לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

פסיכולוגיה של דת - טיולים לרחבי העולם

סיכומים מהספר פסיכולוגיה של דת – בית הלחמי

 

התופעה הדתית – אקסטזה ושגרה

קדושה היא תחום התוכן, ולא תפקוד פסיכולוגי או צורה.

הרעיון של טהור ומזוהם, הוא התחלה של טקסים רבים

דת היא שמחה בחברות, חום ושייכות.

אלימות בדת מופיעה רק בקבוצות גדולות, ובכך זה לא שונה מזהויות קולקטיביות אחרות כגון לאומיות

דת לא בהכרח קשורה לאלימות, לעיתים התוקפנות מופנית פנימה, כלפי היחיד.
הדת היא הגורם המוביל בהקשר של אלטרואיזם, ואי אנוכיות. שירות לאחר.

התנהגות דתית היא בעיקרה טקסים. חלק גדול מהטקסים קשור לקורבן, הוכחה למסירות. גם עליות לרגל הם צורה של קורבן וטקס.

אנשים סוגדים לאנשים אחרים שנחשבים אלוהיים, מתווכים. יש הסוגדים גם לחיות.

המרות דת קשורות לשינוי שאדם עובר בדרך הדתית. מטמורפי.

דת קשורה לחלומות ודמיון, בו הכול אפשרי. גם עונש על חטאים. וגם נירוונה.

רוב המאמינים חווים דת דרך שגרה של טקסים שנותנת להם ביטחון ומסגרת.

 

להגדיר דת ופסיכולוגיה

תחום אקדמי מוגדר על ידי
א. קובץ בעיות, נושאים, שאלות
ב. טווח של שיטות מחקר

 

פסיכולוגיה אקדמית:
א. שאלות על התנהגויות האדם, בפעולה הנצפית ובמודעות, בעיקר על התנהגויות רגילות
ב. ניסויים, שאלונים, תצפיות סיסטמתיות

המכנה המשותף של פעולות דתיות הוא רחב, ויכול לכלול לעיתים גם פילוסופיה ואתיקה. דת היא אידיאולוגיה "החלק של החברה שעוסק באופן פעיל ביסוד והגנה על תוואי אמונה וערכים" (geerz 1964 p. 64)

אך זאת אידיאולוגיה שונה בטענות וההתכווננות שלה.
מחויבות אמתית ללא הוכחה או טיעון הגיוני, רשת יחסים ייחודית אמתית ומדומיינת.

 

דת היא "מערכת של אמונות באלוהי או כוח על אנושי, מעשי סגידה או טקסים אחרים שמכוונים כלפי אותו כוח (argyle and bet halahmi 1975)

כל הדתות מכילות את האמונה ברוחות המאכלסות את העולם הלא נראה ויחסינו איתם. , צריך להניח את העל טבעי כאבן היסוד להגדרת התנהגויות אדם כדתיות.

 

בבסיס כל דת, קיום נשמות, ישויות על טבעיות וכוחות על טבעיים. (Wallace, 1966, p. 52)

 

כל הדתות מקדמות רעיון של עולם לא נראה המיושב על ידי יצורים, אלים, מלאכים ושדים, ששולטים על מה שקורה לנו. (Loomis, 1948, p. 3).

 

האמונה בעולם לא נראה היא המבדילה בין אידיאולוגיות דתיות לאחרות. יש הקבלה בין דת לבין מאגיה ואוקולטיזם, אמונות תפלות של האנשים הפשוטים. אך הם לא אותו הדבר.

 

הרלוונטיות של מידע וממצאים פסיכולוגיים

למה אנשים עוסקים בפעילות דתית? האם יש התנהגות דתית טהורה?
האם אנשים דתיים מאד יש להם תכונות אישיות אחרות?
מה המשמעות של דתיות עמוקה מבחינת התוצאות בעולם של אנשים?
מה הם הנלווים הפסיכולוגים והתוצאות ההתנהגותיות של האמונה הדתית?

 

הפסיכולוגיה של דת היא אמפירית. מקורותיה פסיכולוגיה חברתית, פסיכולוגיה אבולוציונית, תיאוריות אישיות, פסיכולוגיה התפתחותית, פסיכופתולוגיה.
וגם: אנתרופולוגיה, היסטוריה, פסיכואנליזה, סוציולוגיה.

 

האם דת יכולה להיות מובנת מחוץ להקשר חברתי תרבותי?

האנתרופולוגים רואים בדת חלק מתרבות. סוציולוגים רואים דת במונחים של מעמד וכוח.

