הצהרת נגישות

נגישות אתרים
תרבויות עולמי פועלת בכדי שאתר האינטרנט יהיה נגיש ושוויוני לכולם
לצורך כך הנגשנו את האתר לאוכלוסיות הבאות
- מוגבלי ראייה כולל עוורי צבעים, לקויות ראיה ועוד
- מוגבלים מוטורית בידיים , כאלו שקשה להם עם העכבר והמקלדת
- אנשים עם קשיים מסוגים שונים כגון: קריאה, למידה, הבנה, ועוד
• אנשים עם קשיים נוספים, מכל גווני הקשת: קשיי קריאה, קשיי הבנה, לקויי למידה ועוד.
באתר אנו משתמשים ברכיב עזר להנגשת אתרים על פי תקן ישראלי 5568 ברמת נגישות AA כמוגדר ב: W3C's Web Content Accessibility Guidelines 2.0

דגשים בנגישות
ישנם מספר חלקים – סעיפים חשובים שמבטיחים הגדרת האתר כנגיש לקהל המוגבל. ואלו הם
•התאמה לקורא מסך   •ניווט מקלדת   •חסימת הבהובים   •מונוכרום   •ניגודיות כהה   •ניגודיות בהירה   •הגדלת גופן   •הקטנת גופן   •גופן קריא   •סמן גדול לבן   •סמן גדול שחור   •הגדלה   •הדגשת קישורים   •הדגשת כותרות   •תיאור לתמונות  

הסתייגות
יחד עם זאת נסייג ונאמר שמפני שהאתר שלנו כולל מערכות הזנת תוכן שונות שפועלות לפי שיטת WYSIWYG ייתכן שחלקים בדפי התוכן לא יצליחו להיות מונגשים בצורה כוללת, וייתכן שתצטרך התערבות בקוד האתר נוספת. במידה וגילתם מצב כזה, אנא צרו קשר בכדי שנוכל לטפל בכך באופן המהיר ביותר.
כמו כן במקרים מסויימים האתר שלנו מציג תוכן שבא מאתרים אחרים, שחלקם טרם הונגשו ואין לנו אפשרות לאחריות על צד ג', אך נשמח לקבל הערות ולהפנות את תשומת לב הגורמים הקשורים בכך.

פניות
כל שאלה, הבהרה, הצעה ופניה באופן כללי שקשור לאתר אנא שלחו לדואר אלקטרוני ל
support@nagishnow.com
סגור
לפרטים נוספים: 1-700-50-9992

אקסום - טיולים לרחבי העולם

אקסום

במאה ה4 לפנה"ס הגיע לקץ ממלכת נפטה בסודן ובמקומה עלתה לגדולה מאורה, שבבירתה הוקמו פירמידות. זה קרה בד בבד עם השתלטות היוונים על מצרים וייסוד הממלכה התלמית, הייתכן שבוני פירמידות עזבו את מצרים באותו הזמן וירדו דרומה? ואולי כמה מהם הגיעו לאקסום?
היוונים נתפשו כמשחררים מהעול הפרסי, אלכסנדר מוקדון נתפש כהתגלמות האל. בתי הספר הרוחניים המצריים של המסתורין פרחו, וכך גם מרכזי הנבואה. עיר חדשה נוסדה לחופי הים התיכון בשם אלכסנדריה והיא הפכה לנמל הגדול והשוקק בעולם, וכן למרכז הידע והלימוד, גנרל של אלכסנדר בשם תלמי ייסד במצרים את השושלת ששילבה תרבות מצרית עתיקה עם ההלניזם.
העלייה של אקסום קשורה להתפתחות ממלכה זו, התלמים פיתחו את הסחר בים האדום ובנו מושבות לאורכו, הם היו מעוניינים בפילים כנגד הסלווקים שהביאו פילים מהודו וכן במוצרי שנהב.
באקסום השתמשו בפילים לעבודות הבנייה, והשאלה היא האם אפשר לביית פיל אפריקאי?
מתברר שבתקופת התלמיים ולאחר מכן חניבעל היה סוג נוסף של פיל אפריקאי, קטן מזה המוכר, שאותו ניתן היה לביית, זה הפיל שהועסק בעבודות הבנייה של אקסום ובצבא של התלמים ולאחר מכן חניבעל.
ממלכת אקסום נודעה כאחת הממלכות חשובות והגדולות בעולם הקלאסי, היא הקימה ערים גדולות, מקדשים, אובליסקים ענקיים, ארמונות, וקיימה סחר מקיף עם ארצות הים התיכון.
אקסום שלטה על פני אימפריה אדירה החל מהמאה ה1 לפנה"ס והתקיימה במשך מאות שנים כשאחד השיאים שלה הוא בתחילת המאה השישית, עת כבשה את ממלכת חמיר היהודית בתימן. בשיאה, כללה ממלכת אקסום בתחומה את כל צפון הרמה האתיופית, חוף ים סוף הנמצא כיום באריתריאה, שטחים נרחבים בפנים היבשת האפריקאית, ולתקופות קצרות, חלקים מסודן ומתימן. מעמדה של ממלכת אקסום בולט בדבריו של הנביא הפרסי מני, בן המאה השלישית לספירה, לפיו ישנן ארבע ממלכות אדירות בעולם: האימפריה הרומית, האימפריה הפרסית, סין וממלכת אקסום.
 
