לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

קרפוקרטס - טיולים לרחבי העולם

אנחנו יודעים עליו רק מכתבי איראנוס וקלמנט, הוא פעל באלכסנדריה באמצע המאה ה2 לספירה. הזרם שלו נחשב לליברלי. קלמנט טען שהם עושים אורגיות והנשים והרכוש משותפים. לפי אפיפאנוס הגיע מאסיה הקטנה.

 

לפי איראנוס הם מאמינים שישו לא היה אלוהי, אלא בגלל הטוהר שלו זכר דברים מזמן שהיה רוח עם האלוהים, ולכן יכול היה להשתחרר מכוח החומר. יש בנו זיכרון קדום של היותנו נשמות עם אלוהים, כפי שמופיע בקוראן ובמיסטיקה הסופית. גם אצל אפלטון anamnesis הזכרות. התהליך הוא אנטינומאי, משחרר האדם מהחוק הארצי.


האדם חייב למצות את קיומו הארצי, על כל הניסיונות שלו, כדי להשתחרר ממנו. לפי איראנוס הם חיו חיי הפקרות ועסקו במאגיה. היה להם תמונה של ישו שצוירה על ידי פונטוס פילאטוס והם העריצו אותה ביחד עם התמונות של אפלטון, פיתגורס ואריסטו. הם הראשונים שהייתה להם תמונה של ישו, אחר כך המסורת מוצאת בית בזרמים נוצרים אחרים (הבד מטורין וכו).

לפי מכתב מר סבא היה בידם את הספר הסודי של מרקוס, שמוזכר על ידי קלמנט.

 

חי באלכסנדריה בזמנו של בסילידס היה קשור לתנועה של הקיינים, אנשי קין, שאימצו את הבשורה של יהודה איש קריות ואת דמותו של יהודה איש קריות כדמות אדם שהגיע לידע – גנוסיס.

אדם חייב לעבור בימי חייו דרך כל החטאים, למצות אותם, לתת לקיסר את אשר לקיסר, בכדי להשתחרר מכם ולהתקדם הלאה, לעולם שמעבר

 

שני הגנוסטים הקדומים הם סימון מאגוס ודוסיטס ולאחר מכן קרינטוס וקרפוקרטס. Cerinthus שנוקט בדוקטיזם.

 

קרפוקרטס מזוהה עם האל המצרי harpocrates שהוא התגלות של הורוס. הוא פעל בזמן הקיסר אדריאנוס במיוחד באסיה הקטנה אך הגיע ממצרים. 

תלמידה שלו בשם מרסלינה הביא את התורה שלו לרומא.

הוא דגל בשחרור ופריקת עול. רק אמונה ואהבה נחוצים לישועה

 

איראנוס מאשים את קרפוקרטס במתירנות מינית. יש רשימה כמו הסימוניות, מאגיה, שיקויי אהבה, חזיונות וכו. הנשמה תישאר בכלא עד שתחווה הכל. וויליאמס טוען שההאשמה לא מדויקת וסותרת את מה שהוא אומר על קרפוקרטס במקומות אחרים, שהוא מעודד התגברות על התשוקות.

אפיפאנוס הבן של קרפוקרטס בספר המוסר שלו, בהקשר למה שנכון, כותב שלא צריך להגביל חשק מיני, שהטבע לא מגביל אותו בבעלי חיים אחרים, והבורא ברא אותנו אתו בלא יכול להגביל לכן.

יונס הציע ניגוד בין התפישה היוונית של מעלה והגישה הגנוסטית. לפי הגישה היוונית האדם הוא יותר שלם בעצמו כשהוא חלק שלם יותר של הקוסמוס שבו נועד להיות. התפישה הגנוסטית שונה, חוץ מאפיפאנוס שרואה ביקום חלק מהטבע, ולכן יש גם מקום למיניות. לפי תפישת אביו קרפוקרטס, היקום הוא רע, הפקרות מינית היא דרך להיפטר מהסטיות והטעויות של העולם, לחוות את כל הדברים במלואם.

 

  

 

מאמרים על הגנוסטיות - לחצו לקריאה

היסטוריה גנוסטית

ספרות גנוסטית

מיתולוגיה גנוסטית

סקירה כללית

בתי ספר גנוסטיים

המאמצים

המניכאים

הפאוליקנים

המסיליאנים

הקתרים בצרפת

הבוגומילים 

הרשמו לרשימת התפוצה שלנו