הצהרת נגישות

נגישות אתרים
תרבויות עולמי פועלת בכדי שאתר האינטרנט יהיה נגיש ושוויוני לכולם
לצורך כך הנגשנו את האתר לאוכלוסיות הבאות
- מוגבלי ראייה כולל עוורי צבעים, לקויות ראיה ועוד
- מוגבלים מוטורית בידיים , כאלו שקשה להם עם העכבר והמקלדת
- אנשים עם קשיים מסוגים שונים כגון: קריאה, למידה, הבנה, ועוד
• אנשים עם קשיים נוספים, מכל גווני הקשת: קשיי קריאה, קשיי הבנה, לקויי למידה ועוד.
באתר אנו משתמשים ברכיב עזר להנגשת אתרים על פי תקן ישראלי 5568 ברמת נגישות AA כמוגדר ב: W3C's Web Content Accessibility Guidelines 2.0

דגשים בנגישות
ישנם מספר חלקים – סעיפים חשובים שמבטיחים הגדרת האתר כנגיש לקהל המוגבל. ואלו הם
•התאמה לקורא מסך   •ניווט מקלדת   •חסימת הבהובים   •מונוכרום   •ניגודיות כהה   •ניגודיות בהירה   •הגדלת גופן   •הקטנת גופן   •גופן קריא   •סמן גדול לבן   •סמן גדול שחור   •הגדלה   •הדגשת קישורים   •הדגשת כותרות   •תיאור לתמונות  

הסתייגות
יחד עם זאת נסייג ונאמר שמפני שהאתר שלנו כולל מערכות הזנת תוכן שונות שפועלות לפי שיטת WYSIWYG ייתכן שחלקים בדפי התוכן לא יצליחו להיות מונגשים בצורה כוללת, וייתכן שתצטרך התערבות בקוד האתר נוספת. במידה וגילתם מצב כזה, אנא צרו קשר בכדי שנוכל לטפל בכך באופן המהיר ביותר.
כמו כן במקרים מסויימים האתר שלנו מציג תוכן שבא מאתרים אחרים, שחלקם טרם הונגשו ואין לנו אפשרות לאחריות על צד ג', אך נשמח לקבל הערות ולהפנות את תשומת לב הגורמים הקשורים בכך.

פניות
כל שאלה, הבהרה, הצעה ופניה באופן כללי שקשור לאתר אנא שלחו לדואר אלקטרוני ל
support@nagishnow.com
סגור
לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

קלטים דת ומיתולוגיה - טיולים לרחבי העולם

האלים הקלטים
 

השבטים הקלטים מביאים איתם אלוהיות גבר, ובנוסף לכך מאמצים אלוהיות קדומות יותר של נשים וכן גברים, כגון האל המקורנן הקדום, שהוא התגלמות של כוח הזכרי בטבע, הפוריות והמשלים של האלה. קראו לו קרנונוס Cernunnos או האל המקורנן horned god והוא המקביל של פאן היווני, קרני האיל בציורי המדבר העתיקים.

קרנונוס הוא ההופעה הגברית של אנרגיית כדור הארץ שהיא נשית בכל מובן אחר (מזכיר את הפולחן הקדום בהר כרכום והחשיבות של קרני אייל שם). קרנסוס הוא אדון בעלי החיים (במשק ובטבע), מקור הפרי, דגן, כסף, אל הפריון והשפע. לקרנסוס נלווים לפעמים נחש בעל ראש אייל, ודמות קטנה של גבר בעל פין זקוף. לעיתים מופיע האל לבוש טורק – רצועה מפותלת של מתכת יקרה הנענדת לרוב סביב הצוואר, או מוחזקת ביד.
 
