הצהרת נגישות

נגישות אתרים
תרבויות עולמי פועלת בכדי שאתר האינטרנט יהיה נגיש ושוויוני לכולם
לצורך כך הנגשנו את האתר לאוכלוסיות הבאות
- מוגבלי ראייה כולל עוורי צבעים, לקויות ראיה ועוד
- מוגבלים מוטורית בידיים , כאלו שקשה להם עם העכבר והמקלדת
- אנשים עם קשיים מסוגים שונים כגון: קריאה, למידה, הבנה, ועוד
• אנשים עם קשיים נוספים, מכל גווני הקשת: קשיי קריאה, קשיי הבנה, לקויי למידה ועוד.
באתר אנו משתמשים ברכיב עזר להנגשת אתרים על פי תקן ישראלי 5568 ברמת נגישות AA כמוגדר ב: W3C's Web Content Accessibility Guidelines 2.0

דגשים בנגישות
ישנם מספר חלקים – סעיפים חשובים שמבטיחים הגדרת האתר כנגיש לקהל המוגבל. ואלו הם
•התאמה לקורא מסך   •ניווט מקלדת   •חסימת הבהובים   •מונוכרום   •ניגודיות כהה   •ניגודיות בהירה   •הגדלת גופן   •הקטנת גופן   •גופן קריא   •סמן גדול לבן   •סמן גדול שחור   •הגדלה   •הדגשת קישורים   •הדגשת כותרות   •תיאור לתמונות  

הסתייגות
יחד עם זאת נסייג ונאמר שמפני שהאתר שלנו כולל מערכות הזנת תוכן שונות שפועלות לפי שיטת WYSIWYG ייתכן שחלקים בדפי התוכן לא יצליחו להיות מונגשים בצורה כוללת, וייתכן שתצטרך התערבות בקוד האתר נוספת. במידה וגילתם מצב כזה, אנא צרו קשר בכדי שנוכל לטפל בכך באופן המהיר ביותר.
כמו כן במקרים מסויימים האתר שלנו מציג תוכן שבא מאתרים אחרים, שחלקם טרם הונגשו ואין לנו אפשרות לאחריות על צד ג', אך נשמח לקבל הערות ולהפנות את תשומת לב הגורמים הקשורים בכך.

פניות
כל שאלה, הבהרה, הצעה ופניה באופן כללי שקשור לאתר אנא שלחו לדואר אלקטרוני ל
support@nagishnow.com
סגור
לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

תרבות שומר - טיולים לרחבי העולם

שומר

השם התנ"כי של שומר הוא שנער, והיא התגלתה כתרבות בסוף המאה ה19. ראשונה התגלתה לגש ב1877.

השומרים השתמשו בזפת ונפט טבעי שהיה בעיראק על פני השטח, גם לתנורים שלהם, זאת הייתה תרבות מבוססת על חימר, שנשרף וחוזק בטיט, וגם לשימושים רבים אחרים. הם המציאו את הדפוס והחריטה, מתחילה תקופת הברונזה. הם היו טובים ברפואה, ניתוחים, הייתה להם מערכת מתמטית מפותחת ומשוכללת המבוססת על המספר האלוהי שש והמספר הארצי עשר.

רפואה נלמדה בעזרת מודלים מחימר, השומרים המציאו טקסטיל ופיתחו תעשיות לבוש, את המשמש, דובדבן, השומרים פיתחו סירות והפליגו בימים. בתי ספר ראשונים, בהם למדו בוטניקה, זואולוגיה, גיאוגרפיה ומתמטיקה, הם השתמשו בשור וסוס, פיתחו אמצעי תובלה מתקדמים, קיימו מעין דמוקרטיה, שאפו להרמוניה ושלום עולמי. הצדק היה חשוב להם, משמעת, מערכת חוק מפותחת, היה להם שירה, מוזיקה וריקוד.

