לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

פרומתיאוס - טיולים לרחבי העולם

פרומתיאוס – טיטן.

 

מציין את החולשה והגדולה שבקיום האנושי, מותר האדם מן הבהמה. מכל סיפורי המיתולוגיה הוא המורד האולטימטיבי, מייצג מרד והתנגדות. משמעות השם – מחשבה תחילה. הוא נחשב לפי חלק מהגרסאות למי שברא את האדם. מופיע אצל הסיודוס ויותר מפורט במקורות מאוחרים יותר. הוא יוצר האדם וגם מיטיב האדם, אהבה שלו לבני אדם והרצון שלו לעזור להם.

 

הסיודוס מספר על סעודת האלים ובני האדם. הם נהגו לערוך סעודות משופתת, אך זאוס החליט שצריך לעשות הפרדה. הוא פונה בזה לפרומתאוס. וזה לוקח את הבקר ועושה מזה 2 ערמות. את העצמות הוא עוטף בשומן מנצנץ, ואת הבשר הוא עוטף במעיים המגעילים, ואומר לזאוס לבחור את הערמה שרוצה. מרמה את זאוס. ולפי זה תתבצע החלוקה בסעודה בין האלים לבני אדם. זאוס יודע שהוא מנסה לרמות אותו אבל בכל זאת נופל בפח ומשאיר לבני אדם את הערימה של הבשר. החלוקה הזו מייצגת את הפולחן היווני וגם משהו מהותי להבחנה בין אלוהים לבני אדם. וזה שהאלים הם בני אלמוות ובני אדם הם לא. לפי היוונים כוח החיות נמצא בתוך החלק החלול של העצמות, בכך שהאלים מקבלים את העצמות. הם מקבלים את כוח החיות של הקורבן, בעוד שבני האדם מקבלים את החלק הזמני, הנרקב.

 

שחזור מיתי של ריטואל קונקרטי וגם משמעות סמלית. עד לאותו רגע גם בני האדם זכו לסוג של חיי נצח. רק בעקבות הסידור של פרומתיאוס הם הפכו להיות חיים זמניים.
בעקבות התחבולה של פרומתיאוס זאוס מחליט להעניש את בני האדם ולמנוע מהם את האש. אפשר להבין שבלי האש אי אפשר לאכול את הבשר. פרומתיאוס לא מוכן לקבל את סמכותו של זיאוס, ואת הגזרה שמשמעותה מוות לבני אנוש, הוא גונב ניצוץ מהאש האולימפית, מחביא אותו בתוך כד של שומר ומביא אותו לבני האדם. הבאת האש לבני אדם מסמלת שורה ארוכה של מתנות שפרומתיאוס הביא לאנשים. אפשר להגדיר את המתנות הללו במילה טכנולוגיה – אומנויות מכל הסוגים, היכולת להבין את העולם ולרתום אותו לטובתינו. מתנת האש לבני אדם מייצגת לא רק את האש , אלא מקבץ מאד גדול של דברים. גניבת האש מביאה את זאוס להעניש את פרומתיאוס בצורה אכזרית.

 

הפרומתיאה - טרילוגיה של טרגדיות מאת אייסכילוס

פרומתיאוס כבול - החלק הראשון. המחזה נפתח בעונש שפרומתיאוס יקבל. זאוס כובל אותו לסלע בקצה העולם, ליד האוקיינוס ונשר מנקר בכבד שלו במשך היום. המחזה מתרחש בקצה העולם. פרומתיאוס יודע סוד מאד גדול בנוגע לזאוס. ילד שיוולד לו ויאיים על שלטונו. לאורך כל המחזה פרומתיאוס מתנגד ללחץ שזאוס מפעיל עליו. במהלך המחזה פרומתיאוס קשור לסלע ופוגש כל מיני אנשים, למשל את אוקיינוס שמבטא את הסדר של העולם הכאוטי לפני הסדר האולימפי, הוא נפגש עם הרמס, איאו, שהפכה לפרה, הסיפור שלה מבטא את האכזריות של זאוס. גוון פוליטי נגד שלטונו העריץ של הטירן. הגיבור פרומיתאוס הוא המתנגד הגדול לשלטון הזה. זה החלק הראשון של הטרילוגיה.

