לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

קלפי הטארות - טיולים לרחבי העולם

קלפי טארות ומקורם הקדום

לפי התאוריות האלטרנטיביות השונות הרי שהטארות הם מערכת של ידע עתיק שהגיעה אלינו ממצרים, מקום שם כתבו בתמונות במקום במילים. למעשה מדובר כאן על אנציקלופדיה אזוטרית המופיעה בעיקר בקלפי הארקנה הגדולה – עשרים ואחת קלפים. הסדרה הנפוצה ביותר כיום היא של וויט, וקשורה למסדר שחר הזהב.
המשמעות של ארקנה זה ארון, משהוא סגור, אוצר.

בנוסף להיות אנציקלופדיה של ידע הטארות נחשבים למתארים מסע של התפתחות אישית, מקלף מספר אחד לקלף עשרים ואחד, או לפי שיטות אחרות: מקלף מספר שש, החיים, אל קלף מספר עשרים ואחת – האישה המוארת. כשכל קלף מתאר שלב במסע, חמישה הקלפים הראשונים: הלהטוטן, הכוהנת, הקיסר, הקיסרית והמורה, מבטאים השפעות קוסמיות ואינם קשורים למסע זה. כל קלף מתאר השפעה אנרגטית, המספר עשרים ואחת הוא שלוש פעמים שבע (החוקיות השלטת בכדור הארץ).

למרות שבמהותם קלפי הטארות לא נועדו לקריאת העתיד, ולמרות שהעתיד תלוי בבחירה החופשית של האדם, הרי שניתן להשתמש בהם באמנויות הניחוש ודרך סידורים כאלו או אחרים האדם יכול לדעת את המגמות והמצבים של חייו. מעבר לכך קלפי הטארות הם כלי התייחסות ולימוד, יותר מאשר אמצעי נבואה.

 

ישנו דיון כיום במחקר האם הטארות אכן הגיעו ממצרים או לא?

בסוף המאה ה18 טען המלומד court de geblin שהטארות באו ממצרים, הוא היה חבר בבונים החופשיים שגם הם טוענים למסורת של ידע עתיק ואזוטרי המגיעה למצרים, דבר הבא לידי ביטוי בשטר הדולר שעליו פירמידה. לפי דבריו הטארות היו ספר עתיק שחמק מהשריפה של ספריית אלכסנדריה. קבוצת חכמים נפגשה בפז והחליטה להחביא את הידע בתוך הקלפים. הקלפים הגיעו לאירופה לפני ימי הביניים, אך ההופעה שלהם דוכאה על ידי האינקוויזיציה. 

יואב בן דוב מזכיר את court de gebelin  כמי שכתב ראשון על הטארות כמייצגים מערכת של ידע סודי, אך לא מזכיר את הקשר שלו לבונים החופשיים, הוא היה איש מלומד שחנך את בנג'מין פרנקלין, אם הבונים החופשיים טוענים למעבר ידע ממצרים לזמן הזה, דרך סמלים ובניינים, מדוע שזה לא יהיה אפשרי במקרה של הטארות? אולי הבונים החופשיים הם המקור של זה? אם העברת הידע מופיעה באדריכלות, אזי צריך לחפש את זה גם בציור.

(צריך לבדוק מה נמצא בידע המסוני ואיך הוא קשור למוטיבים של הקלפים? האם מחפש האור המסוני הוא הנזיר בקלף מספר תשע, או השוטה. ומה בדבר האיש התלוי והמרכבה? בעיקרון אנשים מצטרפים לבנאות החופשית בכדי להיזכר במה ששכחו.)

גבלין עסק במקור השפות, בסמליות ואלגוריה. הוא האמין בקיומו של תור זהב קדום. שבו הייתה תרבות מפותחת. הוא כתב ספר השוואה בין העולם הקדום הפרימיטיבי, לעולם של ימיו. בספר פרק על הטארות ובו טענה שחכמי מצרים הכניסו את הספר הסודי של תחות לתוך מערכת הטארות. ממצרים זה עבר לרומא, הידע היה ידוע לאפיפיורים והם העבירו אותו לאביניון במאה הה14 בצרפת.

היה נספח לספר על ידי Comte de Mellet שבו טענה לקשר שבין 22 הקלפים והשוטה ל22 אותיות האלף בית והקבלה, ולאפשרות לקרוא את העתיד, הטענה היא שקריאת הקלפים נולדה בעקבות חיבור זה והראשון היה אדם בשם ettiella

 

 

התיאוריות השונות לגבי מקור קלפי הטארות

אלא שלפי היסטוריונים אחרים הטארות היו קלפים של מקלות, מטבעות, חרבות וגביעים שהובאו ממצרים הממלוכית במאה ה14 והוספו להם סמלים ומשמעויות בפירנצה ובמילאנו בזמן משפחות ויסקונטי וסטורצה, במאה ה15 קלפים נוצרת מערכת של קלפים מצוירים שנהיו הארקנה הגדולה, כשחבילות הראשון הופיעו באיטליה במאה ה15.