לוג lugh

לפי יוליוס קיסר הגדול שבאלים הקלטים הוא זה שמכונה מרקוריוס, וקרוב לוודאי שזהו לוגוס, לוג האירי. לדעת רוב המלומדים משמעות השם היא המאיר. לוג הוא שליח השמש ונחשב למעניק חיים ומסייע לפריון ולרפואה.
מרקוריוס של קיסר הוא "ממציא כל האמנויות", ואילו לוג האירי מתואר כ"מחזיק ובקי באמנויות רבות". שמו של לוג בוולשית הוא "גלו" וצורה עתיקה יותר של השמות הללו היא לוגוס, המופיעה בשם המקום לוגדונון, זהו המקור הלשוני לשמות הערים לאון וליון, ועוד..
 
הדגדה dagda

הוא האל הטוב, האדיר רב הדעת. הוא לקח לאשה את אלת המלחמה (שהיא גם אלת אדמה) לאחר שפגש בה באחד מתפקידיה הידועים ביותר, עומדת בנהר ורוחצת את ראשיהם וגפיהם של העומדים ליפול בקרב – ובזכות זאת מובטח הניצחון לבני עמו. הוא חולש על מזג האוויר והיבולים, ובתפקידו זה הוא מזוהה עם סילבנוס הרומאי, אל היערות, הצמחייה ועבודת האדמה. דגדה הוא האב הגדול והטוב, האחראי לשפע ולפריון.
לדגדה יש שני אבזרים מיוחדים: הראשון הוא אלה שהקצה האחד שלה ממית והאחר מחזיר לחיים (מזכיר את האנח' – סמל החיים המצרי), והשני קדרה המסייעת לו בתפקידו כשליט העולם האחר. קדירת הבישול הממלאת תפקיד מרכזי במשתה של העולם האחר, היא מבשלת ללא הרף, מעולם לא יצאה מעל פניה חבורה שלא שבעה די צרכה. קערת הדגדה – הובילה לאגדה על הגביע הקדוש.
 
חפצים מקודשים:

לקלטים הקדומים היו כמה חפצים מקודשים (כפי שמופיע במיתולוגיה האירית): אבן פל – הצווחת כאשר מתיישב עליה מלך חוקי. חנית לוג – המבטיחה ניצחון לכל המחזיק בה, חרב ניאדו – שאיש אינו יכול להינצל ממנה לאחר שנשלפה מנדנה, וקדרת הדגדה. (חפצים אלו מופיעים אחר כך במיסטיקה הנוצרית ובסיפורי המלך ארתור).  

 

 

 

הקדרה

הקדרה נותנת חוכמה, ידע, השראה, ואת היכולת לשנות צורה. היא מאפשרת מעבר מהעולם הזה לעולם האחר. 
הקדירה Cauldron של קרידוון, מיוצגת לפי רוב ככלי עגול וגדול הניצב מול בטנה, כאשר היא, קרידוון, יושבת או עומדת מאחוריו, והוא לפניה. ייצוג זה הופך את מיקום הקדירה למעין אגן עצום בו נהרה בכל פעם שינוי אותו מבקשת קרידוון 'לבשל'. בדומה לבישול איטי ב'פויקה' נאספים רכיבים שנלקחו מראש בחשבון אל תוך כור מצרף רותח, נבחשים תחת ידה המכוונת ומשתנים ללא הכר. הם ניתכים מתוך עצמם ומתערבבים זה בזה, פושטים צורה ונקרעים ממהותם המקורית, ובסופו של בישול ארוך הופכים לדבר מה אחר. בין אם זו לידה או מוות של תהליך, ישות או רעיון, קשה להתעלם מן המיקום ההריוני של הקדירה, ומן הייצוג שלה מול רחמה של קרידוון או למצער קרביה.
 
