לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

תרבויות ודתות בולגריה

דתות בולגריה


 

נצרות בולגרית.
הכנסייה הבולגרית קיבלה עצמאות כבר בימיו של סמיון הראשון המלך הבולגרי הגדול ביותר. באמצעות שליחי הנצרות של סנט נחום וסנט קלמנט מאוכריד. לפני כן בימי אביו בוריס הראשון נהפכה בולגריה לנוצרית ואימצה את הכתב הסלבי שניתן לה על ידי קיריל ומתודיוס, 2 אחים מסלוניקי. המלך בוריס הראשון הפך להיות נזיר וחי בהר אתוס, שם הוקם מנזר בולגרי שמשפיע עד היום על חיי הדת והכנסייה בבולגריה. המרכז המסחרי של הבולגרים בימי הממלכה הבולגרית הראשונה שהגיעה לשיאה בימי סמיון הראשון היה בסלוניקי. בתקופתו החלה גם הנזירות הבולגרית בראשות ריילי הנזיר.

בימי סמיון הייתה הכנסייה הבולגרית הראשונה שקיבלה הסכמה מחוץ ל5 הכנסיות המקוריות, וכמו כן הוכר הכתב שלה ככתב קודש בנוסף ל3 השפות האחרות. הכתב הגלגותי התפתח באוכריד ומשם עבר לכל העולם הסלאבי, באוכריד, שהייתה חלק מהאימפריה הבולגרית התפתחה האוניברסיטה הראשונה בעולם ,ששלוחה נוספת שלה הייתה בפרסלב – בירת בולגריה בזמן הזה.

לפני פרסלב שאותה הפך סמיון לבירה הייתה פליסקה הבירה מהמאה ה7, אלא שבה חזקים היו היסודות הפאגאניים ואחיו של סמיון ניסה לבצע בה הפיכה פאגאנית, שסמיון עלה לשלטון הוא בנה בירה חדשה בפרסלב, שהייתה עד כה מנזר שבו הוא גר.

סימון הראשון הצאר הבולגרי החשוב ביותר נועד למעשה להיות נזיר ונשלח ללמוד בקונסטנטינופול נצרות ותיאולוגיה והיה מלומד מאד ביוונית ובתחומי הדת, כשחזר לבולגריה קיבל חינוך איש מסנט נחום וחי במנזר של פרסלב, בגלל שאחיו שהיה מיועד להיות מלך ניסה לחזור לפאגאניות אזי סימון החליף אותו בעזרת אביו בוריס הראשון שחזר מהתבודדותו במנזרים.

בזמן תחילת שלטונו של סימון היה גם בביזנטיון שליט מלומד מאד והוא ליאו החכם, זה היה התגבשות התיאולוגיה הביזנטית לאחר מלחמת האזרחים של האיקונוקלסט, והזמן בו העבירו את הפאולינים ממזרח הממלכה למערבה.

ליאו היה בנו של בזיל הראשון, האיש שהתחיל את השושלת המקדונית. מורה של ליאו היה פוטיוס הפטריארך שנקרא אור המזרח במאה ה9 והיה הפטריארך החשוב ביותר מאז גון קרסוסתום,

גון קרסוסתמוס, היה לאחר השלישייה של נזירות  בזיל הגדול, גרגורי מניסיאה וגרגורי נזיאנזו . אך הוא חלק מההיררכיה הקדושה של התיאולוגיה שלישייה שהיא בזיל הגדול, גרגורי נזיאנזו וגון קרסוסתמוס. קרסוסתום משמעו פה הזהב, הוא היה ידוע בנאומים והכתיבה המשובחת שלו וכתב דרשות ומזמורי נזירות.

במאה ה9 פוטיוס מילא תפקיד מרכזי בניצור הסלאבים, נתן לזה את ברכתו ובהפרדה של הכנסייה המזרחית מן המערב. הוא היה המחנך של ליאו החכם. הוא יצא נגד רומא והפריד את בולגריה מרומא. הוא היה הדמות הדומיננטית ביותר בעצמאות של הכנסייה האורתודוקסית מרומא. פוטיוס בילה שנים מספר בגלות בבגדד ואז אסף את הספרות החשובה של דורו כולל כתבים של יוונים והביא אותם לאיסטנבול. הוא כתב כנגד הפאולינים והמניאים וגם מכתבי ייעוץ והדרכה לבוריס הראשון מלך בולגריה.

בזמן השושלת המקדונית הייתה תחיה של הספרות והדת בקונסטנטינופול, הומצא כתב חדש, במקביל לכך חלה תחייה לאומית דתית בבולגריה על ידי אנשים ששאבו השראתם מקונסטנטינופול. ובראשם המלך בוריס הראשון וסימון, השליחים קיריל ומתודיוס, נחום וקלמנט. והכול בהשראת האב הרוחני פוטיוס.

 

בוגומילים.

