לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

תיאוסופיה ובודהיזם

על הקשר בין התפתחות העניין בבודהיזם במאה ה20 והתנועה התיאוסופית

רקע על התיאוסופיה

התיאוסופיה היא דת החוכמה. תורה המשלבת בין כל הדתות ומסבירה אותם כמתייחסות לפנימיות חיי אדם. לכל דת חלק מהאמת, וכולן ניסיונות של ההיררכיה הרוחנית לעזור לבני אדם להתפתח. המאסטרים החבויים נגלים בזמן הזה והדריכו את מייסדת האגודה – מאדאם בלבצקי.

האגודה התיאוסופית נוסדה ב1875 כדי לקדם את ההבנה של מקור משותף לכל הדתות ואחווה בין בני אדם. במסגרת הפעילות הם העבירו את המרכז להודו והיו אחראים במידה רבה לתחיית העניין בדתות המזרח, ובמיוחד בבודהיזם וההינדואיזם בצורותיהם האזוטריות

הגישה שאין דת שהיא נעלה מהאמת, לכל הדתות בסיס אחד של חכמה אלוהית משותפת, הייתה רווחה באלכסנדריה במאה ה3 לספירה, בבית הספר של תות. התיאוספיה רק מחדשת אותה מעודדת מחקר השוואתי של דתות במטרה לגלות את החוקים הנסתרים שמאחורי עולם התופעות ואת החלקים הנסתרים שבאדם.

הספר החשוב ביותר בתנועה התיאוסופית הוא "התורה הסודית" שכתבה מאדאם בלבצקי בסוף חייה.
המנהל של החברה התיאוסופית היה הקולונול הנרי סטיל אולקוט, גיבור מלחמת האזרחים, הוא חבר למאדאם בלבצקי בניו יורק ונהיה נשיא האגודה, בהיותו מארגן מוכשר ודמות ציבורית ידועה תרם רבות לביסוס מעמד הארגון.
בשנת 1879 עברה האגודה התיאוסופית להודו. אוקולט נהיה לימים בודהיסט נלהב, תרגם את הכתבים הבודהיסטים וכתב את עיקרי הבודהיזם לפי תלמודו ותפישתו. כתבים אלו השפיעו מאד על אישים במערב, אך גם במזרח.

אני בזננט החליפה את קולונול אולקוט כנשיאת החברה מ1907 ועד 1933. היא פעלה רבות למען הודו, ו"גילתה" את קרישנה מורטי.
לחברה התיאוסופית מרכז עולמי, מעין כפר, באיידר דרום הודו.
http://www.ts-adyar.org
/
בארץ מרכז את הפעילות אברהם אורון.

 

הפעילות של התנועה התיאוסופית בציילון

קולונל אולקוט הגיע לציילון ב1880 ויצר את החברה התיאוסופית הבודהיסטית, הוא התקבל כגיבור ובן ברית במערכה המקומית נגד המיסיונרים הנוצרים, ולימים אף נחגג יום בוא. אולקוט היה זה שהמציא את הדגל הבודהיסטי, שהוא סמל התנועה הבינלאומית הבודהיסטית עד היום. הוא חיבר קתקיזם בודהיסטי, ניסח את 14 עקרונות האמונה הבודהיסטית, להם הסכימו נציגים מיפן, בורמה, סרי לנקה ובנגלהדש, בפגישה באיידר מדרס ב1891 (גם המונגולים הבודהיסטים קיבלו כמעט את כל העקרונות הללו).
הוא שכנע את הממשלה להכריז על
Vesak כחג ציבורי כללי המתחרה בכריסטמס (שרים בו שירים המבוססים שירי כריסטמס). הוא ייסד רשת של בתי ספר בודהיסטים שהתחרו באלו של המיסיון (עד שהגיע האופציה היחידה לרכוש השכלה מערבית הייתה בבתי ספר של המיסיון). הוא השפיע בכיוון יצירת בתי ספר בודהיסטים של יום ראשון, אגודות נשים צעירות וגברים צעירים בודהיסטים, שהגיעו לכל כפר והביאו איתם ספרים והשכלה.

אולקוט השפיע מאד על אדם שנודע לימים כ anagarika dharmapala שהנהיג את הרנסנס והרפורמה הבודהיסטית בציילון (מגן האמונה הבודהיסטית). שמו האמיתי היה don david hevavitarna הוא מת בשנת 1933
אנגריקה הוא מושג המתייחס לאדם המקדיש עצמו לחברה, חי בלי משפחה אך בתוך העולם, מחליף את הנזיר המסורתי. אנגריקה היה אדם צעיר בן 16 שפגש את אולקוט  ב1980, כשהיה בן 20 שכנע את אולקוט לקבל אותו כחניך בדרך התיאוסופית. הם נסעו יחדיו למאדאם בלבצקי באיידר. שם הוא למד ביחד אתה, אך היא שכנעה אותו ללמוד במקום זאת בודהיזם ופאלי – שפת הכתבים. כשחזר לסרילנקה לאחר שנה נהיה מנהל החברה התיאוסופית בודהיסטית.  ועבד בה עד 1890. עורך ומייצר את העיתון שלה, אך לבסוף נפרדה דרכו מזו של מאולקוט ב1900, הרבה לאחר מותה של מאדאם בלבצקי ועשרים שנה לאחר שהתחיל את דרכו באגודה.
במשך 17 שנה מ1889 ועד 1906 הסתובב אנגריקה בעולם כנציג החברה התיאוסופית, מרצה על בודהיזם בכינוסים של דתות. הוא הגיע לשיקגו ב1893 וייסד שם את האוגדה הבודהיסטית הבינלאומית. בהודו הוא ייסד את
maha Bodhi society  שמטרתה הייתה לרכוש את אתר ההארה של הבודה - העץהקדוש, וגם לשלוח מיסיונרים בודהיסטים של בודהיזם סינהאלי לכל העולם.

ב1906 הוגלה אנגריקה לכלכותה והתחיל להיות מעורב בנושאים לאומיים דתיים, מייסד עיתון משל עצמו – הבודהיסט הסינהלי, הוא החל לצאת כנגד האגודה התיאוסופית הבודהיסטית. אנגריקה היה ממנהיגי התחייה הבודהיסטית בהודו, ממנהיגי הלאומיות הסינהלית הלא אלימה, הראשון שלימד את הדהרמה ב3 יבשות.

במחקר דמויות מפתח נוספות ברנסנס הבודהיסטי וההינדוהיסטי בהודו וציילון בתחילת המאה ה20 מוצאים הקשרים דומים לתנועה התיאוסופית ולזרמי המחשבה המערביים. הדת הבודהיסטית של היום איננה הדת המסורתית שהתקיימה עד סוף המאה ה19, מושגים כמו
"הבודהיזם הוא לא דת" הם חדשים, והמעבר מדגש על עולם הנזירים לדגש על מורים מוארים שמסתובבים בכל העולם ולהם קהל חסידים גדול הוא פועל יוצא של השפעת התנועה התיאוסופית.

 

המחקר המרתק הזה נמצא בספר על רפורמה בודהיסטית בציילון

Buddhism transformed. Religious change in sri lanka. Richard gombrich and cananath obeyesekere. Princeton university press 1988

 

הרשמו לרשימת התפוצה שלנו