לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

קרל הגדול (לפי איינהרד).

הוא היה הבן של פיפין הגוץ, ותוך שנתיים שלט על כל הממלכה הפרנקית, לאחר שאחיו שעשה לו צרות נפטר. הוא שלט במשך 47 שנה. בתחילת הדרך עסק בעיקר במלחמות. עם הוויזיגותים, אותם גרש מצרפת לספרד, עם האלמנים אותם הכליל בממלכתו, עם הבוורים אותם הכליל בממלכתו, מלחמה עקובה מדם שנמשכה מעל 30 שנה עם הסקסונים הפאגאנים אותם ניצר בכוח והכליל בממלכתו. עם הלומברדים, אולי המלחמה המשמעותית ביותר, אותם ניצח וחיסל והפך למעשה לשליטה של צפון איטליה והמגן של האפיפיור, כתוצאה מכך הכיר בו האפיפיור כאימפרטור במקום הקיסר הביזנטי במזרח. מלחמה חשובה אחרת עם האווארים במזרח אותם חיסל וכבש את ה"טבעת" שלהם.

לאחר 30 שנה של מלחמות נתיישבה דעתו והוא התיישב פיזית במקום של קבע. לדבר הזה יש חשיבות עצומה, מכיוון שעד אז החצר של המלכים הפרנקים הייתה חצר נודדת, ופתאום מכוח אישיותו וכוחו של קרל הגדול היא נהפכה לחצר של קבע, היה בכך בכדי לבטל מסורות עתיקות. הצעד שהצדיק את זה היה הפיכתו לאימפראטור ומנהיג העולם הנוצרי, ודבר זה בא לידי ביטוי פיזי בבניית כנסיה גדולה המוקדשת לאם האלוהים ומתחם שלטוני הקשור אליה באאכן, המקום שבו הוא התיישב בגרמניה. (מעניין לציין שאחת הסיבות שקרל הגדול בחר באאכן כמקום של קבע היה קיומם במקום של מעיינות חמים. הוא אהב מאד להתרחץ ובנה במקום בריכה גדולה והיה מזמין את כל האצילים ואורחי הארמון להתרחץ איתו, לפעמים היו רוחצים בבריכה מעל 100 איש!)

מכאן שהכנסייה באאכן היא הביטוי הפיזי של השינוי שחל במלוכה הנוצרית של הפרנקים, הפיכתה לאימפרטור, מנהיגת העולם הנוצרי ומעברה לישיבה של קבע. לאחר שנבנתה הכנסייה הפך המתחם השלטוני באאכן, בצמוד לכנסייה למקום התאספות של מלומדים, מעין אוניברסיטה נוצרית מרכזית של התקופה והעולם. מלומדים שונים מכל רחבי העולם הגיעו לחצר באאכן ושם הם התעסקו, בעידודו של קרל הגדול בפילוסופיה, שירה, ספרות, דקדוק, תיאולוגיה, נצרות, ועוד.. קרל הגדול בעצמו היה תלמיד של המורים החשובים ביותר ובראשם אלקווין שנחשב למלומד של התקופה.

אין להפריז בחשיבותה של הכנסייה של אם האלוהים באאכן, שהייתה מבנה הקבע השלטוני הנוצרי הראשון של הפרנקים וביטאה את הגדולה של קרל הגדול ומפעליו. הוא עצמו נקבר בכנסייה ברבות הימים. ולכן כשבנו הגרמנים  כנסייה בירושלים, 1100 שנים לאחר קרל הגדול. הם בנו אותה במתכונת הכנסייה באאכן, מדובר כמובן על הכנסייה בדור מציון, למרות שגם הכנסייה באוגוסטה וויקטוריה, מזכירה באדריכלות הפנים שלה את הכנסייה באאכן.

בחייו של קרל הגדול ניתן להבחין בכמה שלבים:
א. שלב המלחמות. שלב בו הוא נלחם לבסס את מעמדו הן כלפי פנים והן כלפי חוץ, בשלב זה באה לידי ביטוי נחישותו וסבלנותו. היכולת שלו להתמיד עד סיום משימה ולהרתם למשימה בזמן שצריך ללא דיחוי.
ב. לאחר שלב המלחמות בא שלב השלום שבו הייתה התפתחות חברתית, כלכלית, ורוחנית. זה מלווה בהקמת מרכז של קבע באאכן, עידוד החינוך, דוגמא אישית של לימוד, הפיכת אאכן למרכז תרבות עולמיי. שלב זה בא במקביל להכרה בקרל הגדול באימפרטור של העולם הנוצרית
ג. השלב השלישי הוא ניסיון ליצור חברה נוצרית אידיאלית וצודקת ף ציווי השכלה לכל, (למרות שלא בטוח שזה קוים) הפיכת המנזרים למרכזי השכלה. ייסוד מוסד שליחי המלך המדווחים לו ישירות, העלאת החוק הגרמני רומי על הכתב. זה הוא גם שלב הצדק והחסידות הדתית.
השלבים הללו מופיעים בספר של איינהרד

הצרפתים טוענים שלואי ה14 וגם נפוליון הם הופעה של קרל הגדול, הוא מייסד צרפת, הגרמנים טוענים אותו הדבר. גודפרי דה בויון ראה עצמו כממשיכו של קרל הגדול ואף כצאצאו.

קרל מפרסם מכתב שנקראה "התוכחה הגדולה" בה הוא משרטט את קווי הרפורמות שהוא רוצה לעשות בכנסייה, בשלטון ובחוק. ראשית הרפורמות לסדר את הכפיפות בכנסייה. ואת הדרישות מאנשי הדת והמעשר לכנסייה. לאחר 10 שנים מתפרסמת התוכחה ובה 82 סעיפים. חלק גדול מהסעיפים מתבסס על תקנות שהוא מקבל מהאפיפיור שנים קודמת, התוכחה מתפרסמת באמצע שלטונו של קרל. הוא משווה את עצמו ליאשיהו שעושה רפורמות ביהודה. בכל מנזר או מקום מושב בישוף יש להקים בתי ספר שבהם ילמדו נערים תהילים, תווים שירה, חשבון ודקדוק. אנשי הכמורה צריכים להיות משכילים ולהוביל את החברה לכיוון תרבות נוצרית מפותחת. החינוך וההשכלה הם הכלים העיקריים של הרפורמה. הלימוד והדקדוק מאפשרים הבנה טובה יותר של האמונה.

במסגרת השאיפה ליצור אחדות פולחנית וליטורגית הופץ ספר תפילות המבוסס על גרגוריס, התקנון של הבנדיטים, ואוסף דרשות. אחידות בתרגומים של הטקסטים. נערכו וועידות כנסיה ועלתה דרישה מהבישופים והכמרים להקפיד על אורח חיים והשכלה.

האגדה מספרת שיום אחד כשקרל הגדול הלך לישון הופיעה דמות מסתורית ובידה חרב מופלאה: הדמות אמרה: קבל את החרב הזאת מהאל כדי להגן על עצמך, וקרא וזכור את אשר כתוב עליה, כי הדברים יתקיימו בבוא הזמן.

הרשמו לרשימת התפוצה שלנו