הצהרת נגישות

נגישות אתרים
תרבויות עולמי פועלת בכדי שאתר האינטרנט יהיה נגיש ושוויוני לכולם
לצורך כך הנגשנו את האתר לאוכלוסיות הבאות
- מוגבלי ראייה כולל עוורי צבעים, לקויות ראיה ועוד
- מוגבלים מוטורית בידיים , כאלו שקשה להם עם העכבר והמקלדת
- אנשים עם קשיים מסוגים שונים כגון: קריאה, למידה, הבנה, ועוד
• אנשים עם קשיים נוספים, מכל גווני הקשת: קשיי קריאה, קשיי הבנה, לקויי למידה ועוד.
באתר אנו משתמשים ברכיב עזר להנגשת אתרים על פי תקן ישראלי 5568 ברמת נגישות AA כמוגדר ב: W3C's Web Content Accessibility Guidelines 2.0

דגשים בנגישות
ישנם מספר חלקים – סעיפים חשובים שמבטיחים הגדרת האתר כנגיש לקהל המוגבל. ואלו הם
•התאמה לקורא מסך   •ניווט מקלדת   •חסימת הבהובים   •מונוכרום   •ניגודיות כהה   •ניגודיות בהירה   •הגדלת גופן   •הקטנת גופן   •גופן קריא   •סמן גדול לבן   •סמן גדול שחור   •הגדלה   •הדגשת קישורים   •הדגשת כותרות   •תיאור לתמונות  

הסתייגות
יחד עם זאת נסייג ונאמר שמפני שהאתר שלנו כולל מערכות הזנת תוכן שונות שפועלות לפי שיטת WYSIWYG ייתכן שחלקים בדפי התוכן לא יצליחו להיות מונגשים בצורה כוללת, וייתכן שתצטרך התערבות בקוד האתר נוספת. במידה וגילתם מצב כזה, אנא צרו קשר בכדי שנוכל לטפל בכך באופן המהיר ביותר.
כמו כן במקרים מסויימים האתר שלנו מציג תוכן שבא מאתרים אחרים, שחלקם טרם הונגשו ואין לנו אפשרות לאחריות על צד ג', אך נשמח לקבל הערות ולהפנות את תשומת לב הגורמים הקשורים בכך.

פניות
כל שאלה, הבהרה, הצעה ופניה באופן כללי שקשור לאתר אנא שלחו לדואר אלקטרוני ל
support@nagishnow.com
סגור
לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

התרקים - טיולים לרחבי העולם

התרקים הקדומים
 
התרקים הם עם הודו אירופאי שהתיישב בבלקן בזמן נדידות העמים הגדולות לפני 3000-4000 שנה, וחי באזורים שהם כיום רובם בבולגריה וחלקם בצפון מזרח יוון והחלק האירופאי של תורכיה. הם נודעו ליוונים העתיקים, השתתפו במלחמת טרויה ומוזכרים על ידי הרודטוס.  בעבר הם נחשבו לברברים, וכך גם ראו אותם היוונים, אולם ממצאים ארכיאולוגיים שהתגלו בשנים האחרונות מראים שלמעשה הייתה להם תרבות חומרית מתקדמת, וכנראה שגם תורה רוחנית גבוהה שהגיעה לשיא במאות 5-4 לפני הספירה, משפיעה על תרבות יוון ויצירת בית הספר של המסתורין האורפי.
אורפיאוס הוא נגן לירה אגדי מהמיתולוגיה היוונית שירד לשאול בכדי לחלץ את אהובתו ויצא משם חי, אחד ממשתתפי מסע הארוגאנוטים לגיזת הזהב, בן של מלך תרקיה, מורה מואר שנחשב לנביא. לפי המסורת בשנת  1000 לפני הספירה הוא לימד באי סמותרקיה ותאסוס ביוון, את הידע שלו הוא למד במצרים ובמקומות אחרים במזרח.
האריסטוקרטיה התרקית אימצה את דוקטרינת האורפיזם, ויצרה חברות אורפיות סגורות הפתוחות רק לחניכים ובהם טקסים מיסטיים ופרשנות אלוגרית של סיפורי המיתולוגיה. האורפים היו צמחונים, חיו חיי טהרה, ועסקו בעולמות האנרגיה וחיים לאחר המוות, יש אומרים שהם האמינו בעשר אנרגיות שונות המרכיבות את העולם כמו בקבלה.
 
