לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

עלי בן אבי טאלב - טיולים לרחבי העולם

דמות עלי וחשיבותו אצל הבקטשים..

למוחמד לא היו בנים שיוכלו לרשת את האור האלוהי ממנו, אבל היה לו בן דוד שהיה מראשוני ההולכים אחריו, ממנהיגי וגיבורי העדה המוסלמית הצעירה, בשם עלי, לימים טען עלי שמוחמד העביר את הידע והאור המיסטי אליו ושהוא ממשיך דרכו של מוחמד כמגלם את דמות האדם השלם, ולכן צריך להנהיג את עולם האסלאם.

עלי נולד בשנת 600 לאבו טליב שהיה דודו של הנביא מוחמד. כילד הוא אומץ על ידי הנביא וחונך על ידו. הוא היה אחד הראשונים להצהיר על אמונתו בשליחותו של מוחמד בהיותו עדיין ילד בן 10 או 15. יותר מאוחר הוא נישא לפטמה הבת של הנביא והיו להם 2 בנים – חסן וחוסיין. עלי היה לוחם גיבור והציל את מוחמד בקרבות רבים. הוא רכב על הפרדה דולדול והשתמש בחרב הפלאית זולפיקר.

השיעים מאמינים שרוח הנבואה, רוח הקודש, עברה ממוחמד לעלי, ולכן מוחמד גם ציווה במפורש שעלי יהיה זה שינהיג את העדה ויירש את מעמדו הרוחני אחריו. אלא ששאר המוסלמים לא קיבלו זאת ואף השמיטו קטעים מפורשים בקוראן שמתייחסים לכך.

אצל הבקטשים דמותו של עלי מאפילה, לעיתים, על דמותו של מוחמד. מוחמד הוא הנביא הגלוי, ואילו עלי הוא הנביא הנסתר, הכוח שמאחורי הדברים. מוחמד הוא השער של השריעה - החוק, עלי השער של הטריקה - הדרך. מוחמד הוא העיר ועלי הוא השער.

בפתח אולם ההתכנסויות של הבקטישים כתוב משפט שאמר מוחמד: "אני עיר הידע ועלי הוא השער"

עלי הוא השער לאמת ודמותו תופשת ממדים גדולים יותר אף מזו של מוחמד, או מתאחדת עם דמותו של מוחמד. דמותו של עלי אצל הבקטישים מזכירה במידה רבה את דמותו של ישוע אצל הנוצרים. הדמות המשותפת נקראת מוחמד – עלי.

מוחמד עלי הוא האדם השלם, לאורו ובדמותו נבראה היקום כולו, הוא הפרי של העץ של היקום, אך העץ צריך היה פרי וזרע מלכתחילה, לפני שהוא נהיה לעץ.

מוחמד - עלי הוא התוכנית והמטרה של הבריאה כולה, כל הבריאה נבראה כשאור מוחמד עלי עומד אל מול עיניו של הבורא, ביודעו שיום אחד הוא יחזור אליו, ואז הבורא יהיה שלם יותר. זה מזכיר קצת את המיתולוגיה הנוצרית סביב דמותו של ישו.

הנביאים, כל אחד מהם, מגלמים אספקט אחד של האדם השלם, אך האדם השלם כולו קיים במוחמד עלי.

כמו שזרע קטן טומן בחובו עץ גדול, כך גם האדם, לפחות במצבו האידיאלי, מכיל את היקום כולו. האדם השלם מאחד את האחד והרבים, כך שהיקום תלוי בו להמשכיותו.

 

אומר המשורר גייבי בבה:

"היקום הזה הנו עץ, האדם נהיה פרותיו.

זה שהתכוונו אליו זה הפרי,

אל תחשוב שזה העץ."

 

בקרב הבקטשים יש סדרה של 8 סיפורים שמספרים על מעשיו המופלאים של עלי.

סיפור אחד, למשל, הוא על יצור ענק שנקרא דיו שתפש אדם מאחורי הר "קף" (ההר שממנו נוסד העולם), ועמד לאכול אותו, כשהופיע לפתע ילד עם מראה של אריה ונתן לו מכה שהיממה אותו, קשר אותו עם עלי תמרים ואף אחד לא הצליח לשחרר אותו, עד שהופיע עלי שוב והכריח אותו להתאסלם ולהבטיח שלא יאכל יותר אנשים. המשל של הסיפור הוא שהענק זה הצרות של בני האדם, שנקראים "דרתלר", המרפא שלהם הוא עלי וזה נקרא "דרמן". "דרתלר" זה במיוחד הכאב של הפירוד וההכרה של הדואליות, והמרפא נמצא בעלי וצאצאיו. הצרות הם מסך בין האמת של המציאות ובין הלא מאמין. עלי הוא גם מוריד המסך על הלא מאמינים וגם מרים המסך למאמינים.