 

מסתורין האופף את שומר

השומרים נחשבים לתחילת ההיסטוריה, תרבות שהופיעה יש מאין לפני 5500 שנה לערך בדרום עיראק של היום ובה בפעם הראשונה יש לנו ארגון חברתי מורכב המתבסס על ערים, מערכת של אמונות ופולחן משוכללת שבראשה כוהנים ומקדשים, שימוש בכתב והופעה של ספרות, שירה, מוזיקה, התפתחות טכנולוגית מדהימה הכוללת את המצאת הגלגל, בניית תעלות השקיה ומערכות ניקוז בקנה מידה גדול, בניית ערים ובניינים אדירים. הופעה של מדע, בתי משפט, מערכות חוקים וצדק

השפה השומרית איננה דומה לשפות השמיות ואין לה קשר לשום שפה אחרת שקיימת במזרח התיכון, וזה מביא להשערה שהשומרים הגיעו למסופוטמיה ממקום אחר, ואולי הביאו איתם את התרבות המתקדמת שלהם. יש סברות "מקובלות" שהם הגיעו מהבלקן, או הים השחור שהוצף באותה תקופה, מבחריין שנחשבה לקדושה כמקור השומרים (דילון האגדית), או מקור במרכז אסיה. ויש תיאוריות אלטרנטיביות שהם צאצאי אטלנטיס, מבקרים מהחלל החיצון, ועוד. אחד האנשים שמתייחס הרבה לתרבות השומרית כמושפעת ונובעת מביקורי חוצנים הוא זכריה סישטין.

התרבות השומרית היא ערי מקדש, האכדים אימצו אותה ולאחריהם חזרה שומר לשלוט בעצמה. ונוצרה סינתזה אכדית שומרית. עם הקריסה של תרבות זו ב2000 לפנה"ס התחלפו ערי המקדש בערי מדינה, ובסופו של דבר באימפריות אדירות של בבל, אשור ופרס. השומרית נשארה שפת קודש במשך 1500 שנה נוספות.

העיר הגדולה הראשונה הייתה ארכ – שם יש מקדש לאיננה. שם הומצא הגלגל, העגלה, התרחב השימוש בחמור, התחילו מחזור של זרעים ושיטות חקלאות והשקייה מתקדמות יותר. המציאו אובניים, כתב וחותם גליל, יחידות מידה למסחר. המהפכה העירונית המשיכה מאורוכ ל"כיש" ו"ניפור" שהייתה מרכז של אנליל בצפון, "אור" הקשורה לאלת הירח ננה, ו"אורדו" בדרום.

השומרים שיפרו את התוצר החקלאי פי שלושים! החלו שימו מסיבי בעגלות להובלת מוצרים. קיימו מסחר ענף עם העולם מסביב. שיפרו את היכולת הטכנולוגית, וקיימו מערכת חינוך מפותחת המבוססת על כתב. הקימו ארגונים גדולים, פיתחו את הדת והמחשבה.

 

אמונות השומרים

לפי השומרים (מירצה איליאדה, תולדות האמונות והרעיונות הדתיים א' עמ' 60), האדם הקדום ניחן בחלק ממהות האלוהים בדרך כלשהי כגון הנשימה שקשורה למתנת החיים של אנכי או הדם. בני אדם הם משרתי האלים אך בו בזמן מחקים אותם, שותפים להם.
ישנו "מא" מעין סדר של נורמות – צווים, המקיים את העולם (מזכיר את המעאת המצרי), וקובעים גורלו של אדם. קביעת הסדר קורית כל שנה מחדש במעשה שנקרא "נאם טאר", שהוא קיום הטקסים והחגים, חג השנה החדשה נקרא א-קי-טיל "כוח הגורם לכך שהעולם יחיה מחדש". והוא קובע את הסדר ל12 החודשים הבאים, הטקס החשוב הוא הנישואים המקודשים בין המלך המגלם את דומוזי וקדשה, המסמל איחוד בין אלים ובני אדם, בעקבותיו האנרגיה האלוהית מציפה את האדמה – העיר. את הסדר מנסה להפריע נחש גדול שרוצה להחזיר את העולם לתוהו.

אלא שיש חג חשוב יותר מהשנה החדשה והוא הקמתו של מקדש. השומרים מצטיינים בהקמת מקדשים ומתחמים מקודשים, בהם משרתים כוהנים, המקדש היה ארמון האל, imago mundi דמות העולם. הערים השומריות נחשבו למקום האלים, נבראו על ידם במקומות טהורים, ושימשו מרכזי פולחן. אפשר לדמות שהפירמידות השומריות, שהיו בצורת מדרגות, הם מעין כני שיגור. האלים מסרו לבני אדם את תכניות ההקמה של ערים ומקדשים, יש כוכבים מיטיבים והמודלים של הבנייה נמצאים ברקיע, בדיוק כפי שמצרים היא שיקוף של השמיים. נינווה למשל נמצאת בדובה הגדולה, אזור בארקטורוס. מוסד המלוכה ירד מהרקיע, מעשי אדם הם חיקוי של מחוות יצורים אלוהיים.