תנועת הבוגומילים התפתחה בבולגריה החל מהמאה ה10. המייסד – בוגומיל, משמעות שמו אהוב האל. הטיף לענווה, כפרה ותפילה, בגלל שהעולם הזה הוא רע ונברא על ידי השטן. הוא יצא נגד הכנסייה האורתודוכסית  ונגד הערצת הצלב, מכיוון שזה רק מסמל את ייסוריי ישו, הדבר היחיד שצריך לקחת מן הנצרות זה את דמותו של ישו ואת תפילת אבינו שבשמיים, אותה יש להגיד ארבע פעמים ביום וארבע פעמים בלילה.

הבוגומילים יצרו קהילות של קדושים של נישאו, לא אכלו בשר ולא שתו יין, התוודו על חטאים והעניקו מחילה אלו לאלו, חיו חיי טוהר ושוויון, בלי היררכיה ברורה ועם רוח הקודש. הם הטיפו להמוני העם לא לשמוע לעשירים והאדונים ולהתנגד התנגדות פסיבית, המוני האיכרים הבולגרים והסלאבים האמינו בהם כאנשים קדושים.

במאה ה11 התפתלו הבוגומילים ל2 זרמים, האחד נקרא בשם דראג וביצה, על שם כפר בגבול מקדוניה יוון והם האמינו שהשטן הוא שווה ערך לאלוהים ויש 2 אלוהיות, טוב ורע, שנלחמות ביניהם. ואלו הזרם הקלאסי האמין שהשטן הוא בן אלוהים שנפל. הבוגומילים שמו דגש על תפילות וצומות, התרבו במאה ה11 ולקראת סוף המאה ה12 הפכו לכת בעלת כללים וטקסים משלה. במאה ה12 התחילו לדכא אותם. לעומת זאת במחצית הראשונה של המאה ה13 הם הגיעו להכרה בבולגריה, ובבוסניה הם נהיו לדת מדינה בזמן שלטונו של הבאן קולין 1180-1214. במאה ה14 הם מאבדים את כוחם ולאחר הכיבוש המוסלמי הופכים הרבה מהם למוסלמים.

לפי הבוגומילים הואיל ובני האדם חיים על פני האדמה שנבראה על ידי השטן, הם היו שייכים לשטן עד להופעתו של ישו. הבוגומילים מתקרבים לרעיון האל המסתתר. רוח הקודש יורדת על ראשו של המאמין שמשלב את ידיו. שאר הסקרמנט ים הם לא טהורים כי הם חומריים והעולם הזה לא טהור.

 

משמעות הציורים בקיר החיצוני של מבנה הכנסייה במנזר ריילי

הקירות החיצוניים והפנימיים של הכנסייה במנזר ריילי מכוסים בציורים צבעוניים מרשימים שצוירו בסוף המאה ה-19, כחלק ממגמת התחייה של הלאומיות והדתיות הבולגרית. לפניכם הסבר על חלק מציורים אלו המאפשר להתוודע לייחודה של הכנסייה האורתודוקסית בולגרית והתפישה הלאומית - היסטורית שלה.

נתחיל בצד הדרומי מזרחי. אנו רואים תמונות של אנשים שעל כתפיהם שדים הלוחשים להם דברים ולמעשה דוברים מפיהם. משמעות התמונה היא שאנשים חושבים שהם פועלים בכוח עצמם מכוח החלטותיהם שלהם, אך למעשה כולנו מריונטות על חוטים הפועלים מכוח שד זה או אחר הלוחש באוזננו. הנצרות הבולגרית בפרט והבלקנית בכלל אובססיבית בכל הקשור למאבק בין טוב לרע. העולם מלא ביצורים מפלצתיים כמו קנאה, תאווה, כעס, שמשתלטים על אנשים ופועלים דרכם. תפקידה של הנצרות הוא להוציא את השד מהאדם בלי להרוג אותו, כמו שישוע הוציא את השדים מהאדם המשוגע בכורסי.

ישוע נקרא לכורסי שליד הכנרת בכדי לגרש שדים מאדם שנשלט על ידם, הוא הוציא את השדים מהאדם והכניסם לעדר חזירים שדהר לכנרת וטבע בה. החזירים מסמלים את התכונות של החזירות שבתוכנו, ישוע הצליח להוציא מאותו אדם את תכונות החזירות, וכך גם הקדושים, מוציאים מתוך עצמנו ומעצמם את חיות הפרא שבתוכם ובתוכנו, ושולטים על כן בחיות הטרף שבטבע.

ממערב לתמונת האנשים עם השדים יש ריבועים המזכירים קומיקס ובכל אחד מהם שד או שניים מנופפים בשם כתוב על קלף, למולם הילד ישוע המלווה במלאך מנופף בשם אחר על קלף. נראה כאילו השדים מנסים להפיל את הילד ישוע בפח ובכל פעם הם מתפלאים ומתפלצים מחדש מתשובותיו החכמות, שלא מאפשרות להם לבצע את זממם. השדים כותבים על הקלפים תכונות שליליות וחטאים, ואילו הילד ישוע מביא להם מרפא, מביא את התכונה הטובה שמבטלת אותן תכונות שליליות וחטאים. השדים כותבים שנאה, וישוע כותב אהבה, השדים כותבים כעס וישוע כותב סובלנות. ישוע הוא התרופה למין האנושי, ובאירועי חייו נמצאת התרופה לחטאי האנושות. ישוע מביא את הרכיבים השונים של הטוב כנגד התכונות השונות של הרע ומבטל את השפעתן. 

