הצהרת נגישות

נגישות אתרים
תרבויות עולמי פועלת בכדי שאתר האינטרנט יהיה נגיש ושוויוני לכולם
לצורך כך הנגשנו את האתר לאוכלוסיות הבאות
- מוגבלי ראייה כולל עוורי צבעים, לקויות ראיה ועוד
- מוגבלים מוטורית בידיים , כאלו שקשה להם עם העכבר והמקלדת
- אנשים עם קשיים מסוגים שונים כגון: קריאה, למידה, הבנה, ועוד
• אנשים עם קשיים נוספים, מכל גווני הקשת: קשיי קריאה, קשיי הבנה, לקויי למידה ועוד.
באתר אנו משתמשים ברכיב עזר להנגשת אתרים על פי תקן ישראלי 5568 ברמת נגישות AA כמוגדר ב: W3C's Web Content Accessibility Guidelines 2.0

דגשים בנגישות
ישנם מספר חלקים – סעיפים חשובים שמבטיחים הגדרת האתר כנגיש לקהל המוגבל. ואלו הם
•התאמה לקורא מסך   •ניווט מקלדת   •חסימת הבהובים   •מונוכרום   •ניגודיות כהה   •ניגודיות בהירה   •הגדלת גופן   •הקטנת גופן   •גופן קריא   •סמן גדול לבן   •סמן גדול שחור   •הגדלה   •הדגשת קישורים   •הדגשת כותרות   •תיאור לתמונות  

הסתייגות
יחד עם זאת נסייג ונאמר שמפני שהאתר שלנו כולל מערכות הזנת תוכן שונות שפועלות לפי שיטת WYSIWYG ייתכן שחלקים בדפי התוכן לא יצליחו להיות מונגשים בצורה כוללת, וייתכן שתצטרך התערבות בקוד האתר נוספת. במידה וגילתם מצב כזה, אנא צרו קשר בכדי שנוכל לטפל בכך באופן המהיר ביותר.
כמו כן במקרים מסויימים האתר שלנו מציג תוכן שבא מאתרים אחרים, שחלקם טרם הונגשו ואין לנו אפשרות לאחריות על צד ג', אך נשמח לקבל הערות ולהפנות את תשומת לב הגורמים הקשורים בכך.

פניות
כל שאלה, הבהרה, הצעה ופניה באופן כללי שקשור לאתר אנא שלחו לדואר אלקטרוני ל
support@nagishnow.com
סגור
לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

אוריגנס וישראל - טיולים לרחבי העולם

אוריגן  origen

פעל וחי במאה ה3 לספירה והיה אחד מהוגי הדעות החשובים, לא שגרתיים, מקוריים ושונים, בהקשר של התפתחות רוחניות, פילוסופיה ותיאולוגיה נוצרית, מחשבתו שמרה על המיסטיקה הנאו פלטונית בתוך הנצרות, והשפיעה על גדולי הדור במאה שלאחריו. בגלל השונות של דעותיו מעולם לא הוכרז ככקדוש והיו מספר נסיונות להכריז עליו ככופר, אולם השפעתו הייתה כל כך גדולה שאנשים כמו אתנסיוס ויוחנן כריסוטמוס התנגדו לכך בכל תוקף.
הוא נולד למשפחה נוצרית ענייה באלכסנדריה, שנת 185. בהיותו ילד הוצא אביו להורג בגלל אמונתו והוא עבר להשגחת אישה עשירה. הוא למד בבית ספר לקתקיזם של קלמנט והפך למורה בכיר שם, מחדש את בית הספר ומחזק אותו בזמן תקופת הרדיפות. אוריגן נהיה תומך עיקרי של הנוצרים הנרדפים ומורה של האמונה. בכדי להתקיים מכר את ספרייתו, לימד במשך היום ולמד במשך הלילה. הוא חי חיים סגפניים ויש אומרים שאף סירס את עצמו.
בשנת 212 הוא העביר את מרכז התעניינותו לפרשנות ספרי הקודש, לומד לצורך כך עברית ומוצא אדם עשיר שיתמוך בו (אמברוז מאלכסנדריה – אותו העביר לאורתודוקסיות מאמונה גנוסטית וולנטינית), אוריגן החל מקדיש את כל זמנו לעבודה הדתית ספרותית, הוא החל במפעל אדיר של הערות על  הברית החדשה והתנ"ך, מתחיל ביוחנן, ממשיך בבראשית, תהילים ואיכה. הוא כתב על התחייה מחדש ועל עקרונות הדת הראשונים, לרשותו עמדו שבעה סטנוגרפים (רושמים) ועשרות כותבים ומעתיקי ספרים שמומנו על ידי אמברוז ידידו, את מהשרת ההוראה הוא השאיר לתלמידיו וממשיכי דרכו

