לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

התרקים - טיולים לרחבי העולם

תרקים

התרקים היו עם הודו אירופאי שהתיישב בבלקן בזמן נדידות העמים הגדולות לפני 3000 שנה, וחי באזורים שהם כיום רובם בבולגריה. הם נודעו ליוונים העתיקים, השתתפו במלחמת טרויה ומוזכרים על ידי הרודטוס.  בעבר הם נחשבו לברברים, וכך גם ראו אותם היוונים, אולם ממצאים ארכיאולוגיים שהתגלו בשנים האחרונות מראים שלמעשה לתרקים הייתה תרבות חומרית מתקדמת, וכנראה שגם תורה רוחנית גבוהה שהגיעה לשיא במאות 5-4 לפני הספירה, משפיעה על תרבות יוון ויצירת בית הספר של המסתורין האורפי

התרקים נקראים על שמו של תראקס, בנו של ארס אל המלחמה שהתגורר בתראקיה. הם הקימו ממלכות קדומות כבר לפני יותר מ3000 שנה במקביל לתרבות המיקנית, מינואית ופריגית (התרבויות הקדומות של יוון). הבירה שלהם הייתה בתחילה אדירנה שבתורכיה, שנקראה אורדיסה, על שם השבטים האורדיסיים התרקיים שחיו בדרום בולגריה, לאחר מכן, במאה ה5 לפני הספירה הממלכה התפצלה ונוצרה ישות חדשה סביב סתופוליס שליד קזלנק בבולגריה.

עד לא מזמן חשבו שלתרקים לא היה כתב, אבל החפירות מראה שיש להם כתב שלא פוענח עדיין.
תרקיה נחשבת למקום מולדת גידול היין, התרקים הקדומים היו ידועים ביכולת השתייה המופרזת שלהם, וכל האוצרות השונים שנמצאו הם בחלקם הגדול גביעי יין, בתור שכאלו המסורות של דיוניסוס מצאו להם בית בתרקיה, ויש אומרים גם שמקורה ביערות תרקיה.

התרקים היו לוחמים טובים ועזי נפש, הסוס היה חברם לקרב, הכובע שלהם על הקסדה הזכיר את הכובע הפריגי. רבים מהגלדיאטורים הרומים ובראשם ספרטקוס, היו תרקים.

 

בסוף המאה ה4 לפני הספירה נכבשת תרקיה על ידי המקדונים ומושפעת מאד מהתרבות ההלנית. האתרים המקודשים בהרים מוחבאים או ננטשים, והמסורת האורפית יורדת למחתרת. כמו הרבה עמים קדומים לפניהם, הם בוחרים להחביא את המסורת שלהם ולחתום אותה, כך שלא תהיה גלויה לפני שודדים ותבוזה על ידי פולשים. תרקיה עדיין קיימת במקומות מסתור ובעולמות האנרגטיים, וכיום יש התעניינות מחודשת במורשתה ותורתה

 

האמונה הדתית של התרקים - אורפיאוס

הנביא של התרקים היה אורפיאוס, לפי האגדה בשנת  1000 לפני הספירה הוא לימד באי תרסוס ביוון, את הידע שלו הוא למד במצרים ובמקומות אחרים במזרח.

האריסטוקרטיה התרקית אימצה את דוקטרינת האורפיזם, ויצרה חברות אורפיות סגורות הפתוחות רק לחניכים ובהם טקסים מיסטיים. האורפים היו צמחונים, חיו חיי טהרה, ועסקו בעולמות האנרגיה וחיים לאחר המוות, יש אומרים שהם האמינו בעשר אנרגיות שונות המרכיבות את העולם כמו בקבלה.

 

לאיסייכלס הטרגיקן היווני היא מחזה שנאבד בשם "באסרידים", שבו הוא מתאר את הפולחן האורפי, כשם שהמחזאי היווני אווריפידיס תיאר את פולחן דיוניסוס במחזה "הבאכחיות". לפי מחזה זה אורפיאוס היה עולה כל בוקר להר בשם פנגיאוס בכדי להשתחוות לשמש. הר זה נמצא בדרום מזרח בולגריה במקום בשם "טטול" (היוונים מזהים אותו במקום אחר - ליד קוואלה).

