הצהרת נגישות

נגישות אתרים
תרבויות עולמי פועלת בכדי שאתר האינטרנט יהיה נגיש ושוויוני לכולם
לצורך כך הנגשנו את האתר לאוכלוסיות הבאות
- מוגבלי ראייה כולל עוורי צבעים, לקויות ראיה ועוד
- מוגבלים מוטורית בידיים , כאלו שקשה להם עם העכבר והמקלדת
- אנשים עם קשיים מסוגים שונים כגון: קריאה, למידה, הבנה, ועוד
• אנשים עם קשיים נוספים, מכל גווני הקשת: קשיי קריאה, קשיי הבנה, לקויי למידה ועוד.
באתר אנו משתמשים ברכיב עזר להנגשת אתרים על פי תקן ישראלי 5568 ברמת נגישות AA כמוגדר ב: W3C's Web Content Accessibility Guidelines 2.0

דגשים בנגישות
ישנם מספר חלקים – סעיפים חשובים שמבטיחים הגדרת האתר כנגיש לקהל המוגבל. ואלו הם
•התאמה לקורא מסך   •ניווט מקלדת   •חסימת הבהובים   •מונוכרום   •ניגודיות כהה   •ניגודיות בהירה   •הגדלת גופן   •הקטנת גופן   •גופן קריא   •סמן גדול לבן   •סמן גדול שחור   •הגדלה   •הדגשת קישורים   •הדגשת כותרות   •תיאור לתמונות  

הסתייגות
יחד עם זאת נסייג ונאמר שמפני שהאתר שלנו כולל מערכות הזנת תוכן שונות שפועלות לפי שיטת WYSIWYG ייתכן שחלקים בדפי התוכן לא יצליחו להיות מונגשים בצורה כוללת, וייתכן שתצטרך התערבות בקוד האתר נוספת. במידה וגילתם מצב כזה, אנא צרו קשר בכדי שנוכל לטפל בכך באופן המהיר ביותר.
כמו כן במקרים מסויימים האתר שלנו מציג תוכן שבא מאתרים אחרים, שחלקם טרם הונגשו ואין לנו אפשרות לאחריות על צד ג', אך נשמח לקבל הערות ולהפנות את תשומת לב הגורמים הקשורים בכך.

פניות
כל שאלה, הבהרה, הצעה ופניה באופן כללי שקשור לאתר אנא שלחו לדואר אלקטרוני ל
support@nagishnow.com
סגור
לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

תרגילים רוחניים - טיולים לרחבי העולם

להלן כמה מהתרגולות העיקריות של הסופים - הזרם המיסטי באסלאם:

 

זיכר -  היזכרות

זהו הטקס המרכזי בסופיות, שבו מעוררים בתלמיד המשתתף את הזיכרון באל, או הזיכרון במצב של האיחוד השמימי שהיה שרוי בו פעם עם האל. זה נעשה על ידי שירה, נגינה, תפילה, ריקוד, או אף על ידי הרהור שקט או בכל דרך אחרת.  ראו מאמר נפרד.

 

מוראקבה – ערנות

מטרתו של תרגול זה היא לעזור לתלמיד להיות מודע תמיד לנוכחותו של אלוהים ולכך שהוא מביט בו. זאת לפי אמרתו המפורסמת של הנביא: "עבוד את אלוהים כאילו אתה רואה אותו, ואם אינך רואה אותו הוא בכל מקרה רואה אותך".

 

פיקר – מדיטציה

 תרגול זה הוא למעשה מדיטציה על האלוהים. המוח מתנקה מכל דבר אחר ומתמלא אהבה. תהליך זה לא יכול להיעשות בכוח, הוא צריך להימצא, וזאת, למעשה, היא המדיטציה. בחלק מהמקרים המדיטציה היא סביב מורה או מייסד השושלת, כדרך התחברות לאלוהים.

 

מוחאשבה – דין וחשבון פנימי

 המוחאשבה הוא כמו יום דין קטן שהאדם עושה לעצמו בסוף כל יום, ועל ידי כך משפר את מצבו ביום הדין הגדול בסוף החיים. (השינה  אצל הסופים, כמו אצל הנוצרים בימי הביניים, נחשבה למוות הקטן לעומת סוף החיים - המוות הגדול.)

 תרגול זה קשור באדם בשם מוחאשבי (מלשון חשבון) שחי בבגדאד במאה התשיעית לספירה. שמו, ניתן לו בגלל שכל הזמן היה מחשב חשבונות פנימיים על הטוב והרע שעשה. התלמיד הסופי צריך להימנע מכל מה שנגד האלוהים, ולעשות יותר מכל מה שבעדו. בסוף כל יום, כמה דקות בלילה, עליו לערוך את החשבון ולתקן את דרכו בהתאם.

 

וורד – קריאה, חזרה, תפילה או תחינה

 נובע מתוך המלצה של הנביא לחזור על נוסחאות מסוימות בזמנים מסוימים במהלך היום בדומה למנטרות בבודהיזם ובהינדואיזם. מספר החזרות נקבע על ידי השייח'. נוסחאות יכולות לבוא מן הקוראן, החדית, או שהן יחודיות לשייח' או למסדר. לחזרה על המשפט או סדרת המשפטים יש כוח רוחני.