האור העולה ממפעלו של אוריגנס הכריזמה שלו והשפעתו, הביאו כנראה לקנאה מצד פטריארך אלכסנדריה שהחל לרדוף אותו. אוריגן מצא מקלט בקיסריה ישראל, שם היו לחברו אמברוז קשרים עסקיים ואנושיים חשובים. בשנת 231 עבר לקיסריה, התקבל בברכה על ידי פרנסי ומנהיגי העיר והקהילה הנוצרית המקומית, והמשיך את מפעלו הספרותי משם. הוא ייסד מעין בית ספר להוראת הנצרות, בו נשא דרשות פעמיים בשבוע. בין הדברים שלימד מטאפיזיקה ופיזיקה. בין לבין הוא הגיע לאתונה, ובילה שלוש שנים בקפדוקיה.
במהלך השנים הפך אוריגן למגן הנצרות ואלופה כנגד הכפירות הגנוסטיות, הוא ידע לשכנע אנשים לעזוב את אמונתם הקודמת ולהפוך לאורתודוקסים  פעל כנגד ה"מאמצים" (קבוצה גנוסטית שטענה שישו הוא בן מאומץ לאלוהים, ולא בן אמיתי) בסוריה בהצלחה רבה וגם בירדן. בשנת 250 עונה קשות על ידי הרומאים שרדפו את הנוצרים מחדש, וכתוצאה מכך מת ב253 בקיסריה, מקום קברו אינו ידוע וויש אומרים שבצור.

אוריגנס ערך את ה"הקספלה" נוסח של התנ"ך בשישה תרגומים שונים בשפות שונות. הוא היה פרשן התנ"ך החשוב ביותר של תקופתו, מפרש את הטקסט הן מבחינת משמעות והן מבחינה אלגורית. בנוסף לכך כיוון במידה רבה אלו טקסטים צריכים להיות כלולים בברית החדשה בעתיד ואלו לא. הנצרות קיבלה החלטה אסטרטגית בתחילת דרכה, לכלול את התנ"ך בספרי הקודש, ולבנות את התפישות הנוצריות המופיעות בברית החדשה על בסיס המבנה הקדום של התנ"ך. אפשר היה להתחיל מהתחלה, אך ההחלטה הייתה לכלול את מה שהיה קודם לכן. לצורך כך היה צריך עבודת פרשנות והתאמה מסיבית שבה אוריגן לוקח תפקיד מרכזי. בנוסף לכך היה צורך בגשר בין הפילוסופיה והמיסטיקה היוונית, כפי שהיא מופיעה בבתי הספר של פיתגורס ואפלטון, ובין הפילוסופיה והמיסטיקה הנוצרית, וגם בזה אוריגן מילא תפקיד מכריע. הוא הראשון שהציע מבנה פילוסופי של דוקטרינה נוצרית הכולל בתוכו אלמנטים נאו פיתגוראים ונאו פלטוניים. התייחס לנושאים כמו גלגול נשמות, קוסמולוגיה ועולמות של מלאכים, אוניברסליות של נשמות והאיחוד של כל היצורים, ונחשב למורה רוחני של דורו. אוריגן מעניק לנצרות רובד נוסף, מעמיק ורוחני, שלא היה לה קודם לכן. ומסיבה זו כתביו משמשים בסיס לכל מי שחיפש רובד זה לאחר מכן. 
 
הוא למד עברית ב212 והשתמש בה בהקסגרמה, הוא ביקור שנה בפטרה 1914, הוא הפך נוצרי וולנטיני בשם אמברוס מאלכסנדריה לעוזר הראשי שלו והכותב של ספריו. הוא הדגיש אסקטיות, פרשנות התנ"ך שלו התחיל ביוחנן עברה לבראשית ומשם לתהילים. 