העלייה של אקסום הושפעה משינויים גיאופוליטיים ברחבי העולם. מן הצד האחד התגברות הסחר העולמי לאחר כיבושי ההלניזם והאימפריה הרומאית. ומן הצד השני החלשות הממלכות הסודניות בעקבות מלחמתם ברומאים וירידת קרנה של ממלכת שבא שבתימן הנכבשת על ידי שבטים ערביים. את החלל ממלאת בחלקה הממלכה האתיופית החדשה.
את המסחר עם אתיופיה ניהלו המלכים התלמיים דרך העיר אדוליס שלחופי הים האדום ומשם לשאר הארץ. סוחרי הפילים פתחו את הארץ לזרים ובעקבותיהם התיישבו באתיופיה יוונים, רומאים, יהודים וערבים.
 
אלא שלפי אמונת האתיופים, כפי שהיא מופיעה בספר "כבוד המלכים", אקסום נוסדה כבר לפני שלושת אלפים שניה על ידי אביה של מלכת שבא. הבת שלו יצרה את הממלכה הראשונה שהתקיימה ברציפות עד היום. בעקבות ביקור מנליק (בנם של מלכת שבא ושלמה) בישראל וגניבת ארון הברית, התבססה באתיופיה האמונה היהודית. המחקר הארכיאולוגי לא יכול לאשש טענה זו, אלא שבדיקה פילולוגית, כפי שמופיעה במחקר של לודנדורף, מראה שמילים בשפת הגעז מראים על השפעה עברית קדומה – כמו: מצוואת, תיבה, טעות. כך או כך, כבר במאה ה-2 מופיע כתב אתיופי ייחודי המבוסס על שפת הגעז.
 

 

ביקור באקסום

אקסום ממוקמת בגובה 2100 מטר לרגלי הרי עדווה, היא הייתה בירתה העתיקה של אתיופיה במשך מאות שנים, יש בה אובליסקים בגובה יותר מעשרים מטר. עיר קדושה שבה הוכתרו רוב קיסרי אתיופיה, בליבה כנסיית גבירתנו מציון, שם לפי האמונה האתיופית נמצא ארון הברית.
לפני שנוסדה העיר אקסום, כבר התקיים יישוב על גבי ההר המתנשא מעליה במשך כארבע מאות שנה. הר זה נקרא היום ביתא גיורגיס, בית הקדוש גיאורגיוס / ג'ורג', אך בעבר נקרא דברה מקדה, הר מלכת שבא, זכר למסורת העתיקה לפיה מלכת שבא מלכה מראש הר זה. החל מהמאה ה1 לספירה התפשטה העיר לעמק הרחב שלמרגלותיו. כיום אפשר לטייל רגלית אל ראש ההר ולמצוא במקום קברים תת קרקעיים, שרידים מבנים ואסטלות.
 
