה מקום קברו של מורו של אולוג בק לאסטרונומיה. בהמשך המדרגות משמאל קברה של שאדי מולק אקא, אחייניתו של תימור: על הפתח כתוב "כאן הקבר של יהלום יקר שאבד". מעל חלל הפנים כוכב מתומן המחלק את הכיפה לשמונה. כל חלק נקוב על ידי מדליון, דמעה המחביאה שמש ושש כוכבים.
אחותו של תימור קבורה במאוזוליאום במתחם ובו הופעה ראשונה של קרמיקה ולבנים מזוגגות. גם גנרלים וארכיטקטים של תימור קבורים במקום ואפילו אשתו הצעירה, על קברה כתוב "הקבר הוא דלת וכל אחד נכנס לתוכה", בפנים כיפה כחולה וכוכבים.
בסוף הרחוב מאוזוליאום של אחמד חודג'ה, השני בעתיקות במתחם ודוגמא לשאר. בצד ימין דלת מהמאה ה-15 עם זהב, כסף ושנהב, אך בפנים חלקים מהמאה ה-11, מינרט שהמזכיר את זה של הסמינידים, אלו החלקים העתיקים ביותר של סמרקנד, מסדרון מוליך לקברו של קוסם איבן עבאס שנבנה שוב במאה ה-14 על בסיס יסודות מהמאה ה-11, מתחת לקבר חדרי התבודדות - צ'ילהנה. על הקבר כתוב "אלו שנהרגו למען הדרך של אללה בל ייחשבו מתים".
 
מסגד וחנקה חודגה אבדי דרון.
 
כשביקרנו באחת הפעמים בסמרקנד התארחנו בחנקה של חודגה אבדי דרון מהמאה ה-15. הסולטאן הסלג'וקי סנגר בנה כאן מאוזוליאום לשופט אבדל אל מזדין מהמאה ה-9. אולוג בק שיפץ במאה ה-15. יש שם חנקה, מסגד ומדרסה מסביב לבריכה יפה עם עצים. ליד יש את החומה העתיקה.
 
מסגד וחנקה אל הרר.
 
הדמות הדתית החשובה של סמרקנד במאה ה-15 זה חודג'ה אל הרר, שהטיף להתערבות פעילה בפוליטיקה, היה ראש המסדר הנקשבנדי, ולמעשה שלט במדינה. מקום קברו הפך לאתר עלייה לרגל וכיום יש בו חנקה, מדרסה ומסגד. ראו מאמר נפרד.
 
מצפה הכוכבים של אולג בק
 
נמצא במקום הגבוה ביותר בסמרקנד ויש בו מוזיאון נחמד לתולדות המחקר המדעי בחבל ארץ זה. במאה ה15 השליט אולוג בק הפך את סמרקנד למקום המוביל בעולם באסטרונומיה, הוא בנה מצפה כוכבים ענק, וזה נגלה על ידי הרוסי וייטקין ויש שם כיום שרידי קשת הסקסטנט הגדול בעולם בזמנו.
אולוג בק מצא תכניות של מצפה כוכבים שאפתני שתימור – סבו הביא מבגדד לאחר הכיבוש שלה, של אסטרונום ערבי מהמאה ה12. והוא הגשים את המבנה השאפתני לעילא ולעילא, וכך יכל למפות את השמים בצורה הרבה יותר טובה מאשר קודם לכן, להגיע למסקנה שכדה"א עגול לפני קופרניקוס, ועוד
 
מוזיאון אפרוסיאב להיסטוריה
 
אפרוסיאב היה שם המלך האגדי של טוראן, לפי פירדוסי בספרו שהא נמה הוא היה בוגדני אך אמיץ וחכם. בתוך המוזיאון שרידים מהתרבות של הסוגודונים שאותם כבש אלכסנדר מוקדון. סמרקנד הייתה בירתם, בנוסף לכך שרידים מתקופת ההלניזם, השלטון הפרסי, האסלאם ועוד. ליד המוזיאון חפירות ארכיאולוגיות פעילות.
החלק התחתון של המוזיאון הוא שחזור חדר קבלת הפנים בארמונם של המלכים הסוגודונים ובו ציורי קיר מופלאים מהמאות 6-7 לספירה, לפני בוא האסלאם
 
קבר דניאל הנביא.
 
על גדות נהר הסיאב, גופת הנביא דניאל הובאה מפרס על ידי תימור. הגופה שלו מתארכת כל שנה, ולכן כיום הקבר כבר באורך 18 מטר, כשיגיע לגודל מסוים יקום לתחייה.
הוא מגן על סמרקנד, שלא צריכה חומה בשל כך, כמו בוכרה או חיווה, המיקום שלו לרגלי שרידי החומה עתיקה ועל שפת תעלת המים הראשית של בוכרה מרשים, זהו אתר עלייה לרגל של יהודים


השייחים השרוורדים בסמרקנד
 
שייך נור א דין בסיר, מת ב-1246. היה עיוור בילדותו ונרפא עם הצטרפותו לדרך הסופית, עבר לסמרקנד, לימד שם לאחר הפלישה המונגולית, חי ליד מעיין, בזמן תימור הוא היה דמות נערצת, עצמותיו הובאו למצודה, ועל החומות נבנה מאוזוליאום לכבודו ליד רוחבד, יש קשר בין המאוזוליאום שלו לרוחבד לקבר אמיר תימור, הם על אותו ציר, המאוזוליאום שלו פורק על ידי הסובייטים. הוא קבור כיום באפרוסיאב, נחשב לקדוש המגן על העיר.
בורקו א דין סגרדגי, היה לתלמידו של בסיר, הגיע לסין ומת שם, הובא לקבורה בסמרקנד על ידי בנו – אבו סעיד, הקבר שלו זה הקבר של רוחבד (המבנה הקדוש שליד קבר אמיר תימור).
אבו סעיד סגרדגי, חי בסמרקנד ונשא את בת שיייח' סמרקנד לאישה, היה מקורב לאמיר תימור. זאת השושלת. במקביל אליהם היה את שיייח' קולאל שהיה מקורב לתימור וחי בקאש -שאחריזבד, אזור הולדתו של תימור. הוא דחף את תימור למלא את תפקידו האוניברסלי. היה לו כנראה תפקיד באיסלום המונגולים, אביו של תימור היה חברו, תימור הקים מאוזוליאום לזכרו בקש, ולרגליו קבור אביו של תימור.


מאמרים - לחצו לקישור
יוון במרכז אסיה  
היסטוריה אוזבקיסטן 
תימור לנג 
סמרקנד 
שאחריזאבס 
טשקנט 
בוכרה 
ליד בוכרה 
חיווה
אסלאם באוזבקיסטן
יהדות באוזבקיסטן
 

הצעות לטיולים באוזבקיסטן והסביבה - לחצו לקישור
הצעה לטיול טגיקיסטן ואוזבקיסטן
הצעה לטיול קיריגסטן ואוזבקיסטן

 

רשימת
תפוצה
לקבלת מידע נוסף אודות טיולים חדשים ישירות
לתיבת האימייל שלכם, הרשמו למועדון הלקוחות שלנו