לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

שתיים - טיולים לרחבי העולם

אחת מהתנועות החשובות בגנוסטיקה היא השתיים, שהנחשיים הם חלק ממנה.

טוענים למוצא משת - בן של אדם חווה, ומכאן השם.

המקורות עליהם הם בעיקר איראנוס.

לפי אפיפניוס מסלמיס הם נמצאו בפלשתינה ומצרים.

 

שת מזוהה עם ישו – "הלוגו השני של שת הגדול".

היה בתנועה אלמנטים של פלטוניזם והלניזם.

יש כאלו שרואים בהם כת יהודית. ייתכן וזה היה רק אוסף של ספרים, מסורת

 

הם הותקפו על ידי פלוטינוס, במאה ה4 התפצלו לכמה קבוצות , אחת מהקבוצות audians נכתב עליה מאמר של גיא סטרומזה.

 

יש לפילוסופיה השתאית תפקיד חשוב במנדאיזם.

הקוסמולוגיה שלהם נמצאת בסוד של יוחנן המתאר אל לא נודע, מזכיר את מפעלי השליחים 17:23 או את הפרשנות של פילו האלכסנדרוני.


ראשון היה ברבלו ואחריו הפלרומה. סופיה מחקה מעשה אלוהים וגורמת לתאונה והופעת ילדבאות
(יש כאן עולם אידיאלי שהופרע על ידי משהו לא צפוי, בניגוד לנחשיים ששם הבריאה הלא טובה קורית בכוונה).

הארכונים, לכן, הם ברמה יותר נמוכה מאשר אצל האופיטים, שם הם מתוארים בשמות של מלאכים, בין השאר מיכאל. יש כאן מיתולוגיה לפני מעשה הבריאה. סיפור גן העדן ופיתוי הנחש נתפש הפוך מהמשמעות הרגילה, לטובה. 

 

שני הבנים הראשונים קין והבל היו תוצאה של זיווג חווה עם האלוהים המזויף אילדבאות, רק שת היה בן אנוש אמיתי, ניתן להבחין בין בני האדם מזרע שת, בני האור, לבני האדם האחרים.
ישנם שלושה סוגים של אנשים: פיזי, פסיכי ורוחני, רק הרוחניים - בני שת, יכולים להיוושע


ה"מונאד" יוצר את ה"ברבלו" שזה גם נקבה וגם אנדרוגינוס. ביחד אם יוצרים את האיונים שאחת מהם זו סופיה. היא יוצרת את ילדאבאות שהוא ראשון הארכונים הרעים.


מלכיצדק לפי בראשית נולד ללא אב ואם. היו לו תפקיד חשוב אצל השומרונים וכתות בית שני, הוא מזוהה עם שם, שהיה לו מוניטין כמו שת. מוזכר באגרת אל העברים, הגנוסטים הביאו אותו בתור תכונה של העולם העליון , כמו שת.

מתייחסים לנוראה אחותו של שת או אשתו של נוח.

 

לפי קורט רודולף

אלוהים העליון שולט על אש ורוח והוא הצודק, יהוה שולט על מים ואדמה והוא הלא צודק, זה הדואליות שהיא בכל מקרה קשורה לעולם החומר, הכן והלא, קין והבל. שני אלו שולטים על הקבר, וקשורים ליסודות הבסיסיים, הארכאיים, הגוף והחומר.

התשוקה להולדה נשתלת באדם על ידי הדמירוג המיוצג על ידי הנחש, זה שמפתה אותם לטעום מעץ החיים דווקא, שהוא רקוב. אלא שתשוקה זו מביאה את אדם להזדווג עם חווה ולהוליד את שת, שהוא אבי הגזע הלא מקולקל, האנושות הנגאלת, הגנוסטים. וכאן מתחילה ההיסטוריה של הגאולה.

 

סופיה שולחת בתחילה את הפנאומה שלה אל חווה, שיהיה לה צאצאים של רוח. השואפים לידע ושלמות. הרוח מעוררת את האדם לרשע של הקבר, העולם הארצי, ומכינה את שלמותו בעולם האור.
הרשע משתמש ברוח המזויפת הכוח הנגדי להוביל אנשים לטעות. וזה מתחיל בתשוקה להזדווג. אלו שנשלטים על ידי רוח הרע צריכים לעבור עונש וטיהור. אחד מהכוחות הכי חזקים של הרוע זה הגורל, הזמן.

כוחות הרוע מנסים להשמיד את האדם הטוב במבול, אבל אלוהי האמת מציל את נוח.

 

האם הייתה מסורת של העברת ידע סודי מאדם קדמון אל שת, נוח ואחרים?

האם זה קשור לסת המצרי?

 

לחצו לקריאת סיכומים על הזרמים והספרות השתאית

מורים

סימון מאגוס

קרפוקרטס

בסילידיס

זרמים

הזרם השתאי

הזרם האופיטי - נחשי

הקיינים

ספרים

ספרות שתאית

הסוד של יוחנן

שלושה הסטלות של שת

הבשורה למצרים

שלוש צורות של מחשבה

חוכמה אמונה

זוסטריאנוס ואלוגונס

 

ספרות שתאית נוספת: האפוקליפסה של אדם, מחשבה של נוראה


  

מאמרים על הגנוסטיות - לחצו לקריאה

היסטוריה גנוסטית

ספרות גנוסטית

מיתולוגיה גנוסטית

סקירה כללית

בתי ספר גנוסטיים

המאמצים

המניכאים

הפאוליקנים

המסיליאנים

הקתרים בצרפת

הבוגומילים 

 

 


 

 

הרשמו לרשימת התפוצה שלנו