האובליסקים באקסום הם האבנים הגדולות ביותר שאי-פעם הצליחו בני אדם להעמיד. הם סימלו את שדות הקבורה של המלכים והאצולה, ולידם נבנו מבני קבורה מפוארים. בנוסף אליהם נתגלו ארמונות פאר, רחובות ושרידים של עיר. לצערנו, על גבי מרבית השרידים נבנתה העיר החדשה. מבין הארמונות שנתגלו רק אחד הקטנים ביותר, הארמון בדונגור (המוכר יותר כ"ארמון מלכת שבא"), פתוח לביקורי קהל.
שליטי ממלכת אקסום הציבו לאורך הדרכים הראשיות המוליכות אל העיר כסאות מלכות מאבן, שחלקם שרדו עד היום. כתובות מלכותיות שהוצבו על גבי הכיסאות מתארות את ניצחונות המלכים.
 

שדה האובליסקים

בשדה האובליסקים ישנם שלושה אובליסקים גדולים במיוחד, אלו הם האובליסקים החרותים, שעליהם דלתות וחלונות מדומים. האובליסק היחיד שנשאר עומד מזמן הקמתו (נתמך כיום בכבלים) הוא בגובה 23 מטר ועליו תשע קומות חלונות וקומת דלת אחת. לידו נמצא אובליסק שנלקח לאיטליה, הוחזר ב2006 ושוקם במקומו, גובהו 22 מטר, בדומה לשכנו, אלא שעליו עשר קומות חלונות וקומת דלת אחת. אובליסקים אלו שוקלים כ130 טונות. אלא שלידם יש אובליסק שבור ושוכב, שכנראה נפל בזמן הקמתו, במשקל 517 טון ובגובה 33 מטר, זהו האובליסק הגדול בעולם והאבן הגדולה ביותר שהרימו בני אדם אי פעם. מסביב לשלושה ענקים אלו אובליסקים רבים אחרים, חלקם גדולים עד עשרים מטר וחלקם קטנים, חלקם עם ראש מחודד וחלקם עם ראש עגול, חלקם משויפים וחלקים ואין עליהם ציורים וחלקם מחוספסים בצד אחד או בשני הצדדים, חלקם נראים כמו אבנים טבעיות עומדות.

שדה האובליסקים נמשך הרחק צפונה למרומי הגבעה של מנזר ליקאנוס. ויש בו אובליסקים חרותים, ביניהם אובליסק החניתות שמגיע לגובה 20 מטר, אך שכוב שבור על הרצפה.
אלא שהאובליסקים לא עומדים לבדם, בשדה האובליסקים ישנם שלושה מערכות קברים (חללים) תת קרקעיים גדולים שהם כנראה חלק ממערך גדול יותר של מתחם מקודש. ליד האובליסק הגדול קבר בן עשרה חדרים ובו שלושה פתחים המכניסים אור פנימה, החדרים מעוצבים ומרשימים, מעבר לקבורה ייתכן וערכו בהם סעודות לכבוד המתים או פולחני מסתורין שונים, כפי שהיה נהוג באותה תקופה במקומות אחרים ברחבי העולם.
המערך התת קרקעי השני נמצא דרומה משם והוא נקרא קבר הדלת המדומה, בתוכו חדרים תת קרקעיים מרשימים ובהם סרקופג אטום שמשמיע צליל חלול שנוקשים עליו, לפי דברי המדריך במקום הוא עשוי בחלקו מאבן אמטיסט (אחלמה) חלולה, במתחם זה יש רצועות ברזל המחברות בין אבני הענק, כפי שנמצא במקדש סטרוסל בבולגריה. באופן כללי ממלכת אקסום הייתה טובה לא רק בבנייה אלא גם במתכות: ברזל, ברונזה, כסף וזהב.
המתחם התת קרקעי השלישי נקרא קבר הקשתות, והוא נמצא ליד האובליסק העומד הנתמך, הוא מורכב ממסדרון וחדרים תת קרקעיים מרשימים, ובתוכם קשתות מלבנים בסגנון רומאי שהם יותר קישוט מאשר צורך תמיכה של המבנה.
 
זאת ועוד, ליד האובליסק הגדול ישנה אבן מלבנית ענקית בגודל 17 על 7 מטר שהייתה כנראה גג מקדש מתים כלשהו. במילים אחרות יש לנו כאן מערך של מתחם מקודש בו מקדש על קרקעי (מתחת לאבן הענקית), מקדש וחדרי חניכה (קברים) תת קרקעיים, אובליסקים שונים, ואולי גם מרכיבים נוספים שלא נתגלו עדיין.
בקצה שדה האובליסקים נמצא המוזיאון של אקסום ובו ממצאים חשובים, מטבעות מתקופת אזנה, כלי חרס וזכוכית מהממלכה העתיקה. האקסומים בתקופה הקלאסית ייבאו כלי חרס, זכוכית, בדים, וייצאו שנהב, עורות חיות, קרני קרנפים.




