הצהרת נגישות

נגישות אתרים
תרבויות עולמי פועלת בכדי שאתר האינטרנט יהיה נגיש ושוויוני לכולם
לצורך כך הנגשנו את האתר לאוכלוסיות הבאות
- מוגבלי ראייה כולל עוורי צבעים, לקויות ראיה ועוד
- מוגבלים מוטורית בידיים , כאלו שקשה להם עם העכבר והמקלדת
- אנשים עם קשיים מסוגים שונים כגון: קריאה, למידה, הבנה, ועוד
• אנשים עם קשיים נוספים, מכל גווני הקשת: קשיי קריאה, קשיי הבנה, לקויי למידה ועוד.
באתר אנו משתמשים ברכיב עזר להנגשת אתרים על פי תקן ישראלי 5568 ברמת נגישות AA כמוגדר ב: W3C's Web Content Accessibility Guidelines 2.0

דגשים בנגישות
ישנם מספר חלקים – סעיפים חשובים שמבטיחים הגדרת האתר כנגיש לקהל המוגבל. ואלו הם
•התאמה לקורא מסך   •ניווט מקלדת   •חסימת הבהובים   •מונוכרום   •ניגודיות כהה   •ניגודיות בהירה   •הגדלת גופן   •הקטנת גופן   •גופן קריא   •סמן גדול לבן   •סמן גדול שחור   •הגדלה   •הדגשת קישורים   •הדגשת כותרות   •תיאור לתמונות  

הסתייגות
יחד עם זאת נסייג ונאמר שמפני שהאתר שלנו כולל מערכות הזנת תוכן שונות שפועלות לפי שיטת WYSIWYG ייתכן שחלקים בדפי התוכן לא יצליחו להיות מונגשים בצורה כוללת, וייתכן שתצטרך התערבות בקוד האתר נוספת. במידה וגילתם מצב כזה, אנא צרו קשר בכדי שנוכל לטפל בכך באופן המהיר ביותר.
כמו כן במקרים מסויימים האתר שלנו מציג תוכן שבא מאתרים אחרים, שחלקם טרם הונגשו ואין לנו אפשרות לאחריות על צד ג', אך נשמח לקבל הערות ולהפנות את תשומת לב הגורמים הקשורים בכך.

פניות
כל שאלה, הבהרה, הצעה ופניה באופן כללי שקשור לאתר אנא שלחו לדואר אלקטרוני ל
support@nagishnow.com
סגור
לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

אימפריה בולגרית 1 - טיולים לרחבי העולם

האימפריה הבולגרית הראשונה

בולגריה בתקופה הפגאנית

אספרוך עם 50.000 לוחמים רכובים לשפך הדנובה ומשתלט על אזורי בולגריה הצפוניים ב682 לספירה, הצבא הביזנטי שנשלח מולו מוכה שוק על גבי ירך. מתברר שלאחר היחלשות האימפריה הביזנטית, כתוצאה מהמלחמות עם הפרסים והפלישות של הערבים, יש חלל ריק באזורים אלו של העולם, ולתוך החלל הזה נכנסים לוחמים עזי הנפש הכורתים ברית עם התושבים המקומיים. בניגוד לביזנטיון, בממלכה הבולגרית החדשה אין תרבות עירונית, כתב, טכנולוגיה מפותחת, והיא מבוססת על ארגון מבוזר ונאמנויות של ראשי שבטים, אלא שזה כוח חדש ורענן.
הבולגרים באים לעזרת הביזנטיים במלחמות שלהם עם הערבים, למעשה החאן טרבל מציל את הביזנטיים בתחילת המאה השביעית מהפלישה הערבית והמצור של קונסטנטינופול. בתקופתו כנראה נחרת הסוס ממדארה על צוק סלע לא רחוק מהבירה העתיקה פליסקה.