לאורפים הייתה תיאוריה דואליסטית על טבע האדם, יש בו יסוד אלוהי (גופו של דיוניסוס הילד), ויסוד חייתי (שהושם בו על ידי הטיטנים) הדרך היא טיהור, סגפנות, ואניציאציה, בכדי לשחרר את היסוד האלוהי, את הנפש מכבלי הגוף. המהות של האורפיזם היה עידון והתפתחות , ואלו הושגו על ידי מוזיקה, ריקוד ושירה. הם עסקו בריפוי ובנבואה.


למאמר על אורפיאוס - לחצו כאן

 

האמונה הדתית של התרקים - זלמוקסיס

התרקים העריצו את סבזיוס, האל הרוכב, שנאמר עליו שהביא דת לתרקיה מפריגיה. ולימד את התרקים להאמין בחיים לאחר המוות.

לפי מקורות שונים הגיע מפריגיה והביא איתו את הסודות שלהם, לפי מקורות אחרים הוא היה עבד של פיתוגרס, למד ממנו את סודות הדרך הרוחנית, עזב לתרקיה והחל ללמד אנשים על האלמוות.

לפי האגדה בפעם הראשונה ביקש שיקברו אותו ונעלם בדרך מסתורית, כשחזר לאחר כמה שנים הוא אמר לכולם שקם לתחיה, והם האמינו, בפעם השנייה הוא זרק עצמו על פגיונות תקועים בקרקע ומת, ובדרך זו גרם להם להאמין שהוא יחזור מהמתים.

 

מידיאס מלך פריגיה היה ידיד דיוניסוס וכל מה שהוא נגע בו הפך לזהב.  מידאס זה שם כללי למלך פריגיה (ממלכה עתיקה בטורקיה של היום), הבירה שלהם נקראה גורדיון והיא הייתה 85 ק"מ מדרום מערב לאנקרה, המלך הפריגי נקרא גורדיאס. האלה של הפריגים הייתה קיבלה – האלה אם. הם סגדו לסבאזיוס אל השמיים שהיה אדם רכוב על סוס. המסורת הזו מופיעה גם אצל התרקים. הפריגים המציאו מוזיקה וחליל דו קני שבו ניגנו הסאטירים. היה להם כתב פיניקי. הם לבשו מצנפת. (מופיעה כסמל המהפכה הצרפתית ובחותם סנאט ארצות הברית), הרבה מהמסורות הרוחניות של העולם הקלאסי הגיעו מפריגיה, אבל בדרך הם כנראה עברו דרך תרקיה.

 

אמונות התרקים בעולם שמעבר (לפי הממצאים במקדש סטרוסל):

התרקים האמינו באש, נחש, שמש. המסורות שלהם כללו מרוצי סוסים, הליכה על אש. לא היה להם מקדשים אלא מקומות מקודשים, סלעים שעליהם היו עורכים טקסים

התרקים האמינו בעולם שמעבר, ולכן הייתה חשיבות למסורות קבורה, במהלך הטקס הוקרב סוס, מפני שהסוס יודע את הדרך לעולם התחתון. בתוך הקבר הונחו מתנות הקשורות לחיים של האדם באותו עולם.

המת נשרף או נקרע לגזרים, העצמות הגדולות שורדות את השריפה ומושמות בכדים, המת נקבר בתומולוס שהוא גם מקדש, לעיתים הקבורה היא רק סמלית ואת הכדים שמים בשישה מקומות מסביב לתומולוס. במקדש עצמו שמו בצפון דברים לראש, בדרום חפצים לרגליים.


