לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

שייח' אל הרר

שייח' אל הרר:

שייח' אל הרר הוא אולי הדמות הפוליטית החשובה ביותר בהיסטוריה של אוזבקיסטן. הוא היה הרוח החיה שהעלתה לשלטון את אבו סעיד שהתחיל שושלת חדשה בסמרקנד - השושלת השייבנית אוזקבית, אבו סעיד הפך את אל הרר ליועצו האישי והקרוב. כל זה קרה בזכות עצות שזה נתן לו לגבי איך לתפוש את השלטון, עצות שהתבררו כזהב טהור.

אל הרר מסמל החלטה מודעת של המסדר הנקשבנדי להתערב בפוליטיקה המקומית בכדי להשפיע בכיוון שנראה להם נכון. לאחריו המשיכה מגמה זו והביאה לידי התערבות המסדר הנקשבנדי במלחמות בקווקז עם הרוסים ובמרידה כנגד הסובייטים בשנות ה-20 של המאה ה-20

 

חייו: לכל קדוש נביא פטרון, במקרה של אל הרר זה ישו שנתן לו את התכונה של חיים רוחניים. התכונות שאותם פיתח במהלך הדרך היו נחישות וסובלנות, אותם למד מהשייח' שלו בתרגולים אינסופיים לתוך הלילה.

 

הוא מספר: "יום אחד הלכתי לקבר של אבי בקר אל קפל. נרדמתי והיה לי חזיון. ראיתי את ישו בחזיון. מיהרתי להשתחוות לפניו ולנשק את רגליו. הוא הרים את ראשי ואמר: הו בני, אל תתעצב, אני לוקח על עצמי את האחריות לגדל ולחנך אותך. החזיון הסתיים. סיפרתי על החזיון לאנשים רבים. אחד מהם היה מומחה בפירוש של מצבים רוחניים. הוא הסביר זה בצורה הבאה: אתה תהיה גבוה מאד במדע הרפואה. לא אהבתי את ההסבר. אמרתי לו: אני יודע יותר טוב מה מייצג החזיון: ישו, יהיה השלום והברכה עליו, מייצג את המצב של אלו החיים בידע רוחני. כל מי שמגיע למצב זה מבין הקדושים יינתן לו התואר של "איסווי", שמשמעותו "אלו החיים". אללה הזכיר בקוראן הקדוש חרוז המתאר אותם (באמת, אלו החיים עם אדונם, יקבלו תזונה 3.169). מפני שהוא הבטיח לגדל אותי בצורה זו, המשמעות היא שאגיע למצב של אלו החיים בליבם. ובאמת לא לקח זמן רב עד שהגעתי למצב הזה בעזרת ישו, בליבי."
"יום אחד הזמין אותי השייח' אלודין גוזדווני לעשות איתו זיכר. השייח' היה בן 90. התפללנו ערבית ואכלנו ואז הוא אמר לי: בני, הבה ונשמור את הלילה חי. הוא ישב ברגליים משוכלות ואני ישבתי אחריו. הוא היה במדיטציה מושלמת ולא זז ימין ושמאל. אני יודע דרך הידע הרוחני שאדם במצב זה חייב להיות בנוכחות ובחזיון מושלמים של האלוהי. הייתי מופתע שבגילו - 90 הוא לא הרגיש עייף. באשר לי, בחצות החלתי להרגיש מותש. אז התחלתי לעשות קולות קטנים, בתקווה שהוא יתן לי רשות לעצור. הוא התעלם ממני. עמדתי בכדי לתפוש את תשומת ליבו, אך הוא עדיין התעלם ממני. הרגשתי בושה גדולה וחזרתי חזרה למקומי יושב שוב. בזמן זה חוויתי חזיון שבו השייח הזרים לליבי את סוד הידע של התמדה ונחישות. מאותו הזמן חשתי שכל קושי שאתקל בו אוכל להתגבר עליו בלי הפרעה, הבנתי שמסדר זה מבוסס על התמיכה של התלמיד על ידי השייח. הוא לימד אותי שעור שאדם חייב להאבק בכדי להשאר איתן ועקבי בזיכר, מפני שכל מה שאתה משיג אותו בקלות מבלי קושי, לא ישאר איתך. מה שאתה משיג בזיעת אפיך, יחד עם זאת , ישאר איתך."
"יום אחד הלכתי לבית ספר של המסדר בסמר. מצאתי שם ארבעה אנשים עם חום גבוה, קודחים ומזיעים. התחלתי לשרת אותם, מנקה את בגדיהם ומאכיל אותם, עד שנדבקתי גם אני באותה קדחת. זה לא עצר אותי מלהמשיך לשרת אותם, הקדחת התגברה והתגברה עד שהרגשתי שאני עומד למות. נשבעתי לעצמי: "אני מוכן למות, אך שארבעה אלו ימשיכו לקבל שרות". המשכתי לשרת אותם. ביום המחרת מצאתי שהבראתי לחלוטין, בעוד שהם נשארו חולים."