בסוף המאה ה8 עולה לשלטון אדם מוכשר ואכזר בשם החאן קרום, שהופך להיות הכוח החזק בבלקן, הוא נלחם בביזנטיים, מנצח אותם, צר על קונסטנטינופול, ומחייב את השליטים בתשלום מס שנתי לקופתו. הביזנטיים מוגנים על ידי קו של מצודות המתחיל מבורגס ונגמר בסופיה ומגן על המעברים של הרי רודופי. קרום כובש את המצודות אחת לאחת, הוא מנצח והורג את הקיסר ניקופורוס, הופך את גולגולתו לכלי שתייה מצופה כסף. הוא כובש את נסבר לחופי הים השחור. הבירה של בולגריה באותה תקופה היא פליסקה בצפון מזרח בולגריה. קרום אוסף צבא אדיר, כובש את אדריאנופול ומגלה את אוכלוסייתה, ביניהם הקיסר הביזנטי לימים – בזיל הראשון, ומתארגן לכבוש את העיר הגדולה, אלא שנס גורם לכך שהוא מת מוות פתאומי לפני שמצליח במזימתו.
החאן הבא אחריו הוא אומורטג', הבנאי הגדול ואיש השלום לאחר איש המלחמה, הוא בונה לראשונה את פרסלב, שליט פגאני נאור הרודף את הנוצרים, אבל חותם הסכם שלום עם הביזנטיים, מחזיר שטחים ומבצר את הגבול. הוא בונה אורוות גדולות ליד שומן.
אומורטג' נלחם עם הגרמנים הפרנקים, שושלתו של קרל הגדול, המתקדמים לפאנוניה. הוא נחשב לאחרון המלכים הפגאניים הגדולים, פילוסוף שנתמך על ידי הכהונה של האל פארון, אל הרעם (על שמו הרי פירין).


 

בולגריה הנוצרית

ב852 לספירה עולה לשלטון החאן בוריס, אלה ימי שינוי בביזנטיון שמצליחה לסיים את מלחמת האזרחים ולצאת לדרך של שגשוג והתפשטות חדשה בהנהגת שושלת מקדונית נמרצת. האיש שמשפיע על החצי השני של המאה ה9 הוא הפטריארך פוטיוס, אחד מאבות הכנסייה האורתודוקסית, היחיד שהוכר בתור אב לאחר ארבע הגדולים של המאות 4-5 לספירה. הוא היה אדם משכיל משכמו ומעלה, בעל הספרייה הגדולה בעולם, יודע מספר שפות, ערבית וכנראה שגם עברית, שהקים בקונסטנטינופול מוסד אקדמי, אוניברסיטה, בשם מגנאורה, שחיקתה למעשה את בית המדעים בבגדד.
פוטיוס (פטריארך קונסטנטינופול) חשב שניצור הסלאבים הוא הזדמנות לתקן את עיוותי העבר וליצור אצלם נצרות שתהיה קרובה ביותר באופייה לנצרות האמיתית שאליה הטיף ישו, נצרות שהיא דרך רוחנית להארה הקשורה לדת אישית פנימית וחיי טוהר.
פוטיוס מגייס אנשים מהסגל האקדמי של מגנאורה לצורך משלחות לעמים החדשים מצפון לאימפריה, ואתם הצעה לעסקת חבילה: במידה ויקבלו על עצמם את הנצרות, אזי פוטיוס ישלח אליהם מלומדים שילמדו אותם את המדעים: הנדסה, רפואה, חקלאות, יקימו מוסדות אקדמיים – אוניברסיטאות שבהם יוכשר את הדור הצעיר להנהיג את המדינה המתהווה, המלומדים יחברו כתב לשפה של אותם עמים, יתרגמו את ספרי הקודש לשפה זו, יכתבו ספרים חדשים ובהם היסטוריה לאומית ויבנו אתוס לאומי נוצרי חדש. וכך המלך ימלוך בחסד האל ויזכה לנאמנות כפולה מצד הנתינים: גם אזרחית וגם דתית. הפטנט הזה, של עסקת חבילה לעמים המתנצרים, עבד טוב גם במאות 4-5 לספירה בזמן התנצרות עמי הקווקז (ארמנים וגיאורגים) ומדוע שלא יעבוד טוב הפעם?
פוטיוס בוחר בראש המחלקה ללשון – פרופסור קיריל ובאחיו מתודיוס להיות אלו שיפנו לעמים שמסביב בהצעה המפתה, הם בוחרים שלוש מאות תלמידים ועוזרים שיבואו איתם ופונים בתחילה למלך הכוזרים, שבאותה תקופה נוטים ליהדות, בהצעה להפוך להיות נוצרי תמורת הקמת מוסד אקדמי, אך המלך היהודי דוחה את ההצעה, והמשלחת חוזרת לקונטסטנטינופול וסלוניקי בידיים ריקות, לאחר מכן הם עוברים למוראביה, שם הם מצליחים באופן חלקי לזכות בהכרה הן של רומא והן של ביזנטיון, ולפתח כתב סלאבי קדום.
 