לאיסייכלס הטרגיקן היווני היא מחזה שנאבד בשם "באסרידים", שבו הוא מתאר את הפולחן האורפי, כשם שהמחזאי היווני אוריפידיס תיאר את פולחן דיוניסוס במחזה "הבאכחיות". לפי מחזה זה אורפיאוס היה עולה כל בוקר להר בשם פנגיאוס בכדי להשתחוות לשמש.
לאורפים הייתה תיאוריה דואליסטית על טבע האדם, יש בו יסוד אלוהי (גופו של דיוניסוס הילד), ויסוד חייתי (שהושם בו על ידי הטיטנים) הדרך היא טיהור, סגפנות, ואינציאציה (חניכה) שמטרתה לשחרר את היסוד האלוהי, הנפש, מכבלי הגוף. המהות של האורפיזם הייתה עידון והתפתחות, ואלו הושגו, בין השאר, על ידי מוזיקה, ריקוד ושירה, ריפוי ונבואה.
 
התרקים נקראים על שמו של תראקס, בנו של ארס אל המלחמה שהתגורר בתראקיה. הם שגשגו במקביל לתרבות המיקנית בפלפונס, המינואית בכרתים והפריגית בתורכיה. הבירה הראשונה שלהם הייתה באדירנה שבתורכיה, ונקראה אורדיסה, על שם השבטים האורדיסיים. לאחר מכן, במאה ה5 לפני הספירה, הממלכה התפצלה ונוצרה ישות חדשה סביב סתופוליס שליד קזלנק בבולגריה. עד לא מזמן חשבו שלתרקים לא היה כתב, אבל החפירות מראה שיש להם כתב שלא פוענח עדיין.

תרקיה נחשבת למקום מולדת גידול היין, התרקים הקדומים היו ידועים ביכולת השתייה המופרזת שלהם, וכל האוצרות שנמצאו הם בחלקם הגדול גביעי יין, בתור שכאלו המסורות של דיוניסוס מצאו להם בית בתרקיה, ויש אומרים גם שמקורם ביערות תרקיה.
התרקים היו לוחמים טובים ועזי נפש, רוכבי סוסים שהגיעו מערבות אסיה, ויש אומרים מפרס ואפגניסטן, הסוס היה חברם לקרב, הכובע שלהם על הקסדה הזכיר את הכובע הפריגי. רבים מהגלדיאטורים הרומאים, ובראשם ספרטקוס, היו תרקים.
עם הכיבוש הרומאי הם נטמעו באימפריה אך שמרו על שפתם וזהותם, התפוררות האימפריה הרומית עם פלישת השבטים הגרמניים לבלקן במאה ה4 לספירה הביאה להיעלמות התרקים מעל בימת ההיסטוריה, אלא שהבולגרים רואים את עצמם כממשיכי התרקים הקדומים.
 
היסטוריונים טוענים שהבולגרים הם שילוב של סלאבים שפלשו לבלקן החל מהמאה ה6, לאחר זה התרוקן מתושביו בעקבות פלישות הגרמנים וההונים, ושבט טורקי שהגיע במאה ה7 ואיחד אותם לממלכה, אלא שאם תשאל את הבולגרי הממוצע ברחוב הוא יהיה מוכן להישבע שאבות אבותיו היו תרקים, וכנראה שיש בזה אמת מסוימת.

אחד השרידים העתיקים המפורסמים ביותר בבולגריה הוא רוכב על סוס החרוט בסלע באזור מישורי הדנובה, הסוס ממדארה נחרט כנראה במאה ה7 לספירה, עם בוא השבט התורכי שאיחד את הסלבים לעם, אבל הוא מסמל מסורות שחיו בבלקן עד אז, והם של הרוכב התרקי. במילים אחרות יש קשר בין העמים ההודו אירופאים שהגיעו לבולגריה בפלישות הגדולות לפני אלפי שנים, והשבט שהגיע במאה השביעית. אותו רוכב בדיוק מופיע בהרי אפגניסטן או איראן, לפי מקורות אלטרנטיביים (האחווה הלבנה), הסוס החרוט על הסלע עתיק הרבה יותר משמשערים ובכל מקרה הוא מחקה חריתות רוכבים אחרות שהיו נפוצות אצל התרקים וסימלו את הגיבור זלמוקסיס הנלחם בכוחות הרע בכדי להשיג חיי נצח. 