החלק השני נקרא פרומתיאוס המשוחרר
החלק השלישי נקרא פרומתיאוס נושא האש – חזרתו של פרומתיאוס לאתונה וכינון של חגיגות לכבודו. במחזה השלישי פרומתיאוס מגיע לאתונה ומכונן בה קהילה אזרחית, בחג הפרומתיאה המשתתפים עומדים עם לולאות, מחקים את השלשלאות של פרומתיאוס
בהקשר היווני המחזות הוצגו ברצף במסגרת פסטיבל דיוניסוס. כל שלושת החלקים של הטרילוגיה הוצגו זה אחר זה.

 

היחסים הקשים שיש לבני אדם עם האלים, כל סבל שיש להם מהם, ולמרות זאת הם צריכים לעבוד אותם. האלים רוצים את סגידת בני האדם
פרומתיאוס גנב מהאלים את האש והעניק להם את כל האומנויות.
זאוס מעניש את פרומתיאוס בכך שהוא כובל אותו לסלע ונשר אוכל את כבדו. הוא מעניש את בני האדם בכך שהוא הופך אותם לבני תמותה ובורא את האישה הראשונה פנדורה – משמעות השם - כל המתנות. הפיסטוס יוצר את האישה הראשונה, אפרודיטה מקשטת אותה, אתנה מעניקה לה משהו. דבר יפה אבל בעייתי. ציידו אותה בתיבה ובתוכה שמו את כל הצרות והמחלות, הנקמות והאלימות. וגם את התקווה כדי שלא נהיה לגמרי אבודים, שלחו אותה לאחיו של פרומתיאוס – אפימתאוס – זה שחושב לאחר מעשה. הוא מתאהב בפנדורה ומכניס אותה לביתו, פותח את הכד וכל הצרות והמחלות והטרגדיות הופכות למנת חלקם של בני אדם, כולל הצורך לעבוד את האדמה קשה בכדי להוציא לחם.


הגבר המסכן בתיאוגוניה חייב להתמסר לאישה הנוראה בכדי להעמיד צאצאים, בלי צאצאים אין לו קיום, לכן הוא חייב להשלים עם פנדורה
בסופו של דבר הרקולס משחרר את פרומתיאוס בלי שהוא יכנע לזאוס. זאוס רוצה להגביר תהילתו של הרקלס בעולם ולכן נותן לו לשחרר את פרומתיאוס. וכך נמנעת אלימות בעולם. הפיתרון למשבר הקוסמי של בן הורג את אביו נגמר רק עם השחרור של פרומתיאוס. מכיוון שפרומתיאוס מגלה לזיאוס עם מי אסור לו להזדווג. רק עם פרומתיאוס זאוס מצליח לכונן שלטון טוב. זה אבל חלק ממחזה שנכתב במאה ה5. ההקשר שלו הוא פוליטי. בהקשר של שאלת השלטון הטוב.

 

דור הגיבורים והעולם ההומרי


האפוסים ההומרים והטרגדיות הגדולות עוסקות בעיקר בגיבורים. דור הגיבורים הוא חולייה מקשרת מבחינה קוסמית, אבות מייסדים של עמים מסויימים או ערים מסוימות. ארגוס משייכת עצמה לדמות של דנאו, תבי לדמות של קדמוס, הדור של הגיבורים יש לו חלק חשוב בעולם המיתי. הוא מתפקד כאבות קדומים למציאות היסטורית פוליטית קונקרטית. יש קטע מפורסם אצל הרודטוס שהוא מספר שבתחרויות הספורט באולימפיה הורשו להשתתף רק יוונים ואחד אלכסנדרוס ממקדוניה הוכיח שהוא צאצא של הרקלס וכך יכל להשתתף . שימושים קונקרטיים פוליטיים בכל מיני רשימות גניאולוגיות שהולכות עד דור הגיבורים

 

 

הרשמו לרשימת התפוצה שלנו