אלא שבסופו של דבר קיריל ומתודיוס נפטרים והמיסיון של הכנסייה האורתודוקסית במוראביה מותקף קשות על ידי הקתולים. התלמידים מוצאים להורג, חמישה הבכירים ביותר מביניהם עוברים עינויים ומשוחררים בסופו של דבר. שניים מהם מגיעים לבולגריה, סנט נחום וסנט קלמנט, ובעידודו של פוטיוס פונים עם אותה הצעה אל השליט.
החאן בוריס מבין את היתרונות של הפיכת המדינה לנוצרית, אלא שהוא לא בטוח איזה סוג נצרות לבחור, מצד אחד יש את הקתולים ונציגיהם הפרנקים בגבולות הצפון מערביים, ומצד שני את האורתודוקסים וקונסטנטינופול בדרום מזרח. הוא פוסח על שני הסעיפים ופעם פונה לצד זה ופעם לאחר. היתרון של האורתודוקסים הוא שיש להם שליחים דוברי סלאבית שכבר הגיעו למוראביה והמציאו כתב סלאבי חדש. הם גם מוכנים להכיר בעצמאות הכנסייה הבולגרית, וזה מה שמטה את הכף. בשנת 885, יותר מ30 שנה לאחר שעלה לשלטון, בוריס הופך לנוצרי אורתודוקסי. שני השליחים – קלמנט ונחום, מקימים בתמורה מוסדות אקדמיים חדשים אחד בבירה הישנה פרסלב ושני באוכריד שבמקדוניה. במנזר בפרסלב מתחנכים הנסיכים על ידי השליח סנט נחום, וביניהם הצאר לימים סימיון הראשון.
 



השליח סנט קלמנט מיועד להיות היועץ של בוריס, אבל וויכוח ביניהם על אימוץ האלף בית היווני, גרם להרחקתו לאוכריד שם הוא מייסד אוניברסיטה אגדית בה למדו אלפי אנשים, מלמד על חיי הדת, הקדושים, הארת הנפש, ומתרגם ללא הרף מזמורים, תנ"ך, קלמנט יוצר באוכריד מרכז לתרבות ונצרות סלאבית ראשון מסוגו וממונה לבישוף הסלאבי הראשון בבלקן ב-893 בידי הנסיך סימיון הראשון,
בחלוף השנים מבקש קלמנט שנחום יעבור לאוכריד כדי לעזור לו בעבודת בניהול האוניברסיטה, וכך היה, סנט נחום נהיה ראש האוניברסיטה של אוכריד בעוד קלמנט מתרכז בתפקידו כראש הדתי של הבולגרים. כתוצאה ממאמציהם 3500 תלמידים גמרו את האוניברסיטה הסלאבית הראשונה. הקוריקולום כלל: שירה, נאום סלבי, תרגום של ספרים מיוונית לסלאבית, חוק, היסטוריה דתית ואזרחית, לימוד הטבע, פילוסופיה, רפואה, ועוד. נחום בונה ביחד עם קלמנט את המנזר של רבי המלאכים מיכאל וגבריאל הידוע היום בסנט נחום של אוכריד, המנזר נמצא על המעיינות של מקור הנהר דרים, מתחת להר גליקיצה. הבנייה נשלמה ב-905 וקלמנט קידש את המקום, שנים ספורות לאחר מכן התדרדרה בריאותו  של סנט נחום והוא פרש למנזר ובילה את שארית ימיו בבידוד ותפילה. לאחר שנות פעילות ציבורית רבות הן במוראביה והן בפרסלב והן באוכריד עייפה נפשו של נחום באנשים והשתוקקה לחזור לדרך הנזירות, להתאחד שוב עם אלוהים, הוא פרש למנזר המרוחק ובילה בו את שנותיו האחרונות תוך כדי שהוא עושה מעשה ניסים, ומתחיל את מסורת הנזירות של בולגריה ומקדוניה. אין צורך לציין שהמנזר נהפך מהר מאד למקום עלייה לרגל ומקום לימוד ובמיוחד מקום ריפוי מכיוון שסנט נחום היה רופא. הוא מת ונקבר במנזר בשנת 910.
קלמנט מת עשר שנים אחריו וקבור במנזר של סנט פנטלימון המרפא שהוא עצמו בנה באוכריד. מהכתבים של קלמנט והאוניברסיטה של אוכריד נשארו הבשורה של מרי, מזמורי סיני, ספרי תפילה קודקס וותיקן ועוד.
 