ההוכחה הבסיסית של המחקר היא שדת היא התנהגות חברתית ואינדיבידואלית. היא גם הטמעה אישי וגם הרכב חברתי. לדוגמא : החוויה המיסטית היא אישית, אך מושפעת מההקשר התרבותי.

 

הסבר והיפותזת מחקר

פסיכולוגים רואים דת כתגובה אנושית לגירוים בעולמות הטבעיים והחברתיים, ולא כתגובה למציאות של עולם על טבעי. הם מייחסים מוטיבים נסתרים לאנשים הדתיים הבאים מתחום הכלכלה, סוציולוגיה, פסיכולוגיה.

ההיסטוריה ותנועות דתיות מקורם בצרכי אנוש (זה נראה לי הסבר לא מספק).

 

היפותזות של מקור – המקור הפסיכולוגי של דת
מרכיבים נוירונים, צורך הכרתי, סגנונות הכרתיים: אופטימיזם אבולוציוני

סגנונות הכרתיים: דת כאמנות, התאמה לחרדה, פחד מהמוות, התוצאות של ילדות מוקדמת
הקרנה ואמונות דתיות, הקרנת סופר אגו והנעה של מין ואשמה

היפותזה של שימור – מדוע משמרים מערכות אמונה קבוצות ואנשים
זהות וערך עצמי, הסברי חוסר, מרכיבי אישיות, למידה חברתית

היפותזה של תוצאה – ההשפעה של התנהגות דתית על חברה ואדם
שילוב אישי, שילוב חברתי

 

הסברים נוירולוגים

האדם מתוכנת כך שמערכת העצבים שלו תגיב על גירויים מסוימים – למשל מוזיקה, והיא מכוונות לחוויות מיסטיות. דברים שהם מעבר להיגיון. מעטפת המוח זוהתה במקום שבו מכניזם נוירולוגי גורם לחוויה דתית (persinger. 1987)

 

הסברי צרכי הכרה
האדם תואר כ"חיית חיפוש", האדם תמיד יחפש תשובות, והדת נותנת אותם. האדם מחפש סדר. האדם מחפש המשכיות ובהירות, זה חיוני למחשבה והחוויה, ולכן האדם נותן סיבות לדברים, גם כשהם לא שם. ומכאן האנימיזם הקדום. חוסר משמעות זה אויב האדם . הדת זה הבדל בין סבל סתמי, לבין סבל שאפשר לשאת אותו כי יש לו משמעות. האמונה בצדק נמצאת גם בחברות פרימיטיביות.

נותנת ביטחון שהוא תשובה לחרדה רגשית, רק אחר כך באים התשובות והסיבות. והם קשורות ללא נראה. הסברי צרכי הכרה אינם נותנים תשובה מלאה להופעת הדת.

סגנונות הכרה: אופטימיות אבולוציונית.

ייתכן ודת היא התאמה אבולוציונית. רואים זאת גם אצל חיות בטקסים המפחיתים אלימות ומגבירים נכונות. האנושות עומדת בפני המוות וקשיי החיים והיא חייבת בסיס אופטימי, שמחוזק על ידי חוויות הילדות. ליונקים יש חולשה למשברים רגשיים, התרבות היא מעין פקעת המגינה על הגולם האנושי?
אלא שההתאמה שלנו היא לסביבה שכבר איננה, זו של האדם הקדמון. הדת היא שריד משם.

 

סגנונות הכרה: דת כאמנות
אנלוגיה בין דת לאמנות שבשניהם תהליכים פסיכולוגים דומים: אמנות מציעה רווחה רגשית ומשמעות הכרתית. הדת היא תוצר סמלי של חרדה, תשוקה ודמיון אנושי, המבוטא באופן חברתי. דת היא מילוי משאלות. כמו אמנות דת היא תוצא של מתו בין היחיד לחברה, בין הדחף לסיפוק והחיים, הכרה בהכרח של סבל ומוות. (
firth. 1981)

 

"נסיגה בשירות האגו", נסיגה מהמציאות אל פתרונות דמיוניים, משותפת לאמנות ולדת. הקהל הדתי יהיה גם הקהל האמנותי. רגשות דתיים יתפתחו מתהליכים אסתטיים

התאמה לחרדה וחוסר ביטחון

דת היא תגובה נירוטית הנובעת מחוסר האונים והחרדה של הילד. פחד הוא רגש המופיע בחיינו יותר מכל דבר אחר, כי החיים הם לא בטוחים.

