לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

קיריל ומתודיוס - טיולים לרחבי העולם

קיריל ומתודיוס

 

במאה ה-9 היו שלושה אנשים חשובים בפוליטיקה הביזנטית: הקיסר מיכאל השלישי, דודו ברדס (שלימים הפך לקיסר בעצמו) והפטריארך פוטיוס, שלושה אלו החזירו את פולחן האיקונין וחיזקו את מוסדות האורתודוקסיה הנוצרית. הם רצו ליצור הגמוניה אורתודוקסית בעולם הנוצרי ועשו זאת על ידי שליחת מיסיונרים לכל העולם. ועל ידי הקמת אוניברסיטה בארמון מגנאורה שהפכה להיות מרכז הרוחני של הרנסנס האורתודוקסי החדש, לימדו שם מדעים, תיאולוגיה, היסטוריה, תרבות ועוד. כתוצאה מהפעולה שלהם הרוסים והבולגרים הופכים להיות אורתודוקסים.

 

המאה ה-9 חוותה קרע בין רומא לביזנטיון. רומא הפנתה עורף לביזנטיון, הביזנטים הכועסים השתלטו על איליריה ושטחים נוספים בבלקן והוציאו אותם מתחום הסמכות הדתית  של רומא. הנתק החל בסוף המאה ה-8 כשהלומברדים כבשו את רוונה באיטליה, ורומא האשימה בכך את קונסטנטינופול, כתוצאה מכך האפיפיור גרגורי השני הכתיר את קרל הגדול כמנהיג הנוצרים והאימפריה הרומית החדשה במקום הקיסר הביזנטי,  זה גם היה זמן האיקונוקלסט - מחלוקת בנושא חשיבות ומשמעות האיקונות, שבה לאו השלישי והאפיפיור גרגורי השני מצאו עצמם משני צידי המתרס.

הביזנטים ידעו לחדש את עצמם במאה ה9 - הם יצרו יחידות גיאוגרפיות חדשות, ושיטה אדמיניסטרטיבית אזרחית חדשה שנקראה טמות. בתוך ההתחדשות של האימפריה היה תפקיד חשוב לסלאבים שהיוו את רוב האוכלוסייה במחוזות רבים בבלקן. הסאלבים גם החלו ליצור ממלכות עצמאיות מחוץ לגבולות האימפריה, עד לאותה תקופה הם היו פאגאניים או נטו לקתוליות. ביזנטיון, תחת שושלת מקדונית חדשה ונמרצת והנהגה דתית משכילה ואמביציונית ידעה לקחת את היוזמה. מרכיב חשוב בתוכה היה יצירת כתב המתאים לשפה הסלאבית שאפשר יהיה להשתמש בו כשפת קודש

 

מתודיוס נולד ב817 וקיריל עשר שנים מאוחר יותר. אביהם היה המפקד הצבאי של אזור סלוניקי ואימם הייתה סלאבית, אביהם נפטר כשקיריל היה בן 14 והאחים עברו לחסותו של שר בכיר באימפריה הביזנטית בשם תיאוטקיסטוס. שר זה היה אדם משכיל בעל השפעה ומעורב בהקמת האוניברסיטה במגנאורה. הוא העביר לשם את קיריל שנהיה אחד התלמידים המצטיינים במוסד, קיריל התגלה כגאון בשפות ותיאולוגיה, הוא ידע על בוריים ערבית ועברית והחל ללמד כפרופסור מן המניין וכראש החוג לשפות והוסמך ככומר, באותו הזמן אחיו עבר למנזר בתורכיה וחי כנזיר. גם האח היה מוכשר ועלה בדרגות עד שנהפך לראש המנזר וכפועל יוצא מעורב ומשפיע בפוליטיקה והדת באימפריה.
מורהו ומדריכו האישי של קיריל היה פוטיוס הגדול, פטריארך קונסטנטינופל, שהיה איש אמונם של הקיסרים מיכאל השלישי וברדס. בהכירו את כשרונתיו של תלמידו הוא שכנע את הקיסר לשלוח אותו בשליחויות דיפלומטיות. בתחילה הוא נשלח לחצר החליף בבגדד, אותה פוטיוס הכיר באופן אישי, במטרה לשפר את היחסים עם החליפות ולהחליף מידע. לאחר מכן, בשנת 860, נשלח קיריל ביחד עם אחיו מתודיוס אל הכוזרים בצפון הים השחור, במטרה להניעם מלהפוך להיות יהודים.

 

בשנת 862 נשלחו קיריל ומתודיוס לשליחותם החשובה ביותר, ומה שהפך להיות משימת חייהם. המלך המוראבי רסטיסלב ביקש מהקיסר מיכאל השלישי שישלח לו מלומדים כדי שיעזרו בניצור נתיניו. האמת היא שהנצרות כבר הגיע למוראביה וחלק גדול מהתושבים כבר התנצר, אלא שהייתה זו נצרות קתולית ורסטיסלב חיפש עצמאות מההשפעה הפרנקית על ארצו ולצורך כך היה לו חשוב להשיג תמיכה פוליטית ודתית מביזנטיון.