היה שילוש של אלים גדולים ושילוש של אלים ארציים, האלים הגדולים היו אן – רקיע, אנליל – אוויר, ואנכי – יסודות הארץ שבטעות מזוהה עם מים, מכיוון שהשומרים האמינו שהארץ נשענת על מים.
שלישיית האלים הארציים הייתה: נאנה סואן – הירח, אוטו שמאש – השמש ואיננה עשתר – ונוס. לכל אל יש שני שמות, אחד ממקור שומרי והשני מאכדי

בבבל יש התפתחות של תפילות אישיות ומזמורי כפרה, שמש הופך להיות חשוב יותר מהשלישייה הראשונית. תכונותיו של האל הם אור. יש היבט של הגדת עתידות. מאגיה, אסטרולוגיה, יסוד אישי בחוויה הדתית

 

מיתוס הבריאה השומרי

האלה נאמו "אם שהולידה את השמיים ואת האדמה", "האם הקדומה שהולידה את כל האלים. יש נושא של מים קמאיים, אחדות קוסמית אלוהית, המזוהה עם האם הראשונית שמולידה את הרקיע – אן והאדמה – כי או אנכי. מנישואי הקודש של שניהם נולד אנליל האטמוספרה. הוא מפריד בין השמיים לאדמה.
בימים הקדומים היה מצב מושלם של גן עדן – דילמון, שבו אין מוות וחולי, אלא שהאלים חטאו וזה הביא לנפילתם ונפילת העולם. יש ניסיונות תיקון, במיוחד של איננה היורדת לשאול

היו ארבעה גרסאות.

1 בני אדם הגיחו מן האדמה כמו גבעולי עשב
2 האדם נברא מחימר על ידי עובדים אלוהיים והאלה נאמו עיצבה את ליבו, אנכי נותן לו חיים
3 האלה ארורו בראה את בני האדם
4 האדם נוצר מדמם של שני אלי לאגמה שהוקרבו לשם כך, מופיע באפוס הבריאה הבבלי "אנומה אליש".

 

מיתוס המבול השומרי

האלים החליטו להשמיד את האנושות, ורק אדם אחד ניצל והופך להיות אלוהי, מועבר לדילמון (גן עדן), זהו המלך זיסודרה "הצנוע, כנוע, ואדוק".
המבול מופיע בעלילות גלגמש.
צריך את המבול בכדי לחדש את העולם ולהוריד מלוכה חדשה משמיים

 

ירידה לשאול

איננה הייתה אלת אהבה ומלחמה שמזוהה עם וונוס, שולטת בחיים ובמוות, אנדרוגינית. היא נשואה לרועה דומוזי שנעשה על ידי כך לשליט העיר.
היא מחליטה לרדת לשאול לתפוש את מקום אחותה ארשכיגל. לפי הטקסט שליטת מרומי השמיים רוצה לשלוט גם במעמקי הארץ, אלא שייתכן שיש בזה משמעות סמלית. בכל מקרה בכדי לרדת לשאול היא צריכה להתפשט משבע מחלצותיה, ואז ארשיכגל נותנת בה את מבט המוות, והיא מתה לשלושה ימים, בדיוק כמו ישו בקבר.
ידידתה נינשובור מבקשת מאנליל עזרה והוא יוצר שני שליחים שמביאים לאיננה בשאול את מזון החיים ומי החיים, ולהחיות אותה. איננה חוזרת לאדמה אבל צריכה למצוא תחליף, ובוחרת בבעלה דומוזי שחוגג את היעדרותה. אלא שאחותו של דומזי חומלת עליו וכך נקבע שהוא ישהה בשאול חצי שנה ואחותו חצי שנה השנייה, וכך נוצרו מחזורי הקיץ והחורף.

ההיעדרות של האלה גורמת לנזקים אצל בני אדם ובעלי חיים, נישואי הקודש לא יכולים להתקיים, ולכן האלים הגדולים מתערבים. פולחן תמוז – דומוזי התרחש כל שנה בקיץ, והוא הדמות הטרגית של האל הצעיר המת וקם לתחייה. המלכים חלקו את גורלו, בריאה כורכת בתוכה מוות. אי אפשר לנצח את המוות, כפי שרצתה איננה, ולכן צריך להשלים אתו. אלא שהמוות מתחלף בתחייה, משלב בין האנושי לאלוהי ונותן גאולה.