מן הבחינה הפסיכולוגית, מייצגת הקדירה של קרידוון את הרחם האפל של תנועות הנפש המטלטלות. מהלכים דוגמת סליחה לעצמנו ולזולת, הרפיית האחיזה מדפוסים הרסניים, התמודדות עם מוות ואבל, חרדות עמוקות, שינויים וצמיחה, הם בין המהלכים הפנימיים המשמעותיים המתרחשים בתהום האפל והמבעבע שבין המודע לשכבות שמתחתיו, ומבקשים להיתמך במיכל-קדירה שיוכל לשאתם. חיבורים נוספים לקדירה עשויים להיות גם הצורך בהתחברות לייעוד אמיתי יותר, ובחיזוק האינטואיציה ויכולת הריפוי כמו גם יכולות ותעצומות נוספות. הקדירה היא מקום בטוח בו יכול המבקש טרנספורמציה, להתכנס ולהשיל מעליו את ישותו כדי ללבוש את אינותו, 'למות לפני המוות', מעין מוות רוחני ממנו יוכל לקום לחיים חדשים כפרפר מן הגולם.
תכונותיה של קרידוון, האישה החכמה, המתמצאת ויודעת הסוד, רבת התושייה והמתהלכת בין העולמות, נדרשות כאשר החיבור לאימא אדמה או לאם הפנימית מתערער והנפש שואפת להתערסל בחיקה החשוך של זו הקוראת ברשרוש העלים, זו אשר יודעת דרכים ואשר מעוררת השראה. קרבתה של קרידוון נעשית מבוקשת כאשר ההליכה נעשית קשה, הדרכים נראות חסרות מוצא או שהחיבור למעיינות החיים של שמחה והתחדשות חרב או נעשה נדיר ורעוע.
 

ארתור: arthur

המעבר בין הגיבור הלוחם האנושי והארכיטיפ של העולם האחר, אל השמש, הוא מוטיב מרכזי בכל סוג של סיפור קלטי. זה המפתח למסתורין הקלטי – השילוב של הרוחני עם הפיזי והדמיוני. שינויי הצורה. ההתעקשות הנוצרית על הדואליות של אור וחושך, נפש וגוף, המציאות הארצית והמציאות השמימית, לא הייתה ידועה לקלטים. זאת היא הסיבה להרבה אי הבנות הסובבות את אגדות המלך ארתור.
ייתכן שארתור היה דמות היסטורית, מנהיג בריטי מהמאה ה6 לספירה, אבל חשיבותו היא בהיותו גיבור מיתי, לוחם שמש נצחי. הוא הפופולארי והחשוב ביותר מבין גיבורי השמש הקלטיים. אגדות עתיקות הצטברו סביב שמו ונתנו השראה לאגדות המלך ארתור – רומנסות מימי הביניים. ההנצחה של ארתור בשמות מקומות בבריטניה היא גרסה מקומית של הקשר האירופי ללוג – אל השמש, וגיבורים קלטים אחרים. השינוי של מרלין מילד פלא בן שבע, שהפליא את הכוהנים הדרואידים על ידי השמדתם של זוג דרקוני מים, לחכם ומדריך של ארכיטיפ סולרי חדש, היא מוטיב נפוץ אחר.

ארתור, הבן של אותר פנדרגון, קשור באסוציאציה מיתית לסנט מישל, האדון של האור המנצח את כוחות הדרקון של החושך, הנראה מחזיק את המאזניים ושוקל את הנשמות בצלבי אבן איריים, בהקשר קלטי, מבלי הצורך הנוצרי לדואליות מוראלית של טוב ורע ככוחות נפרדים, מישל כישות שמשית הוא כוח ראשוני המחזיק את האלמנטים המלאכיים והאדמתיים של טבעו באיזון.
 

 

  

 