 

פחד מהמוות

זה האתגר העיקרי המוביל לדת. מהמוות נובעת האמונה בחיים נסתרים והאתיקה. המוסר (פרויד). הדת התחילה בטקסים קבורה פרהיסטוריים. הדת מציעה התגברות על המוות.

 

השפעת הילדות המקודמת

האל הוא דמות האב והאם. הילד תלוי ביצורים כל יכולים. הגירוש מגן עדן הוא הלידה, וכו. הילדות היא אמון בסיסי וקשר. יש חוקרים הטוענים שתחושת הקדושה נובעת מחוויות ילדות.
אמונות דתיות והקרנה – שיקוף

האמונות מבטאות חוויות ופנטזיות אנושיות, הנתפשות כחיצוניות לנו. הקרנות של מצבים פסיכולוגיים מחוץ לנו. המיתוס, לדוגמא, הוא שדה סמלי אנושי. משקף דינמיקות אישיות, מבנים חברתיים, דינמיקות משפחתיות, פעולות תרבויות. זאת גישה חברתית של דורקהיים, האלוהים כשיקוף של הקבוצה

 

היפותזת שיקוף האב – בעיקר תיאוריה של פרויד, כפי שמופיעה בספר טוטם וטאבו

 

היפותזת שיקוף האם – החשיבות של האם בהפגת חרדה, הילד יכול לדמיין את נוכחות האם ברגעי חרדה, שזאת ההופעה המוקדמת של חוויה דתית. כל הנושאים הדתיים הם הקרנה של נושא פנימי, שזה המטרה של מחקר קבוע. פיצוי לכישלון מוקדם בפיתוח התקשרויות בטוחות.

 

הקרנה של יחסים ודינמיקה משפחתית.
פנטזיות ממושלכות שימשיכו את הסביבה הקוסמית בצורה של דרמה משפחתית. האמונה באלוהים היא פתרון תסביך אדיפוס, כי אי אפשר להרוג את האב, וממילא הוא לא האב – נולדה ברוח הקודש. קשר בין אמונה בישויות על טבעיות ויחסים חברתיים מוקדמים

 

הקרנה משנית

הטענה היא שהדימויים הדתיים מגיעים מוכנים כחלק מלימוד חברתי, ואז אנו מקרינים את החוויה האישית הייחודית שלנו.

 

הקרנה של העצמי

אנחנו קודם כל מודעים לקיום עצמנו, כשאוהבים את אלוהים אנו אוהבים את עצמנו, וכשאנו אוהבים את עצמנו... אנו נותנים לאלוהים את התשובה המתאימה.

 

תיאורית הקרנת הסופר אגו והשתחררות מאשמה

התבנית הפסיכולוגית המתארת את דרישות ההורים נקראת – סופר אגו. הוא קשה ולא הגיוני, התוקפנות כלפי ההורים המענישים מופנית כלפי העצמי. הסופר אגו מופנה לאלוהים. הדת היא זכוכית מגדלת לדרישות ההורים הנכנסות למצפון. עוזר לקיים את האיזון בין תשוקה, מוסריות ופעולה. אלוהים הוא רואה כל כמו ההורים. הקונפליקט מופחת על ידי זה שהוא הופך לחיצוני. הדת היא שליטה בדחפים. הדת עוזרת בפתירת רגשות אשמה.

 

מוטיבציות סקס

דת היא סובלימציה של דחפים מיניים. יש הרבה סימבוליזם מיני בדת. אלו שתי אלטרנטיבות, דרכים של ביטוי עצמי וסיפוק. לבדוק את היחס בין דתיות לפעילות מינית

 

היפותזות שימור

לימוד חברתי

קונפורמיות ולימוד נרכש של התנהגויות.

זהות וערך עצמי: דת כקטגורית חברות חברתית

להאמין זה להשתתף במערכת חברתית, להשתייך לקהילה. ולהגיע לאינטימיות עם אחרים. רוב האנשים לומדים את הדתיות שלהם בגיל צעיר כחלק מכברה, כשם שלומדים שפה. קודם לומדים זהות – קתולי, ורק אחר כך את האמונה הנגזרת מכך.
הפרסונה שלנו מרכבת ממספר רב של זהויות חברתיות. הצורך בזהות הוא בסיסי. נותן לעיתים תחושת עליונות.