"לעזור ולשרת אנשים, בהבנה של הדרך הזאת, זה טוב יותר מזיכר ומדיטציה. יש אנשים שחושבים שלעשות את הציוויים של הסונה זה טוב יותר מלשרת ולעזור לאלו במצוקה. ההשקפה שלי, יחד עם זאת, היא שלטפל באנשים ולעזור להם, להראות להם אהבה, זה טוב יותר מכל דבר אחר. לא למדתי את הדרך הזאת מהספרים, אלא הלכתי בדרך על ידי שרות לאנשים. כל אחד נכנס מדרך אחרת, אני נכנסתי למסדר הרוחני דרך הדלת של שרות. סופיזם דורש ממך לשאת את משאם של כולם ולא לשים את משאך על כתפי אחר."
"אם הקדוש האמיתי המתקדם בדרך של האל לא שם לב לדקה אחת, הוא יכול לאבד באותה דקה יותר ממה שהשיג במשך אלף שנים. המסדר שלנו הוא הדרך שבה כל המצבים מוכפלים במהירות בכל רגע. רגע אחד יכול להיות מוכפל בערך של אלף שנים."

"הייתה קבוצה של חסידים שדווח לחליף עליה שהם צבועים. יועץ לו להרוג אותם ויצא שכרו בכך שאנשים לא יוטעו. החליף ציווה שיוצאו להורג. התליין התקרב בכדי להרוג את הראשון. חברו קרא: עזוב אותו והרוג אותי תחילה. כשהוא התקרב לשני, השלישי קרא: הרוג אותי תחילה. וזה חזר אצל כולם.

התליין הופתע מאד. הוא שאל: לאיזה קבוצה אתם שייכים? זה נראה כאילו אתם רוצים למות. הם אמרו: אנחנו קבוצה שמעדיפה אחרים על עצמנו. הגענו למצב שבו לכל פעולה שאנו מבצעים יש גמול כפול ומכופל בעולם הרוחני. כל אחד מאיתנו משתדל בבכל כוחו לעשות טוב למען אחרים, ולו גם לרגע אחד קצר, בכדי לעלות למעלה ומעלה במעלה המדרגות הרוחניות. התליין החל לרעוד ולא יכל להרוג אותם. הוא הלך לחליף וסיפר לו על מצבם. החליף מייד שיחרר אותם ואמר: אם אלו הם צבועים, אז אין יותר אנשי אמת (סידיק) בארץ.
"השייח' כתב שם על דף נייר והשם היה אבו סעיד. התלמידים שאלו אותו: מי הוא? השייך אמר: זה האיש שישלוט בסמרקנד בוכרה וטשקנט. אחרי חודש השתלט אבו סעיד על סמרקנד ונהיה מלך.

