הצהרת נגישות

נגישות אתרים
תרבויות עולמי פועלת בכדי שאתר האינטרנט יהיה נגיש ושוויוני לכולם
לצורך כך הנגשנו את האתר לאוכלוסיות הבאות
- מוגבלי ראייה כולל עוורי צבעים, לקויות ראיה ועוד
- מוגבלים מוטורית בידיים , כאלו שקשה להם עם העכבר והמקלדת
- אנשים עם קשיים מסוגים שונים כגון: קריאה, למידה, הבנה, ועוד
• אנשים עם קשיים נוספים, מכל גווני הקשת: קשיי קריאה, קשיי הבנה, לקויי למידה ועוד.
באתר אנו משתמשים ברכיב עזר להנגשת אתרים על פי תקן ישראלי 5568 ברמת נגישות AA כמוגדר ב: W3C's Web Content Accessibility Guidelines 2.0

דגשים בנגישות
ישנם מספר חלקים – סעיפים חשובים שמבטיחים הגדרת האתר כנגיש לקהל המוגבל. ואלו הם
•התאמה לקורא מסך   •ניווט מקלדת   •חסימת הבהובים   •מונוכרום   •ניגודיות כהה   •ניגודיות בהירה   •הגדלת גופן   •הקטנת גופן   •גופן קריא   •סמן גדול לבן   •סמן גדול שחור   •הגדלה   •הדגשת קישורים   •הדגשת כותרות   •תיאור לתמונות  

הסתייגות
יחד עם זאת נסייג ונאמר שמפני שהאתר שלנו כולל מערכות הזנת תוכן שונות שפועלות לפי שיטת WYSIWYG ייתכן שחלקים בדפי התוכן לא יצליחו להיות מונגשים בצורה כוללת, וייתכן שתצטרך התערבות בקוד האתר נוספת. במידה וגילתם מצב כזה, אנא צרו קשר בכדי שנוכל לטפל בכך באופן המהיר ביותר.
כמו כן במקרים מסויימים האתר שלנו מציג תוכן שבא מאתרים אחרים, שחלקם טרם הונגשו ואין לנו אפשרות לאחריות על צד ג', אך נשמח לקבל הערות ולהפנות את תשומת לב הגורמים הקשורים בכך.

פניות
כל שאלה, הבהרה, הצעה ופניה באופן כללי שקשור לאתר אנא שלחו לדואר אלקטרוני ל
support@nagishnow.com
סגור
לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

עותומאנים בבלקן - טיולים לרחבי העולם

האימפריה העותומאנית בבלקן

 
האימפריה העותומאנית. הייתה האימפריה עם שושלת המלוכה הוותיקה בעולם. השבטים התורכים נודדים לחצי האי האנטולי במאה ה11, מנצחים את הביזנטיים ב1071 ומקימים ממלכות קטנות, בפלישה שלהם הם מגידים עד לבוספורוס ונעצרים מול חומות קונסטנטינופול. 
אחת מהממלכות התורכיות הקטנות הוקמה בסוף המאה ה13 בבורסה, על חוף ים השיש על ידי עותמאן הראשון וזאת הייתה תחילתה של האימפריה העותומאנית. 
העקרונות שהיו בבסיס האימפריה הם מדינה מוסלמית כאידיאל, מושג שנבנה על ידי ניזאם אל מולק במאה ה11. המדינה הפכה לישות צדק שמאפשרת את קיום הדת. המדינה הושתתה על אידיאל האביר המוסלמי, איש המעלות, שקיבל את חינוכו בזאוויות והמדרסות. אחר כך נוסף מעמד היאניצארים – החיילים החדשים שקיבלו חינוך בפנימיות צבאיות והיו עמוד השדרה של הצבא והפקידות. 
המדינה הושתתה על חוק וצדק ושאפה לכך. למיעוטים לאומיים ודתיים ניתנה אוטונומיה לפי עיקרון המילט – עצמאות שיפוטית בעניינים אישיים, משפחה וחברה.

בשנת 1354 עוברים העותומאניים את דרדנלים בראשות מוראט הראשון ומעבירים את בירתם מבורסה לאדריאנופול, הם מקימים אימפריה בלקנית אדירה, מנצחים את הסרבים ב1389 ולמעשה שולטים בבלקן. בבלקן הם מכפיפים את האוכלוסייה הנוצרית המקומית ועל הבסיס שלה מקימים את מעמד היאניצארים, ילדים נוצריים שנלקחים מבתיהם ומחונכים בפנימיות צבאיות עותומאניות כמוסלמים לשירות הסולטאן והאימפריה. 
צריך להבין שהאימפריה העותומאנית במשך רוב שנות קיומו ובוודאי שבתחילת דרכה, הייתה מיעוט לוחם מוסלמי השולט על רוב כפרי נוצרי גדול, ושהבלקן נכבש כ70 שנה לפני קונסטנטינופול. למעשה האימפריה בתחילת דרכה הייתה בלקנית ונוצרית.