 

ארמון מלכת שבא

קצת מחוץ לעיר המודרנית של אקסום נמצא הארמון של מלכת שבא, הוא נבנה כנראה במאה ה6, אך בחפירות שנעשו במקום נתגלו שרידי קבר אדם מהמאה ה10 לפנה"ס, זמנו של המלך שלמה, ולכן יש הטוענים שהיה שם מבנה קדום יותר שנבנה מחדש במאה ה6 לספירה. כך או כך מדובר במבנה מרשים שחלקו משוחזר. הלב של הארמון הוא חדר כס מלכות שאליו מובילות מדרגות רחבות. ניתן לראות ולהתרשם מחדר תנורי אפיית הלחם וחדר הרחצה. הבניין נותן מושג לגבי המבנים בזמן הממלכה העתיקה שכללו קירות נסוגים, שילוב של אבנים גדולות עם גבב של אבנים קטנות. אנשי תיגראי מצטיינים עד היום בבנייה באבן, ובונים את הבקתות שלהם בשיטות הישנות.
לא רחוק מארמון מלכת שבא יש שדה אובליסיקים קדום שמייחסים אותו לתקופה הקדם אקסומית, מאה 4 לפנה"ס, מדובר באבנים קטנות יחסית, עד לגובה שני מטר, המזכירות שדות אובליסיקים בדרום אתיופיה של שבטים מקומיים הנקראים "פרימיטיביים". נדמה כאילו הייתה בארץ דת אלילית פרימיטיבית קדומה, כמו במקומות אחרים באתיופיה, ולפתע היא קפצה מדרגה לתרבות עם טכנולוגיה משוכללת ומבני ענק שכאילו הגיעו מהחלל, התפתחות שאפשרה ליצור את שדה האובליסיקים הגדול במרכז אקסום, המוטיבים הם אותם מוטיבים, אבל הביצוע ברמה אחרת לגמרי.
מהארמון נראה הר שולחן בולט שהוא מקום המחצבות של האובליסקים, העיר אקסום בנויה מאבן בזלת, אבל האובליסיקים הם מגרניט שנמצאת רק שש קילומטר בקו אווירי ממקום הקמתם, זאת אומרת שהיה צריך להוביל אותם אל המקום. באזור המחצבות נמצא אריה מסתורי חצוב בסלע ולידו סימן שמש, לפי גרהם הנקוק, זהו סמל של הטמפלרים, או אחווה מיסטית אחרת קדומה.

 

קברי גברה מסקל וכלב

על ראש הגבעה צפונה לאקסום, נמצאת שני מתחמים מלכותיים, צופים אל הרי עדווה היפים שברקע, ומהווים נקודת יציאה להליכות קצרות אל המנזרים של ליקאנוס ופנטליאון
שני המתחמים מורכבים מכנסיות ארמונות מעל פני הקרקע שמתחת להם חדרי קבורה תת קרקעיים מרשימים. האתיופים הקדומים הצטיינו בחציבה בסלע ובניית חללים תת קרקעיים, ויש אומרים שמנהרה שפתחה נראה מצפון למתחם מובילה לאריתריאה מצד אחד ולמתחם הסטלות (אובליסקים) המקודש באקסום מהצד השני.
בחללים התת קרקעיים של מתחם כלב נראים אבני ענק השוקלות מאות טונות בקירות ובתקרה כשהם  מונחים אחד מעל וליד השני בצורות חופשיות ומחוברים בצורה מהודקת לאורך תוואים בלתי אפשריים. הבנייה מזכירה במקצת את אבני הענק בקוסקו, דרום אמריקה, ומעלה שאלות לגבי איך בנו, הניחו, חצבו, אבני ענק אלו, ובמיוחד איך התאימו אותם אחד לשני?