עם הפיכתו לנוצרי מקים הופך בוריס בירה חדשה בשם פליסקה, בבירה הישנה יש יותר מדי כוח לבויארים – האצילים, המתנגדים לנצרות וכוהני הדת הפגאניים התומכים בהם. הוא מאמץ את השם "מיכאל" וקורא לעצמו צאר (קיסר) במקום חאן. בנוסף על המוסדות בפרסלב ואוכריד מוקם מרכז ללימודי דת גבוהים בהר אתוס שבצפון יוון, אליו פורש בוריס בסוף ימיו. לאחריו עולה לשלטון, בתום מאבק דמים, הבן סימיון, שחונך באופן אישי על ידי סנט נחום, ויועד בתחילה להיות איש דת ונזיר.

תקופת הצאר סימיון נחשבת לתור הזהב של בולגריה, שבזמן הזה הייתה שווה בכוחה לביזנטיון ואיימה עליה, חלומו של סימיון היה ליצור ממלכה סלאבית יוונית שהוא השליט העליון שלה בקונסטנטינופול, חלום גדלות זה הביא לסדרה של מלחמות קשות שמצצו את לשדה של האומה. סימיון עצמו גדל (כאמור) כנזיר, למד במגנאורה (האוניברסיטה של פוטיוס בקונסטנטינופול), הכיר את הפילוסופיה היוונית, ורק השתלשלות מאורעות שבה אחיו השליט ניסה להיפטר מהדת הנוצרית הביאה אותו לשלטון. כשעלה לשלטון התגלה האופי האחר שלו, של הלוחם האכזר. הוא הפך את פרסלב לקונסטנטינופול שנייה מבחינת הגודל והפאר.
המלחמות בין סימיון לביזנטים הביאו לידי נדידת ההונגרים, המגיארים לשפלות הונגריה וייסוד בירה שם. עד אז הם היו באזור הדנייפר התחתון, אלא שסימיון שכנע את שבטים תורכים שנקראו פצנגס לתקוף אותם, מה שגרם להם לנוע מערבה מעבר לקרפטים. 
בזכות כוחו ועוצמתו מוכרת הכנסייה הבולגרית כעצמאית כבר בימיו, והיא הראשונה שהוכרה כפטריארכיה עצמאית מחוץ לחמש הכנסיות המקוריות (רומא, קונסטנטינופול, אנטיוכיה, אלכסנדריה וירושלים) שהתקיימו במשך 900 שנה, בנוסף על כך הכתב הסלאבי החדש הוכר ככתב קודש נוסף לשלוש  שפות קודש המקוריות שהתקיימו עד לאותו הזמן (עברית, יוונית ולטינית).
 