המיתולוגיה הקלטית

סיפורי פין
 
סיפורי מיתולוגיה אירים וסקוטים הקשורים ללחימה, חיזור וציד של דמות אגדית בשם פין, המזוהה לעיתים עם לוג, דמות גיבור השמש, הנלחם בדמות החושך בשם בבלר, בעל העין האחת, או גול. פין הוא משורר וצייד הפועל מחוץ לתחומי החברה מיושבת, רכש את מתנת הנבואה והידע העל טבעי כששתה את שיקוי העולם האחר, או כשנגע באצבעו באלתית הדעת.
האלתית היא דג פלאי שגדל בבאר החיים, פין הנער אוכל את הדג ולומד את שלוש תכונות המשורר: "הדעת המאירה", "לעיסת הליבה", "הלחש מן הקצוות". סיפור על הדג הפלאי מזכיר כמובן את חשיבות הדג וההתייחסות אליו בנצרות. המגע הראשוני של פין עם האלתית היה במציצת אצבעו שנכוותה מהדג המבושל, לכן רכישת הדעת מסומלת על ידי מציצת אצבע.
סיפורי ההרפתקאות והמסעות האיריים מספרים על מסעות לעולם האחר, מקום מסתורי שמשמעותו מעורפלת. אף כי הכוחות המצויים בו עלולים להתגלות כעוינים, בעיקרו של דבר זהו מקום של שלווה שמחוץ לזמן, משתאות ומוזיקה קסומה, שאינו יודע זקנה ומוות. אפשר להיכנס אליו דרך מערות או אגמים, או על ידי פגישות מקריות עם נציגיו המזמינים או מפתים בני תמותה לבוא לאחד ממשכנותיהם. יש לו שמות רבים, וביניהם מישור שני הערפילים, ארץ הצעירים וארץ החיים. בסיפורי המסעות זוהי הארץ המובטחת אשר במערב, הממוקמת באוקיינוס או מעבר לים.
 

מבינוגיון

אוסף סיפורים בשפה הוולשית המספרים את תולדות בריטניה, שסופרו בחצרותיהם של אצילי ויילס, החל מהמאות 8-9 לספירה. נמצאו בשני עותקים מהמאה ה14 אך המקורות עתיקים יותר, כנראה שמהמאה ה11-12 וייתכן שאף קודם לכן. חשיבותם של הסיפורים היא שהם מביאים את רוח, תרבות והיסטוריה של בריטניה לפני התקופה הנוצרית, כולל סיפורו של המלך ארתור, השונה מזה המופיע בסיפורי השולחן העגול.
בסיפורים מוזכר מלך בשם bran שנוסע לאירלנד להילחם על כבודה של אחותו, לאירים יש את סיר הפלאים הקלטי המחייה מחדש לוחמים מתים והם מנצחים אותו בעזרתו, הוא ושמונה לוחמים ששרדו עוברים לאי פלאי שם הם נמצאים כשמונים שנה, לאחר מכן הוא מבקש שיכרתו את ראשו ויקברו אותו כך שיפנה כלפי צרפת מתחת למגדל של לונדון, על הגבעה הלבנה.
כל עוד הראש נמצא שם אנגליה תהיה בטוחה מפלישה בכיוון הזה (כפי שאכן קרה), בראן הופך עצמו לעורב, ולכן יש חשיבות רבה שתמיד יהיו עורבים במגדל של לונדון, עד כדי כך שהמקומיים מקצצים לעורבים את הכנפיים כדי שלא יעזבו את המקום.
 
במבינוגיון ארבע ענפי סיפורים עיקריים וכמה סיפורים נוספים שמהם הסיפור של קלוך ואולון נחשב לעתיק ביותר. קלוך זוכה בידה של אולון, בתו של ראש הענקים אסבתדן, המטיל עליו כמה מטלות בלתי אפשריות כתנאי להסכמתו לנישואים. קלוך מגייס לעזרתו כמה אנשים יוצאי דופן, כל אחד בעל כוח כשפים אחר, ובעזרתם מבצע את המטלות וזוכה בנערה. במהלך הסיפור מופיע ארתור, וכנראה שזו הופעתו הקדומה ביותר בפרוזה הוולשית: הוא עוזר למבון בנו של מורדון ולקלוך לצוד את חזיר הבר המכושף, הנושא בין אוזניו מסרק ומספריים מופלאים.
 

 

ראו מאמרים לחצו לקישור:

ויילס

אולמות האבירים בטינטגל

האי של אוולון

מעגלי האבנים

אתרים באנגליה

אתרים בויילס

קלטים

דרואידים

מידע על סקוטלנד

 

טיולים קרובים לאנגליה - לחצו לקישור

בעקבות הגביע הקדוש

 

רשימת
תפוצה
לקבלת מידע נוסף אודות טיולים חדשים ישירות
לתיבת האימייל שלכם, הרשמו למועדון הלקוחות שלנו