ספרייה בירושלים
לקלמנט מאלכסנדיר היו שני תלמידים קרובים אוריגנס ואלכסנדר מירושלים שנהיה בישוף והגן על פעולת אוריגנס. הוא יצר בירושלים ספריה של ידע גדולה.
אוריגנס טען לקיום קודם של הנשמות, התאחדות של הכל בסוף העולם, כולל השטן, כנראה שהאמין גם שהבן נחות מהאב. כתב חיבור נגד הפילוסוף הפלטוני קלסוס, פיתח את מדע האלגוריה של כתבי הקודש. בעיקר לגבי הברית הישנה: השמדת שבע עמי כנען אלגוריה לחטאים. יהושע זה ישו. וכו.

 

פרשנות אלגורית של ספרי הקודש

court John m. "reading the new testament", routlrdge, London 1997 pp 115-129
לפי גון קורט בנצרות לא הייתה הרבה פרשנות אלגורית מכיוון שהנטייה הרווחת הייתה לטיפולוגיה. אב הכנסייה אוריגן origen (185-253) הוא הסמכות העתיקה בענייני אלגוריה, ממשיך המסורת האלכסנדרונית של פילו האלכסנדרוני (20לפנה"ס – 50לספירה)
הוא לוקח את הפסוק מיוחנן ה' 39 "אתם מחפשים את הכתובים בחושבכם שתמצאו בהם חיי נצח, ואלו הם שמעידים בשמי". ומשתמש בו כמפתח למשמעות כל התנ"ך וגם ספר יוחנן, לשנות ולפרש בצורה אלגורית את המשמעות המילולית הגלויה לעין. לפי אוריגן צריך לשנות את הבשורה הידועה לחושים לכזו שתהיה אינטקלטואלית ורוחנית, כל אחד יכול לקרוא את הטקסט ולדעת את העובדות שמצוינות בו, אבל האנרגיה צריכה להיות מכוונת לחדור את עומק המשמעות של הבשורה וחיפוש האמת שבתוכה כשמסירים ממנה את דגמי המשמעות המוקדמים
אוריגן מבחין ב3 רמות בפרשנות הטקסט: הגלויה, המוסרית והרוחנית מיסטית. זה מקביל לגוף, נפש ורוח באדם. הפרשנות הרוחנית לפי אוריגן מתייחסת לישו והאמיתות היקומיות, הפרשנות המוסרית לניסיון בני האדם. בתוך הפרשנות הרוחנית ישנם פרשנויות כריסטולוגיות (הקשורות לישו), אקלסיולוגיות (הקשורות לכנסייה), מיסטיות, ואסקטולוגיות (בקשר לעתיד וסוף הימים).
לדוגמא: ירושלים במובן הפשוט זה שם של מקום, במובן המוסרי זה התייחסות לנפש המאמין, במובן הרוחני זאת הכנסייה של ישו. ובמובן האסקטולוגי זה ירושלים החשדה, העיר הרוחנית.
האלגוריה אפשרה פתרון בעיות בטקסט, אוריגן היה משוכנע שבטקסט היו אלפי מקרים שנכתבו כאירועים שקרו, אך למעשה לא קרו באופן אמיתי, "הם אבסורדים ובלתי אפשריים". אבל יש להם משמעות אלגורית. לדוגמא כשהשטן מנסה את ישו ולוקח אותו להר גבוה להראות לו את ממלכות העולם (מתי ד' 8) זה אבסורד ובלתי אפשרי מבחינה פיזית
לפי פילו האלכסנדרוני עלייה לרגל לארץ הקודש היא כניסה לתוך עולם הפילוסופיה, ארץ שנותנת פירות, ותומכת בצמחים אלוהיים ותכונות, הנדודים של אלברהם לארץ המבוטחת זה אלגוריה לנפש האנושית שאוהבת מעלות ונודדת בחיפוש אחר האלוהים האמיתי
גון קורט מביא כדוגמא את משל השומרוני הטוב (לוקס י' 29-37) כפי שהוא מפורש על ידי סוורוס מאנטיוכיה severus of Antioch (528) סוורוס מתייחס לתחילת המשל: אדם מסוים היה יורד מירושלים ליריחו, ומסביר
האדם זה כל האנושות, ירושלים זה המצב השמימי שלה, הירידה היא מצבו הנוכחי של המין האנושי הנופל לתחתית של יריחו.
סוורוס לוקח את הפרטי בסיפורי ומשלי הברית החדשה והופך אותם למצב הכללי של האנושות

