לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

הדואמו בפירנצה

חלומו של ברונלסקי היה לבנות בניין שיעלה על הישגי האדריכלות הרומאית ויחקה את סגנונם. עד לתקופתו הפנתיאון שברומא היה הבניין בעל הכיפה הגדולה בעולם, אחד השרידים המרשימים ביותר של התקופה הקלאסית. ברונלסקי חלם לבנות כיפה שתהיה גדולה בקוטרה מזו של הפנתיאון. הוא הצליח להגשים חלום זה בבניית הדואמו – הכנסייה הראשית של פירנצה, רדיוס הכיפה גדול בשני מטר מזו של הפנתיאון.

בניגוד לבניינים שנבנו עד לתקופתו הרי שהכיפה שהוא בנה מעל כנסיית מריה לה פיורה לא נתמכה על ידי קשתות חיצוניות, היא סימטרית, פרופורציונאלית ונמצאת ביחסים מתמטיים ברורים עם הסביבה, מחדשת בזאת את מסורת העולם הקלאסי, מבטאת את תפישותיו בנוגע לתבונה השולטת בעולם ומיקום האדם בתוכו. המבנה שלה מבטא את השלם ומרומם את בונהו לדרגה של אמן. הכיפה היא בדיוק כפי שהיא יכולה וצריכה להיות ואין להוסיף או לגרוע ממנה דבר. ברונלסקי שואף את המצוינות והשלמות ועצם העשייה שלו מראה את הגאוניות שבאדם אחד והאפשרות להגשים חזון.  

 

אנשי איטליה בתקופת ברונלסקי הכירו את הכיפה האדירה ברומא שמתנשאת לגובה הקרוב לחמישים מטר ואין עוד כמותה בעולם, והנה התנשאה לה כיפה דומה בקוטרה לגובה כפול מזה של רומא בבירה התרבותית החדשה - פירנצה. הכיפות הזכירו זו את זו והראו בצורה הוויזואלית הבולטת ביותר את הקשר והערגה של התקופה לתרבות הקלאסית ועל חזרתה של תרבות זו. ברונסלקי יצר סמל שכולם ראו ויכלו להבין ולהזדהות איתו. סמל שהראה על הקשר וההמשכיות של תרבות רומא הקלאסית באיטליה של ימיו. ברונלסקי הגשים בבניית כיפת הדואמו שבפירנצה את תפקידה החשוב של האדריכלות בכל הזמנים, ליצור סמלים בולטים שמהווים נקודת התייחסות לשינוי תפישתי ותקופתי ומוקד לחיקוי ולמידה.

 

הרשמו לרשימת התפוצה שלנו