 

המתחם המקודש

הלב של אקסום הוא המתחם המקודש שבתוכו נמצאת כיום כנסיית מריה ציון הישנה, כנסיית מריה ציון החדשה וביניהם מבנה קטן שבתוכו שוכן ארון הברית. זהו הלב של העמק הגובל בשדה האובליסיקים, בימי קדם קרוב לוודאי שהיה שם מתחם מקודש מסוג כזה או אחר, למרות שהאגדות הנוצריות אומרות שהייתה שם ביצה, ורק ישו שבא לבקר במקום (טביעת כף רגלו נמצאת על הסלע הצופה אל העמק) גרם לביצה להתמלא בעפר, כדי שתהיה מקום מושב מתאים לארון הברית, שהוא גם מקום נוכחותו.
לפי התפיסה האתיופית, ארון הברית שוכן באקסום מימי שלמה ועד היום, להוציא פעמיים שהוברח בכדי להצילו מכובשים: פעם ראשונה במאה העשירית, כשהחריבה המלכה יהודית (או לפי גרסה אחרת: ג'ודית) היהודייה את העיר אקסום (אז הוא נלקח לאי באגם זינאווי), ופעם שנייה במאה השש-עשרה, כשהחריב הצבא המוסלמי של אחמד גרן את העיר. כיום שוכן הארון בקפלה לצד הכנסייה המרכזית באקסום הקרויה על שמו "ציון". המתחם סביב הקפלה מגודר, ואבוי למי שינסה לחצות את הגדר או אפילו להתקרב אליה למשך זמן ממושך. יש אדם אחד בלבד שיכול לגשת לארון: והוא נקרא שומר הארון - נזיר המתמנה לתפקיד לכל ימי חייו, ואסור לו לעזוב את המתחם המגודר.

הכניסה היפה לאזור המקודש היא ממערב, שם יש שער מפואר, והוא מוביל לאזור פתוח גדול שבלבו כסאות הכתרה ענקיים ויפהפיים, הבנויים מאבני ענק ונקראים כסאות השופטים. לידם ארבע עמודים שהקיפו כיסא הכתרה של המלך, ייתכן ואבני ענק אלו עתיקות יותר, והם מזמן האובליסיקים. פנימה יותר יש גדר ושער שני, שמאחוריו נמצאת כנסיית מריה ציון הישנה, לתחום זה מותר רק לגברים להיכנס. הכנסייה נבנתה על ידי פסילידיס בסגנון גונדר במאה ה17 לספירה, במקום כנסיית מריה ציון הישנה שנבנתה על ידי אזאנה במאה ה4 לספירה, אך נחרבה על ידי אחמד גרן במאה ה16. מצפון למבנה מרשים זה כמה בריכות מים, ומבנה קטן עם חלונות כחולים שבתוכו נמצא ארון הברית. מצפון לו כנסיית מריה ציון החדשה, בניין עגול ענק שנבנה על ידי היילה סלסי בשנות ה60 של המאה ה20 והוא פתוח לכל. הכנסייה עגולה עם כיפה גדולה ובתוכה ציורים מרהיבים, ספרי קודש ושלוש תיבות מקודשות. יתר אוצרות המקום נשמרים במוזיאון מרשים מתחת לפני הקרקע, בו ניתן למצוא, בין השאר, כתרים של מלכי אתיופיה (כולל מנליק), כלי קדושה עתיקים, ספרים בני יותר מאלף שנה, ועוד.
 
לפי האמונה האתיופית, יחד עם ארון הברית עבר מירושלים לאקסום חסד האל, ואקסום הפכה כך לירושלים החדשה. האתיופים מכנים את העיר גם "ציון", ורואים בה את עיר הקודש, שנייה רק לירושלים המקורית. בטקסי ההכתרה של מלכי אתיופיה, שהיו נערכים באקסום, היו "בנות ציון", כלומר, בנות אקסום, מקבלות בשמחה את פני המלך החדש.

 

אקסום – ערש הציביליזציה האתיופית

כתב: בר קריבוס

כשמדובר באתיופיה, אפשר לייחס לאקסום את הסיסמא של עיר דוד: "כאן הכל התחיל". ובאמת, השורשים של אתיופיה כמו שאנחנו מכירים אותה היום, והשורשים של הנצרות האתיופית הייחודית מקורם שם, באותה עיר עתיקה ונפלאה בצפון-מזרח המדינה.