 

קלמנט ואוריגן והתורה הסודית

Clement_Origen_and_Jewish_Esoteric_Tradition, guy stoumza, in origeniana sexta leuven university press 1993
התפישה הנוצרית במאות 2-3 לספירה היא שהעמקה גורמת לתובנה, אדם צריך לחפש את הסודות החבויים בלב, אין קבוצה סודית ונבחרת, וזה הוביל לצניעות, הנצרות הושפעה מהפרשנות האלגורית לכתבי הקודש היהודית, מספרות אפוקליפטית ואזוטרית וממסורות בעל פה.
המסורות האזוטריות הובילו לתהליך של הפנמה, המאפיין את שלהי התקופה העתיקה. קלמנט ואוריגנס מובילים תהליך של מעבר מאזוטריות חיצוניות למיסטיות פנימית. אין יותר הבדלה, הידע פתוח לכל, תלוי ביכולתו ומהותו של האדם.
ויחד עם זאת שומרים על המרכיבים האזוטריים הקדומים
השפה של קלמנט היא זו של כתות המסתורין, וכנראה שהרקע שלו הלני. הוא מתייחס הרבה לאפלטון. לפי שיטתו ישנם שני סוגים של נוצרים, הפשוטים ואלו היודעים, השלמים. הם נקראים גנוסטים ונשענים על העברה של מסורת בעל פה מישו לתלמידיו הקרובים והלאה.
הוא כתב ספר בשם Stromateis שבתוכו מוחבאת אמת, הוא מכין את הבן אדם להתגלות, בסופו של דבר אדם יכול להתחבר ללוגוס או הידיעה האלוהית, וזה נעשה דרך אמונה. לפי דבריו הוא מחביא רסיסים של האמת בתוך הטקסט.
האמת היא כמו גוף שצריך לפרק אותו למרכיבים מפוזרים, בכדי שמי שלא ראוי לא יוכל לקבל אותה. ומי שראוי צריך להוכיח עצמו ככזה על ידי חיבור החלקים.
אחד מהמורים שלו היה יהודי, כפי שמוזכר בכתבים, אבל לא כתוב בדיוק מה הוא לימד אותו.
לפי אוריגנס היהודים רואים את כתבי הכותב רק בצורה החיצונית פשטנית שלהם, בעוד שהנוצרים מסוגלים לחדור למשמעות הפנימית, נבואית שלהם. יחד עם זאת הוא מכיר במסורת מיסטית יהודית, משמעות כפולה של הטקסט ומתעניין בה.
לפי אוריגנס כשהיהודים שואלים את יוחנן, האם אתה אליהו? זה מראה על אמונה שלהם בגלגול נשמות. היו כתבים סודיים.
לפי אוריגנס ספר "שיר השירים" הוא אזוטרי, מתאר את אהבת אלוהים לנפש. יש לו פרשנות על ספר זה.
בנוסף על כך הוא מחשיב כאזוטריים את הפרקים הראשונים בבראשית והפרקים הראשונים והאחרונים ביחזקאל העוסקים במרכבה ובחזון המקדש.
גם בחוקים יש רמת פשט של מוסר ורמת סוד אלוהי. לדוגמא בעשרת הדברות.
משה העביר את הידע הסודי לכהנים שידעו משמעות הקרבנות והפולחן. הייתה קבוצה ששמרה את הידע העמוק, אך עם השנים הוא אבד, ולרבנים יש רק את המשמעות החיצונית.
אוריגנס דן בקשר בין 22 אותיות עבריות לבין 22 ספרים, ובחשיבות של האות ת שהיא המסל של הצלב הנוצרי.
בבראשית פרק כו פסוק 30 עושה יצחק משתה לאבימלך מלך גרר (בבאר שבע), אוריגנס טוען שזה מתייחס למשתה של המושלמים שבו מתגלים הסודות האלוהיים. יש שם אלוהים נסתר שידוע רק ליהודים, וגם שמות הערים בכנען מחביאים בתוכם סוד
הייתה לו פרשנות על תהילים שמופיעה בפילוקליה
הטקסט הוא בית עם הרבה חדרים נעולים, יש מפתח ליד כל כניסה, אבל הוא לא בהכרח של הדלת שלידו.
לשיטתו יוחנן לימד תורה בעל פה סודית על המשמעות העמוקה של הטבילה והתפילה ולכן באו אליו מכל קצוות הארץ. גם יוחנן התלמיד וגם יחזקאל בלעו מגילה, ומכאן שהם העבירו את הידע בעל פה, ישו לימד את התלמידים דברים שלא יכלו להעביר לכתב, במקומות מבודדים ובעל פה. הוא לימד בבית הכנסת והדברים היו כה עמוקים שאי אפשר היה לכתוב אותם, הוא ממשיך את המסורת האזוטרית היהודית.
המסתורין נועד לאלו שנהיו אור, ישו לימד אותו בבית שאליו יכלו להיכנס רק הקרובים.
הבן ורוח הקודש הם שני הכרובים מעל ארון הברית, שומרים את השער לידע הנסתר, לגן העדן.
ישנה בשורה אינטליגנטית ורוחנית שהיא מעל הפשט של ארבע הבשורות המקובלות.
הפשטנים מכירים את אופיו הארצי של ישו ולא יכולים להכיר את אופיו האלוהי.
אוריגנוס מבדיל בין נצרות פשוטה לאזוטרית, כשם שיש שני סוגי יהדות, אלא שעל הנוצרים המוארים לא לאבד קשר עם שאר הקהילה. הגנוסטים הפרידו בין שני סוגי הלימוד, אלא שאוריגנס אומר שאלו אותם טקסטים, אותו לימוד, רק שהמואר רואה בזה משמעות אחרת, מעמיק לחדור בעזרת צניעותו וטוהר ליבו. הוא רואה דברים אחרים במקום שבו הפשטנים רואים מציאות פיזית.
דויד הלפרין אומר שאוריגנוס, למרות שלא ידע עברית, פגש בקיסריה את התורה המיסטית היהודית, למד על המרכבה ועל הפרדס.
 