הקלפים הופיעו לפני הופעת הארקנה הגדולה, יש לנו התייחסויות לקלפים כבר במאה ה13. הם מגיעים מהמזרח, מהממלוכים, ולפני כן ייתכן ובמסעי הצלב. לוונציה היה זיכיון מסחרי עם הממלוכים, ייתכן ואפילו הקלפים הגיעו מסין, שם ידוע על משחקי קלפים בימי הביניים. ארבע המעמדות של הממלוכים מזכירים את ארבע הסדרות בקלפים.

בcasa bormeo במילאנו ישנו פרסקו מ1440 שבו אנשים משחקים קלפים

ב1449 קצין וונציאני בשם אנטוניו מרסלו שולח מכתב למלכה איזבלה מאנזו וטוען שהטארות הראשונים צוירו על ידי האמן מישלינו דה בסוזו לבקשת הדוכס פיליפו מריה ויסקונטי ממילאן, אבל כנראה שהאיש שעמד מאחורי זה גיסו של הדוכס מבית סבוי, שהתחיל את המסדר של סנט מוריץ  

הטארות הראשון שמופיע במלואו הוא Sola-Busca Tarocchi מקורם לוט בערפל, ויש טוענים ששימשו בטקסי חניכה של האילומינטי, 76 קלפים ובהם הארקנה הגדולה. יש הטוענים לשילוב של הרמטיזם ונאופלטוניזם שלבי עלייה של הנפש אל הרוחני משלטון העולם הפיזי, דרך שבעה הרקיעים.

טארות אלו קשורים לTarocchi di Mantegna שבהם נראים בבירור תכונות רצויות, תשע המוזות ואפולו, מטיבים קלים ליותר לבליעה בסה"כ 50 קלפים המחולקים ל5 קבוצות. קלפים אלו צוירו ב1465 שנתיים לאחר הגעת הקורפוס הרמטיקום לאיטליה ותרגומו על ידי מרסיליו פיצינו. למרות שגרסה נוצרית קדמה והופיעה אצל דנטה

טארות נוספים צוירו לכבוד החתונה של משפחת ויסקונטי – מריה עם פרנצ'סקו ספורצה

 

הגעת ספרי הקורפוס הרמטיקה לפירנצה

ב1500 לספירה מובאים ספרי הקורפוס הרמטיקה לפירנצה ובהם פוימדרס – הרועה. הם עוסקים בעולם של אנרגיות, ישויות, חלקים מההרמטיקה נמצאו בנאג חמאדי. אלא שייתכן והם נבעו מספרות עתיקה מצרית, כפי שטען אפילו פיטרי. בפפירוסים דמוטיים יש שיחות בין תחות ולתלמיד

הכותב אותם הוא הרמס "המשולש בחוכמה" המזוהה עם "תחות". תחות הוא האל היחיד חוץ ממעת שנמצא, מלווה, את סירתו של רע, זאת החוכמה שמחפשים אותה בכל מקום, כולל בתנ"ך. במסורת האזוטריקה המערבית מבחינים בין שלושה סוגים של חוכמה:

החוכמה של השמש המיוצגת על ידי האלכימיה – מביאה את הגוף לידי שלמות דרך זיקוק וזה נקרא הmagus opus

חוכמה של הירח המיוצגת על ידי האסטרולוגיה – הובאה על ידי זרתוסטרא, תנועת כוכבי הלכת היא סמלים בשכלו של האחד

חוכמה של העולמות הלא נראים שלה יש שני פנים: האחד הוא מאגיה שחורה, והשני הוא תיאורגיה (הפעלת הכוכבים), קשר עם מלאכים וכוחות אלוהים. שמביא בסופו של דבר להתאחדות עם האל. זו היא האלכימיה המעשית.

אם תחות אחראי על המדעים – חוכמה, הרי שהספרים שלו מביאים את העקרונות שלהם בדרך ציור הירוגליפית. ומכאן אולי התפתחו הטארות כפי שטען דה גיבלין ואחרים.