ראשיתה של העיר אקסום במאה הראשונה לפני הספירה. לפני שנוסדה העיר, כבר התקיים יישוב על גבי ההר המתנשא מעליה במשך כארבע מאות שנה. הר זה נקרא היום ביתא גיורגיס, בית הקדוש גיאורגיוס / ג'ורג', אך בעבר נקרא דברה מקדה, הר מלכת שבא, זכר למסורת העתיקה לפיה מלכת שבא מלכה מראש הר זה.

אקסום נוסדה בעמק הרחב שלמרגלות הגבעה. בני העיר כבשו בהדרגה את כל השטחים שסביבם, עד שיצרו ממלכה אדירה, ממלכת אקסום. בשיאה, כללה ממלכת אקסום בתחומה את כל צפון הרמה האתיופית, חוף ים סוף הנמצא כיום באריתריאה, שטחים נרחבים בפנים היבשת האפריקאית, ולתקופות קצרות, חלקים מסודן ומתימן. מעמדה של ממלכת אקסום בולט בדבריו של הנביא הפרסי מני, בן המאה השלישית, לפיו ישנן ארבע ממלכות אדירות בעולם: האימפריה הרומית, האימפריה הפרסית, סין וממלכת אקסום.

ואכן, שליטי ממלכת אקסום ניצחו על מפעלי בנייה אדירים. המפורסם מביניהם הוא האובליסקים / אסטלות של אקסום, שהפכו לסימלה של העיר. אובליסקים אלו הם האבנים הגדולות ביותר שאי-פעם הצליחו בני אדם להעמיד. הם סימלו את שדות הקבורה של המלכים והאצולה, ולידם נבנו מבני קבורה מפוארים. באקסום נתגלו גם ארמונות פאר. לצערנו, על גבי שרידי מרבית הארמונות נבנתה העיר המודרנית, ורק אחד הקטנים ביותר, הארמון בדונגור (המוכר יותר כ"ארמון מלכת שבא"), פתוח לביקורי קהל. שליטי ממלכת אקסום הציבו לאורך הדרכים הראשיות אל העיר כסאות מלכות מאבן, שחלקם שרדו עד היום. כתובות מלכותיות שהוצבו על גבי הכסאות מתארות את נצחונות המלכים.

 

 

התנצרות מלכי אקסום

במאה הרביעית לספירה התנצרו מלכי אקסום ובני האצולה. זמן לא רב לאחר מכן החלה להבנות הכנסייה המרכזית באקסום והחשובה ביותר באתיופיה, בה, לפי המסורת האתיופית, שמור עד היום ארון הברית האמיתי, שהובא לאתיופיה מבית המקדש בירושלים. לפי המסורת האתיופית, האל עצמו הנחה את מלכי אקסום היכן לבנות את הכנסייה, בעודו מייבש בדרך פלא ביצה שהיתה במקום. כנסייה זו, כנסיית מרים ציון, נהרסה במאה השש-עשרה ונבנתה מחדש על גבי שרידים מימי ממלכת אקסום. לידה יש קפלה, בה שמור, לפי המסורת, ארון הברית עצמו. רק לנזיר אחד, שמתמנה למשך כל חייו כ"שומר ארון הברית", מותרת הכניסה לקפלה, ורק הוא יודע מה באמת יש בתוכה...

לפי האמונה האתיופית, יחד עם ארון הברית עבר מירושלים לאקסום חסד האל, ואקסום הפכה כך לירושלים החדשה. האתיופים מכנים את העיר גם "ציון", ורואים בה את עיר הקודש, שנייה רק לירושלים המקורית. בטקסי ההכתרה של מלכי אתיופיה, שהיו נערכים באקסום, היו "בנות ציון", כלומר, בנות אקסום, מקבלות בשמחה את פני המלך החדש.

במאה החמישית לספירה הגיעו לממלכת אקסום תשעה נזירים נוצרים מרחבי האימפריה הביזנטית, והפיצו את הנצרות במרחב הכפרי סביב העיר. נזירים אלו מכונים "תשעת הקדושים", ובזכותם, ובזכות מסיונרים נוצרים נוספים שפעלו באותה התקופה, הפכה הנצרות לא רק לדת השליטים והאליטה, אלא גם לדת של רוב האוכלוסייה בממלכת אקסום. תשעת הקדושים הקימו מנזרים סביב אקסום. מנזרים אלו פעילים עד היום, ונחשבים בין החשובים שבמנזרי אתיופיה.