 

אבו סעיד חלם שהוא רואה את האימאם הגדול יאסווי מבקש מאל הרר לקרוא את סורת ה"פתיחה" בכוונה שאלוהים יעזור לו. בחלומו הוא שאל: מי זה השייח הזה? ונאמר לו שזה אל הרר. כשקם הוא זכר את דמותו וביקש מיועציו שיבררו אם יש אדם כזה. לאחר שבררו הוא הלך לטשקנט לפגוש אותו  בכפר פרגה. השייח יצא לפוגשו והסולטאן הכירו מייד. ליבו נמשך אליו. הוא ירד מסוסו ורץ אליו מנשק את ידיו ורגליו. הוא ביקש מהשייח לקרוא לו את סורת אל- פתיחה. השייח אמר: "בני, כשאנחנו צריכים משהוא אנחנו קוראים את אל-פתיחה פעם אחת וזה מספיק. עשינו זאת כבר בחלום שלך". הסולטאן נדהם מכך שהשייח ידע על החלום שלו. הוא ביקש ממנו שיעבור איתו לסמרקנד, ולכך השייח ענה: "אם הכוונה שלך היא לתמוך בשריעה של הנביא אז אני איתך והאל יעזור לך." המלך אמר: "זו כוונתי." השייח אמר: "כשתראה את האוייב בא מולך הייה סבלני ואל תתקיף מייד. חכה עד שתראה את העורבים באים מאחוריך ואז תקוף.
כשקרה ושתי הצבאות עמדו אחד מול השני, אבו סעיד חיכה בעוד הצבא הגדול יותר של עבדוללה מירזה תוקף. הגנרלים דחקו באבו סעיד לתקוף. הוא אמר: לא. חכו עד שהעורבים יבואו כפי שהשייח שלי אמר. אז נתקוף. כשהוא ראה שהעורבים באים הוא ציווה על הצבא לתקוף. הסוס של מירזה נתקע בבוץ  וכך הוא נתפש ונכלא. וכך יכול היה אבו סעיד לכבוש את כל הטריטוריות. אזי הוא קרא לאל הרר לבוא לסמרקנד ואל הרר הסכים והגיע לשם עם חסידיו. ונהיה ליועץ למלך. 

 

אל הרר בילה את שארית ימיו בסמרקנד שהייתה בירת הממלכה כיועץ לפיו נשק דבר, הייתה לו השפעה מאגית על אבו סעיד. לימים מת בסמרקנד ונקבר במתחם שכיום משמש במרכז לסופים הנקשבנדים וכמקום לימוד אסלאם ומסגד. לאחריו המשיכו השייחים הבאים של המסדר להשפיע  על השליטים שאחרי אבו סעיד, ועד ימינו יש למסדר הנקשבנדי תפקיד מרכזי בפוליטיקה של אוזבקיסטן. הרבה מהאימאמים בערים ובכפרים שייכים אליו, כולל האימאם של מתחם אל בוכרי, המתחם המוסלמי החשוב ביותר במרכז אסיה. השלטון תומך במסדר הנקשבנדי ורואה בו את הנציג האמיתי של האסלאם, גם כנגד השפעת הפונדמנטליזם ההולך וגובר בארצות השכנות. 

 

 

מאמרים בנושאי אסלאם באוזבקיסטן - לחצו לקישור:

אימאם בוכרי 

שייח' אל הרר 

דרוויש סמרקנדי 

נקשבנדיה ואוזבקיסטן 

מדרסות בחיווה

מאמרים נוספים על מיסטיקה סופית במרכז אסיה

  

מאמרים בנושאים נוספים - לחצו לקישור
יוון במרכז אסיה  

היסטוריה אוזבקיסטן 

תימור לנג 

סמרקנד 

שאחריזאבס 

טשקנט 

בוכרה 

ליד בוכרה 

חיווה

 

 

 

הצעות לטיולים באוזבקיסטן והסביבה - לחצו לקישור
הצעה לטיול טגיקיסטן ואוזבקיסטן
הצעה לטיול קיריגסטן ואוזבקיסטן

אוזבקיסטן בחג הנוורוז - אביב 

אוזבקיסטן לקבוצות סגורות

אוזבקיסטן לנוסע העצמאי

 

 

טיול קרוב - לחצו לקישור
אוזבקיסטן ותורכמינסטן 8-19.9

 

 


 

הרשמו לרשימת התפוצה שלנו