"ללמד בלי אלפאבית וספרים זה כמו לכתוב על המים" אמרו קיריל ומתודיוס לקיסר הביזנטי מיכאל השלישי לפני שעזבו למוראביה. צריך להבין שעד למאה ה9 הכנסייה טענה שיש שלוש שפות קדושות: עברית, יוונית ולטינית. העברית לא הייתה טובה לצורכי קהל הכנסייה, היוונית עוותה עם הדורות ואיננה טהורה, וכך רומא טענה שרק הלטינית יכולה לשמש כשפת קודש, שימוש בשפה אחרת יטמא את מילתו של האל, וכך הייתה לרומא התנגדות ליצירת שפת קודש חדשה. אלא שלביזנטים לא היה אכפת.
קיריל יצר את האלף בית הראשון הסלאבי הראשון שנקרא "גלגוליתי" עם 38 אותיות, לאותיות היה ערך מספרי ודיבורי, המקור של האותיות היה הצלילים של השפה הסלאבית, באותה תקופה השפות הסלאביות השונות היו דומות. השפה הסלאבית העתיקה נהייתה שפת קודש כמו הלטינית, שפת אם של כל הסלאבים

האחים הכשירו תלמידים שיעזרו להם במשימה הכבירה והחלו בשנת 863 במפעל של תרגום כתבי הקודש לסלאבית. הם כתבו גם את קוד החוקים האזרחי הסלאבי הראשון, ובמסעותיהם למוראביה הפיצו את הספרים והבשורה וזכו להצלחה והתלהבות רבה. ההצלחה הביאה להתנגדות וחשדנות מצד רומא ואנשי הדת הגרמניים שהיו במוראביה. האחים נקראו לבירור ברומא, שם למרבה הפליאה זכו להכרה וברכה על מפעלם מצד האפיפיור שראה את פעלם כחלק מהמאמץ הנוצרי הכללי וכתואם את הנוסח הרומאי, ולאו דווקא כקשור לנוסח התפילה הביזנטי.

במסע לרומא קרו שני דברים: ראשית דבר הם התקבלו בברכה באזורי פאנוניה – הונגריה וסרביה של היום, וזרעו את זרעי האורתודוקסיה הנוצרית בסרביה, הדבר השני הוא שקיריל נפטר זמן קצר לאחר הביקור והאח מתודיוס ביחד עם התלמידים המשיך את העבודה לבדו. זה קרה ב865, שלוש שנים לאחר שהתחילו בעבודתם. מתודיוס המשיך במפעל עד לפטירתו, עשרים שנה אחר כך.

במשך תקופה של עשרים שנה עברו מתודיוס ותלמידיו במרחבי פאנוניה ומוראביה והפיצו בכל מקום את נוסח התפילה הסלאבי ואת ספרי הקודש בשפה הסלאבית. מאחורי הקלעים התנהל מאבק איתנים ביניהם לבין הפטריארך של זלצבורג ואנשי הדת הגרמניים על השליטה במחוז הדתי ועל הסמכות. הגרמנים טענו נגדם שהם מכניסים דרך השפה הסלאבית את נוסח התפילה הביזנטי ומכוונים אנשים לדרך של ביזנטיון, מתודיוס טען להכרה בו כאחראי הדתי על אזורים אלו ובתלמידיו כעושי דברו. כל הטענות התנקזו לכיוון האפיפיוריות ברומא. כשמתודיוס נעזר במלכים המקומיים. כל עוד חי ידו של מתודיוס הייתה על העליונה והמתחים היו מתחת לפני השטח, לאחר מותו בשנת 865 הסיר האפיפיור את הכרתו בממשיכו – גוזרד כארכיבישוף האזורים של פנוניה ומוראביה, הכתיר במקומו את מתנגדיו של מתודיוס ואסר על השימוש בנוסח הסלאבי בתפילה.

 

לאחים הקדושים קיריל ומתודיוס היו שלוש מאות עוזרים וחמישה תלמידים קרובים והם קלמנט, נחום, סווה, אנגלריוס וקורזד. לאחר מותו של מתודיוס והגזרות של האפיפיור רדפו הכמרים הגרמנים את העוזרים ומכרו אותם לעבדות. חמשת התלמידים הקרובים עונו, נכלאו וגורשו ממוראביה. שניים מהם – קלמנט ונחום התכוננו לחזור לביתם שבמקדוניה. בדרכם חזרה עצרו בפליסקה בירת בולגריה, תרגמו ספרים עתיקים מיוונית לסלאבית ורכשו את לב המלך. הוא ביקש שנחום יישאר בפליסק ויהיה אחראי על חינוך הנסיכים וילדי האצולה וקלמנט יעבור לאוכריד שם יקים אוניברסיטה סלאבית ראשונה, וששניהם יהיו אחראים על הפיכת הבולגרים לנוצרים, וכך היה.

 

הרדיפות של מוראביה הובילו להשמדת רוב ספריהם של קיריל ומתודיוס, העבודה של נחום וקלמנט בבולגריה הייתה הגשמת המשאלה של הבאת אור והארה לסלאבים והמשך המפעל שלהם. קלמנט שיפר את הכתב הגלגוליתי שהמציא קיריל והפך אותו לכתב הקירילי, בו אנו משתמשים עד היום.

 

 

הרשמו לרשימת התפוצה שלנו