בסוף המאה ה4 לפני הספירה נכבשת תרקיה על ידי המקדונים ומושפעת מאד מהתרבות ההלנית. האתרים המקודשים בהרים מוחבאים או ננטשים, והמסורת האורפית יורדת למחתרת. כמו הרבה עמים קדומים לפניהם, הם בוחרים להחביא את המסורת שלהם ולחתום אותה, כך שלא תהיה גלויה לפני שודדים ותבוזה על ידי פולשים. תרקיה עדיין קיימת במקומות מסתור ובעולמות האנרגטיים, וכיום יש התעניינות מחודשת במורשתה ותורתה

 

אמונות דתיות וסמלים
 
התרקים האמינו באש הקדושה ובשמש. המסורות שלהם כללו מרוצי סוסים, הליכה על גחלים. התרקים האמינו בעולם שמעבר, ולכן הייתה חשיבות למסורות קבורה, במהלך הטקס הוקרב סוס, מפני שהסוס יודע את הדרך לעולם התחתון. בתוך הקבר הונחו מתנות הקשורות לחיים של האדם באותו עולם.
המת נשרף או נקרע לגזרים, העצמות הגדולות שורדות את השריפה ומושמות בכדים, המת נקבר בתומולוס שהוא גם מקדש, לעיתים הקבורה הייתה רק סמלית ואת הכדים שמו בשישה מקומות מסביב לתומולוס. במקדש עצמו שמו בצפון דברים לראש, בדרום חפצים לרגליים.

בתחילת הדרך לא היה להם מקדשים אלא מקומות מקודשים בטבע, סלעים שעליהם היו עורכים טקסים. במאה ה5 לפנה"ס מתחילים להופיע מקדשים רבים במקומות שונים בבולגריה. בכניסה למקדשים מוצאים שלושה עיטורים שונים על שלושה משקופים המקיפים את דלת הכניסה. במשקוף החיצוני מיאנדרות של נהר המסמלות את נהר הסטיכס. במשקוף האמצעי ביצה המסמלת לידה מחדש, במשקוף הפנימי פנינים שאולי מסמלות את הירח, האוצר, הנצח שאותו מחפשים.
 
בקברים ובאתרים הארכיאולוגים השונים שנמצאו רואים שימוש במספרים, צבעים, אדריכלות ואמנות (ציור ופיסול), המבטאת אמיתות יקומיות ואת האמונה שלהם

משמעות המספרים - מתוך ספר על אתר סטרוסל של Valeria Alexander
1. אלוהות נשית
2. עצמי מתעבר, יוצר עצמו,
3. השמש נוצר, בן האלוהים
4. מחזור אלוהי שמש גדל ומתבגר. מתחיל ביום הקצר בשנה, גדל עד יום השוויון, מופיע ביום הארוך הקשור להתעברות.
5. מעבר אל האלוהות הנשית, אנחנו ילדים של אימא אדמה, נותנים מהפירות חזרה לאדמה
6. האדם נולד
7. האדם גדל ומתבגר
8. האדם הולך בדרך דתית
9. האדם הוא חצי אלוהות, צריך לחצות את נהר הזיכרון כדי להבין מי הוא
10. האדם נהיה נצחי, אלוהות. הנצחי יוכל לעבור בכל העולמות.
 
משמעות הצבעים:
כחול – שמיים, בזמנים קדומים לבן היה שמיים. במאה 7-8 לפני הספירה שמיים לבן, החל מהמאה החמישית השמיים כחולים
שחור – עולם תחתון
אדום – עולם אמיתי
אם מערבבים את שלושת הצבעים מקבלים את צבע הנצח orphninus סגול, ולכן אלו שלושה הצבעים המופיעים במקדשים

 


האמונה הדתית של התרקים - אורפיאוס

הנביא של התרקים היה אורפיאוס, לפי האגדה בשנת  1000 לפני הספירה הוא לימד באי תרסוס ביוון, את הידע שלו הוא למד במצרים ובמקומות אחרים במזרח.

לאורפים הייתה תיאוריה דואליסטית על טבע האדם, יש בו יסוד אלוהי (גופו של דיוניסוס הילד), ויסוד חייתי (שהושם בו על ידי הטיטנים) הדרך היא טיהור, סגפנות, ואניציאציה, בכדי לשחרר את היסוד האלוהי, את הנפש מכבלי הגוף. המהות של האורפיזם היה עידון והתפתחות, ואלו הושגו על ידי מוזיקה, ריקוד ושירה. הם עסקו בריפוי ובנבואה.

למאמר על אורפיאוס - לחצו כאן

 
האל סבזיוס
 
התרקים העריצו את סבזיוס, האל הרוכב, שנאמר עליו שהביא דת לתרקיה מפריגיה. ולימד אותם להאמין בחיים לאחר המוות. לפי מקורות שונים הוא הביא אתו את הסודות שלהם, לפי מקורות אחרים הוא היה עבד של פיתגורס, למד ממנו את סודות הדרך הרוחנית, עזב לתרקיה והחל ללמד אנשים על האלמוות.
 