מוראט הראשון הוא דמות חשובה בהיסטוריה של העותומאניים והבלקן, הוא למעשה מייסד את מוסד היאניצארים (החייל החדש), מחזק את שיטת ה"תימר". אחוזות ואסליות של לוחמים האוספים מס עבור הסולטאן ומשרתים אותו בזמן של מלחמה. בעלי האחוזות הם חיל הפרשים העותומאני – הסיפהאים. זה חיל מילואים. מעין מעמד אבירים. 
מוראט סובלני בענייני דת ועם אויביו, הוא נותן זכויות למנזר רילה בבולגריה ולמוסדות נוצריים אחרים. אחריו שלט בנו באיזיט הראשון, יש אומרים שהוא היה נוצרי בסתר, הוא נתן זכויות נוספות לנוצרים ואפשר להם למלא תפקידים בכירים בממשל. הוא השלים את כיבוש הבלקן, בולגריה, אלבניה, פנה נגד ממלכות מוסלמיות במזרח וניצח את הממלוכים, אך נשבה ונוצח על ידי תימור לנג ב1402, וכך קונסטנטינופול ניצלה.

העותומאניים החלו להתפשט בבלקן בסוף המאה ה14. הם כבשו את מקדוניה, בולגריה, וניצחו את הסרבים בקרב של קוסובו. בהנהגת מוראט הראשון, שמצא את מותו במהלך הקרב. זה היה מקרה ראשון ואחרון של מות סולטאן בשדה הקרב. אלא שבנו אחריו – באיזיט הראשון ממשיך במסע הכיבושים, באיזיט מובס ונשבה על ידי טימור לנג ממרכז אסיה, והתקדמות העותומאניים נעצרת, עמי הבלקן זוכים בחופש מסוים, אלא שעם חלוף הזעם ממשיכים מהמט הראשון ומוראט השני להפוך את האימפריה לריכוזית ומוסלמית ככל האפשר. זה זמן המרידות של סקנדרברג, והמאבק של האלבנים לעצמאות. מאבק זה מסתיים בתבוסה בזמן מהמט השני, שנקרא הכובש, מכיוון שהוא כובש את איסטנבול.
 
האימפריה העותומאנית יצרה דמות של אדם חדש, אציל מוסלמי, אביר, הממלא את מעלות הדרך האבירית הצופית מוסלמית, בין אם הוא פרש בחיל הפרשים, בין אם הוא חייל חדש בחיל היאניצארים. האידיאל של אותו אדם זה המדינה המוסלמית ככלי שמקדם צדק ומאפשר לאנשים לחיות חיי דת מלאים ולחברה להתנהל במלאותה. הכלי שדרכו חונכו האנשים החדשים הללו היה המדרסות והזאוויות ובנוסף לכך הפנימיות הצבאיות של היאניצרים, אדם חדש כזה שנוצר היה חדור מוטיבציה פנימית והוא יכול היה להיות מקדם של המדינה העותומאנית מטעם עצמו בכל מקום ששלחו אותו אליו ובכל תפקיד.
 
המוסד שיצרה האימפריה העותומאנית בתחילתה היה מוסד המילאט. אוטונומיה למיעוטים ומתן זכויות שיפוטיות עצמאיות למיעוטים בתחומי החברה והפרט. המילאט אפשר זכויות הן לעמים והן לעדות ויצר שלטון מקומי ועצמאי שתפקד עבור השלטון המרכזי העותומאני. מוסד המילאט קיים עד ימינו בתחומי הזכויות האוטונומיות של העדות הדתיות השונות בארץ ישראל.
באופן כללי העותומאניים הציעו תפישת מדינה חדשה ומתקדמת. הנשענת על אדם חדש, בה יש שלטון מרכזי, מערכת חוק, מערכת גביית מס מסודרת, אוטונומיה מסוימת למיעוטים. ושלטון זה היה מבחינות מסוימות טוב בהרבה עבור האיכרים המקומיים בארצות הבלקן שנאנקו תחת עול האצילים בחברה הפיאודלית.
 



לאחר ההתפשטות המהירה וניסיונותיו של באיזיט הראשון להכניס נוצרים לממשל הציבורי. בא המשבר של התבוסה לתימור לנג ותקופת בין המלכים. לאחר מכן קמו סולטאנים שהדגישו יותר את הריכוזיות, את האסלאם, ונלחמו לבסס את שלטונם ואת הכיבושים, הסולטאן שייסד למעשה את האימפריה העותומאנית הוא מהמט השני שכבש את איסטנבול וחידש את הכיבוש העותומאני של הבלקן. הוא החרים אדמות מהאצילים, חיזק את השלטון המרכזי, יסד בירוקרטיה יעילה הכפופה אליו ישירות, והפך את האימפריה העותומאנית לכוח המוביל בעולם, בנה צבא וגם מסחר. המשיכו את דרכו הסולטאנים הגדולים באיזייט השני. סלים הראשון וסולימן המפואר. זאת הייתה תקופת השיא של האימפריה. תקופת הכיבושים, תקופת הקמת הצבא החדש, תקופת כתיבת החוקים, תקופת יצירת האדמיניסטרציה הקיסרית. תקופה של חידושים ושינויים וגם כתיבת ההיסטוריה הרשמית של הממלכה.
 