סיפור אחר מספר על עלייתו של מוחמד לשמיים, הוא פוגש בדרך אריה שמפחיד אותו ונאלץ לתת לו טבעת כדי שיוכל לעבור, כשהוא מגיע לרקיע השמיני הוא מדבר עם אלוהים דרך מסך, כשהמסך מורם הוא רואה מאחוריו את עלי. אלוהים נותן למוחמד אשכול ענבים לתת אותם לנכדיו חסן וחוסיין, סלמן הפרסי שנוכח גם הוא מבקש ענב ומוחמד נותן לו אחד. בדרך חזרה הם מגיעים למקום ה40. מוחמד מוצא שם רק 39, באותו רגע מגיע סלמן מגיע ומשלים את ה40. כשהם מדברים יד בלתי נראית סוחטת את הענב שבידו של סלמן, ה40 שותים מהמיץ שנוצר ונהיים כולם שיכורים, הם מתחילים לרקוד ולשיר מנגנים בכלים מוזיקליים וחוזרים על מילת האלוהים: הוא, הוא. עלי שם עצמו במרכז, שיכור יותר מכל האחרים, ומוציא מפיו את הטבעת שנתן מוחמד לאריה.

עלי נהיה בסופו של דבר החליף הרביעי של האסלאם. הוא הקים את בירתו בקופה שבעיראק ונקבר בנגף, 4 מילין משם.

 

יש סיפור מעניין הקשור להלווייתו:

לפני שהוא מת הוא קרא לחסן וחוסיין ואמר להם שלאחר מותו יבוא אדם עם פרצוף מכוסה לקחת את גופתו לקבורה. ואכן דמות מצועפת הופיעה והובילה את הגמל עם הגופה למקום הקבורה. כשחסן וחוסיין דרשו ממנו להרים את הצעיף הם גילו לתדהמתם שהאיש היה לא אחר מאשר עלי עצמו...

 

שירים לעלי.

"אלוהים, מוחמד, עלי, כולם סוד אחד".

ספיל עבדל.

 

"שוב הפצע של לבי נפתח, היכן אמצע מזור לצרותיי, אם לא בידיו של האריה – עלי"

פיר סולטן עבדל.

 
הצרות שלי רבות

הפצע של לבי מדמם שוב

היכן אמצע מזור לצרותיי

אלא אם כן מידו של השהא.

פיר סולטן עבדל

 

הוא ישב על הדרך כמו אריה

הוא סחט את מיץ הענבים עבור ה40.

הוא נשא את הלווייתו שלו.

הריבון הגי בקשט הוא עלי עצמו.

אשיק חסן

 

ציטוטים הקשורים לעלי.

כשמוחמד נפצע בקרב של אוחוד והוא במצב קשה מופיע לפניו המלאך גבריאל ואומר לו לדקלם את התפילה "קריאה לעלי". מייד לאחר שמוחמד קורא את התפילה מגיע עלי ובעזרת החרב – זולפיקה, מציל את מוחמד ואת כל המוסלמים. התפילה לעלי "נאדי אליין" ידועה מאד אצל הבקטישים והיא הולכת כך:

"בשמו של המלך, קראו לעלי, מיישם הנסים, תמצא בו עזרה לצרותייך. יש לי צורך באללה הנשגב, אני קורא לך, כל החרדה והפחד ייעלמו באור של גדולתך, הו אללה, הו אללה, הו אללה, באור של נבואתך, הו מוחמד, הו מוחמד, הו מוחמד, בסוד של קדושתך, הו עלי, הו עלי הוא עלי, הוא בעל היופי והשלמות, הוא בעל ההוד והשמימיות, למען אל חוסיין, סבו, אביו, אמו, אחיו וילדיו, הצל אותנו מכל צרה ומצוקה, על ידי הרחמים של הרחמן שברחמנים והטוב ביותר שאלו שעוזרים, ההופך של לבבות ומחשבות. שנה את לבבנו ואת מחשבתנו, למען הנאתך והמחזה של אלו המתגעגעים אלייך והנבחרים. אין אחד כמו עלי ואין חרב כמו זולפיקה, הוא חבר של אדוננו, שמע אותנו למען מוחמד המכובד והיידר – אריה (כינוי של עלי)."