אסטרולוג ביזנטי גילה שגורלו של סימיון קשור לעמוד בפורום המקומי בקוסטנטינופול, ואכן,  כשכרתו את ראש העמוד ב27.5.927 סימון נפל מת מאות קילומטר משם.
בזמן היורש – צאר פטר, בולגריה הייתה מותשת מהמלחמות. ברחבי האימפריה האדירה מתפשטת הכפירה הבוגומילית ויחד אתה גם הנזירות הבולגרית בהנהגת סנט רילה. ההונגרים פושטים על הארץ והביזנטיים מתחזקים. באזורי המערב יש כנופיות שודדים שמונהגות על ידי אחיו של פטר מיכאל. בשנים האחרונות לשלטונו פולש צבא רוסי לבולגריה ומחריב את פרסלב ב967. בביזנטיון עולה לשלטון גנרל מוכשר בשם צ'ימיסקס הכובש שטחים בהרי רודופי ומעביר גולים ארמנים להתיישבות באזור פלובדיב (הוא ניצח את הממלכה הפאוליקנית העצמאית שהתקיימה בארמניה והגלה רבים מהם לבלקן), ולמעשה מכפיף חלקים גדולים מבולגריה תחת שלטונו.
אלא שאז באה תקופת תחייה בולגרית חדשה: משפחה של ארבע אחים במערב בולגריה - דוד, משה, אהרון וסמואל, מנהיגה מרד בביזנטיים, הם נקראם הקומיטופולי, אביהם היה אציל וכנראה שליט של סופיה, אמם ארמנית. הם מרדו בשם המלך בוריס השני שהיה שבוי בביזנטיון. בסוף המאבק (שמזכיר את זה של החשמונאים) מחייה סמואל, האח היחיד ששורד, את הממלכה הבולגרית הנשלטת כעת מבירה חדשה שהיא העיר אוכריד לחופי אגם אוכריד במקדוניה, מקום האוניברסיטה של סנט קלמנט. הוא שולט בממלכה גדולה במשך עשרים שנה מ993 ועד 1114 ומצליח לזמן מה להשתלט גם על מזרח בולגריה בואכה פרסלב. הוא כובש את סרביה, צפון יוון וחלקים מאלבניה (לקריאה נוספת על צאר סמואל ראו בחלק על מקדוניה).
סמואל היה שליט נאור, יש הטוענים שהוא תמך בתנועה הבוגומילית שהתפשטה באותה תקופה בבלקן.
בסופו של דבר, לאחר ארבעים שנות עצמאות, הובס סמואל על ידי הקיסר בסיליוס – קוטל הבולגרים ב-1014. הקיסר שבה 14.000 מחייליו של סמואל ושלח אותם אליו בקבוצות של מאה לאחר שניקר את עיניהם, שהם מובלים על ידי חייל עם עין אחת, למראה הנורא הזה התמוטט הצאר סמואל ומת. הוא מת באגם פרספה, הקרב המכריע היה ליד פרילפ שבמקדוניה, במישור פלגוניה. בעקבות התבוסה מתבטלת הפטריארכיה הבולגרית העצמאית, הארכיבישופות באוכריד מוכפפת לפטריארכיה בקונסטנטינופול, הכמרים היוונים מדכאים את השפה הסלאבית ומסורת הקדושה הסלאבית, ועקבות המדינה הבולגרית הראשונה נטמעים בתוך ההיסטוריה הביזנטית. הבלקן כולו נמצא בשליטה ביזנטית.
האימפריה הבולגרית הראשונה התקיימה מימיהם של חאן קרום וצאר בוריס עד לימיו של הצאר סמואל במשך יותר ממאתיים שנה. בולגריה נכנסת למאתיים שנות כיבוש ודיכוי שיסתיימו רק עם המרד והשחרור המחודש של הקמת האימפריה הבולגרית השנייה.

 

 

 

אתרי האימפריה הראשונה

 

פליסקה pliska

זאת הייתה בירת האימפריה הבולגרית הראשונה עד לזמן סימיון הראשון, עיר גדולה שמה שנשאר ממנה זה שרידים נרחבים של תכנון עירוני, כאן הקים בוריס הראשון בית ספר בראשות סנט נחום שבו חינכו את בני הנוער ופיתחו את האלף בית הקירילי, מרכז אקדמי שני לזה שהקים סנט קלמנט באוכריד מקדוניה.
העיר הייתה בגודל 23 ק"מ מרובע, גדולה יותר מביזנטיון, ובמרכזה עיר פנימית שהיא מרכז השלטון, כמו העיר האסורה בפקינג. בתוכה הייתה בזיליקה ענקית ומפוארת באורך מאה מטר ששרידיה משוקמים כיום
בלב העיר הפנימית ישנו מוזיאון חשוב ובו מודל של הבזיליקה וסיפור תולדות העיר, לידו חפירות של אתרים שונים ובהם שער הכניסה לעיר הפנימית וחלק מהחומות ששוחזרו.
לא רחוק משם יש קומפלקס עם חצר גדולה בה מוצגים אותיות האלף בית הקירילי, המשמעות של כל אות ומקורותיה, החצר נקראת Yard of the Cyrillic alphabet והיא מוקדשת לאנשים שפתחו את הכתב – סנט קיריל ומתודיוס ולאחריהם סנט נחום וקלמנט. ליד החצר מבנה ובו כמה אולמות בהם מוצגות האותיות בכמה צורות נוספות. בנוסף על כך יש במקום גלריה של ציורים היסטוריים של תולדות הממלכה וקבלת הנצרות. ומוזיאון שעווה שבו מוצגים המלכים העיקריים שמלכו בפליסקה במשך מאתיים שנה שבהם הייתה בירת בולגריה.
 