ראש וראשון למנזרי אתיופיה הוא דברה דאמו, מנזר הבנוי על הר שפסגתו מוקפת צוקים, והעלייה אליו נעשית רק בעזרת חבל אותו מורידים הנזירים מלמעלה. לפי המסורת, הקים את המנזר הנזיר החשוב ביותר מבין תשעת הקדושים, זא-מיכאל ארגאווי. לסיפור הקמת המנזר שתי גירסאות. לפי הראשונה, טיפס הקדוש במעלה נחש גדול שהיה במקום ושסגדו לו הכפריים, הרג את הנחש והחליט להפוך את מקום העבודה הזרה למעוז של נצרות. לפי גירסה אחרת, רצה הקדוש להגיע לראש ההר, ונעשה נס ונחש גדול סחב אותו במעלה הצוק. כך או כך, מסבירה האגדה איך הגיעו לראשונה לראש הר שהגישה אליו כביכול בלתי אפשרית. בדברה דאמו נמצאת כנסייה שהיא כנראה הכנסייה העתיקה ביותר באתיופיה שעוד עומדת שלמה ומקורית- כנראה מהמאה השישית לספירה! בידודו של ההר וקושי הגישה אל הפסגה הגנו עליה מפגעי המלחמות שפקדו את האזור.

 

 

מנזרים ליד אקסום

לא הרחק מאקסום מצוי מנזר אחר המיוחס לאחד מתשעת הקדושים – מנזר אבא פנטלון. לפי המסורת, עזר אבא פנטלוון בדרך נס לכלב מלך אקסום במלחמתו נגד המלך היהודי של תימן, יוסף ד'ו-נואס. משניצח כלב במלחמה, החליט לפרוש מכס המלכות, והפך להיות נזיר במנזרו של אבא פנטלוון. כיום ניתן לראות במנזר שרידים של מבנים עתיקים, כנראה שרידים של מקדש שקדם למנזר, וכן מוזיאון עם כתובות עתיקות וממצאים אחרים שנתגלו במקום. הנוף הנשקף מראש המנזר הוא מהיפים במרחב אקסום.

מנזר נוסף שהקים אחד מתשעת הקדושים, אבא אפסה, נמצא במתחם בו עומד על תילו מקדש אתיופי עתיק, כנראה מהמאה השביעית לפני הספירה. מקדש זה בנוי בסגנון תימני מובהק, ומעיד על הקשר ההדוק שהתקיים בין הממלכות העתיקות ברמה האתיופית ובין ממלכות תימן באותה תקופה עלומה. במקום מצאו תבליטי יעלים, מזבחות קטורת וכתובות המעידות שהמקדש הוקדש לאלמקה, אל הירח התימני, שהיה הפטרון של ממלכת סאבא (שבא) התימנית.

ומה עלה בגורל ממלכת אקסום האדירה? סביב המאות השביעית-שמינית נפלה ממלכה זו. סיבת נפילתה לא ידועה, והסברים רבים הוצעו: מגיפות, רעב כתוצאה מניצול-יתר של הקרקע והפסקת המסחר עקב עליית האסלאם והכיבוש המוסלמי של כל נתיבי הסחר ששימשו קודם לכן את ממלכת אקסום. משנפלה ממלכת אקסום נכנסה אתיופיה לתקופה עלומה בה לא היה שלטון מרכזי חזק, ובה "איש הישר בעיניו יעשה", עד שבני שושלת חדשה, שושלת הזאגווה, הצליחו לאחד תחת שלטונם את מרבית צפונה של הרמה האתיופית.

אף שירדה ממעמדה כבירת הממלכה, נשארה אקסום עיר הקודש והבירה הדתית של אתיופיה, משכן ארון הברית. כך היא מסמלת את הבחירה האלוהית באתיופים. העיר גם נחשבת לבירתה של מלכת שבא ושל הבן שלה ושל שלמה המלך, מנליק. פעם בשנה, בחג הנקרא "הידר ציון", פוקדים את העיר אלפי עולי רגל מכל אתיופיה ובכך מוקירים את בירתם העתיקה.

 

ראו מאמרים - לחצו לקישור

רשימת
תפוצה
לקבלת מידע נוסף אודות טיולים חדשים ישירות
לתיבת האימייל שלכם, הרשמו למועדון הלקוחות שלנו