 

"אלוהים, מוחמד, עלי, כולם סוד אחד". ספיל עבדל.

"שוב הפצע של לבי נפתח, היכן אמצע מזור לצרותיי, אם לא בידיו של האריה – עלי" פיר סולטן עבדל.

כשמוחמד נפצע בקרב של אוחוד והוא במצב קשה מופיע לפניו המלאך גבריאל ואומר לו לדקלם את התפילה "קריאה לעלי". מייד לאחר שמוחמד קורא את התפילה מגיע עלי ובעזרת החרב – זולפיקה, מציל את מוחמד ואת כל המוסלמים. התפילה לעלי "נאדי אליין" ידועה מאד אצל הבקטישים והיא הולכת כך:

"בשמו של המלך, קראו לעלי, מיישם הנסים, תמצא בו עזרה לצרותייך. יש לי צורך באללה הנשגב, אני קורא לך, כל החרדה והפחד ייעלמו באור של גדולתך, הו אללה, הו אללה, הו אלה, באור של נבואתך, הו מוחמד, הו מוחמד, הו מוחמד, בסוד של קדושתך, הו עלי, הו עלי הוא עלי, הו אבעל היופי והשלמות, הו בעל ההוד והשמימיות, למען אל חוסיין, סבו, אביו, אמו, אחיו וילדיו, הצל אותנו מכל צרה ומצוקה, על ידי הרחמים של הרחמן שברחמנים והטוב ביותר שאלו שעוזרים, ההופך של לבבות ומחשבות. שנה את לבבנו ואת מחשבתנו, למען הנאתך והמחזה של אלו המתגעגעים אלייך והנבחרים. אין אחד כמו עלי ואין חרב כמו זולפיקה, הוא חבר של אדוננו, שמע אותנו למען מוחמד המכובד והיידר – אריה."

 

דרשה בקשר לעלי

ישנה דרשה ידועה של עלי שנקראת "דרשת ההסבר" שבא עלי מסביר מי הוא. הדרשה נקראת גם דרשת שבעים המילים, חלק מהם מופיע כאן:

  1. "אני זה שיש לו את המפתחות ללא נודע, אף אחד אחרי מוחמד לא יודע אותם מוץ ממני ואני יודע את כל הדברים.
  2. אני הבעלים של 2 התקופות, התקופה עד מוחמד וממוחמד, שהוזכרו בספרים המוקדמים.
  3. אני ההוכחה, וזה שיש לו את חותם שלמה.
  4. אני ההוכחה של הנביאים.
  5. אני השופט של כל היצורים.
  6. אני הלוח השמור.
  7. אני הלב של האלוהים.
  8. אני הוא זה שהנביא אמר לו: הדרך היא שלך והתחנה שלך.
  9. לי יש את הידע של הספר של כל מה שהיה וכל מה שיהיה.
  10. אני ה"נוח" הראשון והתיבה של נוח.
  11. אני היוצר של העננים.
  12. אני הוא זה הגורם לאנשים לשמוע את הרעה וזה שעושה את הברקים.
  13. אני זה שגורם לנהרות לזרום.
  14. אני המחזיק של השמיים.
  15. אני החבר של איוב, זה שנוסה וזה שריפא אותו, והחבר של יונ, של הלוויתן ומצילו.
  16. אני האור שממנו משה לקח וממנו קיבל את ההדרכה הנכונה.
  17. אני מקבל את הטוהר שלי מהאלוהים.
  18. אני הגילוי של האלוהים הגבוהה ביותר.
  19. אני זה שמדבר את כל השפות שבעולם.
  20. אני שומר את הידע של אלוהים הגבוהה ביותר
  21. אני ההוכחה של אלוהים לכל דבר שהוא בשמיים או באדמה.
  22. אני ההוכחה של האלוהים לשדים ולאדם.
  23. אני התקיעות הראשונות והשניות של החצוצרה ביום תחיית המתים
  24. אני הספר שבו אין ספק."
הרשמו לרשימת התפוצה שלנו