פרסלב preslav

הצאר סימיון הראשון הקים כאן בירה חדשה לאימפריה המתפשטת שלו, במקום פליסקה הסמוכה, שם היה כוח רב מדי לכוהני האלים הישנים ובראשיהם "פירון", אל הרעם. גם בירה זו אמורה הייתה להתחרות בקונסטנטינופול, במרכזה נבנתה כנסייה מוזהבת גדולה בעלת מבנה קונצנטרי מיוחד שאין שני לה בבלקן. מהעיר העתיקה נשארו שרידי חומות מרשימות, חלקים מהארמונות והכנסיות, דרכים ומבנים. זהו אתר ארכיאולוגי מרשים שיש בו גם מוזיאון יפה.
פרסלב הייתה מרכז תרבות והשכלה החל מהמאה ה9. סנט נחום עבר לכאן ובעקבותיו מפעל פיתוח הכתב והספרות הקירילית. היא הוחרבה ל960 על ידי הנסיך הרוסי וולדימיר מקייב, ואחר כך על ידי הביזנטיים. יושבה שוב בימי האימפריה הבולגרית השנייה. אך לבסוף ירדה מגדולתה בעקבות פלישות הטטרים ונעזבה.
 
אוסמר  osmar
בכפר אוסמר ישנם כנסיות מיסטיות חצובות בסלע מתקופת האימפריה הבולגרית השנייה, בהם היו מתרגלים את מדיטציות ההיסכייה. המערות נמצאות 3 ק"מ מהכפר במרומי צוקים, והיו כנראה עולים אליהם בחבלים. הכנסייה המפורסמת ביותר נקראת קוסטנדינוב, אולי על שם קונטנטינוס, ובה מזבח וכמה פרסקאות, היא מורכבת משני חלקים, מעליה סלע ובו פתח בצורת עין, שנקרא העין. זה מקום מקודש כבר מימי קדם.
לפי פרופסור דמיאן פופכריסטוב בספרו "הבוגומילים" בכפר זה אסף הקוסם בויאן, בנו של סימיון הראשון, את 21 השליחים הראשונים של התנועה הבוגומילית וייסד דרך של חירות, שיוויון ואחווה דרך אהבה. כל זה קרה בתחילת המאה ה10 לספירה, בכפר ששמו (אוסמר) קשור למספר המקודש שמונה
 

שומן shuman

עיר מיושבת ובה כמה עשרות אלפי תושבים, הקרובה לשרידי הבירות העתיקות של הממלכה הבולגרית הראשונה – פרסלב ופליסקה, ולכן מהווה בסיס יציאה טוב לביקור בהם. נמצאת במערב המדינה בצד הצפון מערבי של הרי הבלקן, המילה "שומה" משמעה חורש.
בלב העיר מצודה שיסודותיה מתקופת הברזל. היא נבנתה מחדש על ידי הרומאים ובזמן האימפריות הבולגריות הראשונה והשנייה. סימיון הראשון הופך את שומן למרכז דתי ותרבותי חשוב שנשאר כזה בזמן האימפריה הבולגרית השנייה, עת היא מחליפה את פרסלב בחשיבותה.
במאה ה15 העותומאניים מחריבים את העיר ומזיזים את מיקומה, מקימים אותה מחדש במיקומה הנוכחי. במאה ה19 היא נהיית מצודה עותומאנית חשובה ומרכז שלטוני. שומן ממלאת תפקיד חשוב בתנועת התחייה הבולגרית, ולאחר השחרור היא משתלבת בבולגריה החדשה. הייתה בה קהילה יהודית גדולה, משפיעה וחשובה
המונומנט המרכזי בשומן הוא המבנה הקומוניסטי הענק לכבוד 1300 שנות היסטוריה בולגרית על הגבעה. בנוסף על כך יש בה מסגד גדול ויפה מהמאה ה18 – בשם "טובול", שרידי המצודה והעיר העתיקה, ועוד.

 

מאמרים על היסטוריה בולגרית:
בולגריה הפרהיסטורית
היסטוריה בולגריה
 
ארבע הטיולים הגדולים - הצטרפו לטיולי הרשמה - לחצו לקישור:

 

רשימת
תפוצה
לקבלת מידע נוסף אודות טיולים חדשים ישירות
לתיבת האימייל שלכם, הרשמו למועדון הלקוחות שלנו