בכניסה לדלתות המקדשים התרקים מוצאים שלושה עיטורים שונים בשלושה משקופים לכל דלת. בחוץ מיאנדרות של נהר המסמלות את נהר הסטיכס. באמצע ביצה המסמלת לידה מחדש, בפנים פנינים שאולי מסמלות את הירח, את האוצר, את הנצח שאותו מחפשים, בעיקרון המספר שלוש הוא מספר מקודש: 
לאלוהות ירח יש שלושה מצבים, כשבשלושתם הוא אישה: זורח – נערה. מלא – אישה. מתחסר – זקנה. כשהירח חסר הוא בעולם התחתון

 

אמנות מקודשת תרקית

בקברים ובאתרים הארכיאולוגים השונים שנמצאו רואים שימוש במספרים, צבעים, אדריכלות ואמנות (ציור ופיסול), המבטאת אמיתות יקומיות ואת האמונה שלהם


משמעות המספרים - מפתח מתוך ספר על אתר סטרוסל
של Valeria Alexander

1. אלוהות נשית

2. עצמי מתעבר, יוצר עצמו,

3. השמש נוצר, בן האלוהים

4. אלוהים שמש גדל ומתבגר. ימים סולאריים, יום קצר בשנה קרני שמש נכנסות, נישואים מקודשים, אלוהים גדל עד יום השוויון, אחר כך גדל עוד עד היום הארוך

5. מעבר את האלוהות הנשים, אנחנו ילדים של אימא אדמה, נותנים מהפירות חזרה לאדמה

6. האדם נולד

7. האדם גדל ומתבגר

8. האדם הולך בדרך דתית

9. האדם הוא חצי אלוהות, צריך לחצות את נהר הזיכרון כדי להבין מי הוא

10. האדם נהיה נצחי, אלוהות. הנצחי יוכל לעבור בכל העולמות.

 

משמעות הצבעים:

כחול – שמיים, בזמנים קדומים לבן היה שמיים. במאה 7-8 לפני הספירה שמיים לבן, החל מהמאה החמישית השמיים כחולים

שחור – עולם תחתון

אדום – עולם אמיתי

אם מערבבים את שלושת הצבעים מקבלים את צבע הנצח orphninus ולכן אלו 3 הצבעים המופיעים במקדים

 

אתרים תרקים חשובים ברחבי בולגריה

ייתכן וחלק מאתרים או רובם עתיקים יותר והתרקים רק משתמשים בהם שימוש משני, כפי שסטונהנג' באנגליה עתיקה מאד והדרואידים של הקלטים השתמשו בה כמקדש בזמן מאוחר יותר.

- מערת הווגינה בtangarduk kaya  אזור קרג'לי. אחת לשנה איחוד בין השמש לאדמה שכתוצאה ממנה נולד מחדש שליט, כוהן ומוליך למסתורין.

- פרמידת הסלע של  tatul ליד קרג'ליק, שם נמצא הקבר של אורפיאוס

- עיר מתחת לאגם בseptopolis

- ליד גבול טורקיה scilengrad מעגל אבנים

- אתר סטרוסטל ליד היסאר - המקדש התרקי הגדול ביותר

- מקדשים תרקים בעמק של קזנלק, ובמיוחד קברו של סאוטיס

- העיר והאתר הקדוש של פרפריקון - מקדש דיוניסוס

 

מאמרים על היסטוריה בולגרית - לחצו לקישור:

היסטוריה בולגריה כללי

התרקים

אורפיאוס

בולגריה הגדולה (הקדומה)

בולגריה הרומאית

אימפריה בולגרית ראשונה

סנט קלמנט וסנט נחום

אימפריה בולגרית שנייה

בולגריה העותומאנית

עצמאות בולגריה

 

ארבע הטיולים הגדולים - הצטרפו לטיולי הרשמה - לחצו לקישור:

מוזיקאלי אחווה לבנה

עמק הוורדים 

פסטיבל מסכות פרניק

פסטיבלי תחילת האביב סוף החורף

 

 

 


 

הרשמו לרשימת התפוצה שלנו