סוף המאה ה15 ותחילת המאה ה16 הם תקופת תור הזהב של האימפריה העותומאנית. כיבוש קונסטנטינופול והרחבת האימפריה הביאו לרווחה, שליטים כגון סולימן המפואר דאגו לחוק וסדר. והקימו מפעלי בנייה כבירים (כגון הגשר על נהר הדרינה), המסדרים הסופים הקימו מנזרים בכל רחבי הבלקן ודאגו לצדק חברתי. היהודים הגיעו מספרד לאחר הגירוש והקימו קהילות מפוארות, עוזרים לפתח את הכלכלה.
בערים התפתחה אוכלוסייה מעורבת של יהודים, ארמנים, יוונים, טורקים, צוענים ונוצרים סלאבים, ואילו האוכלוסייה הנוצרית המקורית מוצאת מפלט בהרים ובכפרים, כשהעשירים והתפתחות התרבות והאמנות קורית במנזרים ובעיירות. לכנסייה תפקיד מכריע בשימור הלאומיות והתרבות.

לאחר תקופתו של סולימן המפואר עולים לשלטון סולטני הנשים, סולטאנים לא מוכשרים שנשלטים למעשה על ידי אימותיהם. אלו סולטאנים שגדלים בהרמון ומפני המסורת של הריגת האחרים ובכלל זה האחים, על ידי זה שעולה לשלטון, גדלים באווירה של תככים ופחד שמי שמוביל אותה הם האימהות מלכות. לאחר תקופתו של סולימאן המפואר ממשיכה האימפריה העותומאנית להיות חזקה וכלפי חוץ מתקדמת עוד מאה שנה, אך הרקב כבר מחלחל פנימה. (מבחינת האימפריה הרומית אפשר להשוות זאת לתקופה שלאחר אוגוסטוס, או לאחר 5 הקיסרים הנאורים). חלק מהסולטאנים מתעניינים בשירה, דת, מדע. וכפי שאמר ניירון קיסר לפני מותו "איזה אמן אבד בי". באימפריה העותומאנית מתפתחים מוסדות הדת, השירה, האמנות, גידול הצבעונים למשל. מדובר על סוף המאה 16, מאה 17.  
 
בסוף המאה ה16 מתחילה התדרדרות, הסתאבות ושחיתות ברחבי האימפריה. השלטון המרכזי נחלש ושליטים מקומיים מתחילים לעשות ככל העולה על רוחם, לוחצים את האוכלוסייה, זה מביא למרידות ומלחמות, אלא שהעותומאניים ממשיכים בהתקדמותם. באמצע המאה ה16 נופלת בלגרד, המצודה הלבנה על הנהר, ובסוף המאה ה17 הם צרים על ווינה פעם נוספת ואחרונה.

​בתחילת המאה ה18 מתחילה ההתדרדרות מבחינה צבאית ושלטונית, התדרדרות שלא הורגשה עד לאותו זמן, אך קרתה במסתרים, מרגע שזה קורה כבר מאוחר לעצור את כדור השלג

במאות 17-18 עולה קרנה וכוחה של רוסיה, המעצמה הסלאבית החדשה, ירושלים השלישית. באיסטנבול שולטים סולטאני הפרחים והמערב מתחיל במהפכה התעשייתית ובהפלגות מסביב לכיף התקווה הטובה שמערערים על מעמדה האסטרטגי של איסטנבול כשער בין מזרח למערב. סדרת מלחמות מביאה את האוסטרים לגבולות בולגריה בתחילת המאה ה18 אך הם נסוגים חזרה לצפון סרביה. בשלום קרלוביץ נקבעים הגבולות שמהווים את הבסיס לחלוקה של ארצות הבלקן בספר זה, מדרום לעיר נובי סאד שעל הדנובה יש שלטון עותומאני ונצרות אורתודוקסית, בארצות של סרביה, בוסניה, מקדוניה, בולגריה ואלבניה. ואילו מצפון יש את האוסטרו הונגרים ונצרות קתולית בקרואטיה וסלובניה.

הדעיכה מתחילה למעשה מאז התבוסה בשערי ווינה בסוף המאה ה17. במאה השנים האחרונות לקיומה מוחזקת האימפריה העותומאנית באופן מלאכותי על ידי מעצמות המערב שמונעות את קריסתה וכיבושה על ידי כוחות עוינים. במהלך הזמן הזה מנסה האימפריה העותומאנית לחדש את עצמה על ידי תנועת התנזימאת, ויש אומרים שבכך היא מעמידה את היסודות לתורכיה המודרנית שקמה מתוך הריסות האימפריה הישנה והתשושה.​



 
רשימת
תפוצה
לקבלת מידע נוסף אודות טיולים חדשים ישירות
לתיבת האימייל שלכם, הרשמו למועדון הלקוחות שלנו