לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

שלוש צורות מחשבה - טיולים לרחבי העולם

שלוש צורות של מחשבה ראשונית The gnostic discoveries, m. y. meyer

ישנו ספר "שלוש צורת של מחשבה ראשונית" טרימורפיק פרוטנאה. המחשבה הראשונית מגלה עצמה כקול, נאום ומילה. כלוגוס – מילה שמופיעה בישו, וזה מזכיר את יוחנן פרק א' וכן את ההמנון למושיע בספר הסודי של יוחנן.

 

שלוש צורות מחשבה trimorphic portennoia
introduction by john. D. turner. The nag hammadi library, James. E. Robinson

בן זמנו של הסוד של יוחנן, בהתחלה מופיע תיאור עצמי של המחשבה המזכיר מאד את הבשורה של יוחנן, הפרק הראשון. המחשבה האלוהית והראשונית מחולקת לשלוש:
הראשון זה הקול של המחשבה הראשונית, היורד כאור לתוך החשכה לתת צורה לחלקיה הנפולים.
השני זה הדיבור של המחשבה שיורד לתת כוח לחלקיה הנפולים בעזרת נתינת רוח או נשימה.
השלישי זה הלוגוס, מילה, של המחשבה שיורד בצורת כוחות ולובשת דמות אדם, מציגה את טקס הטבילה המואר של חמישה החותמים, ומשקמת את חלקיה בחזרה לאור.

 

בסוף הסוד של יוחנן יש תיאור דומה, וייתכן והספר ממשיך ספר זה. ההתגלויות של המחשבה הם מסתורין לבני האור, המשך של מסורת החוכמה היהודית הלנית. תפקידה בבריאת העולם מופיע כבר בחנוך, בן סירא, משלי, פילו, ייתכן והטקסט הוא חיבור מסורות של חנוך ובן סירא. שני ירידות הם שחרור חלקי והשלישית חזרה הקשורה להתעוררות וישועה, כך גם מופיע ביוחנן.

 

בספר מבחינים בשלוש שכבות: השכבה המקורית שהיא לא נוצרית וקשורה לשלוש ההופעות של המחשבה. השכבה השנייה שהיא נוצרית קלה. והשכבה השלישית ששואבת הרבה ממסורת הכריסטולוגיה הנוצרית בהתייחס במיוחד למושגים ומשפטים מיוחנן.
מסיבה זאת ייתכן והתיארוך של הטקסט האחרון הוא מאמצע המאה הראשונה לספירה ומשקף את ההתלבטויות של ספר יוחנן בנוגע ללוגוס כישו והכריסטולוגיה.

 

הטקסט עצמו

המחשבה מוציאה קול שהוא אור, שמציל את סופיה מנפילה לעולם של ילדבאות, חושך, ההגשמה הראשונית הזו מזוהה עם ישו, כרייסט. מונחים נוצריים שכנראה הולבשו על הטקסט מאוחר יותר


הנאום הראשון של פרוטנואיה

השיחה מעבירה את איכויות הקול למאמינים. מספרת על סוף האיון. ותחילת האיון הנצחי. כבלי הגורל ישברו, האדמה תרעד. רעם גדול, הארכונים בוכים ומתלוננים לילדבאות.


המילה

האם היא רחם גדולה, יוצרת הצורות, שתיקה, הדיבור שלה מתבטא דרך המילה, פרי החיים, אור נסתר. היא נובעת ממי החיים, המעיין הנצחי, המילה נועדה כמסתורין להאיר את האחים, נמצאת בכולם בצורה שלהם, בבני אדם בצורת אדם. היא נמצאת בתוכנו, בתוך הכוחות, תאיר אותם. נותנת מי החיים לרוח שכלואה בחומר ומצילה אותה מהכאוס, נותנת לה לבושי טבילה, חיים, אור.

המילה התחבאה בתוך בנו של ילדבאות, בן האדם, ישו, עד שגילתה עצמה. היא נמצאת בתוכנו עד שתתגלה, מוחבאת. ישנם חמישה חותמות השלמות במעלת האינטלקט, מי שיש לו אותם פושט לבוש הבורות ולובש לבוש אור. המילה היא שהורידה את ישו מהצלב והביאה אותו למחוזות האב.

 

 

לחצו לקריאת סיכומים על הזרמים והספרות השתאית

מורים

סימון מאגוס

קרפוקרטס

בסילידיס

זרמים

הזרם השתאי

הזרם האופיטי - נחשי

הקיינים

ספרים

ספרות שתאית

הסוד של יוחנן

שלושה הסטלות של שת

הבשורה למצרים

שלוש צורות של מחשבה

חוכמה אמונה

זוסטריאנוס ואלוגונס

הרשמו לרשימת התפוצה שלנו