לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

קוקרי וסורבקי

פסטיבלי חורף לקראת אביב בבולגריה

הקוקרי kukeri והסורבקי survaki והמרטיניצה martinitza

 

אלו מסורות פאגאניות עתיקות שניתן למצוא אותם בבלקן. אחד השיאים שלהם הוא בפסטיבל פרניק הנחגג בבולגריה כל שנה בסוף ינואר.

לסרטונים מפסטיבלים - לחצו כאן

 

הסורבקי

התחלת המסורת בזמן השנה החדשה והיום הקצר בשנה. בו גברים מחופשים מבצעים פעולות שמטרתם גירוש הרוחות הרעות והבטחת הפריון של האדמה. הסורבקי הולכים מבית לבית ומכים אנשים על גבם עם ענף עץ המסמל את עץ החיים, הם מבקרים אנשים לאחר רדת הלילה, כדי שהשמש לא תתפוש אותם בדרך, ולאחר מכן רוקדים ומבצעים מעשים היתוליים בכיכר הכפר ובהם נישואים מקודשים וטקסי פריון. באי הבית חייבים לכבד ולתת מתנה לסורבקי, ולעיתים יש הצגה של מוות ולידה מחדש

התחפושת מכסות את כל הגוף ומעל הראש, הם עשויות מסגרות של עץ המכוסות בפרוות, נוצות, תלבושות פולקלור לאומיות,  ומקושטות בסרטים (הרבה פעמים אדומים) ונצנצים.

מסכות של חיות או מפלצות, או דמויות גרוטסקיות מכסות את הפנים. לעיתים יש שתי מסכות, אחת מקדימה ואחת מאחורה. מעל הראש תוספת לתחפושת המגדילה אותה ונותנת נפח נוסף לצורך הפחדת השדים, לעיתים זה כובע מחודד עם נצנצים, לעיתים מסגרת מעץ עם נוצות, או כובע מאורך עם פרוות. העורות הם בעיקר של עז או כבש. על התחפושות תולים בצל, שום, עלים של תירס, צמחי מרפא, סרטים, חלקים נוצצים.

חגורה של פעמוני נחושת ענקיים עוטרת את הגוף ומשמיעה קולות רעש רמים עם כל תנועה.

המסכה נעשית באופן אישי ובמשך זמן רב על ידי הלובש אותה, והיא אינדיבידואלית, מבטאת במידה רבה את נפשו של האדם הלובש אותה

 

הקוקרי

זה הוא הפסטיבל המרכזי של הסורבקי המתקיים לקראת סוף החורף, הרבה פעמים בימים שלפני צום הלנט, כשבעה שבועות לפני הפסחא. אך לרוב מוקדם יותר. האנשים המציגים בפסטיבל נקראים קוקרי או סורבקי

במהלך טקסי הקוקרי מציגים משפחה מאושרת האוכלת ארוחת ערב לאור נרות, מתפללת ושרויה בהרמוניה, שלפתע מתקיפים אותה כוחות הרוע, ואז הקוקרי עושים הכל בכדי לגרש אותם.

בנוסף לכך מתבצע טקס נישואין היתולי, בין גבר המחופש לאישה לגבר המחופש לגבר, כולל אקט מיני כביכול, כניסת האישה להיריון, לידת התינוק. הנישואין מסמלים את האפשרות של פריון השדות, והם המשך מסורת הנישואים מקודשים. ישנה הצגה של חריש וזריעה ופעולות חקלאיות נוספות. כומר מברך את ה"זוג הצעיר" וגם את הקהל על ידי כך שהוא מתיז עליהם מים.

דמות חשובה בטקסים זה אדם המחופש לדוב. הדוב מסמל את הכוח הפראי, הרע, הוא תוקף את האנשים ומנסה לחטוף את התינוק, נאבקים אתו ומשתלטים עליו. דמויות נוספות הם סוס המוצג על ידי שני אנשים, ומלך, לעיתים נישא בעגלה.

במהלך הטקס אומרים ברכות ובסופו של דבר קבוצה גדולה של אנשים משתתפת בו, בנוסף לתחפושות שכבר הזכרנו ישנם את המוזיקאים המנגנים שירים, את המתופפים בתופים גדולים והמחצצרים בחצוצרה, ואנשים שרוקדים. הרקדנים בטקס נעים בצעד מיוחד, כשהפעמונים שעל גופם מתנדנדים, מסמלים בכך את השיבולים המלאות המתנדנדות על הענפים.

המסורת התחילה כנראה בהקשר של פולחן דיוניסוס והחגיגות לכבודו לקראת סיום החורף. המילה קוקרי בלטינית היא אשפת חיצים. דיוניסוס הוא לא רק אל הפסטיבלים והצמחייה, אלא גם זה המתווך בין עולם החיים והמתים, ולכן החגיגות שלו הם טקסי טיהור המסומל על ידי האש. המשתתפים קופצים מעל אש, נושאים לפידים, ומדליקים נרות. במהלך ימי הטקס הרוחות והשדים, כולל אלו של המתים עולות על פני האדמה וצריך להחזיר אותם למקומם

 

בנוסף לפסטיבלים הגדולים בכל כפר מתרחש טקס קוקרי ביום מיוחד משלו. האנשים נאספים בבית של המתחפש, לצלילי מוזיקה מלבישים אותו ומברכים אותו, ומתחילים כולם בהתקדמות איטית בריקוד וצעדים מיוחדים אל כיכר הכפר, שם מתבצעים הטקסים בסדר קבוע, ולאחר מכן כולם חוזרים לבתיהם.

 

המרטיניצה

לחודשים הסלאבים יש שמות של אנשים, חודש מרץ נקרא על שם סבתא מרתה, או באבא מרתה, אישה זקנה קפריזית שצריך לרצות אותה ולא יודעים איך היא תתנהג בכל רגע נתון. ב1.3 יש יום חג ואנשים נותנים זה לזה מתנות בצורה של חוטים רקומים אדום ולבן, הרבה פעמים החוטים קלועים בצורה של אישה או גבר ולעיתים רק קלועים בינם לבין עצמם. הלבן מסמל את השלג שהיה והאדום את הזריחה או הלבלוב של האביב.

חוטים רקומים אלו נקראים המרטיניצה וצריך לענוד אותם עד שרואים חסידה ראשונה באוויר. הו אז צריך לתלות אותם על עץ פרי, וכך ניתן למצוא עצים כגון שזיף בר עם הרבה חוטים באדום לבן תלויים עליו

 

 

הרשמו לרשימת התפוצה שלנו