לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

ספר תומא המתחזה - טיולים לרחבי העולם

בכתבי נאג חמאדי שינה שלישייה חשובה והיא: מתיו, תומאס ופיליפ.
לפי ה
pistis Sophia
ישו נתן לשלושה אלו את המשימה להעלות את תורתו על כתב.
במגילות זה "הבשורה של פיליפ" וה"בשורה של תומא" וגם "האמרות הסודיות שנאמרו על ידי המשיח ליהודה תומא ונרשמו על ידי מתיאס" הנקרא גם ה"ספר של תומאס".

 

הספר של תומא המתחזה הוא השביעי בקודקס השני, הוא מפתח אמרות מהבשורה של תומא בהקשר חוכמה יהודית ופילוסופיה פלטונית יוונית. יש מסר על אש התשוקות ואש השיפוט. כתב אותו מתיאס.
הספר של תומאס מתאים לנזירים הפכומיים שהחביאו את הספרייה. הימלטות מהתשוקות, האש כובלת אנשים, מעוורת, כמו בדנטה הרשעים ייענשו על ידי אש בכל מקום.

 

הספר של תומא המתחזה the book of Thomas the contender
introduction by john d. Turner. The nag hammadi library, James. E. Robinson

דיאלוג בין ישו ואחיו התאום תומא לפני העלייה לשמיים, מסופר על ידי מתיאס. ישנה מסורת מאדסה על השליח להודו, מתחילת המאה השלישית לספירה. הבשורה של תומא התחברה בין 50-125 לספירה, ומעשי תומא ב225 לספירה. שניהם נובעים מהנצרות האסקטית הסורית. הספר של תומא המתחזה נמצא בין שניהם מבחינת תאריך החיבור, כנראה 200 לספירה והתוכן: מעבר מדברי חוכמה לרומנסה המופיעה במעשי תומא, שלושת הספרים מבטאים דומיננטיות של תומא ביצירה.

 

תומא האתלט הוא זה שמתאמץ, כנגד תשוקות האש של הגוף. שאלות ותשובות, קטכיזם עם ישו לאחר התחייה. זה הזמן שבו הוא מגלה למעטים נבחרים את העמוק והאמיתי, דברים שהיו קשים יותר להסבר בהיותו בגוף הפיזי. על ידי זה שתומא מתבונן בעצמו הוא יודע את "עומק הכל", שממנו המושיע בא ואליו יחזור, ונהיה מיסיונר של תורת ישו.

 

התורה של ישו היא אסקטית, האש של תשוקות הגוף מענות את הנפש, אלא שהמושיע מאיר את העין לראות את המציאות הלא נראית בתוך המציאות האשלייתית. ישנו דואליזם שלטוני ואסקטיות רדיקלית. לא מוזכר המיתוס הגנוסטי, הדואליזם אנתרופולוגי יותר מקוסמי. 
הנושאים של חוכמה של חיפוש, מציאה, היות מוטרד, מנוחה, שליטה. מופיעים באמרה 2 בבשורה של תומא.


ישנם שתי תיאוריות ביחס לספר זה:
h m schenk טוען שמקור הספר לא נוצרי אלא מסורת חוכמה יהודית הלנית, והוא עבר התאמה נוצרית. התיאוריה השנייה על ידי כותב המאמר מתייחסת לכך שהחלק השני של הספר הוא בעיקר מונולוג של ישו ולא דיאלוג, וטוענת שהספר הוא חיבור של שני ספרים קודמים.

 

הספר עצמו

מכיוון שתומא הוא תאום וחבר אמיתי הוא צריך לבחון את עצמו ללמוד מה הוא? באיזה דרך הוא קיים? ואיך להיות? כך ישו אומר. מפני שהוא נקרא אחד לא מתאים שיהיה בור לגבי עצמו. ישו הוא הידע של האמת, והמלווים אותו יודעים את עצמם ומשיגים ידע על עומק הכל.

ישו הוא אור שמאפשר לראות את הדברים הלא נראים. החכם הוא כעץ השתול על פלגי מים (מסורת חוכמה יהודית), קשה להיות עם טיפש, הוא הולך על כנפים ללא נראה. האש מייצרת אשליה ומפתה, אבל שורפת. מבורך החכם שרדף אחר האמת ומצא אותה ונח, לא יפריעו לו. הדברים הנראים ייעלמו, יתפוגגו. בקבר יהיו גופות. אלה שרודפים אחריהם יימסרו לטרטוס, לשאול.

 

לאש אין שבעה, הגלגל מסתובב, המפלצת טורפת. מי יכול לגרום לגשם לרדת ולנקות? לכבות את האש? אולי זה טל הבוקר? מי יכול לגרום לשמש לזרוח להאיר את החשכה?
השמש והירח יתנו ניחוח ביחד עם האוויר, הרוח, האדמה והמים (תפישות של האחווה הלבנה).
הגפן הגדלת נפטרת מהעשבים הרעים בכך שהיא חונקת אותם, מצילה עליהם, לא נותנת להם לגדול, ולכן צריך לגדל את הגפן של עצמנו כדי שתיתן פרי.

מבורכים אלו שנמנעים מהמלכודות והדברים הזרים. צריך לצאת מהכבלים והמרירות של החיים האלה, להתבונן ולהתפלל, ולמצוא מנוחה מתשוקות וסבל הגוף, לשלוט עם המלך, להצטרף למלך.


הספר מסתיים במילים: זכור גם אותי, אחי, בתפילותיך, שלום למלאכים ולאלו הרוחניים.

 

 

מאמרים על הזרם והספרות התומאית - לחצו לקישור

ספרות תומאית

הבשורה על פי תומא

מאמר על תומא

נצרות סורית

תומא המתחזה

דיאלוג של המושיע

מפעלות תומא

 

הרשמו לרשימת התפוצה שלנו