 

  

בדיקת מערכת קלפי הטארות למול מוטיבים נפוצים באמנות מצרית עתיקה

מראה שימוש בסמלים, תמונות, תבניות, מודלים, מוטיבים וארכיטיפים משותפים בעלי משמעות דומה, זה מתייחס ל: דמויות אדם (בתנוחות שונות: ישיבה, עמידה, הליכה)
תנוחה של ידיים (מחזיקות חפצים או לבד)

כיסא
כבוד (המסמל אלוהות וגם ישות בפני עצמה)
מבט צד משולב עם מבט
חזית (למציאות כמה היבטים המתקיימים בו זמנית)
אנשים
ערומים (גוף האדם הוא קדוש)
משחק בין גבר
לאישה (לעיתים שתי נשים, או אלוהויות, נותנים כוח אחד לשני)
דגש על
כובעים (מסמלים תכונות אנרגטיות ורוחניות)
דמויות
מכונפות אלוהיות (בטארות זה מלאכים במצרים הורוס, נקבת, ואלים)
חצי  אדם חצי
חיה (אדם עם ראש חיה במצרים ואילו בטארות חיות לחוד או שטן)
מטה וחפצים
מאגיים (כולל כובעים בהקשר נוצרי)
מקדש (עמודים, מבנים, סמליות)
גרמי שמיים (שמש, ירח, כוכבים)

אפשר להגיד שהדמויות בטארות מייצגות אלים מצרים, ומכאן החשיבות של עמידה, תנוחה או ישיבה, ושהמוטיבים של אישה אריה, מאזניים, מרכבה, אוהב בין שני נשים, מורה, מגדל נופל, ועוד. מופיעים לראשונה במצרים בהקשר דתי ורוחני.

כמובן שבאירופה הציורים הולבשו בתלבושות והמסורות המקומיות: המטה נהיה שרביט נוצרי, הכובע והתלבושת נוסח מקומי.

 

אם נתבונן בכיוון ההפוך נגלה מוטיבים ייחודיים לסמליות של הטארות שבמבט מעמיק נמצאים באמנות ומערכת האמונות המצרית:

אישה מחזיקה אריה – זאת סמחת האלה לביאה
מזיגה של כלי לכלי בקלף המזג – זה המזיגה של הנסכים הטקסיים לפני האלים
מלאך המוות – זה הפרעה מכה בפיילונים בכניסה למקדשים
מגדל נופל – זה במידה רבה עמוד הדג'ד
כוכבים – מופיעים בכל האמנות המצרית
שמש – תפקיד מרכזי במצרים
השטן – זה מפלצת אפופיס או ההיפופטם הנמצא במשפט נשמות המתים
הכלבים בקלף הירח – זה אנוביס

וכן הלאה

 

בדיקה של ההירוגליפים המצריים מעלה את הממצאים הבאים:

1 הירוגליפים כותבים משמאל לימין, ימין לשמאל, למעלה למטה ולמטה למעלה, בדרך כלל האנשים והחיות יפנו אל מקום תחילת הטקסט וייתנו לנו בכך את הכיוון. בדרך כלל זה מימין לשמאל ובשורות מלמעלה למטה.

אם טקסט קדוש הוא יהיה כתוב בצורה אחרת, כמו ספר המתים שכתוב בשורות וורטיקליות, ההירוגליפים פונים ימינה, אך השורות נקראות משמאל לימין, עולם הפוך. זה מסביר את קלף מספר 12.

2 עץ זה הירוגליף, וזה אולי מסביר את קלף 12

3 הירוגליף של השמש יכול לסמל שמש, אך יכול גם לסמל יום hrw, כפי שמופיע בקלף 19

4 המילה ntr היא סימן לאלוהים, והיא סומלה על ידי דגל, כפי שמופיע בקלף 20

5 בסוף מילה יש סימנים קובעים determine  למשל כוכב מסמל שזה קשור לכוכבים קלף מס 17

6 אדם עם מקל, מסמל אנשים חשובים, כפי שמופיע בקלף 9

7 אדם מחזיק מוט, אלו מילים הקשורים לכוח, כפי שמופיע בקלף 1

8 שם של מקום זה עיגול ובתוכו איקס. כפי שמופיע בקלף מספר 10.

9 הורוס הוא זה שגורם לאמת להופיע, הוא מנהיג שתי הארצות , שתי הגבירות, והוא מצויר עם שתי גבירות, כפי שמופיע בקלף מספר 6

 

 

לסיכום:

אפשר להגיד שהדמויות בטארות מייצגות אלים מצרים, ומכאן החשיבות של עמידה, תנוחה או ישיבה, ושהמוטיבים של אישה אריה, מאזניים, מרכבה, בין שני נשים, מורה, המגדל הנופל, כולם באים ממצרים

 מקורות

2016.  Elaine Paulionis Phelen The Tarot: Symbolism and Freemasonry.

 

 

מאמרים בנושאים רוחניים - לחצו לקישור

אחווה לבנה 

דרווישים מחוללים

גלאל א דין רומי

יהדות בעולם

פירמידות בעולם

מאדאם בלבצקי

הרמטיציזם

קלפי הטארות

מסדר שחר הזהב

עידן חדש

בונים חופשיים

אומרם מיכאל איבנהוב

תיאוסופיה 

אלכימיה

 

הרשמו לרשימת התפוצה שלנו