 

סמע – לשמוע

 זהו, בין השאר, התרגול המוכר כמחול הדרווישים המחוללים. בתרגול שומעים הסופים מוזיקה, נותנים לה להיכנס לתוכם, אל החיים הפנימיים שלהם, ואז מגיבים בריקוד. ההשראה משתלטת עליהם והריקוד הוא התגובה ההכרחית.

 

 

סוחבת – שיחה אינטימית בן מורה לתלמיד

 לשיחה האינטימית בין המורה לתלמידו כמה תפקידים. בחלק מהמסדרים, כמו למשל ב’מלאמיה’ היא תופשת מקום מרכזי, אף יותר מטקס ההיזכרות (‘זיכר’).

 התפקיד הראשון של השיחה הוא להביא, בעזרת המילים, את השכינה, את רוח הקודש, ולאפשר לה להגיע אל השיחה עצמה. התפקיד השני הוא לענות על שאלות התלמיד ולהיענות לצרכיו, כאן מודגשת תפקידה הפסיכולוגי החשוב של השיחה. התפקיד השלישי הוא להעביר אנרגיות וכוחות רוחניים, מהמורה לתלמיד על ידי ישיבה ביחד. תפקיד זה יכול להתבצע גם בשתיקה ולכן לעתים השיחה האינטימית נעשית ללא מלים כלל.

 

שמונה השמות האלוהיים – הדרך להדמות לאלוהים

לאלוהים, לפי הסופים, יש 99 שמות ועוד שם נסתר. השמות הללו הם תכונות כמו: נדיבות, אמת, חוזק, וכו… אם אדם רוצה להדמות לאלוהים ולהתחבר אליו, כל שעליו לעשות הוא להטמיע בתוך עצמו, בתוך האישיות שלו, לפחות שמונה מהתכונות הללו. כפי שנאמר:

"… אותו יום יארע המאורע. ביום ההוא יבקעו השמיים ותרופפו, ומכל שיפוליהם יתכנסו המלאכים ושמונה מהם יישאו את כיסא הכבוד של ריבונך כאשר כולכם תובאו לפניו וכל מעשיכם יהיו גלויים ולא ייעלם שום סוד ממנו".  (בשורת הבלתי נמנע, פסוק 17)

שמונה הוא מספר מיסטי באיסלאם הבא לידי ביטוי, למשל, בארכיטקטורה של כיפת הסלע. המספר שמונה מורכב מ-ארבע ועוד ארבע. ארבע שהם ארבעת היסודות – מים, אש, אדמה, אויר, ועוד ארבע שהם ארבעת התכונות - חם, קר, יבש ורטוב. ארבע שהם עולם החומר – היסודות, ועוד ארבע כנגדם שהם העולם הדינמי המקביל לעולם החומר – התכונות, שניתן לקשר אותם לעולם הרוחני. ישנם ארבעה חדרים פיזיים של הלב ועוד ארבעה מדורים רוחניים המקבילים להם. ומכאן שהשמונה הוא אינסופי ומכיל בתוכו את כל היקום. הדרך לדעת את אלוהים, אם כן, היא לדעת שמונה תכונות – שמות שלו בתוך עצמך. בסוף כל יום הסופי בודק אם היו במהלך אותו היום שמונה תכונות אלוהיות. אם היו, אז אותו היום נשמר בליבו של הסופי והוא מכיר דרכו את האלוהים ונוגע באמת.

 

 

המסע האופקי אל מול המסע האנכי

המספר שמונה מכיל בתוכו את המושג הסופי של "אל איסרא אל מהרג" - האופקי המוביל לאנכי. כל מסע רוחני מתחיל במסע אופקי, על פני הארץ. כמסע שהיה מסעו הלילי של מוחמד על גבי סוסו "אל בוראק" ממכה למסגד המרוחק (שנחשב באיסלאם לירושלים). באיזשהו שלב המסע  עובר שינוי, והופך להיות מאופקי לאנכי, כלפי השמיים. מוחמד מגיע לירושלים, ועולה משם לכס הכבוד בשמיים דרך שבעת הרקיעים, לפגוש את אלוהים ברקיע השמיני.

התלמיד הסופי עושה מסע אופקי, בחיפוש אחר שייך ודרך, ובלימוד התרגולים הסופים השונים, באיזשהוא שלב בדרך המסע הזה צריך לההפך למסע אנכי, שמבחינת הסופיות משמעותו הוא ללכת פנימה בכדי להתחבר לאלוהים שבתוכי.

 

בהמשך ללימוד הסופיזם כפי שהוא מופיע באתר זה. קראו את סדרות המאמרים הבאים - לחצו לקישור:

דרווישים מחוללים בטורקיה סדרת מאמרים

גלאל א דין רומי - סדרת מאמרים

מאמרים על הסופים בישראל

מאמרים על הסופים בעולם

מאמרים על הסופים הבקטשים בטורקיה

 

לחצו לקריאת המאמרים הבאים

דול נון המצרי

אבו בכר

איבן ערבי

אל רזאלי

אנשי האשם

איברהים איבן אדהם

איסמעליה

סופים בישראל

 

 

הרשמו לרשימת התפוצה שלנו