 

הסברי חוסר

מרקס אמר שדת זה אופיום להמונים. תסכול, בידוד, זרות, כל אלו מובילים לכמיהה דתית.
מנגנוני פיצוי בצורת גן עדן, חיים לאחר המוות. מתח ותסכול מובילים לנסיגה, שיכולה להביא לפנטזיה וחשיבה מאגית.
טראומה מובילה להרבה התנהגויות אנושיות דרמטיות

 

מרכיבי אישיות

הבדלים אישיים בהתנהגות דתית. האם יש טיפוס דתי?

 

היפותזות של תוצאות

אינטגרציה אישית – כוחות שונים בתוך האדם.

אינטגרציה חברתית – אפילו פרויד חשב שדת הכרחית לשליטה בהמונים ופחד מחילון.

 

שיטות המחקר

יש משתרעת של משמעות לאותם מושגים אצל אנשים שונים, להאמין באלוהים זה לא אותו דבר אצל כולם. התנהגות גם כן יכולה לנבוע מסיבות שונות.
מעורבות גבוהה למול זהות. כת היא מחויבות והרגשה, דת היא רוטינה וצורה. מעטים הם המיסטיקנים שהולכים עד הסוף , לרוב האנשים הדת היא נורמה ושיגרה. המחקר צריך לעסוק גם בזה.

 

דרכים ישירות ולא ישירות: ללמוד על דת על ידי הסתכלות על המאמנים או האמונות.
מחקר על דתיות, ההקשר.
מחקר על הדת

 

ההשפעה של הבדלים אישיים באישיות וביכולת

מדוע דת משפיעה על אחדים יותר מאחרים?

יש כנראה קשר לאינטרוברטיות מחשבתית.
התכונה השנייה היא יותר אמפטיה – זה קשור לנברוזה קלה.

דוגמטיות ומורכבות קוגניטיבית

מימד של אישיות הנקרא דוגמטיות. והוא קשור לסמכות. החילונים הם הכי נמוכים בדוגמה.
לאורתודוקסיה יחס שלילי לפתיחות ומורכבות. הרבה מהדתיים סגורים. יש קפיצת אמונה לא רציונלית. , מחויבות לדרך חיים.

נטייה להתייחס באופן לא ביקורתי לדברים. להמציא.

 

הכמורה – לגברים יש יותר תכונות נשיות מהרגיל, ולנשים תכונות גבריות.

מומרים – לרוב במצב חרדה או דיכאון לפני האירוע. וחיובי אחר כך

פונדמנטליזם קשור לאופטימיות, תקווה, ואי האשמה עצמית. לעומת קבוצות ליברליות.

אלו שיש להם חוויות דתיות הם ברצה הסכיזוטיפי, פתוחים הכרתית.

התמודדות עם אשמה וכעס

לנשים יש רגשי אשמה גדולים יותר והם יותר מענישות עצמם, וזה יכול הסביר את הדתיות אצל נשים. כך גם אצל אנשים צעירים, זה מוביל לדתיות

אין הרבה דתיים בקרב מדעי החברה, יותר במדעי הטבע.

 

ההשפעה של דתיות

דתיים יותר מסופקים מאחרים. המסגרת הדתית חברתית מאפשר לאדם להתמודד ביתר קלות עם משברים. אמונה בחיים לאחר המוות מספקת ביטחון, הדת מפחיתה בדידות. אך רק באלו המאמינים באל תומך, ולא באלו המאמינים באל מעניש.

האמונה עוזרת אפילו בבריאות, צפיה בסרט על אימא תרזה הגבירה את המערכת החיסונית ברוק, בניגוד לסרט אחר.

המחקרים מדגישים את הנטייה הדתית הפנימית כמשתלמת ביותר והמתאימה ביותר לחיים דתיים.

 

הוגי דעות גדולים בתחום מדעי הדתות ומשנתם - לחצו לקישור (מאמרים נפרדים)

מקס מילר

אדוארד טיילור

ג'יימס פרייזר

אמיל דורקהיים

ויליאם ג'יימס

ויליאם סמית

יוליוס ולהאוזן

אוטו רודולף

זיגמונד פרויד

מירצ'ה איליאדה

קליפורד גירץ

ויקטור טרנר

 

מאמרים נוספים בתחום מדעי הדתות - לחצו לקישור

מקדשים במדעי הדתות

קומיניטס ולימינאליות

עלייה לרגל

דאיזם

מבוא לקדושה

יש אלוהים - הוכחות פילוסופיות לקיום האל

ארגונים דתיים

 

 


 

הרשמו לרשימת התפוצה שלנו