מאמרותיו של אוריגן

"הכוח לבחור טוב או רע הוא באפשרות כולם"
"יהיה אשר יהיה הידע שנקבל מאלוהים, בין אם על ידי הרהור או תפישה, אנו חייבים להאמין שהוא בהרבה דרגות יותר טוב ממה שאנו חושבים שהוא"
"החיילים האמיתיים של ישו צריכים להיות מוכנים להילחם למען האמת, לעולם, ככל שזה תלוי בהם, לא להרשות לאמונות שווא לחדור אליהם"
"אם כל הדברים נעשו על ידו, וודאי שכך גם ההתגלויות הנפלאות שהיו לאבות והנביאים, ונהיו עבורם סמלים למסתורין הקדוש של הדת".
"אנו מחויבים לכן להגיד שכל מי שמדבר מה שזר לדת משתמש בהרבה מילים, בעוד שזה שמדבר את מילת האמת, גם אם יעבור על כל השדה ויגיד כלום, אומר תמיד את המילה האחת" 
 
מאמרים על הנצרות הקופטית
מאמר כללי על נצרות מונופיזיטית - לחצו כאן
מאמר על אנטוניוס הקדוש, מייסד הנזירות - לחצו כאן
מאמר על אתנסיוס פטריארך אלכסנדריה הכל יכול במאה ה4 - לחצו כאן
למאמר על הנזירות המצרית הקדומה - לחצו כאן
למאמר על ג'ון קסיאן - לחצו כאן
למאמר על מורהו של אוריגן, קלמנט מאלכסנדריה - לחצו כאן
 

 

רשימת
תפוצה
לקבלת מידע נוסף אודות טיולים חדשים ישירות
לתיבת האימייל שלכם, הרשמו למועדון הלקוחות שלנו