בפינה הדרום מערבית של המרפסת החיצונית של הכנסייה מתנשאת כיפה מעוטרת באפיזודות מחיי משה. משה התמלא באור האלוהי בהר סיני, ובדוגמתו הלכו הנזירים ההסטיכיים. על הקיר רואים את אליהו עולה בסערה לשמיים. אליהו למד את סוד השתיקה – ההסטיכייה בהר סיני וזכה, כמו משה, לראות את אלוהים. משה ואליהו הופיעו בהשתנות של ישוע על הר תבור, יש להם תפקיד חשוב בנצרות.

משמאל לדלת הכניסה לכנסייה מופיעה חומה רבועה ובה יושבים שלושה אנשים ולידם ישוע. מחוץ לחומה קדושים רבים צובאים על השערים. התמונה מתארת את מה שנקרא בנצרות "עיר האלוהים". שלושת האנשים הם שלושת האבות: אברהם, יצחק ויעקב, שאותם משרת ישוע. עיר האלוהים היא ירושלים השמיימית. מקום מושב הצדיקים בגן העדן.

מעל התמונה של עיר האלוהים רואים עיר נשרפת על ידי התורכים, זוהי ביזנטיון, בירת הנצרות האורתודוקסית במשך יותר מאלף שנים, העיר המעטירה שאיש לא יכול היה לדמיין את מפלתה, נפילתה באה להראות שאין מקום שהוא בטוח, אלא עלינו לסמוך רק על אבינו שבשמים. ירושלים האמיתית היא רק ירושלים השמיימית, עיר האלוהים, ולא עיר ארצית. כפי שלימד אוגוסטינוס.

בכיפה הבאה אנחנו רואים את הסולטאן התורכי מושל על איסטנבול, המוסלמים מדכאים את הנוצרים, אלוהים ממקום מושבו בשמיים מזהיר אותו מפני הבאות. בתמונות נחשפת ההתייחסות הבולגרית לחמש מאות שנות שלטון ודיכוי טורקיים. ושנאתם כלפיהם. ואכן, בתמונות הבאות אנו רואים צבא מלאכים נלחם בטורקים ויכול להם. המלאכים מבחינת הבולגרים, היו הצבא הרוסי שלחם באימפריה העותומאנית ב-1877 ושחרר את בולגריה.

המלחמה בין טוב לרע מתבטאת בצורה הטובה ביותר בציור שבפינה הצפונית - מערבית של הכנסייה, רואים בו את המלאך מיכאל דורך על איש רע שמן הסתם הוא שטנאל הדומה לטורקי. לפי התפישה המיסטית הבולגרית לאלוהים היו שני בנים: שטנאל ומיכאל, שטנאל מרד באל והיה לשטן. מיכאל, הבן הצעיר, נתפס כמלאך האור, נלחם בשטנאל וניצח אותו. בעולם יש מלחמה מתמדת בין טוב לרע, בין אור לחושך, אך בסופו של דבר הטוב, מיכאל, מנצח.

 

קראו את המאמרים הבאים - לחצו לקישור

בוגומילים אור מיסטי

דתות ותרבויות בולגריה

אורפיאוס

אחווה לבנה

 

מאמרים על היסטוריה בולגרית - לחצו לקישור:
היסטוריה בולגריה כללי

התרקים

אורפיאוס

בולגריה הגדולה (הקדומה)

בולגריה הרומאית

אימפריה בולגרית ראשונה

סנט קלמנט וסנט נחום

אימפריה בולגרית שנייה

בולגריה העותומאנית

עצמאות בולגריה

 

קראו על אתרי הטיול הבאים בבולגריה, ובואו לגלות ארץ יפה זו - לחצו לקישור:

הרי רודופי

הרי פירין

הרי רילה

הרי הבלקן

הר ויטושה

הרי הסטרנזה

פלובדיב

סופיה

מנזר רילה

שבע האגמים

 

הצעות לטיולים שונים בבולגריה

טיול משפחות בולגריה 1

טיול משפחות בולגריה 2

טיול עצמאי מודרך בולגריה

טיול גיפים בולגריה

טרק בהרי רילה

טיול לקבוצות סגורות בולגריה

 

 

ארבע הטיולים הגדולים - הצטרפו לטיולי הרשמה - לחצו לקישור:

מוזיקאלי אחווה לבנה

עמק הוורדים 

פסטיבל מסכות פרניק

פסטיבלי תחילת האביב סוף החורף

 

 

הרשמו לרשימת התפוצה שלנו