פריגיה היא ממלכה עתיקה בטורקיה של היום, הבירה שלהם נקראה גורדיון והיא נמצאת 85 ק"מ מדרום מערב לאנקרה, המלך הפריגי נקרא גורדיאס, או מידיאס (שם כללי) הוא נחשב לידיד דיוניסוס וכל מה שהגע בו הפך לזהב. האלה של הפריגים הייתה קיבלה – האלה אם. הם סגדו לסבזיוס אל השמיים, שהיה אדם רכוב על סוס. המסורת הזו עוברת אל התרקים.
הפריגים המציאו מוזיקה וחליל דו קני שבו ניגנו הסאטירים. היה להם כתב פיניקי. הם לבשו מצנפת. (מופיעה כסמל המהפכה הצרפתית ובחותם סנאט ארצות הברית), הרבה מהמסורות הרוחניות של העולם הקלאסי הגיעו מפריגיה, אבל בדרך הם כנראה עברו דרך תרקיה.
 
לפי האגדה סבזיוס מופיע בתרקיה ומציג עצמו כמורה, הוא מבקש שיקברו אותו בחיים ונעלם בדרך מסתורית, כשחוזר לאחר כמה שנים הוא אומר לכולם שקם לתחיה, והם מאמינים בו. בפעם השנייה הוא זורק עצמו על פגיונות תקועים בקרקע ומת, אלא שהתרקים שזכו לראות את ה"נס" הראשון מאמינים שהוא יחזור מהמתים ובינתיים שולט על העולם הבא.
 
עם בוא הנצרות הופך סבזיוס, רוכב לוחם על סוס הנלחם בנחש, לסנט ג'ורג הקדוש הנלחם בדרכון, אל הרועים, העולים להרים הגבוהים בתחילת מאי. יש אומרים שסבזיוס הוא אל מקדוני, והמקדונים הם אלו שהתחילו את אילוף הסוסים, כך או כך השם פיליפוס הוא אוהב סוסים. הסמל שלו היה יד חלולה מנחושת מצביעה אל על ועליה נחשים קטנים מלופפים, בתקופה הרומית הוא נקרא סבזיוס יופיטר וזוהה, משום מה, עם האל היהודי יהוה.

 
אמונות התרקים בעולם שמעבר (לפי הממצאים במקדש סטרוסל):
התרקים האמינו באש, נחש, שמש. המסורות שלהם כללו מרוצי סוסים, הליכה על אש. לא היה להם מקדשים אלא מקומות מקודשים, סלעים שעליהם היו עורכים טקסים
התרקים האמינו בעולם שמעבר, ולכן הייתה חשיבות למסורות קבורה, במהלך הטקס הוקרב סוס, מפני שהסוס יודע את הדרך לעולם התחתון. בתוך הקבר הונחו מתנות הקשורות לחיים של האדם באותו עולם.
המת נשרף או נקרע לגזרים, העצמות הגדולות שורדות את השריפה ומושמות בכדים, המת נקבר בתומולוס שהוא גם מקדש, לעיתים הקבורה היא רק סמלית ואת הכדים שמים בשישה מקומות מסביב לתומולוס. במקדש עצמו שמו בצפון דברים לראש, בדרום חפצים לרגליים.
בכניסה לדלתות המקדשים התרקים מוצאים שלושה עיטורים שונים בשלושה משקופים לכל דלת. בחוץ מיאנדרות של נהר המסמלות את נהר הסטיכס. באמצע ביצה המסמלת לידה מחדש, בפנים פנינים שאולי מסמלות את הירח, את האוצר, את הנצח שאותו מחפשים, בעיקרון המספר שלוש הוא מספר מקודש: לאלוהות ירח יש שלושה מצבים, כשבשלושתם הוא אישה: זורח – נערה. מלא – אישה. מתחסר – זקנה. כשהירח חסר הוא בעולם התחתון

 
מאמרים על היסטוריה בולגרית:
בולגריה הפרהיסטורית
היסטוריה בולגריה
 
ארבע הטיולים הגדולים - הצטרפו לטיולי הרשמה - לחצו לקישור:
 
 
רשימת
תפוצה
לקבלת מידע נוסף אודות טיולים חדשים ישירות
לתיבת האימייל שלכם, הרשמו למועדון הלקוחות שלנו