 

אנומה אליש – כעת מעל

פואמה קוסמוגנית המסכמת את התפישות השומריות, מוצא העולם ובריאת האדם. ראשית דבר הייתה כוליות ימית חסרת צורה שבה היו הזוג אפסו ותיאמת (תהום). אלו הם מים מתוקים – אפסו, וים תיאמת. מהתערובות ביניהם נוצרו זוגות אלוהיים נוספים, לקמו ולאקאמו שהוקרבו על מנת ליצור בני אדם, ואנשר – כוליות היסודות מעל, וכישר – כוליות היסודות מתחת. אל השמיים אנו נוצא מהזיווג של שתי הכוליות הללו. וכן אלים צעירים נוספים שמרדו באפסו, אאה הכל יכול הרג אותו ומוליד את מורדוך. הוא נלחם בתיאמת והורג אותה ובורא מגופה את היקום. בורא אדם מדמו של קינגו, האל שעזר לה, ומקים מקדש למרדוך.
ליקום מבנה כפול, החומר הוא שני, קשור לתיאמת והצורה אלוהית, נעשתה על ידי מורדוך. האלוהים הקדומים – תיאמת, רוצים לעצור את ההתפתחות של האלים החדשים. כדור הארץ שהוא חצי מגופה של תיאמת מקודש על ידי מבצרים  ומקדשים.
נהגו לקרוא את אנומה אליש במקדש מורדוך בבבל בחג השנה החדשה. הייתה דרמה שבה קודם כל שבו את מרדוך – המלך והשפילו אותו, לאחר מכן שחררו אותו, קיימו קרבות, תהלוכת ניצחון , איחוד עם האלה, וקביעת גורלות.
המלך היה נציג האל, אור על טבעי זהר סביב ראשו, הוא מתווך בין העולמות. אך נשאר בן תמותה, כמו גלגמש. שהיה מלך ארך.

 

עלילות גלגמש

זה האפוס המסופוטמי שמופיע בתרבויות השונות, המסורת השומרית המשיכה להתקיים כקבוצה של כוהנים כנראה. גם באשור, בבל הקדומה. בשלהי התקופה השומרית, סוף האלף השלישי לפנה"ס הועלה על כתב, וייתכן שהיו מקורות קדומים יותר.

לפי מירצ'ה איליאדה מסעותיו של גלגמש בחיפוש אחר האלמוות הם בעצם מסע איניציאציה מוחבא. גיגלמש מנסה להגיע לגיבור המבול אותנפישתים, האיש היחיד שנשאר חי לנצח והפך לאל. וזאת לאחר שרעו הטוב אנכישו מת במהלך מאבקם עם האלים. בדרך הוא עובר בשער השמש, בחשיכה הסמויה, מתגבר על פיתוי הנימפה סודרי, עובר את מי המוות, ולבסוף ומתבקש על ידי אותנפישתים לא לישון שישה ימים ושבעה לילות. אלא שגילגמש נכשל במבחן ונרדם מיד, גם כשלאחר מכן הוא קוטף את צמח נעורי הנצח בקרקעית הים, הוא מאבד אותו בסופו של דבר. ולא זוכה לטעום ממנו.

איליאדה יוצא מתוך הנחה שהייתה איניציאציה מסופוטמית, סיפורי גלגמש מזכירים את אלו של המלך ארתור. אלא שיש בהם מידה של פסימיות  חוסר ביטחון בסיסי בקיום האנושי.

 

קראו את המאמרים הבאים - לחצו לקישור

נרטיב היסטורי קלאסי

תחילת התרבות האנושית - המהפכה הלשונית

תחילת התרבות האנושית - המהפכה החקלאית

תקופתה האבן

תחילת התרבות האנושית - שחר ההיסטוריה, הקמת ערים ותרבויות

תחילת התרבות האנושית - מעבר מתרבות אם לפטריארכלית

מקומראן לקוראן

היסטוריה אלטרנטיבית

היסטוריה רוחנית של אירופה

נרטיב על היסטורי

 
 

 

רשימת
תפוצה
לקבלת מידע נוסף אודות טיולים חדשים ישירות
לתיבת האימייל שלכם, הרשמו למועדון הלקוחות שלנו